Beste Welsh A hengsten ooit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristyT

Re: Beste Welsh A hengsten ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:15

Coelenhage's Jarno vind ik zelf een erg mooi beestje

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:13

Christy__94 schreef:
Coelenhage's Jarno vind ik zelf een erg mooi beestje

jaaahh, die is kei gaaf. en ook nog eens enorm braaf

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:06

Zag dat dit topic al een hele tijd had gelopen dus posten kan nog wel.
Is jullie wel eens opgevallen hoeveel van de A-hengsten hun rug niet kunnen gebruiken?
Van voor lijkt het heel wat, maar de rug wordt helemaal weggedrukt wat ernstige problemen opleverd voor de sport. Het lijkt steeds verder te gaan. Steeds meer zie ik de korte pony's met brede koppies en kleine bekkies waar je amper een bit in kwijt kunt. Korte voorbeentjes wat een mooie tact en rust in de beweging niet ten goede komt. Jugler, Cariadog, Jarno vind ik hier goede voorbeelden van. Karakters die soms ook ook druk en heet zijn is niet altijd makkelijk. Vind Captain-afstammelingen goede beweging hebben met een sterke achterhand.
Voor echte beweging moet je toch eens kijken naar de B-fokkerij. Met name vind ik Henshof Raffael een plaatje. Niet alleen om zijn exterieur maar zijn beweging is altijd tactmatig en correct. Stap is zuiver en rustig, draf mooi gedragen en in balans. Helaas schijnt zijn nafok nog niet alles te zijn.
En natuurlijk de NWR-fokkerij. Moet je eens kijken wat die hengsten in de rug kunnen buigen en de kont laten zakken.
Rustig en gedragen lopen is waar het veelal aan schort in de A-fokkerij. Kijk alleen al eens hoe ze vaak voorgebracht worden. Pony krijgt niet de ruimte om op eigen benen te gaan lopen en men loopt veel te hard. Zo kun je slechte gangen inderdaad voor een gedeelte maskeren.
Nakomelingen van Colne Heartseace vind ik heel correct en geschikt voor de sport kwa bouw. Helaas nog niet veel nakomelingen in levende lijve gezien.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:41

Hoi BlackDevils. Hoewel ik me voor een deel wel kan vinden in je observaties vind ik je opmerking niet zo passen in een topic over de beste Welsh A hengsten ooit. Op zichzelf zou ik zeggen dat iedereen gewoon zijn eigen keuze mag noemen. Roepen dat andere hengsten dat niet verdienen is niet echt relevant, aangezien het om persoonlijke keuzes gaat in dit topic. Op iedere hengst valt wel wat aan te merken. Wat dat betreft had je het bij je laatste zin over Colne Heartsease kunnen laten Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:34

Een motivatie van je antwoord is toch niet zo verkeerd...
En een leuke discussie is ook niet weg.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:46

Hoi, ik vind je opmerking een geweldige start van een nieuw topic Knipoog En de motivatie van je keuze stond in de laatste regel Lachen

Ik denk dat iedereen wel weet dat ik een stevige discussie niet uit de weg ga.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:54

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:09

Springbourne Charmer vind ik zelf een mooie hengt en heb daar nu ook een zoon van ..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:30

hai hai

doordat ik nu wat probleempjes heb met mijn welsh hengstje dacht ik, goh ik zal een kijken wat ik op het bokt forum kan vinden over de welsh.
Ik lees wat namen en dacht, volgens mij heb ik die naam eerder gehoord, en ja hoor, mijn welshje is een Baledon HY- Society. En volgens mij heb ik hem gekocht van degene die dit topic heeft geopend, of er zijn meer mensen met welshjes die Melanie heten.

Tot voor kort waren we ontzettend blij met hem, maar sinds het weekend scored hij minder punten hihi, ik heb een merrieveulen gekocht (mangalarga marchador) en hij is heel fel op haar, echt te erg, hij heeft er even bij gestaan en heeft haar zo heftig rondgejaagd dat we hem snel eruit hebben gehaald. (Vraag niet hoe, maar het is ons gelukt). en de andere dagen zag je dat hij continue aan t fixeren was op haar.
Ik durf ze voorlopig niet bij elkaar te zetten.
Hij staat nu tijdelijk bij een vriendin totdat Jhumpa in de rest van de groep past.
Hij is verder erg leuk, makkelijke pony, nergens bang van, ik kan er kinderen opzetten, vind alles prima, samen met hem en 2 kinderen in een stal die hem van alle kanten borstelen, hij vind het allemaal best.

We overwegen nu om hem mogelijk toch te verkopen, maar met dat doel hebben we hem niet gekocht, ik wilde hem gewoon houden, maar ik kan niet alles houden.

Ik hoop dat hij over een tijdje zich gedraagd, dan krijgt hij zijn herkansing, tot die tijd word hij getraint. Dus ik krijg straks vast een gespierde sjonnie (zomerdijks Crendowe) terug haha.

groetjes Joyce

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:48

He Joyce, hoe is het met Crendowe? Als hij zo druk blijft tegenover merries, zou ik toch overwegen om hem te castreren. Of misschien kan hij bij andere hengsten of ruinen staan?

Beetje offtopic zo:p

Wbt de discussie:
Ik kijk zelf altijd naar de geschiktheid voor de sport. Mijn ponies lopen ook onder het zadel en/of voor de wagen. Dit houdt in dat ze een bepaald exterieur moeten hebben. Mijn eerste doel bij het fokken is dus een functioneel exterieur. Helaas strookt dit niet altijd met wat de jury graag ziet.
Toch denk ik dat het fokken op sport voor veel fokkers een betere keuze zou zijn, omdat het overgrote deel van onze fokproducten uiteindelijk bij de hobby ruiter/menner terecht komt. Want zeg nou zelf, hoeveel van jullie veulens zien jullie later terug op de grote keuringen?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:59

hai hai

Crendowe, oftewel, sjonnie, logeerd nu bij een vriendin, daar staat hij samen met een ruin, dit gaat erg goed.
Ik heb niet de mogelijkheden om lange tijd 2 kuddes te houden, met de 2 andere merries gaat hij erg goed en merk je niet dat hij hengst is, naar mijn veulen is hij dus heel vervelend, inmiddels geleerd dat hengsten naar veulens erg naar kunnen doen. Mijn ruin is ook het minst symphatiek naar haar, maar laat dr wel heel, sjonnie wilde haar echt wat aan doen.
we hebben hem gekocht als gezeldschapspony, inmiddels hebben we nu 5 paardjes thuis (tja nu dan 4, nu sjonnie ff weg is) ik overweeg toch om hem te verkopen, ben dr gemengt over, maar soms moet je je verstand gebruiken.
Hij is erg leuk uitgegroeit, hij is lief, kan erg goed met kinderen, makkelijk ponietje zeg maar. Ik heb niet voldoende verstand van de welsh maar mensen die hem gezien hebben en die verstand van paarden hebben, vinden hem helemaal geweldig. Hij heeft een mooie bouw, mooi front, goede achterhand en een onwijs lekker koppie.
Mocht ik dus iemand blij kunnen maken met hem, dan overweeg ik dus om hem te verkopen.
Hij zou een leuke gezeldschapspony zijn voor bij een paard, een ruin bv.

ehm, en jaa dit dus ook off topic, als crendowe op zijn vader lijkt, dan zou ik zeggen, idd een leuke hengst hihi.

groetjes Joyce

tervakestud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:52

Ik denk dat jullie zeker en vast Glyncoch Peter Pan niet mogen vergeten . Ik vind dat persoonlijk een supermooie hengst met heel veel allure en natuurlijke beweging.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:20

ik ben het met tervakestud eens

Ozal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:40

ja helemaal mee eens maar vergeet zijn vader Ozal niet he Haha!

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:48

Clan Pip is de Opa van myn mooie welshje!!

Zijn vader heet Moorcock Bracken ook een pracht beestje!

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:51

Sorry Clan pip is zijn over groot vader en zijn opa is Revel Orange Pip en zijn vader is Moorcock Bracken.

Allemaal goeie hengsten!