pietsie schreef:joostvangestel schreef:Persoonlijk denk ik dat met name voor de grote sekties, de sport een doelstelling is. Als sportpony presenteren geeft mijns inziens wel degelijk wat informatie over de sportkwaliteiten van de hengst, al is natuurlijk het een en ander wel erg afhankelijk van de ruiter. Maar dat geldt ook aan de hand. Hoe ene hengst getraind en gevoerd wordt voor de keuring maakt veel uit, en dat geldt niet alleen voor hengsten
naar mijn bescheiden mening is de sport ook voor de kleine maat belangrijk
Ik ben wel eens benieuwd welke fokkers van
de kleine maat regelmatig een gewoon concours bezoeken.
Het zal iedereen toch wel opvallen dat de categorie A en B pony's bijna 100% welshjes zijn terwijl in de
grote maat meerdere rassen vertegenwoordigd zijn. En de klasse A en B pony's zijn veel deelnemers
Ik neem even aan dat iedere fokker voor zich zelf bekijkt welke aanfok blijft en waar je verder mee gaat en dat je soms wat moet verkopen, ik denk dat ( deze schatting is nergens op gebaseerd maar puur eigen inzicht) ong 80% van deze verkoop de sport in gaat want het aantal fokkers cq.
Liefhebbers is denk ik kleiner dan het aantal sportende kinderen.
Nou is mijn mening dat de meeste kleine welshjes toch wel een eigen karakter hebben en dus niet altijd kinderpony's zijn, de pony die wel een
werkwillig goed karakter hebben zijn goud waard.
Deze pony's komen haast niet in de verkoop maar gaan van broer op zus op buurmeisje ect ect.
Ik kan een voorbeeld noemen...een kennis van mij
kocht voor haar 7 jarige dochter een welsh A van 19 jaar oud, een zwart zeer chiq ding, was kampioen L springen en kampioen L dressuur op de regio bij vorige eigenaar, zij heeft hier voor betaald (schrik niet )4000 euro.
In mijn ogen belachelijk geld maar het word
betaald voor brave betrouwbare dieren.
Zij had al verschillende pony's geprobeerd maar ieder keer op de koffie gekomen,zij is trouwens niet iemand die geen verstand van paarden heeft maar heeft een springstal en fokt kwpn ers en niet
onverdienstelijk.
Ik denk dus dat als fokkers niet alleen naar exterieur en basisangen kijken maar ook naar het karakter en werkwilligheid en hoe de hengst dat doorfokt het zeker een aanwinst voor het stamboek
is.
En als een zadelrubriek daar bij helpt voor de merriehouders hun keus te bepalen kan dat zeker
ook in de kleine maat het geval zijn.
Kijk! Amen! Ben blij dat er (gelukkig) nog iemand is die er net zo over denkt als ik en dat bedoel ik dus ook.
Denk dat de meeste inderdaad niet op concours komen, gezien de rijrubrieken hen niet eens interesseren.
Ik heb er op dit moment geen enkele staan waarvan ik denk, dit wordt een ramp met beleren. Ze zijn allemaal zo mak/verkeersmak/kindmak/een zadelmak als maar kan. En ook oudste merrie heeft onlangs kinderpony gespeeld met kindjes van 5 jaar (paar maand niet meer bereden). Let op pittig ding dat wel, maar met kinderen is ze een stuk anders.