[FOTO]wie heeft er n look a like welsh (met wit hoofd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: wie heeft er n look a like welsh (met wit hoofd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:58

Paspoort is nog steeds geen eigendomsbewijs, dus voor schade verhaling oid ben ik niet zo bang. Geen enkele rechter zal daar mee instemmen. Bewijslast zal dan zijn emails e.d. Waarin de koop/ verkoop beschreven staat of getuigenverklaringen.
Het is geen vrijwaringsbewijs zoals bij een auto :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:06

zitake schreef:
Ze is leuk girlgamer. Stiekem droom ik nog van zo'n zwarte variant :)

Zwart of smoky, deze heb je al eerder gezien. Liep afgelopen zomer bij een gastmerrie, donkervalk, met een heel smal blesje, niet te geloven he? Hij heeft intussen een nieuwe eigenaar heb ik begrepen.
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:25

lotte
Afbeelding

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:51

mijn welsh Part Bred, telt die ook?

Afbeelding
wat komen er mooie pony's voorbij zeg!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:08

1 van mijn welsh cobs :)
Afbeelding

Afbeelding

En deze hebben we ook nog gehad, ook een cob :D
Beetje slechte kwaliteit, foto is gescand.
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:38

onlangs in Wales op een show een heel bont Welsh A merrieveulen gezien. Geheel Welsh A gefokt. Was zo bont dat ze deelnam in de rubriek coloured ponies. Helaas geen foto van maar ben druk aan het zoeken om er wat van te vinden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:25

Ik heb altijd de indruk dat er bij de cobs meer wit aan de ponies zit dan bij de A's of'B's. En bij de NWR's zie je maar heel weinig wit. Zou dit bewust zo gefokt of niet gefokt worden?
Wij ontmoeten best vaak fokkers die niet van veel wit houden. Zij zouden dan ook nooit voor een van onze hengsten kiezen, alleen al daarom. Afgezien van het feit dat je zo best goede hengsten kunt laten staan, kun je toch ook niet echt voorspellen wat er uit komt.
Ceulan Scamp bijv. die heeft best goede nakomelingen gegeven, maar werd niet zoveel gebruikt als zijn tijdgenoot Boreas Ubbo.En die schoot ook nog weleens uit met de witkwast. Zelfde geldt voor Frisia's Snowwind en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Daarentegen worden schimmelhengsten met een wit-gen wel makkelijker geaccepteerd door de fokkers."Want daar zie je later toch niets meer van.."
Ik zal nog wat foto's laten zien van ponies die we in Engeland ontmoet hebben.
Ik hoop dat anderen ook blijven zoeken naar aparte plaatjes.
Afbeelding
Veulen Llanfeilo
AfbeeldingOp dezelfde stoeterij maar prefix Blackvein
Afbeelding
Op de Swinford Stud. Erg mooi!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:57

Jeetje die van swinford stud, het hebben gevoel komt weer vlot op ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:47

zitake schreef:
Jeetje die van swinford stud, het hebben gevoel komt weer vlot op ;)

Je kunt niet alles hebben :P Toch zullen er niet veel Nederlandse fokkers zijn die een hengst met zoveel wit en ook nog es blauwe ogen zouden gebruiken. Daar liep hij in de kudde en er waren ook al veulens van. Een jonge hengst met heel veel kwaliteit in het front en beenwerk.Wel gesleten door het dekseizoen, maar toch erg mooi!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:39

Ik hou best van royaal wit, maar maanogen zijn uit den boze. Ik heb weleens ponies gehad maar dan met 2 maanogen. Vind het een beetje eng-ig :D

Die 2e foto van regtur (prefix Blackvein) is een look-a-like van mijn merrie. Iets minder bles en meer wit aan de benen en ik zou geloven dat je mijn merrie had gefotografeerd :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:47

regtur schreef:
Ik heb altijd de indruk dat er bij de cobs meer wit aan de ponies zit dan bij de A's of'B's. En bij de NWR's zie je maar heel weinig wit. Zou dit bewust zo gefokt of niet gefokt worden?

Deels, er wordt bewust maar een bepaald soort aftekening gefokt, en vooral bij de paarden die meer voor de show en voor de wagen gefokt worden zijn de 4 witte sokjes en het mooie blesje graag gewenst, dus vooral bij de cob en A. Maar die aftekeningen worden dus door splash veroorzaakt en ja, dat gen kan het letterlijk erg bont maken :D . Mooie van splash is dat je daar wel redelijk gericht mee op hoeveelheid kunt fokken, kruis er twee met die graag gewilde aftekeningen en het veulen heeft een ontzettend grote kans om nog meer wit te krijgen, kruis die ook weer met meer wit dan zullen die veulens ook steeds witter worden. Als je de bloedlijnen gaat nakijken van de 'bonte' welshjes zul je een patroon gaan herkennen in de aftekeningen, zowel in hoeveelheid wit als hoe het wit over het lichaam loopt.
Bij de NWR en de B zie je het idd veel minder, maar deze pony's worden ook meer als rijpony gefokt en daarbij zijn zo min mogelijk aftekeningen ook gewenst. Mijn B is een van de weinige met duidelijk splash, maar ook bij hem komt het van zijn sectie A moeder af.

Die Llanfeilo vind ik erg gaaf, heeft wat van mijn pony weg qua uitdrukking. En die laatste, :wow: echt wit hoofd blauwe ogen met zwarte oogleden en je kan me opvegen <3

patrick, Bryn Patch toevallig? Ik weet dat deze in engeland geshowd wordt:

Stond ook een foto van in de linkd ie ik eerder poste, hij is alleen wel sectie X ingeschreven, zoals de meeste, ze willen het echt niet accepteren :\ .

[edit] nee niet dus, was een merrieveulen en Patch is een hengst en inmiddels ook alweer 3 zag ik net :+

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:58

IcePrincess schreef:
Deels, er wordt bewust maar een bepaald soort aftekening gefokt, en vooral bij de paarden die meer voor de show en voor de wagen gefokt worden zijn de 4 witte sokjes en het mooie blesje graag gewenst, dus vooral bij de cob en A.

Zeer plausibel verhaal. Ik weet dat wanneer een van onze Nederlandse tuigpaarden een zwarte voet heeft, net onder de kroonrand een wit krijtstreepje wordt gemaakt op concours. Puur en alleen omdat wit beter zichtbaar is in beweging.
Bij Welsh ponies is dat natuurlijk niet anders ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:50

uryanne schreef:
Ik hou best van royaal wit, maar maanogen zijn uit den boze. Ik heb weleens ponies gehad maar dan met 2 maanogen. Vind het een beetje eng-ig :D

Die 2e foto van regtur (prefix Blackvein) is een look-a-like van mijn merrie. Iets minder bles en meer wit aan de benen en ik zou geloven dat je mijn merrie had gefotografeerd :D

Er is verschil in maanogen en blauwe ogen, Bij een maanoog zie je een duidelijke ring en gewone blauwe ogen zijn gespikkeld, soms ook maar voor een deel blauw en vaak donkerblauw. Dat laatste stoort mij niet en soms vind ik zelfs dat een hoofd er nog meer uitdrukking door krijgt.

De Blackveinpony is korter in de rug.

Wat mij opvalt als liefhebber van "gespikkelt", dat er idd een duidelijk patroon is aan te geven, van de mate van wit, het verloop van de tekening, al of niet gemarmerd, kin-en of buikvlek. Dit zie je in bepaalde lijnen vaak terugkomen. Zoals op de Blaenaustud, waar denk ik de invloed van Halcyon en later ook Shorebrooks Stanley er voor zorgen dat er veel ponies met hetzelfde "type" wit zijn en, heel opvallend, ook weer gekleurde vlekken in het wit.
Afbeelding
En ze draaide ook nog even haar hoofd naar me toe...

Afbeelding

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:58

Wauw, er komen echt prachtige pony's voorbij! _/-\o_

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:07

Mijn hengstje heeft een half blauw oog dankzij zn splash gen. Ik vind blauw mooi, niks op tegen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:41

Nee Iceprincess, deze was het niet.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:50

regtur schreef:
Er is verschil in maanogen en blauwe ogen, Bij een maanoog zie je een duidelijke ring en gewone blauwe ogen zijn gespikkeld, soms ook maar voor een deel blauw en vaak donkerblauw. Dat laatste stoort mij niet en soms vind ik zelfs dat een hoofd er nog meer uitdrukking door krijgt.

Genetisch is er geen verschil hoor, alleen de benaming is anders. Bij welshjes is er alleen splash wat blauwe ogen geeft (en dubbele creme verdunning natuurlijk) en hoe zich dat verder uit in hoeveelheid, tint en 'gespikkeldheid' is per pony verschillend en kan ook afhangen van verschillende factoren van buitenaf (voeding en gemoedstoestand bijvoorbeeld).

regtur schreef:
Wat mij opvalt als liefhebber van "gespikkelt", dat er idd een duidelijk patroon is aan te geven, van de mate van wit, het verloop van de tekening, al of niet gemarmerd, kin-en of buikvlek. Dit zie je in bepaalde lijnen vaak terugkomen. Zoals op de Blaenaustud, waar denk ik de invloed van Halcyon en later ook Shorebrooks Stanley er voor zorgen dat er veel ponies met hetzelfde "type" wit zijn en, heel opvallend, ook weer gekleurde vlekken in het wit.

Dat gemarmerde en vlekken in het wit is weer een ander gen dan splash, wordt vaak sabino genoemd maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het dominant white is. Heb er komende maanden nog geen tijd voor maar het zit wel in mijn planning om dit verder uit te zoeken en bespreken met het laboratorium wat dit gen actief onderzoekt.

Als je naar die merrie hierboven kijkt zie je dat de bles heel anders van vorm is dan de meeste in het topic, waar de anderen wijd uitlopen naar de neus toe knijpt deze juist samen, sabino drukt het wit wel verder terug de neusbrug maar dan zou je ook rond de ogen minder wit moeten zien. Dat plus de donekr evlekken in de bles en dat apart getekende linkervoorbeen zegt meer dominant white dan splash of sabino.

Dit zijn typische verlopen van splash, en dan kan de linkerhelft in combinatie met een totaal andere rechterhelft voorkomen zoals bij Patch in het filmpje wat ik plaatste of het bekendste splash paard Gambling Man die aan de ene kant bijna helemaal wit was en de andere kant bijna helemaal zwart.
Midden- en rechtsboven zijn de typische gewilde aftekeningen voor cobs bijvoorbeeld.
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:58

Hele gave pony's komen er hier weer voorbij :~ :~

Ik moest eerst heel erg aan mijn eigen wennen, maar vind het nu zó gaaf!
Hier ook een (bruin) Sabino, Welsh Mountain merrie :j
Afstamming: vader is Rowfant Saul (dus halfzusje van Willie Wortel) en moeders vader is Zonneweide's Nico.
incl. kinvlek, buikvlek, roanering op zij en flanken. 4 hoog oplopende witte benen (allebei voor oplopend) en een grillige, a-symetrische bles.
Twijfel of ze evt. ook Rabicano is, aangezien ze in haar staart 'verborgen' (bij de billen ergens) een wit/grijsachtige streng staarthaar heeft. Verder ontwikkelen zich nu ook kleine witte haartjes bij de staartaanzet. Ze is overigens 6 jaar.
Iemand een idee of het evt. ook Rabicano kan zijn?

En Splash? Dat is vaak toch nog meer wit hoofd, zoals hiervoren al een paar waren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb zo geen foto van haar buikvlek, maar die is vrij groot. Zal ook eens foto's maken van de witte haartjes bij de staartaanzet en die 'verrassing' in een streng van haar staart.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-12-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:03

ik heb ook een leuke met een wit hoofd. deze pony heb ik gereden voor iemand anders en daar sprong ik B mee.
naam: duinzichts jhonnyboy (sjonnie de pony)
vader: tenekenshoeve roman
nivo: B springen
Afbeelding

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:08

Wat ik het leuke vind aan een pony met veel wit is dat de nakomelingen zeer verschillend kunnen zijn.
Mijn merrie geeft een brede bles altijd wel door. Aftekeningen aan de benen verschilt van veel tot bescheiden. Wel hebben ze ook allemaal witte haren bij het schoft, in de liezen enz.

Ook vachtkleur verschilt erg; 2 zwarten, 1 bruine en een vos. Ook uit dezelfde vader.
Altijd weer een verassing :D

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:15

Afbeelding

Niet super veel wit, maar vind t wel mooi :D

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:20

Er komen echt mooie ponys voorbij(l)
Vooral regtur!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:48

Joyce rabicano kan, maar kan ook sabino (of aanverwante) zijn, dat geeft natuurlijk ook stekelhaar en kan ook in de staart en bij de staartaanzet maar rabicano is dan vooral echt geconcentreede witte haartjes aan de zijkanten van de staartaanzet en in extremere vormen helemaal witte staartaanzet al dan niet met horizontale witte strepen die verder omhoog lopen (wordt ook coontail genoemd) en dan de vooral meer witte haren in de flanken dan op de rest van het lichaam.
Je kan het nu waarschijnlijk zo goed zien met de wintervacht maar in de zomer zou je ook eens naar de huid tussen de billen kunnen kijken, bij sabino/stekelhaar is deze wat vlekkerig of gestippeld.

Splash kan zich heel uitlopend uiten, van helemaal niet tot bijna helemaal wit, hele minimale uiterlijke kenmerken kunnen bijvoorbeeld een (scheef) snepje zijn of wat blauw in het oog, een wit kroonrandje enz., een wit hoofd zie je pas bij de wat expressievere uitingen en dan vaak in combinatie met sabino (of aanverwante) en de echt heel erg expressieve 'bonte' uitingen zijn vrijwel zeker homozygoot.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:56

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:17

Ik heb geen look-a-like van TS, maar wel eentje met redelijk wat wit. Ik heb Abeltje nu een paar maanden en gekocht omdat ik hem gewoon mooi vind. Door dit soort topics probeer ik ook een beetje bij te leren over aftekeningen enzo.

Nooit eerder over nagedacht, maar is mijn Welshje nou ook Sabino? Hij heeft naast een hele flinke bles, een witte lip, drie witte benen (een hoge) en een witte kroonrand. Daarnaast nog een flinke witte vlek op zijn buik.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Sigrid