NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:41

Melanie5 schreef:
Darwin: wat jammer dat al die gave cobs van jou ruinen zijn :)
Mag de vos sabino nog een jaar of 2 hengst zijn? Mag hij mijn merries dekken.

Mijn mening over het NWPCS hengstenkeuring systeem laat ik maar achterwege. Denk dat de meeste mijn mening wel weten :)

Maar jij hebt toch alleen A-tjes, of wil je C's gaan fokken ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:42

Zeg nooit nooit. Als ik een hengst mooi vind laat ik hem niet staan omdat het een sta boek hengst is

Rivendell

Re: NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:45

Darwin ik heb a tjes ja maar wil graag een keer een c fokken om zelf te gaan rijden.

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:00

Melanie5 schreef:
Haha nee je hebt gelijk hoor Lv_sws. Ik hecht geen enkele waarde aan een goedkeuring. Ik dek met wat mij bevalt. Wel zie ik de HK als een goede plek om je hengst te verkopen. Veel buitenlandse liefhebbers. Bij de uitgang staan altijd kopers klaar.
Wat mij steeds opvalt, nu ook weer bij de NWR's, is dat er teveel van hetzelfde bloed is. Hoewel ik fan ben van lijnteelt, is er voor de fokkers die enkel stamboek hengsten gebruiken, steeds minder keus.
Als ik kijk naar wat er bij de A tjs wordt goedgekeurd, na een paar jaar zijn er nog maar een paar actief.
Hoe vaak is het niet gebeurt dat de topper van de HK niet eens 5 merries krijgt? Of ze worden geruind voor de sport, verkocht naar Verwegistan.
Laat mij maar lekker fokken met wat ik mooi vind, niet met wat het systeem "in het plaatje" ziet vallen.
Verder is het wel altijd gezellig daar hoor :P

Kijk, met jou kan ik praten ... ;)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:10

Muzefee schreef:
Sowieso minder nieuwe hengsten de keuren, te bedenken dat de keuring op vrijdag zelfs om 09.30u begint. Maargoed, minder nieuwe hengsten zegt nog niet veel over de hengsten, dus ik ben erg benieuwd!

Toch nog twee hier gefokte hengsten aanwezig, waaronder een halfbroer van Don Diëgo en nog twee zonen van Don Diëgo.

Helaas geen Oosting Amigo erbij en Steerwolde's VIP komt ook niet voor zijn tweede poging, wat ik persoonlijk wel jammer vind, mede omdat mijn merrie er drachtig van is. Maargoed, goedgekeurd of niet, het veulen zal er niet anders van worden. ;)

Jammer dat Steerwolde's VIP niet komt. Weet je ook de reden?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:13

@ Elfje, wat ik gelezen heb is hij een paar maand geleden ziek geweest en heeft hij nu een bult op zijn borst, die trekt wel weg, maar hij zal nog niet volop in conditie zijn voor de keuring. Wel doet hij mee aan de Divozacup en gaat hij verrichting doen in Duitsland begreep ik.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:19

Wat ik alleen niet snap van het stamboek is dat wij pas met een 4 jarige de rij en tuigrubrieken mogen rijden ( en hier ben ik het helemaal mee eens) terwijl de meeste NWR's al voor hun derde naar het verrichtingsonderzoek gaan 8)7 . Op welke leeftijd zijn die dan beleerd ???

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:24

[quote="lv_sws]
Kijk, met jou kan ik praten ... ;)[/quote]

Great minds think alike :)
Grapje, ieder zijn meug. Er zit echt wel kwaliteit bij de goedgekeurde hengsten. Alleen vind ik het gebeuren vaak wat "overrated". Als we kijken naar fokprestaties, doen basisboek hengsten echt niet onder voor stamboekhengsten.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:32

meeste hk kampioenen bij de a's worden de eerste show verslagen, vind ik opvallend.

ik dek dit jaar ook mijn a merrie met een cob

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:58

Cemlys schreef:
van wie is de shore brooks hengst?

Het is een zoon van Dyfed Prophet. En ik denk dat we op termijn heel veel van deze hengst ( Prophet dus) in de fokkerij mogen verwachten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:33

Ja dat las ik Jenny. Maar is hij nog van shore brooks zelf?
Benieuwd naar deze

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:07

lv_sws schreef:
uryanne schreef:

Nou, dan weet ik een veel betere plek voor je ;)

vertel, ik popel :))

WPCV

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:06

uryanne schreef:
lv_sws schreef:

vertel, ik popel :))

WPCV

En ja, ook daar ben ik lid van :D
Besparingstip voor 2014: keuze maken ? :j

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:23

Muzefee schreef:
@ Elfje, wat ik gelezen heb is hij een paar maand geleden ziek geweest en heeft hij nu een bult op zijn borst, die trekt wel weg, maar hij zal nog niet volop in conditie zijn voor de keuring. Wel doet hij mee aan de Divozacup en gaat hij verrichting doen in Duitsland begreep ik.

Hm, dat zit niet echt mee dan. Weet je ook wanneer de verrichting in Duitsland is? Het zou een kandidaat voor mijn merrie zijn maar ik wil natuurlijk wel een papier bij het veulen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:57

Ik heb zo geen idee wanneer die zijn, zullen we binnenkort denk nog wel horen. Naar mijn weten krijg je nu gewoon Partbred papier bij je veulen, dat is ons althans verteld, maargoed, ik wacht het nog eventjes af.

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:07

darwin schreef:
Wat ik alleen niet snap van het stamboek is dat wij pas met een 4 jarige de rij en tuigrubrieken mogen rijden ( en hier ben ik het helemaal mee eens) terwijl de meeste NWR's al voor hun derde naar het verrichtingsonderzoek gaan 8)7 . Op welke leeftijd zijn die dan beleerd ???

KNHS heeft zelfde voorschriften (helaas).
Zouden deze regels hetzelfde zijn als er in de men- en tuigsport net zoveel geld omging als in de dressuur ?
Ben het met je eens, gun de pony (het paard) om volwassen te worden, zowel lichamelijk als geestelijk.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:10

Ik onderbreek jullie discussie even met een heel ander iets: Waar overnachten de mensen uit zuid en noord die 2 dagen gaan? Ik heb toch ook wel erg veel zin en interesse om beide dagen te gaan. Ergens een fatsoenlijk betaalbaar plekje daar in de buurt?

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:14

Ook wij zijn 2 dagen aanwezig.
vrijdags met een A en een C.
zaterdags in ieder geval met een A, en hopelijk natuurlijk ook met de A en de C van de vrijdag.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:48

SANEX schreef:
Ik onderbreek jullie discussie even met een heel ander iets: Waar overnachten de mensen uit zuid en noord die 2 dagen gaan? Ik heb toch ook wel erg veel zin en interesse om beide dagen te gaan. Ergens een fatsoenlijk betaalbaar plekje daar in de buurt?

Ik zal eens kijken in welk hotel ik vorig jaar zat. Zaten meer hk mensen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:13

Goh, wij hebben een hotelletje geboekt, maar dat heb ik zelf niet gedaan, weet zo 1,2,3 niet hoe het heet. Zal het eens navragen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:13

Melanie5 schreef:
Ik ben er ook bij. Nog even een slaap plek regelen :)

ja? Ik denk dat wij wel gaan. Denk ik. Tegen die tijd maar eens horen, iig bedden genoeg, moet ze alleen nog even opmaken!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:07

Muzefee schreef:
Goh, wij hebben een hotelletje geboekt, maar dat heb ik zelf niet gedaan, weet zo 1,2,3 niet hoe het heet. Zal het eens navragen.

Je slaapt in Overbosch _O-

Sanex: Hotel Overbosch in Garderen zitten Jody en ik. Zitten nog meer welshmensen, altijd erg gezellig. Maar weet niet of die nog plek hebben... Tis iig wel goed getaalbaar en echt fijn borrelen/slapen/ontbijten :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:40

Ah, dank voor de informatie! _O- Weet ik ook waar mijn bed staat dat weekend. :')

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:09

lv_sws schreef:
@joostvangestel: ik wíst dat je zou gaan reageren.

Uit je zeer uitgebreide antwoord op slechts een paar zinnetjes van mij blijkt maar weer dat jij voorstander van dit systeem bent.
Mag hoor, maar leg mij geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

Ik heb geen waardeoordeel over de jury, maar over het systeem.
Jouw uitgebreide uiteenzetting over de jury en hoe moeilijk het is om hengsten te beoordelen is op zich korrekt, maar doet er in deze niet toe.

Waarom jij Royal Welsh er bijhaalt snap ik niet, daar heb ik niets over gezegd.

Geef eenieder de vrijheid van het hebben van een eigen mening, dat doe ik bij jou ook.

En ja, ik ben lid van het NWPCS ...

Hoi, volgens mij heb ik je nergens aangevallen op je mening en je ook geen woorden in de mond gelegd. Wel is het belangrijk om in een discussie beide kanten te belichten. Als je hier had geroepen dat je het systeem volgens de paardenwet van 1939 als het enige juiste systeem ziet, was ik daar waarschijnlijk harder tegenin gegaan.

Ik ben voor één hoofdprincipe: dat de fokker zelf verantwoordelijk is voor wat hij/zij fokt. Dat principe bestaat zowel in het NWPCS als in de WPCV als in de WPCS. In ieder systeem hebben de rasfokkers zelf de verantwoordelijkheid en de vrijheid om te kiezen welke fokdieren ze inzetten voor de fok met als enige beperking de veterinaire keuring. Als je die beperking ook niet wilt hebben, kan je gaan fokken in Noord-Amerika, daar is de veterinaire keuring niet verplicht.

Ik haal de Royal Welsh erbij omdat dat de keuring is waar iedere panel judge ooit eens in zijn leven hoopt te keuren of waar het panel judge al eens gekeurd heeft.

Ik ben langer lid van het WPCV dan van het NWPCS, dus stap niet te snel in conclusies. De verschillen tussen de twee stamboeken zijn vooral kunstmatig aangebracht, gewoon omdat men zich af wil zetten tegen de ander. Dat is doodzonde, we hebben maar één Welsh pony ras op deze planeet.

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:50

Zal ook eens reageren, kom beide dagen kijken. Vrijdagochtend rij ik eerst door naar Friesland om ons jaarling NRPS er te zien in een Opfokbefrijf. De A s komen weer laat op de dag dus tijd zat.