Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pharagirlke schreef:Eigenlijk he, zouden ze beter zo'n soort "brevet" laten afleggen dat eventueel ook met de hengst afgelegd kan worden... Denk dat ze daar meer aan hebben dan je L2 met winst te zijn... Maar ja dat is dan natuurlijk weer een hele organisatie die er bij komt...

barrye schreef:De KNHS heeft een speciale regeling voor het starten met hengsten als je nog niet eerder L2 met een winstpunt dressuur bent geweest.
Je moet eerst op stamboekwedstrijden of bij de barokke paarden, bij de arabieren , haflingers e.d. mee doen met je hengst bij een officiele jury ( de wedstrijd zelf is vaak voor anderen niet voor punten) behaal je op dit soort wedstrijden B+ 10 en daarna L+1, dan mag je alle coupons opsturen naar de KNHS en krijg je een officiele toestemming om met DEZE hengst verder te gaan bij de officiele wedstrijden in de klasse L1. Vraag dit maar na bij de KNHS
Bij de andalusiers/lusitano's rijden er veel mensen met hengsten. Op deze wijze kunnen ze toch ook officieel met hun hengst gaan starten, zonder dat ze eerst met een ander paard/pony L2 + 1`zijn geweest. Bij de paarden moet je wel 14 jaar zijn geweest, bij de pony's dacht ik 12.
Zelf heb ik met een goedgekeurde Welsh Cob hengst, Abergavenny JR, Z1 dressuurr met winst gereden, gewoon gestart tussen de paarden. Abergavenny JR was ook maar 151 cm, maar op 6 jarige leeftijd had hij al zijn eerste winstpunt in Z-dressuur te pakken. Tot nu toe heeft geen enkele voor de dekdienst goedgekeurde Welsh Cob hengst dit nagedaan.
) moeten gewoon hun eigen rijkunst bijschaven. patrick76 schreef:Wordt je vergeven hoor haha. Vind dat er op BOKT teveel wijsheden zitten die praten over goedgekeurde dekhengsten die eigenlijk slechts een licentie hebben en dus geen stamboekhengst zijn. Zo wordt er aan veel leken verkeerde info gegeven vind ik. Een basis cq licentie hengst kan zeker zo goed zijn als een stamboekhengst en er zijn voorbeelden genoeg te noemen van basisboek hengsten die beter fokken dan menig stamboekhengst. Alleen ik vind dat een stamboekhengst wel een zware keuring heeft doorlopen en gekeurd is op zijn exterieur en bewegingen en daarom als plaatje zeg maar een grotere waarde heeft dan een basisboek hengst
patrick76 schreef:Wordt je vergeven hoor haha. Vind dat er op BOKT teveel wijsheden zitten die praten over goedgekeurde dekhengsten die eigenlijk slechts een licentie hebben en dus geen stamboekhengst zijn. Zo wordt er aan veel leken verkeerde info gegeven vind ik. Een basis cq licentie hengst kan zeker zo goed zijn als een stamboekhengst en er zijn voorbeelden genoeg te noemen van basisboek hengsten die beter fokken dan menig stamboekhengst. Alleen ik vind dat een stamboekhengst wel een zware keuring heeft doorlopen en gekeurd is op zijn exterieur en bewegingen en daarom als plaatje zeg maar een grotere waarde heeft dan een basisboek hengst
Welsh hengsten hebben altijd een leukere uitstraling dan de grotere soortgenoten vind ik... Weet niet waarom, KWPN'ers enz zijn heel chique, maar een welsh hengst... Tja... pharagirlke schreef:Ben erg benieuwd Rosje!Welsh hengsten hebben altijd een leukere uitstraling dan de grotere soortgenoten vind ik... Weet niet waarom, KWPN'ers enz zijn heel chique, maar een welsh hengst... Tja...
(Alhoewel,het dressuurgeweld van die KWPN'ers is toch niet niks.
)