Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:33

Klopt, bij mij op stal staan er ook wel wat die de pan uitgroeien idd Clown
Maar is het dan niet een kwestie van eerder binnen halen en meer beweging geven?

PeeWij, een drachtige merrie in goede conditie houden is idd erg moeilijk. Bij de welshjes groeit het vet erop met niks soms. terwijl ik bij sommige zie dat je ze kan blijven voeren maar alles aan het veulen geven.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:44

De pan uitgroeien is ook niet te erg. Sommige worden idd snel dik, maar het gaat erom hoe je er mee omgaat. Als ze te dik worden en ik het idee heb dat het de foute kant opgaat laat ik ze alleen nog buiten op een zandwei en krijgen ze voldoende hooi. Daarnaast voer ik dan wel appels bij, en dan niet zomaar 1 appeltje, maar rustig een aantal verdeeld over de dag. Alleen hooi is ook zo saai. Daarnaast voldoende beweging geven. Kilo's komen er dan wel af.
Maar een oud mannetje wat zeker al 50 jaar fokt met allerlei vee heeft ooit tegen mij gezegd. Al het vee moet eens per jaar schraal staan. Is goed voor de dieren!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:32

De discussie loopt in elk geval goed! Lachen

TC, het is een traditie om welsh pony's vet te showen. De vraag is alleen hoe ver we daarin mee moeten gaan.
Je kunt hoog en laag springen, maar het is niet gezond. Daarbij wordt het steeds extremer en denk ik ook dat er een groot gevaar schuilt in de onkunde van veel eigenaren (wat Joost al noemt, het afbouwen van de conditie na de keuring, of pony's lang in 'showconditie' laten lopen).

Dierenmishandeling is misschien een te groot woord, alhoewel pony's te dik voeren eigenlijk net zo slecht is als het paard te dun laten worden en daar worden wel mensen voor afgestraft.

@stalshamrock, als de schrijfster jullie zo neerzet en dat is niet waar, moet je zeker rectificatie aanvragen! Jullie krijgen zo een slechte naam, inderdaad ook buiten de welshpony wereld ! Een naam die niet goed gemaakt kan worden door successen op keuringen.

Wat dat artikel betreft, we zullen het wel zien... ik ben nog lang niet tevreden met wat er op papier staat. Youngster, jij mag mij natuurlijk ook helpen! Twee paar ogen zien meer dan één Lachen
Ook als het niet geplaatst wordt in het welsh magazine hoop ik het hier en daar op te laten duiken...maar ik denk dat het ook voor een groot deel aan de formulatie zal liggen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 11:58

Westernfreak Ik wil je artikel altijd lezen. Ben benieuwd. Ik kan wel regelen dat het in het WPCV Nieuws geplaatst wordt en eventueel op de website van het WPCV. WPCV heeft toch ook 400 leden, voornamelijk fokkers die exact volgens het Engels model willen werken. Misschien kunnen we er iets mee op Paard & Koets. Ik sta daar 3 dagen met een stand vanuit het WPCV

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:14

PeeWij schreef:
Nu zijn we weer terug bij het punt van keuringen en sport combinatie. In principe gaat dit niet samen zeggen ze! Keuringen zijn als eerste bedoeld voor de fokkerij.

En dat is precies wat ik bedoel, keuringen zijn bedoeld voor de fokkerij, en de fokkerij is bedoeld voor het fokken van die veelzijdige SPORTpony... zoals ik het altijd heb begrepen uit die mooie foldertjes die uitgereikt worden op hippische evenementen Lachen

Maar wat ik in mijn vorige post zei was ook min of meer een vraag: gebéúrt het in de praktijk dat dezelfde pony aan een keurings- én aan een sportrubriek meedoet en daardoor in één van de twee ringen een bemerking krijgt op de conditie??? Ik fok namelijk zelf niet, vandaar dat deze vraag bij mij rees.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:42

Niet dat ik weet. Ik vind wel dat de pony's iets moeten kunnen. Als ik een veulen wil verkopen is het wel leuk om te laten zien dat moeder echt braaf en goed gereden is. Ik zelf zet de merrie's minimaal 2 maanden van te voren stil voor de keuring.(natuurlijk wordt er afgebouwd) Ook ik moet er kilo's opvoeren! Gestoord

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:36

Ook geen idee, wel is er o.a. in Itterbeck een keuringsrubriek speciaal voor gebruikspony's.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 14:58

En je hebt natuurlijk op de sportdag speciale rubrieken aan de hand!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:50

Ik ben al jaren niet meer op de keuring van de vriendenkring geweest (nogal ver naar het noorden geschoven en ik ben zelf nog verder naar het noorden geschoven). Vroeger was het dus zo dat op de vriendenkring een veelzijdigheidskampioen werd uitgeroepen, dat wil zeggen de pony die overall het het best deed aan de hand en in het gebruik. Geen idee of dat in onbruik is geraakt. Veel hangt af van het animo. Zonder deelnemers valt er ook weinig te origaniseren.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 15:54

Helaas deze rubriek wordt neit meer uitgeschreven. Je zou eigenlijk gewoon naar een gewone keuring moten gaan. Als er meer gaan in sportconditie.... Je weet niet wat het effect is!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:38

Mijn hengst liep in Heteren mee onder het zadel en in de gebruiks rubriek. Hij kreeg een bemerking op zijn conditie. Heb toen met de jury gesproken en zij zei dat als hij in de hengstengroep had gelopen, ze minder problemen had gehad met zijn gewicht. Puur omdat de "fok"pony meer vlees hoort te hebben. De hengst was in deze condite, omdat hij wegens omstandigheden erg weinig gedaan had de tijd ervoor.
Inmiddels is de hengst aan het afvallen om terug te gaan naar zijn sport model.
1 van mijn merries groeit van lucht. Al geef je haar niets, dan nog is ze vet. Aan het werk zetten zou helpen, maar wegens peesproblemen staat ze op rust. Na de zomer gaat ze weer aan het werk en ik hoop dat ze dan afvalt. Haar veulen is net zo dik als de moeder. Ook haar eigen moeder was zo dik. Het zit dus wel in het type. Ik heb maar 1 merrie die niet vet wordt. Mijn ponies staan op een aardig vette wei. Ik verdeel het land in stukken zodat ik nog enigszins kan sturen in voeropname.
Als ze weer op stal komen, voer ik alleen de laatste 2 maanden van de dracht iets bij. Verder krijgen ze in de stalperiode hooi.
Nou moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik liever een
volle pony zie, dan een ranke sportpony. Het hoort toch wel een beetje bij het ras.
Wat Joost zegt over afbouwen is zeker waar. Na het keurings seizoen gaan ze bij mij in een periode van een maand terug in krachtvoer, wel afhankelijk van de hoeveelheid die ze kregen. Mijn 2 jarige kreeg tot aan de keuring nl maar een kwart brok per dag, dus dat is in een week afgebouwd.
De afbouw na de Premium show duurt langer, omdat je nog net in stalperiode zit. En in de aanloop naar de keuring stonden ze ook op stal, dus voer je automatisch meer dan wanneer ze op het land staan.

We moeten ons met zijn allen inzetten om het zover te krijgen dat ook ponies die `100 kilo lichter zijn, aan kop kunnen staan.
En de eerste stap begint bij de fokkers/eigenaren. Als de jury allee nog maar slanke ponies te zien krijgt, moeten ze wel veranderen.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:21

Melanie5 schreef:
We moeten ons met zijn allen inzetten om het zover te krijgen dat ook ponies die `100 kilo lichter zijn, aan kop kunnen staan.
En de eerste stap begint bij de fokkers/eigenaren. Als de jury allee nog maar slanke ponies te zien krijgt, moeten ze wel veranderen.

En dat gaat dus nooit lukken.

Extreem dikke ponies willen ze liever niet zien, ook in Wales niet. Ik vond het dit jaar op de Royal Welsh zelfs opvallen dat de ponies minder dik waren dan anders.
We kunnen er met zn allen naar streven om ze in ieder geval niet supervet te maken maar slanke welshjes op de keuring?? No way!!

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:30

Wij hebben trouwens wel eens meegedaan met een Cob aan de hand en onder het zadel.
Valt gewoon tegen, onder het zadel ging prima maar aan de hand komt ze dan toch kilo's te kort. Ze mocht wel door de CK en daarvoor hebben we gekozen om alleen onder het zadel mee te doen.

Een miss kan nu eenmaal (meestal) geen marathon lopen en de meeste marathonloopsters hoeven niet mee te doen aan een missverkiezing Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:31

Afgetraind hoeft niet, maar moddervet ook niet. En dat is wat ik afgelopen jaar wel heb gezien. Ook bij de jeugd. Ze mogen wel gevuld zijn, maar zoals sommige erbij liepen konden ze door voor een volwassen pony in plaats van een 2 jarige.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:03

Pony's worden het gehele jaar door met regelmaat bij ons getraind. Zelfs nu nog! Vindt het belangrijk dat een pony regelmatig beweging krijgt. Zou het liefst nog een stapmolen op stal plaatsen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:33

tja ik heb pas sinds vorig jaar een welsh A dus ben nog een echte leek op dit gebied. maar toen ik dit jaar met haar naar de keuring ging kreeg ik alleen maar te horen dat ze te mager was ????? Ik vond haar zelfs redelijk in model. Ik moest haar maar een paar kilo musli per dag voeren daar worden ze dik van. Maar ik heb mijn pony als menpony en daar begin ik dus echt niet aan. Maar goed ik ben blij dat er meer mensen zo over denken. en ik ga mijn pony dus echt niet vetmesten als ik naar de keuring ga.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 07:59

Maisie de discusie die gevoerd wordt gaat over de te zware pony's op de keuring, maar we weten allemaal wel dat als we iets op de keuringen willen bereiken we wel degelijk kilo's moeten hebben! Helaas is het nog zo en zal het ook nog wel even zo blijven!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:02

ik heb het ook over de keuring. ik weet dat ik zonder zware pony niet ver kom maar gelukkig is dat mijn doel ook niet. ik ga alleen mijn pony niet vetmesten om hoger te komen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:54

Ik vind dat de pony's niet in overconditie moeten zijn, dat kan niet gezond zijn..

Ik lees altijd vol bewondering dit soort topic's aangezien ik mijn Atje echt NIET dik krijg...

Na bijna 3 jaar, is hij voor mijn 'beeld' goed, goed in conditie, goed in massa en in vet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=36PCOFKA

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:03

Je pony zit in een goede conditie zo te zien. Vet worden is net als bij mensen gedeeltelijk ook een genetische affaire. Sommige ponies worden nu eenmaal minder snel vet dan andere. Dit soms tot frustratie van degenen die ze juist wél vet willen hebben vor de keuring Knipoog Met de drie jaar hoort een pony nog niet vlug vet te worden, maar met een flinke voerschep of te rijk gras kan het -bijna- altijd

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:10

Onze a welsh heb ik op de keuring in breukelen afgemeld omdat ze echt broodmager was i.v.m haar veulen , toen ik de concurentie zag (die er allemaal best uitzagen ) vond ik het niet fair om mijn pony dit aan te doen.
Zij is drie jaar geleden zwaar hoefbevangen geweest en was toen wel zwaar maar niet overdreven sindsdien houd ik haar slank, toch valt het mij ook op dat de pony's die op de keuring lopen erg zwaar zijn.
En als mijn pony daar tussen loopt is het geen gezicht ( overigens wel een eerste premie merrie ).
Maar goed dat is mijn mening......

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:17

Jullie willen niet weten wat ik die van ons moet voeren om ze mee te kunnen nemen naar een keuring. Ze zijn niet dik te krijgen als ze een veulen aan de voet hebben. Hun veulens zien er wel altijd lekker doorvoed uit......

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:36

Ik ben geen prof fokker, niet eens een amateur fokker Haha!

Maar ik heb zelf een veulen uit mijn merrie gefokt, deze is 1x mee geweest naar de keuring toen ze 3 maanden was. Commentaar: ze wouden meer 'bespiering' zien...
En ze was inderdaad niet super bespierd, maar ik ga niet lopen rommelen met eten voor zo'n jong dier. Ze krijgen beweging en voldoende ruwvoer. Maar ik ga 'm toch echt geen sportbrok geven, gewoon veulen brok in normale porties...

Er werd door het stamboek ook 'geklaagd' dat er zo weinig mensen hun 1 en 2 jarigen aanboden op de keuring.
Maar het beeld dat ze 'vet' moeten zijn houden ongetwijfeld veel mensen tegen. Mij iig wel.

Mijn 'veulen' is inmiddels 3,5 en net onder het zadel. Als 4 jarige gaat ze wel mee voor bestgaand en misschien een dressuur proefje.
Maar of ik haar zal aanbieden voor keuring aan de hand betwijfel ik... Misschien wel omdat we er toch zijn, maar dan wel in een 'normale' conditie.

Ik hoop zeer zeker dat er een gesprek/discussie hier over opgestart gaat worden, het komt idd tegen dierenmishandeling aan.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:30

joostvangestel schreef:
Je pony zit in een goede conditie zo te zien. Vet worden is net als bij mensen gedeeltelijk ook een genetische affaire. Sommige ponies worden nu eenmaal minder snel vet dan andere. Dit soms tot frustratie van degenen die ze juist wél vet willen hebben vor de keuring Knipoog Met de drie jaar hoort een pony nog niet vlug vet te worden, maar met een flinke voerschep of te rijk gras kan het -bijna- altijd

Dat is idd zo, ik wil hem niet te vet hebben, maar ben er wel een tijdje mee bezig geweest om hem te krijgen zoals hij nu is, hij is altijd al wat aan de smalle en magere kant geweest, ( wel helemaal gezond hoor )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:56

wij hebben twee dagen terug ons eerste Welsh Mountain veulen gekocht, dus ik ben een beetje aan het rondkijken. ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar ik zie ook wel dat de meeste gewoon moddervet zijn. ons veulen is ook aan de dikke kant, maar dat kan ook babyvet zijn... maar goed, als je gaat plaatjeskijken zie je wel veel dikkerds langskomen.
kijk maar in mijn onderschrift, daar staat ons veulen, en geef je mening!