Premium Stallion & Youngstock Show 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Premium Stallion & Youngstock Show 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:50

Cadan en Reality, beide van Bink.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:50

Ok leuk. ben benieuwd. Ik neem mijn 2 jarige pendragon merrie mee, geen idee of het een type is wat ze mooi vind, maar is een goede oefening voor de pony. Hengstje is jammer genoeg nog niet genoeg in conditie.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:17

Heb ook nog een cob ingeschreven :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:21

Mijn hengstje moet ook nog wat kilos erbij hebben. De merrie ziet er toppie uit.
Betty fokt redelijk typische ponies. Ze zit in de Hill pony improvement group. Ze heeft een voorkeur voor gekleurde ponies en houdt niet van teveel wit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:55

nou wit maakt haar niet zoveel uit (vertelde ze zelf ;)), een van der favoriete hengsten had meer dan een beetje wit. ;)
Ja klopt, maar kan niet zeggen dat de 2jarige niet typisch is, eigelijk tussen de 2 uitersten in. wat ik bij betty gezien heb zijn eigelijk 2 een beetje verschillende typjes, duidelijk verschil tussen de oudere en de jongere generatie die ze heeft lopen. ahja ik waag het er gewoon op. Zolang merrie een beetje haar best doet en de joligheid een beetje in toom kan houden dan zal het wel ergens op lijken. :) geloof dat beweging bij haar wel belangrijk is, en ja idd kleur, maar die zijn bij mij in de minderheid op dit moment. en de 2 jarige is nog niet wit haha. Gewoon eens leuk om te horen wat ze van deze merrie vinden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:09

Idd het is gewoon leuk om te doen. Mijne zijn nog nooit geshowd dus mooie jury om het bij te.proberen.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:24

Swann is hier ook goed aan het uitruiven. haar regendeken heeft wonderen gedaan _/-\o_ :')
verder krijgen we haar niet dikker dan ze nu staat (sportmodel), beestje groeit continu en heeft alle energie nodig om te groeien en te spelen, niet om dik te wezen.
Dit weekend wordt ze opgehaald en dan moeten we haar 3 weken missen. Dan wordt ze keuringsklaar gemaakt.

Verder wordt het voor Swann en voor ons de eerste Welsh keuring, dus ben wel benieuwd wat ze gaat doen.
En dat de keurmeester het niet voor wit heeft, geeft me niet, een kleur doet niks (heb trouwens geen witje maar een vosschimmel :') die nog moet verder schimmelen, nog niet oud genoeg)

Er zijn schijnt veel inschrijvingen, dus ben benieuwd wat het gaat geven.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:51

pony is 3 weken keuringsklaar maken vanuit sportconditie? Knap als je dat redt. Ben wel benieuwd hoeveel sectie A ponys er ter keuring komen onder dit jurylid aangezien ze toch wel een andere smaak heeft dan de juryleden van de afgelopen jaren.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:03

Ze zal denk ik niet vet voorgebracht worden. Met alle goede zorgen, ik krijg haar niet dikker dan dat ze is.
De DA gaf me laatst nog complimenten voor het feit dat ze mooi op gewicht staat, niks ribben te zien, maar niet dik of mager.
Keuringsklaar maken is dan eerder het toiletteer vlak en mss nog een aantal kilo's bij laten komen omdat ze dan op stal zal moeten vertoeven en niet zoals nu op de uitloop.

Heb ondertussen al genoeg keuringen gezien bij andere rassen, en vaak kregen daar de moddervette paarden/pony's dikke punten. Terwijl die er niks gezond voor kwamen. Ik laat dan liever een paard zien in gezonde toestand, op gewicht en niet met overgewicht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:57

En dan is de vraag hoeveel je aan een 2 jarige kan gaan trainen wat betreft keuringsklaar maken patrick. Veel meer dan in goede conditie voeren en netjes leren opstellen en meedraven kun je toch niet. Voor een oudere pony is het wat anders natuurlijk. Mijn 2 jarige staat ruim in conditie maar die staat de hele winter op stal en staat overdag een aantal uur buiten. Dus vacht is mooi dun en ze moet natuurlijk niet veel moeite doen om zich warm te houden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:40

mensen die een pony niet in keuringsconditie hebben roepen al snel dat de winnende concurentie vet is, maar ja dat blijft een eeuwige discussie. En wat noem je trainen voor een keuring ?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:11

ik ging met de jaarling altijd veel wandelen,dat doet al heel veel.

hier ook de merrie aan het klaarmaken voor haar eerste stamboekkeuring ooit,longeer niet omdat het echt niet gaat bij haar maar wel veel wandelen en trainen op het doorstappen enzo.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:14

haha ik zal dan maar zeggen dat de winnende concurentie een mooie dunne vacht heeft ;-)
Mijn jaarling doet zijn jas haartje voor haartje uit zal ik maar zeggen! :+
Maar die tip van warm voer was goud! het haar vliegt er nu vanaf!
Volgende winter wil ik wel de goudentip om mijn veulen dun in de vacht te houden!
(wel veulenvriendelijk ;) )

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:49

dekens :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:27

En lichten op stal langer awnhouden. En dan wel goed licht gelijk aan daglicht

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:16

Aan licht geen gebrek! Het windbreekgaas staat bijna altijd open ;-)
(jongveestal)
Maar we gaan komende winter dan toch maar eens op deken jacht voor een cobveulen....
Maar laat het veulentje eerst maar eens geboren worden!!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:02

De commentaar van pattrick is echt erover.
Bij de fjorden kreeg ik van de jury de opmerking dat ze voor een keuring vetter moesten staan. Ik gaf de opmerking terug dat mijn paarden gezond en niet moddervet moeten zijn. Het moet nog lukken ook he. Heb toch veel liever een gezond dan vet paard, gezien de paarden in NL en BE vaak te dik zijn.
(Kreeg nadien nog de bemerking om met mijn fjord nooit meer naar de keuring te komen want ze stamt af van een destijds goedgekeurde hengst waar het stamboek nu door in proces mee ligt. Ook kreeg ik een opmerking om te laten slachten dit ondanks een A premie op de keuring 10 minuten eerder. Wij 'wonnen' met de keuring punten bij een paard dat het in mijn ogen niet verdiende en verloren er bij een paard dat veel beter in model stond. Door die opmerkingen zien ze mij daar niet meer, ze zijn er dan enkel voor aan het zorgen dat er nog minder mee gedaan wordt zo. Voor het ogenblik heb ik aan betreffende mijn slachtpaard een prachtpaard overgehouden.)
Bij ons worden de paarden eens 3 of 4 (paardafhankelijk) ingereden. En dan uiteindelijk 3 a 4 keer in de week gereden.
Verder krijgen ze strookbegrazing op de weide of hooi a volonté in de winter. (ook nog de nodige ontwormingen)
Als mijn paarden dan niet goed gehouden worden dan weet ik echt niet wat ik misdoe hoor.
Ik heb niet de mogelijkheid om ze in een mooie dure stal te zetten. Wel om ze alles te geven wat een opgroeiend paard nodig heeft aan gezelschap, eten en beweging.

Bij ons staat Swann gewoon voorlopig nog op de weide. Met een regendekentje. Nu moet ze juist de winterdons op de nek en beetje van haar hoofd nog kwijt. De furminator doet wonderen de laatste dagen.
Alles komt wel goed.
Wij gaan voor de ervaring, Swann die op logement gaat, Swann die op een vreemde locatie braaf moet zijn.
Wij gaan niet voor lintjes, maar voor een eerlijke commentaar op haar type en op haar mogelijke minpunten zodat ik later weet naar wat voor hengst ik op zoek moet om mee te kunnen fokken.
Warm voer hb ik nog niet gegeven, mss dat we dat ook nog kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Keandra op 04-04-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:05

En Pattrick, ik heb even naar je site gekeken.
En naar de foto's van de merries, waarbij er ook keuringsfoto's staan.
Wel denk dat mijn welshke nog niet zo ver zit van keuringsklaar kwa dik zijn dan.

Het komt wel goed.
Verder wil ik me er niet in dik maken.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:32

tsja bij het fjorden stamboek kunnen ze wel erg recht voor hun raap zijn soms...
Zelf is mijn ervaring dat ze wel EERLIJK zijn en hun keuze kunnen uitleggen.
Ik hen ook wel eens commetaar gehad met mijn fjord en dat was toen: hij heeft een slecht been, dat dachten wij van niet.
en met 2weken kwam dat been met een erge kwaal!
ze hebben echt wel verstand van zaken daar!

Bij de welsh shows vind ik het wel altijd jammer dat ze geen/weinig commetaar geven per dier over type enz..
Als je het echt gaat vragen zeggen ze het wel maar niet standaard over ieder dier.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:52

pattrick zal blij zijn
door onverziene omstandigheden kan ik de keuring aflassen voor ons.

Helemaal voor niets geld uitgegeven.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:05

Keandra schreef:
pattrick zal blij zijn
door onverziene omstandigheden kan ik de keuring aflassen voor ons.

Helemaal voor niets geld uitgegeven.

Het zal Patrick weinig uitmaken of je wel of niet komt :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:41

Zijn er nog meer met 2 jarige merries? Hoop dat de rubriek wel een beetje groter is, altijd fijner dan wanneer je alleen of met een paar moet lopen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:32

Inderdaad zal het mij weinig boeien of je wel of niet op de keuring komt. Snap jouw aanval eigenlijk niet zo goed maar dat zal vast aan min liggen. Ondanks dat ik wel eens scherp uit de hoek kankomen probeer ik je alleen bij te staan met raad en advies. Sta je daar niet voor open dan niet. Denk dat de opmerking dat pony's vet moeten zijn voor een keuring al genoeg zegt over je kunde en kennis. Misschien toch maar eens iets aannemen van ervaren mensen. En nee dat hoeft niet van mij zijn. Liever niet zelfs!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:41

Vandaag manen ingekort, wat met opstellen geoefend en even aan de hand mee gedraafd :) ging aardig, ze is alleen heel enthousiast, hoop dat ze haar enthousiasme dan wat kan intomen :)
en mijn conditie is nog steeds bagger, hoop op slechts 1 rondje :) haha
Afbeelding

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:34

Jammer dat ik niet kan, zit dan met 3 merries die op iedere minuut lopen en wil niet afzeggen op de laatste nipper.... Dat heb ik vorig jaar ook al moeten doen :o

Voor iedereen die wel gaat : VEEL SUCCES!