Welsh Keuringen Afd Noord!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Re: Welsh Keuringen Afd Noord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:09

Wat weinig voor mij aan, goed om te weten, dan maar wat eerder klaar staan. Bedankt voor de moeite Sanex!

Je schatting klopt wel aardig denk ik, al zou ik uitgaan van 20 minuten voor 5 ponys. Maar moet wel eerlijk erbij zeggen dat het altijd langer duurt dan ik inschat, dus uiteindelijk zal 25-30 minuten wel aardig kloppen.
Sta altijd liever te vroeg dan te laat bij de ring :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:43

Helaas moet ik afmelden voor de keuring, te druk, krijg niet alles rond en ook voor de eigenaar van de andere pony (we zouden samen gaan) komt het heel ongelegen. Gelukkig geen premiekeuring, was alleen voor bestgaande.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 19:09

Cemlys schreef:
Helaas moet ik afmelden voor de keuring, te druk, krijg niet alles rond en ook voor de eigenaar van de andere pony (we zouden samen gaan) komt het heel ongelegen. Gelukkig geen premiekeuring, was alleen voor bestgaande.

Jammer zeg volgende keer weer beter!
Gelukkig idd geen premiekeuring

Bij mij hier vandaag het boekje gekomen!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:59

Zo lekker op tijd Veracarina :+

Jammer Ines dat je het niet rond krijgt Ines, het is soms ook zo'n geregel allemaal, volgende keer beter!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:02

Pff zie nu pas dat ik 2 keer je naam gebruik in 1 zin, staat ook wat klunzig :D

Vandaag alles klaarzetten, zo eerst de trailer nog ff uitboenen, vanavond t zwarte monster wassen. Hoofdstel al gepoetst en alle andere zooi vandaag ff bij elkaar scharrelen.
Morgen zou het gelukkig wat minder warm zijn, is wel lekker voor de dieren

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 10:41

Hier ook vandaag alles klaarzetten, Hoop dat het minder warm is, gister was het ook zo warm,
had gistermiddag dressuur wedstrijd moest om 15.20 pff had het behoorlijk warm.
Mijn paard ook, was zeiknat!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:06

Dames, een vriendin van mij gaat morgen met haar 5 jarige Welsh B merrie naar de keuring in Tolbert. Ik ga mee om haar te helpen en heb nog een aantal vragen. De pony moet als 1 van de laatsten in de ring voor de B's. Hebben jullie dan enig idee hoe laat dat is? 9u is aanvang begreep ik.

Staat er ook een programme online? Zij heeft het vraagprogramma thuis liggen, maar ik wilde zelf ook even rekenen met tijd, aangezien ik wat stricter ben met de tijdsplanning ;)

Dan nog een laatste vraag. (heb helemaal geen verstand van welshkeuringen, heb zelf alleen kwpn-ners), hoe presenteer je de pony? Niet in de vlechten hè? Hoe kort moeten de manen zijn? En iemand vertelde me dat ze uitgedund moeten worden? Zonde!! -O- Klopt dat?

We zijn erg onvoorbereid volgens mij... vandaar dat ik zelf maar even initiatief neem voor wat informatie. De pony zelf is wel goed getraind, fijn in de spieren en loopt braaf voor de kar, hoop dat ze het voorbrengen aan de hand ook geoefend heeft :D

Ok, dit komt erg knullig over, I know... maar geloof me, in 1 dag zijn wij errrrg productief!!

Heel erg bedankt voor de reacties alvast!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:12

De B's hoeven voor mijn weten niet geknot te worden inderdaad, manen zie heb ik weleens lang gezien bij de pony's. (niet op 1 lengte) Geloof dat ze altijd goed in de olie zitten, rond neus en ogen etc. Verder loopt dat volgens mij net iets anders dan de NWR dus ik kan je niet verder helpen, sorry!

Hier nog een twijfel of we morgen wel gaan, de merrie is op het moment niet helemaal goed. Vanmiddag even kijken hoe ze loopt en anders houdt het helaas op!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:19

Sportconditie is wat anders dan keuringsconditie. Dus ik weet niet hoever de pony 'afgetraind' is, maar houdt anders rekening met die opmerking.

Hieronder 2 plaatjes van een B zoals getoiletteerd dient te worden.
Afbeelding

Afbeelding

1 dag vantevoren is inderdaad niet een hele uitgebreide voorbereiding.
Voor de complete sectiebeschrijving kan je ook terecht op de http://www.nwpcs.nl daar kan je ook lezen hoe het getoiletteerd moet zijn volgens mij.
Manen horen los. De meesten zijn gesneden in een halflange lengte (zie foto's), anderen hebben de manen gewoon lang. Uitdunnen hoeft heus niet. Manen horen allemaal netjes aan 1 kant, de meesten hebben het naar rechts zodat de jury met opstellen mooi het profiel vd pony kan zien.
Behang aan de voeten hoort erbij, dus NIET opscheren!
Staart ook gewoon naturel, en mooi bijgeknipt aan de onderkant.
De kaak even opscheren, neusharen moeten blijven zitten maar werk ik wel altijd bij, net als de oren, die mogen officieel ook niet meer kaal (zijn altijd nog mensen die het wel doen hoor).
Voorbrengen aan een leren of stoffen voorbrenghalster, weet niet of hoofdstel/met bit echt verboden is bij merries maar zie er nooit iemand mee lopen. Alleen bij NWR...

Wat wil je weten over het programma?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:27

Ik heb mijn merrie wel met bit ... dus het is niet verboden ...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:56

Nien1984, is het een 5jarige zonder veulen (Zuudwiek's Walitha ?) ? Dan is ze niet een van de laatsten maar zit ze in de middenmoot bij de B's. Er zitten dan 7 rubrieken voor haar met 15 pony's. een rubriek van 3 stuks, 5 stuks, paar kleine rubriekjes met 1 of 2 dus die gaan snel. Wij zijn met de Bhengst net wat eerder en ik heb onszelf op een uur of 10/ kw o 10 gerekend, je moet ook altijd nog wat rekening houden met uitval.

Jullie zijn idd behoorlijk onvoorbereid als je nu nog aan het toiletteren moet. Ik doe dat altijd zo'n 2 weken van te voren zodat het er natuurlijk uit ziet en niet 'net gekapt' , en dan in de dagen voor de keuring check ik nog even of er ergens nog een plukje of haartje uitsteekt.
Oren uitknippen is op straffe van uitsluiting, weet niet hoe streng ze ermee zijn maar ik heb het dus niet gedaan, gewoon netjes de pluis rondom de oren bijgewerkt.
Manen uitdunnen is ff afhankelijk van dikte van de manen, als het een dikke ruige bos shetlandmanen is ( zoals mijn merrie) dan wel, anders alleen inkorten. Ik doe altijd net iets onder handbreedte, omdat het nog wel wat opspringt tijdens beweging. Gel of brilcream bovenop de manenkam doet de manen iets meer platliggen. Eventueel een smal vlechtje in de eerste pluk achter de oren, om de nek mooi uit de laten komen.

En voordat je de ring ingaat idd in de glanssspray op t lijf, babyolie of shinegel op snoet en ogen, zwartsel om de ogen uitvegen.

Succes nog met de laatste voorbereidingen!

Ik had vanmorgen al goede hulp bij het schoonmaken van de trailer ;-)

Afbeelding

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:10

Dan voor jullie ook nog van mijn kant even een vraagje, staart van jaarling; Recht afknippen of in penseelpluimpje laten ? Ik twijfel en kan zo gauw geen duidelijke foto van een enter vinden waarop ik de staartdracht zie

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:22

Als hij onder de hakken komt knip ik em af, erboven in een pluim, dan alleen bijpunten zodat evt dode/bruine punten eruit zijn.

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:54

Kan iemand mij vertellen hoe laat de klassen van de nwr beginnen?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:28

Oh dank je, dank je dames!!!!!

Pony is van de week al getoiletteerd, maar wilde zeker weten dat het goed was.

Wat is het verschil tussen sport en keuringsconditie dan? Hoe willen ze het graag zien? (niet dat daar nu nog wat aan te doen is... maar voor de info).

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:38

Haha, ik had het een beetje verkeerd begrepen! De merrie is al ster en doet alleen mee met het jonge voorbrengers gedeelte en voor de kar met bestgaand denk ik? Nogwattes Sun.beam heet ze. Ik maakte me al druk om niets dus, vond het allemaal al wat laat en kortdag ;)

De jonge voorbrengers is na de sectie B keuring in ring 2 begreep ik? Hoe laat denken jullie dan dat we er klaar moeten staan?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:12

staarten moeten zo natuurlijk mogelijk, dus niet opscheren en niet recht afknippen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:16

Helaas, we hebben ons terug moeten trekken.. Iedereen heel veel succes morgen op de keuring!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:50

Jammer sprits, volgens mij als je medische verklaring hebt zou je eventueel nog kunnen meedoen aan volgende regionale. Maar dan moet je naar Heteren knarren..

Ik laat de staart voor wat het is volgens mij, hij heeft 'm toch bijna non-stop half opgetild dus dan kan je er al helemaal niet zoveel meer mee qua net lijntje of pluimpje op hakhoogte.
Zal t zwarte monster zo gaan wassen en dan zijn wij er klaar voor

Enige enge is dat m'n auto kuren heeft, de koppelingspedaal blijft soms hangen. Van de week 1 keer gebeurd, garagehouder kon niks vinden en was ook verder weer goed dus ik kon weer gewoon doorknarren. Gebeurt het natuurlijk vanmiddag weer 2x achter elkaar, gelijk naar garage geknard. Zowel garagehouder als Peugeotdealer hadden de koppelingsslang ( want dat zou t euvel moeten zijn) niet op voorraad dus vandaag maken werd niks. Maar volgens de dealer kon ik gewoon tijdens het rijden met m'n voet de koppeling weer omhoog trekken en dan deed hij t weer, hoefde ik niet voor te stoppen ( ging nu steeds met handrem auto stil zetten, pedaal weer omhoog en weer verder) dus dan zou het enige probleem zijn dat ik 2 seconden later schakelen kan. Vervolgens kreeg ik nog een soort goedlachse sneer "die vrouwen met die trailers en beesten ook altijd" :o omdat ik hem namelijk had gezegd morgen weg te moeten en geen zin had in noodstops met pony's achterin de trailer dus hij moest me vandaag helpen...

Dus als er morgenochtend mensen nou toevallig achter een wit trailertje zitten en denken "waarom schiet dat mens nou niet op?!" dan ben ik het die de koppelingspedaal eerst weer terug moet pulken :+ :=

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:56

dat koppelingsscenario voer ik zeker als een half jaar uit ;) tis een kwestie van wennen ;)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:57

Kan iemand mij vertellen hoe laat de jonge voorbrengers begint? En staat er ook een volgorde voor de bestgaand op? Ik ben erg benieuw wanneer we moeten beginnen en wanneer we klaar zijn ongeveer... :D

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:23

Jonge voorbrengers is na 27 B's verdeeld over 12 rubrieken. Bestgaande kleine maat is als 2e rubriek van het middagprogramma, dus vanaf 13.00. Staan 5 in het boekje voor kleine maat. Staat geen Sunbeam bij.

Edit: zie dat jullie geen bestgaande rijpony doen maar Leading Rein. Dat is de eerste rubriek gelijk om 13.00, samen met nog 2 concurrenten.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:46

Oh super! Dank Royaltjuh! En 27 B's vanaf 9u toch? Dus wat kan ik verwachten dan? 15 per uur? Rond 11u of nog later dat die jonge voorbrengers begint?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:18

Cemlys schreef:
dat koppelingsscenario voer ik zeker als een half jaar uit ;) tis een kwestie van wennen ;)

Haha je meent het, heb er nu op aanraden van de stalboer een stuk pakjetouw aan en die aan het handvat van de deur gebonden, dan hoeft mn voet er niet onder maar kan ik 'm met het touwtje omhoog trekken :+ Tis wat, met zo'n aftandse rammelbak :D

Ik heb alles klaar, hengstje was zomaar schoon, superbraaf met wassen, had alleen daarna wel binnen 5 minuten zn deken af en stond met alleen nog de elastische dekensingels om.
Luchpakketje is ook klaar, kom er alleen achter dat de koffie op is... ik kan niet zonder thermoskan koffie naar de keuring hoor, heb de eerste bak op stal al nodig :9k dus heb net mn hardlopende vriend gesommeerd om op de terugweg even langs schoonpa te rennen om koffie voor me te halen :=

Zo ff douchen en dan t bedje in, iedereen heel veel succes morgen!

Edit: had heel stuk richting Nien maar zag later pas dat blijkt dat ze om 13.00 in de Leiding Rein moet

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:21

JosjeBE schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe laat de klassen van de nwr beginnen?

Begint om 9 uur met hengstveulens t/m 30 april, in ring 3