Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vesceron schreef:Hallo!
Zat druk te zoeken, kwam toevallig hier en zie dat de verkoper van mijn nieuwe aanwinst ook bokker is![]()
Heb een hengstje van Patrick gekocht.
Zag dat T3mptati0n ook nog niet een doorgewinterde kenner is, ik nog minder dus voel me niet zo alleen![]()
Ben helemaal enthousiast geworden dus ik wil ook graag mee gaan doen aan keuringen, als dat uberhaupt kan (zo'n leek ben ik dus). En zag dat er aangeraden werd eerst een paar keer te gaan kijken. Kan iemand mij vertellen wanneer de eerst volgende hengstenkeuring is en waar?
patrick76 schreef:Vesceron schreef:Hallo!
Zat druk te zoeken, kwam toevallig hier en zie dat de verkoper van mijn nieuwe aanwinst ook bokker is![]()
Heb een hengstje van Patrick gekocht.
Zag dat T3mptati0n ook nog niet een doorgewinterde kenner is, ik nog minder dus voel me niet zo alleen![]()
Ben helemaal enthousiast geworden dus ik wil ook graag mee gaan doen aan keuringen, als dat uberhaupt kan (zo'n leek ben ik dus). En zag dat er aangeraden werd eerst een paar keer te gaan kijken. Kan iemand mij vertellen wanneer de eerst volgende hengstenkeuring is en waar?
He Ilse,
je kunt altijd bellen,mailen of langskomen voor info over alles wat je maar wilt weten. Wellicht zien we elkaar op de hengstenkeuring.
Melanie5 schreef:Wat ik een beetje een nadeel vind van ponies uit Penual Mark lijnen, is dat ze veelal (voor mijn smaak) te lang in de rug zijn. Dat gaat snel doorzakken. Wat je ziet bij dat soort ponies, en daar hoort Sumrin Thor ook bij, is dat de schoft vaak ver doorloopt in de rug. Tel daarbij de vaak wat gezonken rug bij op, en je hebt een groot probleem om er een passend zadel/tuig op te krijgen.
Ik fok gebruikspony's, dus ikmoet erg opletten op de rug. Niet te kort, niet te lang en zeker niet gezonken. Oudere fokmerries hebben het wel eens, maar dat is logisch. Bij hengsten vind ik het een groter probleem.
Nou moet ik wel zeggen dat Penual Mark op veel foto's echt gestrekt staat waardoor het vertekend, dat is bij veel ponies op fotos zo.
Westernfreak schreef:Ik vind ze inderdaad veel weg hebben van het "teckelmodel": laag op de benen en een overspanning die de last niet kan houden.Penual Mark is een zeer invloedrijke en goed fokkende hengst, maar ik blijf erbij (bij Pantheon deels door ouderdom, maar bij Kilkenny valt het me ook op) dat de ruggen van veel nakomelingen er eerder uitzien als badkuipen wat vaak door een zware conditie nog eens versterkt lijkt te worden.
BlackDevils schreef:Westernfreak schreef:Ik vind ze inderdaad veel weg hebben van het "teckelmodel": laag op de benen en een overspanning die de last niet kan houden.Penual Mark is een zeer invloedrijke en goed fokkende hengst, maar ik blijf erbij (bij Pantheon deels door ouderdom, maar bij Kilkenny valt het me ook op) dat de ruggen van veel nakomelingen er eerder uitzien als badkuipen wat vaak door een zware conditie nog eens versterkt lijkt te worden.
In de bewegingen zie je dat vaak ook terug hoewel hierboven weer het tegendeel te zien is.
Ik vind de kont van Phanteon veel te veel op een Cob lijken. Overbouwd en stijl in het achterbeen. Ik snap niet dat dat niet zwaar mee weegt met een keuring.
Probeer onder het zadel of aangespannen maar eens een dergelijk type tot gedragenheid te brengen.
regtur schreef:Melanie5 schreef:Wat ik een beetje een nadeel vind van ponies uit Penual Mark lijnen, is dat ze veelal (voor mijn smaak) te lang in de rug zijn. Dat gaat snel doorzakken. Wat je ziet bij dat soort ponies, en daar hoort Sumrin Thor ook bij, is dat de schoft vaak ver doorloopt in de rug. Tel daarbij de vaak wat gezonken rug bij op, en je hebt een groot probleem om er een passend zadel/tuig op te krijgen.
Ik fok gebruikspony's, dus ikmoet erg opletten op de rug. Niet te kort, niet te lang en zeker niet gezonken. Oudere fokmerries hebben het wel eens, maar dat is logisch. Bij hengsten vind ik het een groter probleem.
Nou moet ik wel zeggen dat Penual Mark op veel foto's echt gestrekt staat waardoor het vertekend, dat is bij veel ponies op fotos zo.
Ik ben het wel helemaal met je eens, ook de reden dat wij niet zo voor PM waren in de fokkerij.
En nog wel een andere reden. Maar het mooie van een"fout"is , dat je iets hebt te verbeteren. Elke invloedrijke hengst heeft ook wel een foutje, zeg: fijn beenwerk, grof hoofd, zware hals, noem het maar op. Hussel een paar goede eigenschappen uit een andere lijn erdoor en wie weet komt er iets goeds uit die combinatie. Wij hebben ontdekt dat WW bijv. het best fokt op PM afstammelingen. We hebben een aantal dochters van Hy- Society gekruist met WW, en , daar moet ik eerlijk in zijn, ik vond het niet passen.Zo houdt fokken je tot in lengte van dagen bezig! Mooi toch!
Girlgamer schreef:Precies. Kijk een naar de invloed van bv Clan Pip. Dat was ook geen knappe hengst om te zien.
En de perfecte pony bestaat toch niet.
joostvangestel schreef:euh, waar baseer je dat op? Een van de mooiste hengsten van de 20ste eeuw. Misschien iets te Arabisch voor sommigen, maar zeker een hengst waar ik nu nog direkt een merrie bij zou dekken, en niet alleen maar omdat ik weet hoe dat hij gefokt heeft.
joostvangestel schreef:Girlgamer schreef:Precies. Kijk een naar de invloed van bv Clan Pip. Dat was ook geen knappe hengst om te zien.
En de perfecte pony bestaat toch niet.
euh, waar baseer je dat op? Een van de mooiste hengsten van de 20ste eeuw. Misschien iets te Arabisch voor sommigen, maar zeker een hengst waar ik nu nog direkt een merrie bij zou dekken, en niet alleen maar omdat ik weet hoe dat hij gefokt heeft.
PeeWij schreef:Alleen Clan Pip zou nu als WPBR bestempeld worden!
PeeWij schreef:Alleen Clan Pip zou nu als WPBR bestempeld worden!