[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:48

Ik heb trouwens een vos uit een vosmerrie (die op haar beurt uit een schimmelmerrie komt) en een zwarte vader (Boomer).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:51

inowa schreef:
oke,en nu wat vraagjes van mij

pepper is vos geboren(haar vader en moeder ook)
draagt pepper dan het vos gen?

en ze is drachtig van een vos hengst met een vos moeder en palomino vader

pepper zelf is schimmel

hoe groot is de kans op vos dan?
zou wel leuk zijn een vosje te krijgen...

Ja, wanneer vos geboren dan is dat fokzuiver vos.
De schimmelfactor is dominant dus wanneer aanwezig zal dit zich altijd tonen. Wanneer beide ouders schimmel zijn is het dus afwachten of ze voor de schimmelfactor fokzuiver is.
Een fokzuivere schimmel geeft net als in het voorbeeld van de fokzuivere zwarte altijd een schimmel.

Wanneer pepper dus misschien hopelijk voor jou niet fokzuiver is voor schimmel geeft ze bij dekking met een vos-hengst 100 % vosveulens en 50 % wordt later schimmel.

De verdunningsfactor toont altijd. De hengst toont aan dit niet te hebben meegekregen van zijn vader dus kan dat ook nooit doorgeven aan zijn kinderen.
De kans dat uit palomino x vos een palomino komt is dus 50%.
Een pony echter met een dubbele verdunningsfactor (cremello, perlino en zilversmokey) zal de eigenschap altijd doorgeven en geeft gepaard aan een normale vos, zwarte of bruine altijd palomino, smokey of valk.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:53

Muzefee schreef:
Hmm, dat zijn 3 dezelfde tabelletjes, klopt niet denk ik?

Foutje Knipoog
Inmiddels aangepast...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:55

Oké, maar gebasseerd op dat, dan is Boomer dus geen fokzuivere zwarte geweest? Lachen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:55

inowa schreef:
oke,en nu wat vraagjes van mij

pepper is vos geboren(haar vader en moeder ook)
draagt pepper dan het vos gen?

en ze is drachtig van een vos hengst met een vos moeder en palomino vader

pepper zelf is schimmel

hoe groot is de kans op vos dan?
zou wel leuk zijn een vosje te krijgen...

Vos x vos is dus altijd vos. Het enige wat Pepper daar nog aan toe kan voegen is of ze wel of niet het schimmelgen door geeft.
Als haar beide ouders schimmel waren is er kans dat ze homozygoot is voor het schimmelgen (hoeft nog niet eens), is een van haar ouders effen, is ze sowieso heterozygoot voor het schimmelgen Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:56

Muzefee schreef:
Oké, maar gebasseerd op dat, dan is Boomer dus geen fokzuivere zwarte geweest? Lachen

Nee, een fokzuivere 'zwarte' kan wel bruine nakomelingen krijgen, maar geen voskleurige nakomelingen...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:57

Muzefee schreef:

Inderdaad!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:58

AniekR schreef:
Muzefee schreef:

Nee, een fokzuivere 'zwarte' kan wel bruine nakomelingen krijgen, maar geen voskleurige nakomelingen...

Oké! Weet jij ook heel toevallig of er fokzuivere zwarte NWR/WPBR hengsten zijn? Coelenhage's Promise bijv. Weet niet of er nakomelingen van bekend zijn..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:58

Hahaha, dubbele bevestiging. Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:01

Promise heeft ook vos en palominonakomelingen en is dus ook niet fokzuiver.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:05

BlackDevils schreef:
Heb het ook een beetje verkeerd gezegd zie ik wel; ik denk dat er veel A-tjes zijn die vrij zijn van heet Agouti-gen.
Natuurlijk zijn er ook bruine A-tjes.

Weet ik niet. Onze stammerrie (Dyrin Tina) is vosgeboren. Bij een vosgeboren hengst (Vardra Julius en Vechtzicht's Harmony) gaf ze 9 keer een vos. Bij een zwartgeboren hengst (Criban Star Fiddle) gaf ze een keer een vosgeboren (Sumrin Tessa) en een keer een bruingeboren (Sumrin Tsarina). Conclusie: onze Tina had het agoutigen. Overigens fokken we nog met een dochter van Sumrin Tsarina, dus de kans op die zwarte zit er misschien nog in (ware het niet dat Tirion waarschijnlijk net als haar vader en haar dubbele oma fokzuiver zwart is. Van een bruinroan geboren hengst (Dyfed Geraint) gaf Tina de bruingeboren vliegenschimmel Sumrin Taru. Taru heeft tot dusver 4 bruintjes en een vos gegeven, allen van bruine vaders (Baledon Milky Way, Hegelhofs Serge, Foxhunter Pantheon en Synod Prophet). De andere 11 werden allemaal schimmel, maar zijn allen bruin of vos geboren. Haar bruingeboren dochter gaf dit jaar een bruin veulen van Guldenhoefs Vivaldi. Vivaldi is bruingeboren, maar geeft soms vossen. De vader van Vivaldi, Nachtegaals Captain was homozygoot voor het agoutigen.

Zwart is echt wel behoorlijk zeldzaam. Interessant is overigens dat onze stam (en dus ook die van Pepper, want die komt uit de Dyrin Rowena, de volle zus van Tina) uit een zwarte stam komt (jawel, 9 generaties verderop). Het leuke is dat de eerste 2 generaties zwart waren, de derde zwartbruin. Dat ging toen als volgt: de zwarte Nora kreeg van de vos Eiddwen Flyer de zwarte Forest Eiddwen Nora en die kreeg weer met de bruine Forest Adbolton Sir Horace de zwartbruine Forest Nora II. Met Bleddfa Shooting Star werd de schimmelkleur erin gebracht.De vos Forest Star Mixture veranderde daar niets aan. De volgende generatie de schimmel Craven Cyrus en toen de schimmels Cui Chief, Gaerstone Viscount en Dyrin Martini. Nog een wonder dat de volle zus van Tina vos was en Tina zelf homozygoot schimmel...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:05

dus eigenlijk zou ik moeten afwachtten tot het veulen komt..
en als het veulen vos geboren word en ook vos blijft dan is pepper dus heterozygoot voor schimmel....dus zal ze geen schimmel doorgeven

snap ik dat nu dan goed??

@ joostvangestel: ik hoorde dat troye toch naar mart was gegaan....ben benieuwd...
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 05-12-08 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:06

Muzefee schreef:
AniekR schreef:

Oké! Weet jij ook heel toevallig of er fokzuivere zwarte NWR/WPBR hengsten zijn? Coelenhage's Promise bijv. Weet niet of er nakomelingen van bekend zijn..

*even diep nagedacht* Promise is ook niet fokzuiver, op de CK was een 3-jarige voskleurige merrie van hem.

Verder hebben we niet zoveel zwart Knipoog Dan zou je naar de bruine hengsten moeten kijken. Red Prince twijfel ik van of ik er wel eens een voskleurig veulen van gezien heb. En Bokkesprong Casjmier fokte ook veel zwart en ken ik volgens mij ook geen vossen van, maarja die hengst is ook al niet meer...
Ehm, meer zou ik er zo uit m'n hoofd niet weten...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:07

inowa schreef:
dus eigenlijk zou ik moeten afwachtten tot het veulen komt..
en als het veulen vos geboren word en ook vos blijft dan is pepper dus heterozygoot voor schimmel....dus zal ze geen schimmel doorgeven

snap ik dat nu dan goed??

Als Pepper heterozygoot is voor schimmel is er 50% kans dat ze het schimmelgen doorgeeft. Is ze homozygoot zal ze al haar veulens het schimmelgen doorgeven Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:07

Vind dat wel jammer hoor, weinige zwarten. Ik had graag een zwarte NWR gehad, maar vrees dat ik dan aan het verfen moet. ROFL

@ Aniek, nee denk dat Promise dan inderdaad de enige was. Ja

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:08

BlackDevils schreef:
Promise heeft ook vos en palominonakomelingen en is dus ook niet fokzuiver.

Wij zeggen wel steeds hetzelfde hea Tong uitsteken

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:10

Muzefee schreef:
Vind dat wel jammer hoor, weinige zwarten. Ik had graag een zwarte NWR gehad, maar vrees dat ik dan aan het verfen moet. ROFL

@ Aniek, nee denk dat Promise dan inderdaad de enige was. Ja

Btw, nu wel even nagedacht, Promise is een LBTB, dat was ook een vos Knipoog

Ik denk dat er best bruine hengsten zijn die heterozygoot zijn voor het agouti gen, maar zou niet weten welke (behalve Casjmier dan iig Knipoog)

*edit* Daarnaast kan je trouwens ook de gok nemen met een niet fokzuivere hengst, heb je alsnog kans op zwart. Maar goed, ik zou toch echt een hengst niet kiezen om z'n kleur Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:12

oke,ga er even van uit dat ze dan waarschijnlijk vos geboren schimmels geeft....

winoa is wat ingewikkelder....winoa is denk ik een soort van blauwschimmel?
weten we niet precies...ze is wel bruin geboren , haar papa is gulden hoefs vivaldi en haar mama is bosvelds olga....beiden schimmels..

ook winoa is drachtig van deze vos hengst met vos moeder en palomino vader..ik denk haast dat ik 2 schimmeltjes ga krijgen dan

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:12

Ochjah, we zien het wel, zou dus best eens kunnen zijn dat Heaven uit een bruine hengst een zwart veulen krijgt, als die hengst maar heterozygoot is, gezien Promise dus ook weer uit een vos voorkomt. (begrijp ik het zo? Clown)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:13

hallo ik ben monique en ben 39 jaar en gebruiker van een welshpony(B) ben er zeer tevreden over omdat ze zo veelzijdig is (dressuur, mennen)helaas weten we niet of ze papieren heeft,5 jaar gelden is opgekocht door een man in nistelrode, die merrie"s opkoopt (van elk ras)en ze laat dekken door eigen hengsten en daarna bloed aftapt(voor zwangere vrouwen)en ze weer drachtig verkoopt. helaas zat er geen veulen in,maar papieren gaf die man er niet bij.
Voor mij moeilijk te achterhalen wie haar ouders zijn, maar wil wel graag met haar fokken (voor mezelf dan,om eventueel 2-span te gaan rijden in de toekomst)
ze is een stekelharige vos van 125cm, welke hengst zou passen?(zoveel aanbod)
ze heeft wel zomereczeem, is dit erfelijk?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:14

Een hengst kiezen om kleur is zeker niet de intentie! Een goed paard heeft geen kleur, maar je hebt zo je voorkeur en als dat gecombineerd met andere fokdoelen behaald kan worden is dat áltijd leuk meegenomen. Ja Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:19

welkom happytime

heb je een foto?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:19

Van Sinod Prophet weet ik dat hij drager is van het vos-gen.
Zwart en vos kan heel lang verborgen blijven onder bruinen. Het kan er generaties later pas een keer weer uit komen net zoals heel zelden uit een Fries nog eens een vos geboren wordt.

@inowa
Als Pepper een vos-nakomeling krijgt dan is ze idd hetrozygoot schimmel. Dit houdt in dat ze ook 50 % schimmelnakomelingen kan krijgen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:20

Muzefee schreef:
Een hengst kiezen om kleur is zeker niet de intentie! Een goed paard heeft geen kleur, maar je hebt zo je voorkeur en als dat gecombineerd met andere fokdoelen behaald kan worden is dat áltijd leuk meegenomen. Ja Knipoog

Je kan zoeken naar hengsten waar iig zwarte nakomelingen hebben en dan kijken welke het best passen. Bijv. Hagelkruis Valentijn en Kielshoop Honeyhill zijn beide heterozygoot voor het agoutigen en kunnen dus zwarte nakomelingen geven Knipoog

*edit* Ben even aan het zoeken. Orchard Boginov en Leuns Veld's Lordn geven ook zwart door...
Laatst bijgewerkt door AniekR op 05-12-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:22

Oké! Noujah is iets om over te denken, maar voorlopig mag ze eerst een keer volwassen worden. Knipoog