[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:38

pietsie schreef:
joostvangestel schreef:
Persoonlijk denk ik dat met name voor de grote sekties, de sport een doelstelling is. Als sportpony presenteren geeft mijns inziens wel degelijk wat informatie over de sportkwaliteiten van de hengst, al is natuurlijk het een en ander wel erg afhankelijk van de ruiter. Maar dat geldt ook aan de hand. Hoe ene hengst getraind en gevoerd wordt voor de keuring maakt veel uit, en dat geldt niet alleen voor hengsten ;)

naar mijn bescheiden mening is de sport ook voor de kleine maat belangrijk

Ik ben wel eens benieuwd welke fokkers van
de kleine maat regelmatig een gewoon concours bezoeken.
Het zal iedereen toch wel opvallen dat de categorie A en B pony's bijna 100% welshjes zijn terwijl in de
grote maat meerdere rassen vertegenwoordigd zijn. En de klasse A en B pony's zijn veel deelnemers
Ik neem even aan dat iedere fokker voor zich zelf bekijkt welke aanfok blijft en waar je verder mee gaat en dat je soms wat moet verkopen, ik denk dat ( deze schatting is nergens op gebaseerd maar puur eigen inzicht) ong 80% van deze verkoop de sport in gaat want het aantal fokkers cq.
Liefhebbers is denk ik kleiner dan het aantal sportende kinderen.
Nou is mijn mening dat de meeste kleine welshjes toch wel een eigen karakter hebben en dus niet altijd kinderpony's zijn, de pony die wel een
werkwillig goed karakter hebben zijn goud waard.
Deze pony's komen haast niet in de verkoop maar gaan van broer op zus op buurmeisje ect ect.
Ik kan een voorbeeld noemen...een kennis van mij
kocht voor haar 7 jarige dochter een welsh A van 19 jaar oud, een zwart zeer chiq ding, was kampioen L springen en kampioen L dressuur op de regio bij vorige eigenaar, zij heeft hier voor betaald (schrik niet )4000 euro.
In mijn ogen belachelijk geld maar het word
betaald voor brave betrouwbare dieren.
Zij had al verschillende pony's geprobeerd maar ieder keer op de koffie gekomen,zij is trouwens niet iemand die geen verstand van paarden heeft maar heeft een springstal en fokt kwpn ers en niet
onverdienstelijk.
Ik denk dus dat als fokkers niet alleen naar exterieur en basisangen kijken maar ook naar het karakter en werkwilligheid en hoe de hengst dat doorfokt het zeker een aanwinst voor het stamboek
is.
En als een zadelrubriek daar bij helpt voor de merriehouders hun keus te bepalen kan dat zeker
ook in de kleine maat het geval zijn.

Kijk! Amen! Ben blij dat er (gelukkig) nog iemand is die er net zo over denkt als ik en dat bedoel ik dus ook.
Denk dat de meeste inderdaad niet op concours komen, gezien de rijrubrieken hen niet eens interesseren.
Ik heb er op dit moment geen enkele staan waarvan ik denk, dit wordt een ramp met beleren. Ze zijn allemaal zo mak/verkeersmak/kindmak/een zadelmak als maar kan. En ook oudste merrie heeft onlangs kinderpony gespeeld met kindjes van 5 jaar (paar maand niet meer bereden). Let op pittig ding dat wel, maar met kinderen is ze een stuk anders.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:04

pietsie schreef:
kleine toevoeging
het is toch zeker niet zo dat je als fokker , 3 jaar lang je dier met veel zorg omringt en goed verzorgd en je hem om wat voor reden verkoopt omdat hij niet voldoet aan je fokplan het je niet meer interesseert wat er van het dier terecht komt!nadat hij je erf heeft verlaten !

Als je er pas na 3 jaar achter komt dat hij niet aan jouw fokplan voldoet gaat er wel ergens iets mis dacht ik zo.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:09

yorick schreef:
pietsie schreef:
kleine toevoeging
het is toch zeker niet zo dat je als fokker , 3 jaar lang je dier met veel zorg omringt en goed verzorgd en je hem om wat voor reden verkoopt omdat hij niet voldoet aan je fokplan het je niet meer interesseert wat er van het dier terecht komt!nadat hij je erf heeft verlaten !

Als je er pas na 3 jaar achter komt dat hij niet aan jouw fokplan voldoet gaat er wel ergens iets mis dacht ik zo.

yorrick , lees om een of andere reden !

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:10

Ik ben trouwens niet tegen gebruikspony's hoor.( Ik fok wel liever goeie showpony's dan overschot dat wordt "gebruikt"). Ik zeg puur dat ik het niet nodig vind om ze te zien tijdens een Hk. Maar tijdens een concours of sportdag kan ook ik daar best van genieten hoor.

pietsie

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:11

en je kan een hengstje hebben waar jij in gelooft die het net niet haalt ,hoevaak worden die terplekke verhandelt

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:11

pietsie schreef:
kleine toevoeging

gelezen.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:12

pietsie schreef:
en je kan een hengstje hebben waar jij in gelooft die het net niet haalt ,hoevaak worden die terplekke verhandelt

ja dus?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:24

Tja, na een juryoordeel zal je altijd voor jezelf uit moeten maken of je het al dan niet eens bent met het oordeel van de jury en dan kan je altijd zelf nog bepalen of een hengst al dan niet meerwaarde heeft voor de fokkerij (tenzij de veterinair de hengst afkeurt, dan heb je een iets groter probleem).

Natuurlijk moet je ook werkwillige ponies hebben, maar in de kleine maten kost het trainen ook een klein vermogen. Voor de meest hengstenhouders (die dat uit liefhebberij doen en dus niet vanwege de centen) is dat simpelweg niet haalbaar.

Wat dat betreft zouden we wel eens naar andere landen moeten kijken, waar dekgelden van 500 Euro of meer geen uitzondering zijn voor tophengsten. Dan wordt er misschien iets meer nagedacht over de fokkerij en zouden we ons eens kunnen richten op die markt voor ponies van 4000 Euro. Overigens is er in Amerika nog wel eens 50000 Dollar betaald voor een sektie A ruintje van 7 jaar. Die markt bestaat echt ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:04

Ik probeer zelf mijn ponies te gebruiken voor verschillende dingen. Mijn beide hengsten zijn beleerd en een deel van de merries ook.
Onlangs heeft mijn hengst Damon mee gelopen met een Bixie proefje met een 7 jarig meisje. Meisje rijdt nog niet lang en is nog wat angstig, maar ze heeft beide proefjes zelfstandig gereden. Tijdens het losrijden in de bak met meerdere andere ponies samen. Damon heeft als enige hengst tussen de merries geen kik gegeven en deed alles wat gevraagd werd.

Er wordt hier gesuggereerd dat alleen het afval van de fokkerij in de sport terug komt en daar ben ik het zeker niet mee eens. De verhouding fokkers/gebruikers is erg groot. Merendeel van de gefokte ponies komt vroeg of laat onder het zadel of voor de kar. Niet omdat ze OVER zijn in de fokkerij, maar omdat er vraag naar is. Kijk eens naar de UK. Prijzen voor fokponies en veulens is dramtisch laag, velen gaan naar de slager. Ik kreeg pas 4 merries aangeboden voor nog geen 50 pond per stuk. De gereden ponies daarentegen brengen nog steeds goed geld op. De gemiddelde A rijpony brengt nog altijd 3 to 4000 pond op.
Zelf probeer ik ponies te fokken die een dusdanog karakter hebben, dat een kind er mee wegloopt. Ieder zijn ding, maar gebruik is nog steeds het oorspronkelijke doel van de Welsh pony, welke maat dan ook.
Ik heb niets met NWR's, maar als je ziet wat voor bedragen er om gaan in die wereld, is het zeer gewenst om te zien wat een vader dier presteert. Naast de sport is de HK het moment om je hengst te presenteren. Veel mensen maken daar toch al een voorlopige fok keuze.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:29

Overigens heb ik weer een probleem van een andere orde. Een collegafokker hier in de buurt kan door een ouderdomsziekte niet meer voor zijn ponies zorgen en moet daarom zijn vosmerrie en haar tweejarige vosroan dochter verkopen. Moeder is in Kootwijk geweest en dochter doet niet onder voor de moeder. Ook nog een geweldig karakter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:35

yorick schreef:
Ik ben trouwens niet tegen gebruikspony's hoor.( Ik fok wel liever goeie showpony's dan overschot dat wordt "gebruikt"). Ik zeg puur dat ik het niet nodig vind om ze te zien tijdens een Hk. Maar tijdens een concours of sportdag kan ook ik daar best van genieten hoor.

Het gaat niet zozeer om topsport, maar waarom zou een goeie showpony niet gewoon onder het zadel kunnen lopen of voor de menwagen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:40

Melanie5 schreef:
Er wordt hier gesuggereerd dat alleen het afval van de fokkerij in de sport terug komt en daar ben ik het zeker niet mee eens.
Ik ook niet hoor.
Maar het was iets wat eens in het Welshnieuws te lezen stond, een paar jaar geleden, ik geloof in het kader van het fokplan.

joostvangestel schreef:
Overigens heb ik weer een probleem van een andere orde. Een collegafokker hier in de buurt kan door een ouderdomsziekte niet meer voor zijn ponies zorgen en moet daarom zijn vosmerrie en haar tweejarige vosroan dochter verkopen. Moeder is in Kootwijk geweest en dochter doet niet onder voor de moeder. Ook nog een geweldig karakter.
Wanneer ze weinig kennen denk ik dat het iets wordt voor de Italiaanse liefhebbers. :(:)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:44

yorick schreef:
pietsie schreef:
kleine toevoeging

gelezen.

mijn schuld , ik ben het woordje OF vergeten
het moet zijn...om een of andere reden OF hij voldoet niet.....

Ik weet dat iedere fokker trots is op zijn fokproduct maar ik geloof niet dat je ieder jaar alles kunt aanhouden dus zal je een selectie moeten maken.

Ik verbaas me over de hengst Damon dat hij met een 7 jarig meisje bixie heeft gelopen, de KNHS is hier vrij stellig in dat er voorwaarden zijn aan het rijden met een hengst.
Dat neemt niet weg dat ik het fantastisch vind dat zijn karakter dus heel goed is en dat is voor mij een belangrijke factor .
Heb je ook foto's hiervan gemaakt ,lijkt me erg leuk.

En ik ben het zeker eens met de stelling dat het dekgeld ten opzichte van de evt. Kosten om te beleren elkaar niet benaderd,helaas.
Maar wij maken vrij veel A welshjes zadelmak voor een vrij grote welsh fokker in nederland, als ze voor hem dus niet voldoen gaan ze onder het zadel en worden verkocht, dat schijnt dus wel rendabel te zijn.

Kortom ik mag graag een mooie showpony zien maar helaas komen daar niet alle pony's voor in aanmerking en belanden dus in de sport en dan vind ik karakter (omdat ze toch veel voor jonge kinderen worden gebruikt) wel belangrijk en dan moet je toch bij het begin beginnen dus papa en mama een goed karakter hebben en doorgeven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:55

BlackDevils schreef:
Wanneer ze weinig kennen denk ik dat het iets wordt voor de Italiaanse liefhebbers. :(:)

was vergeten te merrie dat de 9-jarige merrie is aangespannen.... Denk dat er héél erg veel "fokkers" een veulentje stoppen in merries met minder kwaliteit. Wel een koopje ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:06

joostvangestel schreef:
was vergeten te merrie dat de 9-jarige merrie is aangespannen....

Afval van de fokkerij dus ;) sorry kon het niet laten

Dat klopt Joost, maar net zo goed zo met hengsten hoor. Als ik dan hoor wat mensen mij soms voorstellen, dat een 2jarige papierloze hengst (waarvan je niet goed weet uit welke 10 rassen hij samengesmolten is ;)), mijn merries wel eens mag dekken. Denk ik soms 'menen ze dat nu'? Uiteraard....
Ah ik denk dat mijn merries verre van slecht zijn om mee te beginnen, zijn vast ook geen topmerries, maar ene heeft toch altijd 1ste premies behaald op keuringen, mijn andere merrie wordt alleen maar mooier met de dag, dus zo verkeerd zal die ook niet worden denk ik.
Zijn mooie merries, goede bewegingen, prima karakter en veel uitstraling. En ik ben wel zo eerlijk, als ze niet fokken zoals het hoort, dan kunnen ze nog andere richting uit.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:34

Nu ben ik wel benieuwd naar de merrie en de definitie van "fokker".

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:17

zitake schreef:
yorick schreef:

Het gaat niet zozeer om topsport, maar waarom zou een goeie showpony niet gewoon onder het zadel kunnen lopen of voor de menwagen.

Dat zou best kunnen................... tijdens de sportdag

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:19

yorick schreef:
zitake schreef:

Laat maar... :roll:

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:24

:j

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:27

dat was ook mijn gedachten ! Haha

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:34

zitake schreef:

yorick schreef:
:')

_/-\o_

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:34

_/-\o_

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:35

pietsie schreef:
Ik verbaas me over de hengst Damon dat hij met een 7 jarig meisje bixie heeft gelopen, de KNHS is hier vrij stellig in dat er voorwaarden zijn aan het rijden met een hengst.
Dat neemt niet weg dat ik het fantastisch vind dat zijn karakter dus heel goed is en dat is voor mij een belangrijke factor .
Heb je ook foto's hiervan gemaakt ,lijkt me erg leuk.

Officieel mag het ook niet nee. Maar niemand die er iets van gezegd heeft. Heb ze gewoon opgegeven en dat was het. Nou moet ik er bij zeggen dat Damon zijn ballen meestal erg optrekt bij het werken en zeker als het koud. Het valt bij hem dus ook niet op.
Ik had een youtube filmpje. Die had de vader van het meisje gemaakt. Ik ga even kijken of dat nog op Youtube staat.

edit: hij staat er niet meer op

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:44

Hier wel een foto van het vorige kleine meisje die Damon reed:
Afbeelding

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:49

melanie , leuk en vooral dat hij niet alleen mooi staat te wezen ! Ik denk dat de pony ook geniet van het werk en de afwisseling.