[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:46

Mijn 3jarige (en ook het hengstveulen )komt ook uit een penual mark lijn, en ik moet zeggen dat ik de rug zeker niet vind tegenvallen, integendeel zelfs. Op zich eigelijk nog nooit echt problemen gehad met kuipruggen, andere merrie heeft ook geen doorgezakte rug en geloof me, daar was amper een zadel voor te vinden, alles schoof naar voor, terwijl ze best wat schoft heeft, maar dus weinig schouder wat het tegenhoudt. Maar integendeel mijn 3jarige heeft dus een prima ruggebruik en achterbeen gebruik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:20

hier eigenlijk niet veel last van doorgezakte ruggen

pepper heeft 2 x penual mark in der bloedlijnen zitten

Afbeelding

haar dochter priscilla heeft er zelfs 4 x penual mark inzitten (hier 1 jaar oud)
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:30

Vesceron schreef:
Hallo!
Zat druk te zoeken, kwam toevallig hier en zie dat de verkoper van mijn nieuwe aanwinst ook bokker is :)
Heb een hengstje van Patrick gekocht.
Zag dat T3mptati0n ook nog niet een doorgewinterde kenner is, ik nog minder dus voel me niet zo alleen ;)
Ben helemaal enthousiast geworden dus ik wil ook graag mee gaan doen aan keuringen, als dat uberhaupt kan (zo'n leek ben ik dus). En zag dat er aangeraden werd eerst een paar keer te gaan kijken. Kan iemand mij vertellen wanneer de eerst volgende hengstenkeuring is en waar? :o

He Ilse,

je kunt altijd bellen,mailen of langskomen voor info over alles wat je maar wilt weten. Wellicht zien we elkaar op de hengstenkeuring.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:36

Ik heb trouwens tijdens het vrijspringen vanmiddag een paar mensen leren kennen die altijd B welshjes voorbrengen enzo. Ze hebben zelf ook B welshjes. Ze wonen hier vlak in de buurt en willen wel helpen met Jolinda. Pff, zo gauw ik geld heb maar een keer aanmelden voor het stamboek, en dan word dit jaar keuring nog werkelijkheid ook :D

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:44

patrick76 schreef:
Vesceron schreef:
Hallo!
Zat druk te zoeken, kwam toevallig hier en zie dat de verkoper van mijn nieuwe aanwinst ook bokker is :)
Heb een hengstje van Patrick gekocht.
Zag dat T3mptati0n ook nog niet een doorgewinterde kenner is, ik nog minder dus voel me niet zo alleen ;)
Ben helemaal enthousiast geworden dus ik wil ook graag mee gaan doen aan keuringen, als dat uberhaupt kan (zo'n leek ben ik dus). En zag dat er aangeraden werd eerst een paar keer te gaan kijken. Kan iemand mij vertellen wanneer de eerst volgende hengstenkeuring is en waar? :o

He Ilse,

je kunt altijd bellen,mailen of langskomen voor info over alles wat je maar wilt weten. Wellicht zien we elkaar op de hengstenkeuring.

Houdt u toevallig ook een algemeen spreekuur voor advies?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:53

Melanie5 schreef:
Wat ik een beetje een nadeel vind van ponies uit Penual Mark lijnen, is dat ze veelal (voor mijn smaak) te lang in de rug zijn. Dat gaat snel doorzakken. Wat je ziet bij dat soort ponies, en daar hoort Sumrin Thor ook bij, is dat de schoft vaak ver doorloopt in de rug. Tel daarbij de vaak wat gezonken rug bij op, en je hebt een groot probleem om er een passend zadel/tuig op te krijgen.
Ik fok gebruikspony's, dus ikmoet erg opletten op de rug. Niet te kort, niet te lang en zeker niet gezonken. Oudere fokmerries hebben het wel eens, maar dat is logisch. Bij hengsten vind ik het een groter probleem.
Nou moet ik wel zeggen dat Penual Mark op veel foto's echt gestrekt staat waardoor het vertekend, dat is bij veel ponies op fotos zo.

Ik ben het wel helemaal met je eens, ook de reden dat wij niet zo voor PM waren in de fokkerij.
En nog wel een andere reden. Maar het mooie van een"fout"is , dat je iets hebt te verbeteren. Elke invloedrijke hengst heeft ook wel een foutje, zeg: fijn beenwerk, grof hoofd, zware hals, noem het maar op. Hussel een paar goede eigenschappen uit een andere lijn erdoor en wie weet komt er iets goeds uit die combinatie. Wij hebben ontdekt dat WW bijv. het best fokt op PM afstammelingen. We hebben een aantal dochters van Hy- Society gekruist met WW, en , daar moet ik eerlijk in zijn, ik vond het niet passen.Zo houdt fokken je tot in lengte van dagen bezig! Mooi toch!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:02

Westernfreak schreef:
Penual Mark is een zeer invloedrijke en goed fokkende hengst, maar ik blijf erbij (bij Pantheon deels door ouderdom, maar bij Kilkenny valt het me ook op) dat de ruggen van veel nakomelingen er eerder uitzien als badkuipen wat vaak door een zware conditie nog eens versterkt lijkt te worden.
Ik vind ze inderdaad veel weg hebben van het "teckelmodel": laag op de benen en een overspanning die de last niet kan houden.
In de bewegingen zie je dat vaak ook terug hoewel hierboven weer het tegendeel te zien is.
Ik vind de kont van Phanteon veel te veel op een Cob lijken. Overbouwd en stijl in het achterbeen. Ik snap niet dat dat niet zwaar mee weegt met een keuring.
Probeer onder het zadel of aangespannen maar eens een dergelijk type tot gedragenheid te brengen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:11

BlackDevils schreef:
Westernfreak schreef:
Penual Mark is een zeer invloedrijke en goed fokkende hengst, maar ik blijf erbij (bij Pantheon deels door ouderdom, maar bij Kilkenny valt het me ook op) dat de ruggen van veel nakomelingen er eerder uitzien als badkuipen wat vaak door een zware conditie nog eens versterkt lijkt te worden.
Ik vind ze inderdaad veel weg hebben van het "teckelmodel": laag op de benen en een overspanning die de last niet kan houden.
In de bewegingen zie je dat vaak ook terug hoewel hierboven weer het tegendeel te zien is.
Ik vind de kont van Phanteon veel te veel op een Cob lijken. Overbouwd en stijl in het achterbeen. Ik snap niet dat dat niet zwaar mee weegt met een keuring.
Probeer onder het zadel of aangespannen maar eens een dergelijk type tot gedragenheid te brengen.

Dat lukt ook niet!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:32

Bij mijn hengst zit ook Penual Mark in de afstaming en in enkele merries ook. Mijn Bolster merrie is ook wat lang in de rug, maar heeft een mooie schoft. Daarbij vind ik het bij merries echt minder erg als ze wat lang zijn. Mijn oude Dyfed is ook wat doorgezakt, maar die is dan ook al 22. Mijn schimmelhengst mocht voor het mooie ook wel een iets rechtere rug, gelukkig kan er bij hem makkelijk een zadel op.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:09

regtur schreef:
Melanie5 schreef:
Wat ik een beetje een nadeel vind van ponies uit Penual Mark lijnen, is dat ze veelal (voor mijn smaak) te lang in de rug zijn. Dat gaat snel doorzakken. Wat je ziet bij dat soort ponies, en daar hoort Sumrin Thor ook bij, is dat de schoft vaak ver doorloopt in de rug. Tel daarbij de vaak wat gezonken rug bij op, en je hebt een groot probleem om er een passend zadel/tuig op te krijgen.
Ik fok gebruikspony's, dus ikmoet erg opletten op de rug. Niet te kort, niet te lang en zeker niet gezonken. Oudere fokmerries hebben het wel eens, maar dat is logisch. Bij hengsten vind ik het een groter probleem.
Nou moet ik wel zeggen dat Penual Mark op veel foto's echt gestrekt staat waardoor het vertekend, dat is bij veel ponies op fotos zo.

Ik ben het wel helemaal met je eens, ook de reden dat wij niet zo voor PM waren in de fokkerij.
En nog wel een andere reden. Maar het mooie van een"fout"is , dat je iets hebt te verbeteren. Elke invloedrijke hengst heeft ook wel een foutje, zeg: fijn beenwerk, grof hoofd, zware hals, noem het maar op. Hussel een paar goede eigenschappen uit een andere lijn erdoor en wie weet komt er iets goeds uit die combinatie. Wij hebben ontdekt dat WW bijv. het best fokt op PM afstammelingen. We hebben een aantal dochters van Hy- Society gekruist met WW, en , daar moet ik eerlijk in zijn, ik vond het niet passen.Zo houdt fokken je tot in lengte van dagen bezig! Mooi toch!

Precies. Kijk eens naar de invloed van bv Clan Pip. Maar dat was ook geen knappe hengst om te zien.
En de perfecte pony bestaat toch niet.

edit; typo's
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 16-01-11 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:23

Girlgamer schreef:
Precies. Kijk een naar de invloed van bv Clan Pip. Dat was ook geen knappe hengst om te zien.

euh, waar baseer je dat op? Een van de mooiste hengsten van de 20ste eeuw. Misschien iets te Arabisch voor sommigen, maar zeker een hengst waar ik nu nog direkt een merrie bij zou dekken, en niet alleen maar omdat ik weet hoe dat hij gefokt heeft.

Wij zijn dit jaar best wel blij met een hengstveulen waar geen Penual Mark in zit en waar toch de kwaliteiten in zitten die je van Penual Mark ook krijgt. Ik zou overigens Foxhunter Pantheon niet direkt een prototype Mark noemen, iedere hengst heeft ook een moeder. Mark heeft veel goed gedaan voor de fokkerij, dat blijkt wel. Waar we natuurlijk wel voor moeten uitkijken dat we de mindere kanten van Mark niet als kwaliteiten gaan bestempelen. Aan alles zitten grenzen. Sumrin Thor heeft zeker een aantal beperkingen, toch zijn we er redelijk tevreden over hoe dat die hengst is uitgegroeid, hoewel we zeker betere hengsten gefokt hebben. Maar Thor had een kleurtje, en kreeg daarmee meer fans ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:50

joostvangestel schreef:
euh, waar baseer je dat op? Een van de mooiste hengsten van de 20ste eeuw. Misschien iets te Arabisch voor sommigen, maar zeker een hengst waar ik nu nog direkt een merrie bij zou dekken, en niet alleen maar omdat ik weet hoe dat hij gefokt heeft.

Ik denk dat Clan Pip daarom idd zo geliefd was, vanwege zijn Arabische uitstraling. Om dat erin te fokken. Naast Hackney en trekpaarden bloed, moest er ander bloed bijkomen. Maar ik vindt Clan Pip geen Mountain type hengst.
Ik zou er ook zo mee dekken, maar juist omdat ik weet hoe hij fokt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:10

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:39

hello, mag ik me bij jullie aansluiten, ik heb gister ene 12 jarige welsh a merrie gekocht,
Powerful's Myrthe(palomino)

v. Castellau VIP mv. Sumrin Tristan
drachtig v. Vechtzicht's Hybinder

Afbeelding

dit is haar 1e dochter,
http://www.hrkrol.nl/Cyrna.htm

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:42

Leuke merrie hoor, heb je meer foto's?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:44

niet echte duidelijke fotoos waar je de merrie goed op ziet,

Afbeelding

Afbeelding

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:36

Alleen Clan Pip zou nu als WPBR bestempeld worden!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:40

even spammen, foto's van Patriot vandaag :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:20

Wie gaat er trouwens vrijdags naar de CHK? Ik denk dat ik maar 1 dag ga, maar zou niet weten welke, aangezien het best een stuk karren is :+.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:32

misschien kunnen we samen rijden

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:57

joostvangestel schreef:
Girlgamer schreef:
Precies. Kijk een naar de invloed van bv Clan Pip. Dat was ook geen knappe hengst om te zien.

PeeWij schreef:

Laat dat nu ook helemaal mijn keuze zijn. :D

Als je het dus goed begrijpt zijn de mooiste Welshjes ontstaan door het binnenhalen van een ander ras.
Tot die tijd is er dus heel vrij mee omgesprongen. Sstamboekfokkers zijn dan gewoon behouden mensen die het verleden vast willen houden.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 17-01-11 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:58

Ilse, mooi dat Patriot zo mak is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:53

Ben ik ook erg blij om Patrick!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:31

PeeWij schreef:

De vader van Clan Pip was een volgeregistreerde Welsh A hengst. De moeder was een hulpboekmerrie, waar twee Arabieren en een Berber in zaten, dus was ze 68,75% Welsh.

Vreemd bloed werd de eerste 50 jaar toegestaan, omdat er voor die tijd simpelweg niet geregistreerd werd. Ook waren er een aantal fokkers zoals Lady Wentworth (die Arabieren toepaste voor veredeling) en WS Miller (die Hackneys toepaste voor het koetswerk), die geloofden dat vreemd bloed nodig was tot verbetering van de eigenschappen van de populatie. Clan Pip is voornakelijk een product van de filosofie van Lady Wentworth. In latere jaren zijn nog wel vreemde rassen gebruikt, maar die zijn niet als zodanig gedocumenteerd op het stamboekbewijs.

Blackdevils: je loopt een dikke 50 jaar achter met je wensen ;) Er waren toen wel een aantal tegenstanders voor het sluiten van het stamboek, maar die verloren het duidelijk van de voorstanders. Daarnaast is de breedte in de Welsh populatie groot genoeg. Als je geen Welsh pony wil fokken heb je altijd de vrijheid om je eigen ras op te starten..

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:16

Joost ik geef ook geen waarde-oordel maar constanteer alleen maar dat Pip geen zuiver mountain is! Ben ook overtuigd dat we zonder Pip nooit op het huidige niveau zouden zitten!