wie brengt z'n welsh ook uit in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: wie brengt z'n welsh ook uit in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:36

Eigenlijk he, zouden ze beter zo'n soort "brevet" laten afleggen dat eventueel ook met de hengst afgelegd kan worden... Denk dat ze daar meer aan hebben dan je L2 met winst te zijn... Maar ja dat is dan natuurlijk weer een hele organisatie die er bij komt...

Rosje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:39

pharagirlke schreef:
Eigenlijk he, zouden ze beter zo'n soort "brevet" laten afleggen dat eventueel ook met de hengst afgelegd kan worden... Denk dat ze daar meer aan hebben dan je L2 met winst te zijn... Maar ja dat is dan natuurlijk weer een hele organisatie die er bij komt...

Ja, en weet je wat dan al helemaal scheef is? Bij de paarden willen ze wel komen kijken als je hem een keertje voorrijd, maar bij de pony's beginnen ze daar niet aan. >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:41

Da's inderdaad een beetje krom :')
Heb je foto's van de heer? Ben nu nl wel nieuwsgierig geworden

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:21

De KNHS heeft een speciale regeling voor het starten met hengsten als je nog niet eerder L2 met een winstpunt dressuur bent geweest.
Je moet eerst op stamboekwedstrijden of bij de barokke paarden, bij de arabieren , haflingers e.d. mee doen met je hengst bij een officiele jury ( de wedstrijd zelf is vaak voor anderen niet voor punten) behaal je op dit soort wedstrijden B+ 10 en daarna L+1, dan mag je alle coupons opsturen naar de KNHS en krijg je een officiele toestemming om met DEZE hengst verder te gaan bij de officiele wedstrijden in de klasse L1. Vraag dit maar na bij de KNHS

Bij de andalusiers/lusitano's rijden er veel mensen met hengsten. Op deze wijze kunnen ze toch ook officieel met hun hengst gaan starten, zonder dat ze eerst met een ander paard/pony L2 + 1`zijn geweest. Bij de paarden moet je wel 14 jaar zijn geweest, bij de pony's dacht ik 12.

Zelf heb ik met een goedgekeurde Welsh Cob hengst, Abergavenny JR, Z1 dressuurr met winst gereden, gewoon gestart tussen de paarden. Abergavenny JR was ook maar 151 cm, maar op 6 jarige leeftijd had hij al zijn eerste winstpunt in Z-dressuur te pakken. Tot nu toe heeft geen enkele voor de dekdienst goedgekeurde Welsh Cob hengst dit nagedaan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:07

barrye schreef:
De KNHS heeft een speciale regeling voor het starten met hengsten als je nog niet eerder L2 met een winstpunt dressuur bent geweest.
Je moet eerst op stamboekwedstrijden of bij de barokke paarden, bij de arabieren , haflingers e.d. mee doen met je hengst bij een officiele jury ( de wedstrijd zelf is vaak voor anderen niet voor punten) behaal je op dit soort wedstrijden B+ 10 en daarna L+1, dan mag je alle coupons opsturen naar de KNHS en krijg je een officiele toestemming om met DEZE hengst verder te gaan bij de officiele wedstrijden in de klasse L1. Vraag dit maar na bij de KNHS

Bij de andalusiers/lusitano's rijden er veel mensen met hengsten. Op deze wijze kunnen ze toch ook officieel met hun hengst gaan starten, zonder dat ze eerst met een ander paard/pony L2 + 1`zijn geweest. Bij de paarden moet je wel 14 jaar zijn geweest, bij de pony's dacht ik 12.

Zelf heb ik met een goedgekeurde Welsh Cob hengst, Abergavenny JR, Z1 dressuurr met winst gereden, gewoon gestart tussen de paarden. Abergavenny JR was ook maar 151 cm, maar op 6 jarige leeftijd had hij al zijn eerste winstpunt in Z-dressuur te pakken. Tot nu toe heeft geen enkele voor de dekdienst goedgekeurde Welsh Cob hengst dit nagedaan.

JR is geen stamboekhengst volgens mij. Maddog wel!!!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:15

Ja , maar als ik het goed lees is Maddog geen Welsh COB hengst.

De conditie waarin je een Welsh Cob blijkbaar moet voor brengen op de hengsten keuring in Nederland is meer dan moddervet.

Aangezien JR in de sport gebruikt werd, was hij maar wat dikker dan een WPBR, en geen dikke vette cob. Daarom is hij door ons nooit meer voorgesteld op NWPS keuring na zijn Engelse Licence. Wel is hij als vierjarige eens voor gebracht op WPCV- hengsten show waar hij 2e geplaatst werd in een flinke rubriek.

De kinderen die van hem op de keuring zijn verschenen, hebben bijna allemaal een 1e premie gehaald.

"GEwone "secktie K hengsten e.d. die lopen haast allemaal in de sport, dan is Z-dressuur niet ongewoon. De meeste WElsh COB dekhengsten lopen helemaal niet in de sport, en enkeling, en dan vaak alleen in een alge klasse. Daarom zijn de prestaties van JR opvallend en willen we daarmee aantonen dat ook een WElsh COB, tussen de paarden goed kan presteren.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:37

De mensen die met hun Cob niet mee kunnen komen op keuringen, komen al snel met het verhaal dat een (pony) Cob vet moet zijn voor een keuring. De grootste onzin. Ze moeten vol zijn en in keuringsconditie zijn, dat is iets anders dan vet. Kleren maken de man cq vrouw zeggen ze vaak. In jouw verhaal doe je voorkomen alsof Jr een goedgekeurde stamboek hengst is en dat is hij dus niet. Hij heeft (slechts) een basisboek deklicentie van het NWPCS of van de WPCV of de WPCS. Deze licenties zijn niet moeilijk te verkrijgen. Als ze veterinair maar goed zijn en het DNA klopt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:43

En zeker is het knap hoe julli Cob presteerd. Daar zal ik geen afbreuk aan doen.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:49

Ach, er zijn nu eenmaal weinig WElsh Cob hengsten, zowel met stamboek goedkeuring als met alleen engelse license. Die er zijn dekken allemaal een handje vol merries, een uitzondering daar gelaten. JR heeft jaren lang zo'n 15 merries gedekt. Voor een cob aardig wat. Zijn afstamming was prima. Ons is wel gevraagd om hem ook bij NWPS voor te brengen. Uit eindelijk hebben we daar niet voor gekozen, omdat zijn kinderen ook gewoon papieren kregen van NWPCS. We hadden geen zin in na jaren veulens door het hele land heen verzamelen enz. Wij hadden hem voor de sport, onder zadel en aangespannen. Dekhengst was bijzaak.

Of voor jou nu een stamboek hengst goud waard is en een license hengst hooguit brons zal me worst wezen. Ik wil gewoon laten zien dat je met je welsh cob gewoon mee kunt komen in de sport. Het bijzondere is hier bij wel dat hij EN voor de dekdienst werd gebruikt EN tussen de paarden werd gestartin Z-dressuur ( dus tussen alle Jazz, Ferro's en Krack C's) EN Welsh COB is.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:49

oke zie na plaatsing pas je 2e reactie., sorry

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:51

Klinkt mij in de oren als zo'n typisch "ze geven geen punten want het is een fjord" verhaaltje. Onzin, heb twee jaar een Welsh B in de wedstrijdsport gestart en was het niet dat onze belgische regels het verbieden, had ik hem gewoon tussen de paarden gestart, jury's waren knetter gek van die pony.

Een paard loopt zoals hij gereden word. Mensen die klagen dat ze te weinig punten krijgen omdat hun paard "minder" is (hoe denk je dan eigenlijk wel niet over je paard... :\) moeten gewoon hun eigen rijkunst bijschaven.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:57

Wordt je vergeven hoor haha. Vind dat er op BOKT teveel wijsheden zitten die praten over goedgekeurde dekhengsten die eigenlijk slechts een licentie hebben en dus geen stamboekhengst zijn. Zo wordt er aan veel leken verkeerde info gegeven vind ik. Een basis cq licentie hengst kan zeker zo goed zijn als een stamboekhengst en er zijn voorbeelden genoeg te noemen van basisboek hengsten die beter fokken dan menig stamboekhengst. Alleen ik vind dat een stamboekhengst wel een zware keuring heeft doorlopen en gekeurd is op zijn exterieur en bewegingen en daarom als plaatje zeg maar een grotere waarde heeft dan een basisboek hengst

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:01

Dat ben ik ook met je eens. Een stamboek hengst heeft exterieurmatig een veel zwaardere keuring door derden ondergaan.

Daarom hebben wij ook overwogen om hem voor te brengen.

Helaas schijnt het, zeker in het verleden, mode te zijn dat een Welsh Cob hengst zo gek als een deur gepresenteerd word aan de hand. Vet en zeer zwaar in het voer. JR ging gewoon mee op concours, gedroeg zich super netjes tussen de paarden. En zou zich aan de hand ook meer presenteren als een " K - hengst" die ook netjes in de sport wordt uitgebracht. Ik snap ook niet dat men het zeker toen nodig vond om Welsh Cob hengsten met zo veel kabaal voor te brengen. Krijg van sommigen het idee dat ze in een rustig tempo niet fatsoendelijk op eigen benen kunnen lopen. Hoe het nu is weet ik niet meer.

Abergavenny JR is een een aantal jaren geleden om medische redenen gecastreerd ( zakbreuk) en ik kom niet meer op Welsh keuringen omdat we grotendeels zijn overgegaan op andalusiers / PRE 's.

WEl hebben we nu Cappells Dandy, een belgische, goedgekeurde hengst op stal staan, waar mijn man mee in tuig rijdt.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:11

patrick76 schreef:
Wordt je vergeven hoor haha. Vind dat er op BOKT teveel wijsheden zitten die praten over goedgekeurde dekhengsten die eigenlijk slechts een licentie hebben en dus geen stamboekhengst zijn. Zo wordt er aan veel leken verkeerde info gegeven vind ik. Een basis cq licentie hengst kan zeker zo goed zijn als een stamboekhengst en er zijn voorbeelden genoeg te noemen van basisboek hengsten die beter fokken dan menig stamboekhengst. Alleen ik vind dat een stamboekhengst wel een zware keuring heeft doorlopen en gekeurd is op zijn exterieur en bewegingen en daarom als plaatje zeg maar een grotere waarde heeft dan een basisboek hengst

Dat verhaal van een "goedgekeurde hengst" en "slechts" een basisboek hengst is vaak de oorzaak van veel discuties en voor sommige hengsteneigenaars gaat het eigenlijk alleen maar om de centen (hoewel zij dit altijd zullen ontkennen) om zoveel mogelijk merriehouders naar hun hengst aan te trekken.
Het zou veel meer netjes zijn indien iedereen de anderen met rust laten en hun respecteren voor hun keuze, net zoals jezelf verlangd van hen om dat tegenover jou te doen. Het zou veel problemen en ongemakken oplossen. Het is mij opgevallen (bij meerdere stamboeken) hoe de rust is weergekeerd nadat de keuze voor hengsten niet meer zo aan banden werd gelegd als in het verleden en ik kan het alleen maar een goed punt vinden. Daarbij schijnt men vaak te vergeten dat een goed veulen niet alleen de verdienste is van de hengst maar dat de merrie en haar afstamming ook een grote rol spelen in het fokresultaat.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:06

patrick76 schreef:

ja het begrip "goedgekeurde hengst" is een hengst die goedgekeurd is bij het NWPCS, maar uit het oogpunt van de WPCS is een hengst goedgekeurd als het een vet. keuring heeft gehaald , dat is ook goedgekeurd...
een stamboekhengst wel een zware keuring heeft doorlopen en gekeurd is op zijn exterieur en bewegingen nou tegenwoordig geeft dat toch totaal geen meerwaarde meer aan de hengsten als het beestje daar doorheen komt zeg nou eerlijk wat zegt dat dan over het diertje??? ( en richt ik me voornamelijk alleen maar op de sectie C & D)

bij De hengstenkeuring kun je een cob hengst gerust neerzetten zo uit de sport word er niks van gezegt (is gebeurd) en laatste jaren heb ik aan jonge 3 jarige binnen de sectie C& D vrijwel geen 1 hengst gezien die echt in showconditie was.... en dat is zonde vind ik...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:26

Ik kocht in 1982 de welsh cob hengst Emmickhovens Vitesse. Hij werd in België goedgekeurd en bij zijn eerste aanbieding bij het NWPCS ging hij onmiddellijk door voor de tweede bezichtiging die hij ook schitterend won. Nadien werd Vitesse ook aanvaard bij de WPCv én Engeland. Vitesse was een échte kampioen (door iedereen bevestigd) en heeft dit ook gedurende 7 opeenvolgende jaren bewezen tot hij voor het leven werd goedgekeurd in België. Wij waren daar heel blij mee, maar hebben nooit neergekeken op andere hengsten. Later heeft het Belgisch stamboek hun hengstenkeuring aangepast aan de regels van het moederstamboek en zij hebben dat zeker niet slecht gedaan. Want België blijft toch zéker kwaliteit leveren op het gebied van de Welshfokkerij en ook in de sport vind men Belgisch welsh producten, maar de vreselijke ruzies van het verleden omtrent de goedkeuring van de hengsten zijn ondertussen gelukkig verdwenen en de rust is weergekeerd. Wanneer ik iemand hoor zeggen "mijn hengst is beter want hij is "goedgekeurd" dan heb ik de indruk met kleine jongentjes bezig te zijn die onder elkaar beweren dat hun "fietsje" toch iets beter is.
Wij hebben onze nieuwe hengsten gekozen voor hun afstamming en de sectie C heeft al wat op zijn palmares staan, maar zij passen vooral onze fokkerij. Wij zijn dan ook niet absoluut op zoek naar "klanten" en vinden het ook niet nodig om andere hengsteneigenaars de grond in te duwen. Wanneer wij meedoen aan keuringen dan is dat vooral om er plezier aan te beleven en de andere fokkers te zien. Dit is verwijt is niet aan iemand in het bijzonder gericht, maar ik vind dat dit toch eens moest gezegd worden, want er zijn nog altijd mensen die deze vervelende gewoonte niet kunnen laten en het bederft alleen maar de goede sfeer.

Rosje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:26

pharagirlke schreef:
Da's inderdaad een beetje krom :')
Heb je foto's van de heer? Ben nu nl wel nieuwsgierig geworden

Morgen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:27

Ben erg benieuwd Rosje! :j Welsh hengsten hebben altijd een leukere uitstraling dan de grotere soortgenoten vind ik... Weet niet waarom, KWPN'ers enz zijn heel chique, maar een welsh hengst... Tja...

Rosje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:31

pharagirlke schreef:
Ben erg benieuwd Rosje! :j Welsh hengsten hebben altijd een leukere uitstraling dan de grotere soortgenoten vind ik... Weet niet waarom, KWPN'ers enz zijn heel chique, maar een welsh hengst... Tja...

Tjaaaa. Welshjes blijven een verhaal apart. :) (Alhoewel,het dressuurgeweld van die KWPN'ers is toch niet niks. B-))

http://flying-solo.deviantart.com/art/H ... -104217604

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:43

heyhey ik overweeg mischien een welsh cob te kopen, wil graag verdere informatie over die ras vooral hun rijden en gangen werk?

men vriendin zegt dat ik het niet moet doen :S ze moeten zogenaamt vreselijk hard zijn in de mond geen goede dressuur gangen hebben en absoluut geen spring pony's zijn.. toch ben ik verliefd op ze maar zou je een cob kunnen gebruiken voor de springen en dressuur wedstrijden (vooral spring) en hoe zijn ze met rijden, wel of niet hard..

ok zegt ze dat het karre paarden zijn(dit vind ik bullshit) maar toch wil ik er 1graag kopen.. wie kan mij helpen?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:41

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:57

Zoals altijd bevestigd de uitzondering de regel, maar een Welsh-Cob is niet een echte sportpony. Dat ze hard zijn in de mond is niet waar maar zo zijn ze vaak gemaakt door hun eigenaar.
Door hun vaak iets doordrukkende karakter worden ze veelal te veel vast gehouden waardoor ze tegen de hand komen.
Vaak heeft een welsh-cob ook een stuwende- in plaats van een dragende achterhand waar je wel een beetje werk aan hebt.
De uitspraak van karrepaard stuit mij als fanatiek aangespannen rijder ook tegen de borst, net of een paard voor een wagen minder goed hoeft te lopen.
Maar het is ook een kwestie van smaak en als een dier je echt aan spreekt dan zou ik zeggen; ga er voor!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:08

cappelstud@ je link doet het niet!

BlackDevils@ ja ik bedoel er verder niks mee met aan gespannen rijden hoor, maarja zo drukte men vriendin uit, want aangespannen paarden zijn geen topsport wedstrijd paarden... ik stond er zelf ook van op te kijken hoor maarja zo zei zij dat :$

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:55

ticktack, de link op de welsh dragon schijnt niet te functioneren. Zal het controleren, maar als je op het logo van de vereniging aanklikt kom je wél op de website van de VVWC

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:12

Mijn welsh A merrie wordt nog niet uitgebracht in de sport maar die wil ik (op langere termijn) wel laten doen door haar verzorger. Dit jaar gaat ze zowiezo meedoen met leading rein en met bestgaand.
Wanneer ze eenmaal netjes voor de kar is wil ik haar ook wel gaan starten in dressuur/vaardigheid, maar ook dat hoeft niet persé dit jaar te zijn.

@ ticktack: ik vind welsh cob's ook erg gaaf, maar als je écht goed in de sport wilt gaan functioneren is een welsh partbred/nwr gewoon meer geschikt denk ik. Niet dat een cob het niet zou kunnen, maar een partbred/nwr wordt specifiek voor de sport gefokt en heeft dus geen lichamelijke belemmeringen.
(Zo ook met een fjord/haflinger e.d. Deze pony's kunnen echt wel Z dressuur lopen, maar ze hebben nu eenmaal meer lichamelijke belemmeringen als een écht sportgefokte pony).