[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danny_DJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:10

Heb een 2 jarige sectie C en D hengst te koop, alsook een 4 jarige C hengst die super kunnen bewegen.
Staan allen op de verkooplijst van NWPCS.
Woon vlakbij Antwerpen, dus als je interesse hebt laat maar iets weten.
Mvg,
Danny
Maisie schreef:
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een leuke welsh met een stokmaat rond de 1,35/1,40 alleen is daar bijna niets in te vinden.

Dan komt je toch sneller bij de forresters uit. mijn man heeft er nu ook een is een beetje in de 1,40 en lekker compact gebouwd.

Ik houd zelf wel van een iets steviger type voor de mensport. al zie ik in mijn omgeving wel veel welsh A pony's en een enkele B.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:13

even een vraagje tussendoor;
mijn sectie B merrie moet nu nog een kleine 3 maanden voor haar veulen, en daarom ben ik een week terug overgestapt naar merriebrok. Ze krijgt nu 2x 0,5 kg cavalor probreed per dag en daarnaast ongeveer 5 a 6kg hippofan voordroogkuil per dag, verdeelt over 3 voerbeurten. Nu wil ik het kuil nog ietsje gaan minderen omdat ze toch wat aan de dunne gaat ervan (ze mogen eigenlijk 1 kg per 100kg lichaamsgewicht hiervan eten). Momenteel ziet ze er gewoon goed uit, niet in keuringsconditie maar ook niet te mager of te dik.
Ze staat overdag in de bak en 's nachts op stal (vlas met een plakje stro om wat te knabbelen te hebben). v/a maart zal ze wrs weer op de wei komen. Ik wil ook vh jaar weer met haar naar de keuring dus wil haar niet te veel hebben terug vallen na de bevalling. Daarnaast wil ik na de bevalling haar gaan beleren onder het zadel.
Volgens de probreed verpakking mag ze 0,8-1,2 kg per 100kg dus dat zou in haar geval betekenen (ongeveer 350/400kg) dat ze zo'n 3,5 tot 4 kg brok per dag mag.. Lijkt me nogal veel?
dus daarom; wat voeren jullie nu aan je drachtige merrie en hoeveel zou ik die van mij het beste kunnen geven?

fokfanaat

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:16

ik zou kijken of je niet aan hooi, of droger kuil kan komen, zou veel liever meer ruwvoer voeren, ivp brok.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:20

fokfanaat schreef:
ik zou kijken of je niet aan hooi, of droger kuil kan komen, zou veel liever meer ruwvoer voeren, ivp brok.

ik ben juist een aantal weken terug overgestapt naar hippofan. dit voerde ik al 2 jaar aan mijn dampige fjord en die hoestte hierdoor al 2 jaar niet meer. is gegarandeerd stofvrij en qua voedingsstoffen gelijk aan vers gras (overigens is het juist droger als gewoon kuil). gewoon hooi werd hier in de omgeving alleen maar duurder en kwaliteit wat niet super, waardoor mn sectie a merrie ook licht begon te hoesten.. t is idd wel even wennen voor ze dat ze wat minder qua volume krijgen, maar wel gezonder. (mn a merrie hoest dus al niet meer :) )

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:22

maar waarom mag je er maar zo weinig van geven?

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:27

Heeft iemand toevallig een duidelijke foto van een pony in showconditie en een foto van een pony die duidelijk niet in showconditie is? Kan ik mij vast voorbereiden wat er met Jolinda moet gebeuren :=

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:29

fokfanaat schreef:
maar waarom mag je er maar zo weinig van geven?

dit zei mn dierenarts toen voor mijn fjord. geef ze nu allemaal ietsje meer, volgens de dealer kan ik ze best ietsje mee geven maar moest ik dan wel opletten dat ze niet aan de dunne gaan, want dan voer je er dus teveel van, en dat is bij angela dus al licht het geval dus ik kan haar iig niet meer geven, liefst dus zelfs nog een klein beetje minder.
gaat me dus meer om het krachtvoer, is het nodig haar hiervan meer te geven of moet ik gewoon opletten en als ik haar magerder vind worden, dan pas aanpassen?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:30

Een paard is een ruwvoerverwerker. Daar is zijn hele systeem op gericht. Het is absurd om 3 - 4 kg brokken te voeren.
Nu heb ik wel het voordeel dat ik mijn eigen ruwvoerwinning doe. Als je paarden last van dampigheid hebben dan moet je zorgen dat je kuil krijgt van een schraal land dat redelijk droog is.
Wanneer het anders niet wil moet je de kuil gewoon opmengen met stro wat de vertering en diaree ook ten goede zal komen.
Een paard kan zo ongeveer alles uit goed ruwvoer halen. Mijn wedstrijdpony's krijgen tot 0,5 kg basisbrok bijgevoerd per dag.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:55

T3mptati0n schreef:
Heeft iemand toevallig een duidelijke foto van een pony in showconditie en een foto van een pony die duidelijk niet in showconditie is? Kan ik mij vast voorbereiden wat er met Jolinda moet gebeuren :=

ik ben absoluut niet degene die je moet vertellen hoe het wél moet, want heb zelf ook altijd nog erg veel moeite met hoe de pony eruit moet zien. maar vooral hoe het níet moet kan ik prima laten zien :+ :o
Amber 2008 in Sevenum; 2e premie en laatste plaats omdat ze nog te jeugdig toonde
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMP4LK4G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G8DV8DQ3.jpg
(let vooral op de buurvrouw, waren dus allebei 3 jarige)

Amber 2009 in Vrouwenpolder (1e plaats, overigens in 2008 ook). Al heel veel verschil met het jaar ervoor.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFRUABUO.jpg

Amber 2010 in Sevenum; 1e premie, 3e plaats. door de warmte was ze nogal 'dood' maar hier komt ze denk ik het dichtste bij 'keuringsconditie' in de buurt?? overigens hier dus met veulen, dus ze is zowiezo heel veel uitgezwaard.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DIBYSSJX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SYTMNRBM.jpg

Ben benieuwd of andere fokkers het hiermee eens zijn? (en wat ik nog zou moeten of kunnen verbeteren?)

@ bd; is nog wel een idee idd om het hooi op te mengen met stro zodat ze dus wat meer inhoud krijgen. (alleen de fjord was dampig, de rest gelukkig niet!) qua voedingsstoffen moeten ze idd met alleen het kuil meer als genoeg binnen krijgen. Overigens, als ik op paardnatuurlijk.nl de voedingswijzer raadpleeg zou ze ook maar 6,4kg hooi op een dag moeten krijgen, dus met mijn 5 a 6 kg zit ik daar redelijk bij in de buurt. maar wil toch graag even jullie oordeel over wat te voeren.
Ben benieuwd of andere fokkers daar ook zo over oordelen? Maar iig doordat ze al van een 2e premie naar een 1e premie is gegaan denk ik dat ik haar al ietsje beter voor de dag laat komen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:27

Ik voer onbeperkt goede kuil (droog spul). Ze krijgen er wat wortels bij, maar meer niet. Ook de drachtige merries niet. Alleen mijn oudje (22 jaar, drachtig en zogend) krijgt 2 kilo Subli senior priores erbij.
Zeker een drachtige merrie moet voldoende ruwvoer opnemen. Door het extra volume in de buik, kun je problemen krijgen met de spijsvertering. Het is erg belangrijk dat de darmen in beweging blijven. Brok doet dat niet. Ik vind 3-4 kilo echt veel te veel voor een A pony. Goed hooi heeft alles wat ze nodig hebben, eventueel aangevuld met merrie brok. Een drachtige merrie mag niet vervetten tijdens de dracht, dit kan gevolgen hebben voor haar na het veulenen. Een vette merrie zal zodra ze melk gaat geven haar vet eerst gaan aanspreken. Zijn ze te vet, dan komt er een probleem met het calcium. Ze krijgt daar dan een tekort aan, wat melkziekte kan veroorzaken. Komt bij koeien erg veel voor, bij paarden minder, maar het blijft gevaarlijk.
Houdt drachtige merries liever op ruwvoer, tenzij ze echt gaan invallen, zoals mijn oudje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:30

ik voer ook onbeperkt voordroog voor de drachtige kwpn, plus 2 kilo merreibrok.

de 2 a-tjes, waarvan 1 drachtig krijgen geen brok, en ook niet helemaal onbeperkt voordroog, want dan groeien ze dicht, met met die kleintjes ook altijd bang voor hoefbevangenheid.

wel heb ik een vitamine emmer staan.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:41

die 3-4 kilo is dus wat de verpakking voor schrijft he, niet wat ik voer, ik voer maar 1 kg per dag. het lijkt mij ook veel te veel, vandaar dat ik mn vraag dus hier neer zet of het nodig is haar meer te gaan voeren?
en het gaat om mijn sectie B merrie van 1.30m. hoog.

Danny_DJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:52

boeflover schreef:
die 3-4 kilo is dus wat de verpakking voor schrijft he, niet wat ik voer, ik voer maar 1 kg per dag. het lijkt mij ook veel te veel, vandaar dat ik mn vraag dus hier neer zet of het nodig is haar meer te gaan voeren?
en het gaat om mijn sectie B merrie van 1.30m. hoog.

Al mijn pony's, zowel drachtige als andere krijgen in de winter gewoon goed,droog voordroog a volantè op de wei en dit al jaren en dat werkt super.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:19

Mijn merrie krijgt 4x per dag kuil en als het goed weer is staan ze 's morgens een paar uur op de wei. Verder krijgt ze 2 handjes basisbrok en wat muesli. Vind haar nu niet vet. Deze foto is 15 januari gemaakt.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:27

T3mptation, voor een sport pony is ze prima. Voor een keuring moet er echt nog wel wat bij, met name de buikvuling. Een goed gevulde buik geeft veel meer massa aan de pony. Ook de hals mag meer hebben, maar dat is voornamelijk spieren opbouwen.
Hier is Damon (voor mij) in keurings conditie:
Afbeelding

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:32

Op de foto lijkt idd alsof ze een erg ielig halsje heeft, valt toch best mee als je er naast staat. := Spiertjes kweken en trainen zijn we mee bezig, en ik laat idd haar voer een beetje meer worden zodat ze straks hopelijk een beetje in keuringsconditie is :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:47

ik vind damon daar juist weer veeel te vet...mogen rustig een paar kilo,s vanaf..dan zou ik hem wel graag zien op de show..

aangezien de boeren hier in de buurt nogal zuinig zijn met mais heb ik vandaag een zak havens slobber-mash gehaald.
even kijken wat dat met presca doet..

de ene keer heb ik het idee dat ik goed op weg ben en dat ze al groot word maar op een ander moment dan zit ik te kijken en dan vind ik haar weer te klein en nog te veulenachtig..

zit er veel verschil in bij de jaarlingen die eind april geshowd worden?
zien die echt al uit als jaarlingen of zijn die ook nog wat veulenachtig?

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:53

Ik zou binnenkort eens beginnen met het meelopen/meedraven en mooi staan. Wat is volgens jullie de beste houding voor Jolin?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:47

Inowa, mijn veulen van 8 maanden is nog echt een jonkie, dus die gaat niet naar een show voorlopig.
Op de foto is Damon dik ja, zo had ik hem als hij op keuring moest. Sinds hij voor de kar loopt, is hij de helft dunner hoor.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:48

Hier krijgen ze 2 x daags voordroog, en ik gooi er eigelijk s avonds nog voor een derde keer een flinke stapel bij. Drachtige merrie krijgt nu nog gewone basisbrok met graanmengeling (voeren ze standaard op stal), maar wil ze straks wel over op iets meer, heb nu nog suregrow staan van D&h, dus dat moet eerst maar op, hier zit vooral veel mineralen en vitamines in voor jong en drachtig/zogend spul, weinig andere dingen, dat halen ze idd wel uit ruwvoer.

Inowa, mijn jaarling staat er nog te veulenachtig bij, die moet denk ik eerst vol in het gras komen te staan om een groeischeut te krijgen. Nu is het echt twee keer niks. Hij krijgt 2x daags een klein schepje veulenmix en verder voordroog, maar staat nog samen met de 3 jarige, maar die jat eigelijk veel voer weg denk ik, die is tonnetje rond :). Maar die gaat even op vakantie, en hoop dat hij dan weer wat inhaalt. Daarbij krijgt hij nog steeds prikken voor het hoesten en heeft echt de kans nog niet gehad om echt veel buiten te komen. Jammer genoeg.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:51

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:00

Afbeelding

Afbeelding

Hier ziet ie er wel grof uit, maar is ie eigelijk helemaal niet, van vorige week

Btw check die voorpluk op foto 2 :D lol

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:07

presca is dan wel wat meer ontwikkeld dan hij maaja,hij heeft ook al heel wat te verduren gehad..

zeer onduidelijke foto,s maar is iets..presca is nu bijna 9 maanden oud

presca van voor af gezien
Afbeelding

en van opzij
Afbeelding

heb sinds een 2 weken ook een hooinet in de stal hangen die helemaal stamvol zit iedere keer en steeds is de net leeg en is er niks verknoeit,ze neemt ook duidelijk meer hooi op dan voorheen

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:53

Zitake gefeliciteerd met je verjaardag! Je witkop is een mooie haarbal! :+

Presca ziet er goed uit, inowa!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:12

zitake, die ziet er goed uit.

Inowa, het blijft met jonge pony's toch wel erg wisselen.

Wat betreft voeren. Hier voer ik weinig brok. Toen ze drachtig was kreeg ze een halve kilo ponybrok maximaal. Momenteel een handje waar ik beetje vit/min doorheen gooi. En verder hooi.
Alleen mijn jonge pony krijgt iets meer. Maar dat is op zijn hoogst een halve kilo per dag, en dan nog niet dagelijks.
Verder wel voldoende hooi, niet onbeperkt, dan groeien de volwassen pony's te hard.
Dit gaat over D-pony's trouwens. (Welsh Cobs)