zitake , rachel is pas 7 en volgens mij word het niet echt een amazone ! Een bult zand vind ze net leuk om mee te spelen. Ik zeg altijd .....kinderen moeten ZELF willen,anders gaat het niet.
Showpony's, gebruikspony's, ik denk dat het alleen maar handig is als ze beleerd zijn, voor wat dan ook (zadel, mennen). Een pony die alleen maar geshowd heeft komt misschien niet zo makkelijk bij een gezin terecht als rijpony.
pietsie, ik weet dat het er in de praktijk wel zo aan toegaat dat het men niet interesseert waar de pony beland nadat deze verkocht is. En al komt hij wel goed terecht, hoelang blijft die daar? Het is voor (zeker grote) fokkers heel moeilijk om alle verkochte dieren te volgen. En er zijn er ook genoeg die het echt weinig interesseert en liever geld zien.
Vraagje tussendoor, het Welsh Magazine komt toch meestal rond de 15e? Hebben jullie hem al gehad? Want ik heb hem nog niet. Weet niet of dat klopt?
Ik ga zaterdag naar de hengstenkeuring. Ik las dat er plannen waren om een kleine meeting te houden? Is dat al afgesproken waar en wanneer dat is, kan zijn dat ik er overheen heb gelezen.
misschien voor de fokkers iets om over na te denken.... Waarom kost een dekking niet veel .... Waarom levert een groene 3 jarige geen drol op ....(en daarbij bedoel ik de betere daargelaten)
als ik dit met bv de newforest pony vergelijk... De dekkingen kosten meer groene pony's kosten beduidend meer er is erg veel vraag naar kleine maat new forest pony's en ik zie dat daar hard aan word gewerkt in het stamboek en dat er fokkers zijn die daar op inspringen, Op het moment is het zelf zo dat ze bijna niet te betalen zijn, kijk eens op verkoopsites en je zult zien dat voor een goede ervaren kleine maat forester vlot 10.000 euro word gevraagd.
En dan neem ik mee dat ik de welsh een veel chiquere (huh) pony vind als de forester , dus qua type veel beter vind passen bij jongere kinderen Is dit omdat de forester bekend staat om het goede karakter?
Het is algemeen bekent dat de forester ondanks dat dit een gesloten stamboek is ook veel welshinvloed heeft bij een paar stempelhengsten, dit zijn trouwens voor mij juist de interessante !maar dat terzijde De vraag naar goede betrouwbare kleine maat pony's is groot maar de pony moet wel geschikt zijn voor kinderen en daarom vind ik het met fokken of het nu een keuringspony of een sportpony is heel belangrijk. Tenslotte hebben de keuringspony ook nakomelingen die verkocht worden en ook daarvan beland 80 % in de sport. Ik denk dus dat je als fokker je zeker bewust moet zijn van karakter tenslotte van alleen een mooi bordje kun je niet eten
Diane_Basje
Geplaatst: 23-01-11 17:37
Quote van de site van het NWPCS; Het NWPCS heeft als doel het bevorderen van de fokkerij en het gebruik van...
en daarna volgt een opsomming van de secties. Niet zo gek dat de één graag showpony's ziet en de ander graag gebruikspony's. En is de welshpony niet zo populair juist omdat het een veelzijdige pony is? Het zijn nu eenmaal geweldige pony's om mee te werken.
wist niet dat in het nf stamboek de pony's voor meer geld weg gaan als de welshjes eigenlijk. wel weet ik dat in veel andere landen voor een brave ponyclub-pony soms flink veel meer wordt betaald als voor een goed rijpaard, ongeacht welk papier erbij zit. ik zou zelf dus ook graag een verandering in nl willen zien qua prijzen van pony's, dat ouders die op zoek zijn naar een brave pony voor hun kind eerst naar de betrouwbaarheid kijken en dan pas naar de prijs, helaas is dat nu vaak nog omgekeerd en kosten de pony's hier een habbekrats. wanneer hier een verandering in zou komen weet ik ook wel zeker dat fokkers wél zouden durven investeren in het beleren van hun pony's, maar als het niks extra opleverd kan ik me voorstellen dat mensen er niet aan beginnen. ik moet zeggen dat ik mijn pony's ook wel graag onder het zadel zie, angela is nog niet onder het zadel maar dit zal wel gebeuren zodra het veulen er is. Ik hoop dan met wat training onder de man wat spieren te kunnen kweken die ze nu nog mist en haar gangen wat te verbeteren, zodat ze hopelijk op de keuring knap voor de dag kan komen. (overigens heb ik gelukkig wel een ruitertje die op de pony's past met een enthousiaste moeder die haar helpt en begeleid, maar dat is best lastig om te vinden)
boeflover , dit is juist wat ik bedoel, het gaat niet om keurings of gebruikspony's , het gaat om karakter en dat begint bij de fokker.en als dat op den duur ingefokt is ,is het een investering die het stamboek en de fokkers goed doet.
Gebruikspony's vind ik persoonlijk ook leuker dan showpony's. Zoals mijn pony nu, ze kent de beginselen van onder het zadel en kent de beginselen van het trekken van een, in dit geval, mens .
Rivendell
Geplaatst: 23-01-11 19:02
Pietsie: tot welke maat loopt de kleine maat NF? Ik denk dat het probleem toch is dat de Atjes te klein zijn. Leuk voor kinderen om mee te beginnen, maar al snel te klein. De sectie B is vaak maar enkele cm groter, dus wordt al gauw over geslagen. Meeste NWR zijn toch boven de 1.40. Zou een NF in de C-D maat dan toch aantrekkelijker zijn, omdat er meer van zijn? Gekke is wel, dat als je kijkt naar de sport, er in de A-B maat meerendeel Welshjes lopen en in de C-D meer NF. Ook in de mensport zie je meer NF dan Welsh.
Ik fok zelf alleen A ponies. Ik houd ze normaal gezien niet aan tot ik ze kan beleren. Ik heb de ruimte er niet voor en ook de ruiters niet. Daarnaast huur ik een stal en betaal ik per pony. Ik heb wel eens uitgerekend wat ik kwijt ben tot het moment dat een pony 4 jaar en ingereden/betuigd. Dan kom ik op haast 3000 euro, zonder onverwachte vee arts kosten. Feit blijft dat je ze hier voor dat geld niet verkoopt. Mensen willen graag iets met wedstrijd ervaring. Een 4 jarige zal dat nog weinig hebben. En in mijn kostenplaatje heb ik wedstrijden nog niet eens meegeteld.
Als ik een kundig klein ruitertje zou hebben, zou het al iets schelen, omdat je ze misschien dan al als 3,5 jarige kan verkopen. Het blijft lastig. Wel is voor mij karakter erg belangrijk. Meeste van mijn ponies komen bij mensen met kinderen of in de mensport. Dan is karakter toch het eerste waar je naar kijkt.
patrick76
Geplaatst: 23-01-11 19:35
in de mensport meer NF dan Welsh? dat is iets nieuws
BlackDevils
Geplaatst: 23-01-11 19:51
patrick76 schreef:
in de mensport meer NF dan Welsh? dat is iets nieuws
Ligt er aan in welke maat je kijkt. A/B is hoofdzakelijk welsh. De brave (wat je toch ook in basis bij de mensport nodig hebt) grote maat vind je toch hoofdzakelijk bij de NF.
Ik ben in de C-D maat nog maar weinig Welshjes tegen gekomen Patrick. Meeste is NF, NRPS. NF is van oorsprong een tuig pony. Ik denk dat de meeste NWR toch voor de sport onder het zadel gaan. NRPS vind ik een beetje een vergaarbak van rassen, ook in de paardenmaat. Ik heb zelf een kruising NF x Welsh Cob. Niet zelf gefokt, het is mijn eerste pony.
showpony of geen showpony, je moet er op zn minst iets mee kunnen en ze moeten gewoon goed opgevoed zijn. Ik hou het liefste aan tot ze 3 zijn, maar dan moet het ook wat lijken uiteraard. Nu een 3jarige aan het beleren en echt geweldig hoe makkelijk dit weer gaat. Als ze allemaal zo waren .
Ja Zitake, sommige zijn echt goud waard. Die kijken nergens raar van op en doen alles wat je wil. Damon is er zo 1. Mijn schimmel een stuk minder, die maakt overal een feestje van haha.
melanie de kleine maat new forest gaat van hoe klein ze maar zijn tot 136.9 cm vroeger zag je weinig kleine maat en wat er was waren (sportmaat) c pony's maar tegen woordig kom je ze steeds kleiner tegen. Een fokker kleine maat heeft zelfs laatst een hengst uit engeland gekocht met stokmaat 120 , juist om de vraag te voldoen.
Kleine maat newforest zie je idd nog weinig vind ik. Benieuwd naar de 1.20 hengst
Idd Melanie, zelfs buiten kijken ze nergens raar van op, lopen overal langs, nooit geen drama's om ergens voorbij te komen. In de bak net zo. Maar het mooiste is toch jong beleren, andere merrie met 7 beleerd, maar dan staat ze 4 jaar mooi te wezen en eigen ding te doen, en plots moeten ze werken, daar had ze het zeker in het begin erg moeilijk mee hoor. Heb ik geweten en gevoeld, nu doet ze wel alles wat je vraagt.
BlackDevils
Geplaatst: 24-01-11 00:40
Als de foresters in de maat van de A-B welsh komen dan is dat een goeie concurentie. Sportpony's in die maat zijn er naast de Welsh niet zo veel. Meeste pony's zit toch een dusdanig bloed in waar de menners met grotere maten niet blij zouden zijn als ze dat in hun trekdieren aan zouden treffen.
patrick76
Geplaatst: 24-01-11 00:51
aan de top kom je toch weer meer Welsh dan NF tegen.
Misschien een gat in de markt om kleine NF te gaan fokken. Of er voor zorgen dat onze A en B Welsjhes niet onder doen voor de NF. Wat is volgens jullie (BD en Pietsie) het voordeel van de kleine maat NF ten opichte van de Welsh A/B? En welk bloed zien ze liever niet dan BD?
BlackDevils
Geplaatst: 24-01-11 01:08
Bij de enkel en tweespannen zie je niet zo veel welsh. Ik pak ff de uitslag van Deurne er bij. http://www.hoefnet.nl/uitslagen/2010/NE ... totaal.PDF Ik zie veel Foresters staan. Yvonne de Ruiter rijdt met een Welsh K maar ik weet niet of ze haar Forester hier ook ingezet heeft. Woutera v/d Kamp doet het goed met haar A-tjes maar nog beter bij de vierspannen toen ik haar in Hengelo zag met de indoor. Bij de vierspannen staan de A-tjes dus wel aan de top. Knap wat ze er mee weten te bereiken.