[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:19

Het klinkt misschien niet aardig wat ik ga zeggen maar als je A-tjes wilt gebruiken voor de topsport trek je ze leeg.
Ik heb een Welshje dat het leuk doet. Hij moet en wil alles geven op een wedstrijd. Afgelopen jaar heb ik er niet veel met hem gereden. Vijf stuks. Daar heeft ie met de training er bij zijn hoefjes vol aan. Overnachten is geen sterk punt voor hem omdat zijn zenuwen dat moeilijk trekken. Voor ons geen klasse 4 dus. Op tweespan geef ik ze wel kansen. Maar ook Woutera liet zien dat dat lastig is. Foresters (boom) hebben dan meer over.
Bij de vierspannen hebben de pony's het nog iets makkelijker.

Afbeelding

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:44

K kan over het mennen niets zeggen, heb ik al jaren niet meer gedaan. Wil wel even zeggen dat ik de bovenstaande een hele stoere foto vind.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:14

Melanie5 schreef:
Misschien een gat in de markt om kleine NF te gaan fokken. Of er voor zorgen dat onze A en B Welsjhes niet onder doen voor de NF.
Wat is volgens jullie (BD en Pietsie) het voordeel van de kleine maat NF ten opichte van de Welsh A/B?
En welk bloed zien ze liever niet dan BD?

het enige voordeel melanie vind ik het karakter, de wels is vaak veel losser in zijn beweging
ik probeer hier een foto te plaatsen van die kleine maar dat lukt niet,zoek anders even op Haywards Gyardsman of www.staltenankers.nl

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:30

Een Forester is veelal inderdaad wat korter en stugger in de beweging. Ook de halsvorm is vaak kort met een zware onderhals.

pietsie schreef:
ik probeer hier een foto te plaatsen van die kleine maar dat lukt niet,zoek anders even op Haywards Gyardsman of http://www.staltenankers.nl

Afbeelding

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:32

NF zijn rustiger is de kop? Is pit niet juist een voordeel? Of geven ze teveel waardoor ze sneller leeg zijn?
Ik men enkelspan, maar geen wedstrijden. Gewoon geen tijd voor en geen vervoer voor de kar. Damon zou een marathon niet trekken, daar is hij veel te lui voor.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:38

Karakter hebben ze ook wel nodig maar dat moeten ze ook op het juiste moment weten te gebruiken.
Om te beginnen met mennen heb je eigenlijk wel een handzame pony nodig.
Wanneer Damon minder in "keuringsconditie" is zal het werken ook wel beter gaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:42

BlackDevils schreef:
Karakter hebben ze ook wel nodig maar dat moeten ze ook op het juiste moment weten te gebruiken.
Om te beginnen met mennen heb je eigenlijk wel een handzame pony nodig.
Wanneer Damon minder in "keuringsconditie" is zal het werken ook wel beter gaan.

Momenteel is hij niet in keuringsconditie. Hij is gewoon heel erg lui, zowel onder het zadel als voor de wagen. Altijd al geweest. Op zich af en toe ook wel fijn, aangezien in altijd dwars door het verkeer moet mennen.
edit: erg gave hengst, die donkere.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:49

een nf heeft zeker wel pit , maar op een andere manier,een nf zal zich doodlopen voor zijn baas eeen welsh zal denken.....zo ver ga ik niet ! En zal proberen zijn ruiter er af te gooien haha (ze zijn gewoon slimmer)

melanie , conditie opbouwen en trainen , zul jij eens zien hoe damon een marathon loopt

bedankt voor het plaatsen van de foto ,ik kreeg het niet voor elkaar .
Ik vind het zelf ook een erg mooi hengstje.
Mischien over 3 jaar eens gebruiken ,ik heb een merrieveulen die ook kleine maat word.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:59

[quote="BlackDevils"]Een Forester is veelal inderdaad wat korter en stugger in de beweging. Ook de halsvorm is vaak kort met een zware onderhals.

Toch zie ik in de nf daar ook langzaam wat verandering in, zeker op de afgelopen HK daar waren er verschillende die vrij luxe van type waren.
Ik zal straks eens een paar foto's plaatsen van mijn foresters (waarvan velen denken dat het welsh zijn

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PJRJSXJG.jpg

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door pietsie op 24-01-11 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:21

Schoftontwikkeling en overbouwd zijn is ook een aandachtspunt.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:27

denk je te weinig schoft ?
wat een vreselijk mooi span trouwens in je profiel en leuke filmpjes.

de onderste foto en filmpje is van een 5 jarige hengst

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:18

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een leuke welsh met een stokmaat rond de 1,35/1,40 alleen is daar bijna niets in te vinden.

Dan komt je toch sneller bij de forresters uit. mijn man heeft er nu ook een is een beetje in de 1,40 en lekker compact gebouwd.

Ik houd zelf wel van een iets steviger type voor de mensport. al zie ik in mijn omgeving wel veel welsh A pony's en een enkele B.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:58

pietsie schreef:
denk je te weinig schoft ?
wat een vreselijk mooi span trouwens in je profiel en leuke filmpjes.

de onderste foto en filmpje is van een 5 jarige hengst

Bij veel foresters mis ik idd wel een beetje schoft. De kleine maat hierboven mag ook iets meer maar een leuke ponuy verder.
De vijfjarige hengst is super. Wat zit er achter? Gaaf ook dat Romy gewoon alles rijdt. Allround zijn hoort er voor mij toch ook bij. Gewoon gaan met die banaan!

Maisie schreef:
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een leuke welsh met een stokmaat rond de 1,35/1,40 alleen is daar bijna niets in te vinden.

Dan komt je toch sneller bij de forresters uit. mijn man heeft er nu ook een is een beetje in de 1,40 en lekker compact gebouwd.

Ik houd zelf wel van een iets steviger type voor de mensport. al zie ik in mijn omgeving wel veel welsh A pony's en een enkele B.
Voor robuust moet je toch meer bij een (kruising) Cob zijn. Op de HK was 2 jaar geleden ook nog een kleine NWR, 1.38 mtr, gefokt door van Bemmel geloof ik.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:13

blackdevil, die 5 jarige is een Major x Briljant, de andere is een Robijn ,dat is weer de vader van Briljant.
Uit die lijn komen imo hele goede sportpony's die voor de forster luxe van type zijn.
Maar dit bloed zit wel wat invloed van welsh in.
Als je ooit een pony zoekt voor in je span ....mijn vriendin heeft een welsh staan die er precies bij past

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:27

BD wat een enorm hilarisch filmpje :') Knap dat ze zo blijft zitten!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:53

Melanie5 schreef:
NF zijn rustiger is de kop? Is pit niet juist een voordeel? Of geven ze teveel waardoor ze sneller leeg zijn?
Ik men enkelspan, maar geen wedstrijden. Gewoon geen tijd voor en geen vervoer voor de kar. Damon zou een marathon niet trekken, daar is hij veel te lui voor.

Ik denk dat pit goed is, maar ze moeten kunnen doseren, anders kom je op afstanden in de problemen. Kan me wel voorstellen dat dat bij de welsh meer het geval is.

Pietsie: wat een stoere hengst!
NF vind ik geweldig qua karakter, heb er meerdere gereden vroeger, aantal ook met een scheutje paardenbloed, of volbloed in, en om eerlijk te zijn, wat waren dat geweldige sportponys. Echte allrouders en blonken echt uit. Vroeger veel met brp's gereden, waar toch best veel nf inzat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:41

pietsie schreef:
blackdevil, die 5 jarige is een Major x Briljant, de andere is een Robijn ,dat is weer de vader van Briljant.
Uit die lijn komen imo hele goede sportpony's die voor de forster luxe van type zijn.
Maar dit bloed zit wel wat invloed van welsh in.
Als je ooit een pony zoekt voor in je span ....mijn vriendin heeft een welsh staan die er precies bij past

De beste pony die ik tot nu toe gereden heb, op all round vlak, was een belgische rijpony, uit de bekende hengst Voltaire (v. Large rivers Cleopas die ook uit briljant was). Briljant op zijn beurt weer uit Robijn. Het uiterste brave, werkwillige karakter had hij van de pony (nf) kant meegekregen. Moeders kant was een tikkeltje gevarieerder. Zij was een dochter van de hengst Balzflug en kwam uit een moederlijn met origineel welsh sectie A in *D . Ze heeft 3 rijpony's gegeven, echt topdingen, prima karakter, springen met gemak 1.30 en lopen dressuur in paardenvorm.
Afbeelding foto van een aantal jaar terug, was eigelijk slecht terechtgekomen en hier was ie net weer min of meer op de goede rails.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:46

BD, zijn dat jouw ponies in dat filmpje? Wie is die leuke vos die voorbij kwam?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:54

Maisie schreef:

Ik kreeg vandaag toevallig een span aangeboden, 4 en 6 jaar, boven in de C maat , stuur maar een PB dan geef ik je het tel. van de eigenaar.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:10

Melanie5 schreef:
BD, zijn dat jouw ponies in dat filmpje? Wie is die leuke vos die voorbij kwam?

De vos is alweer een forester we zitten hier toch bij de Welsh := (v Carlos). Die pony heb ik afgelopen najaar verkocht.
Shetje is een pensionpony en de Welshjes zijn inderdaad van mij.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:23

Leuk beestje hoor die vos. Goede beweger.
Ik blijf echt wel bij de Welshjes, daar ligt nou eenmaal mijn hart. Maar NF hebben altijd een goede tweede plaats gehad. Mocht ik ooit weer een rijpony kopen, dan wordt het of een Welsh Cob of een NF.

Pietsie: ook als Damon echt in training is, blijft hij traag. Hij is heel werkwillig, alleen wel op zijn tempo. Komt het vandaag niet dan komt het morgen wel, is zijn motto. Ik kan er wel mee leven :)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:25

melanie ,scherp aan het been maken, maar idd de een heeft veel looplust en de ander wat minder !

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:29

pietsie schreef:
melanie ,scherp aan het been maken, maar idd de een heeft veel looplust en de ander wat minder !

Onder het zadel krijg ik hem redelijk aan het lopen, maar ik ben te zwaar om regelmatig te rijden. Als ik eens de mogelijkheid heb, kom ik hem wel een keer een maandje bij jullie brengen haha. Kan hij leren rennen voor zijn leven :Y)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:52

haha

jkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:39

Las net iets over de dagindeling op de welsh hengstenkeuring.

Kan wel vertellen dat ze vrijdag met de NWR beginnen.

Vrijdagavond beginnen ze om 7 uur met de night of the stallions, krijgen we eerst weer wat showtjes en dan hebben we bericht gekregen dat de oudere NWR hengsten onder het zadel komen in plaats van op de zaterdagmiddag. Daarna weer wat showtjes en aan het eind van de avond de 4 jarige NWR hengsten onder het zadel. Dit zullen ze wel doen om publiek te houden aangezien er toch veel fokkers de vorig jaar goedgekeurde hengsten onder het zadel willen zien.

Zaterdagmorgen beginnen ze weer met de oudere NWR hengsten.