radoszin schreef:Hoi , ik ben hier nieuw bij de welshjes.
Ik heb een 3,5 jarig hengstje Vader is Joiners Kilkenny en moeder is Maesgwyn HI Fi ( Revel Humming Top ), wie kan mij meer informatie geven over deze lijnen ?
Alvast bedankt !!

Vader van Joiners Kilkenny is Penual Mark, als je meer naar pedigrees gaat kijken zul je zien dat je deze hengst vaak terug ziet komen. Joiners Kilkenny deed me in eerste instantie erg denken aan de hierboven geposte preferente hengst Foxhunter Pantheon, niet voor niets, want dat is dus zijn halfbroertje. Zelf heb ik bijna een merrie aangekocht die hem als opa had van vaderskant.
Penual Mark zelf vind ik een erg uitgesproken bouw hebben, wat dat betreft geeft hij ook heel veel type mee aan zijn nakomelingen. Van het hoofd ben ik wat minder fan, vooral het profiel van de zijkant gezien, dat geeft hij ook vaak mee. Maar op zich zijn het ook geen slechte hoofden, ik val echter op een iets verfijnder type.
In het algemeen vind ik Penual Mark afstammelingen (ook als ze hem verder in de lijn hebben zitten) erg gave dieren met een erg uitgesproken type. Ze hebben uitstraling.
Joiners Kilkenny vind ik zelf wel een erg beknopte bouw hebben. Hij is heel compact, van mij had hij iets meer lengte mogen hebben, dan bewegen ze vaak ook vrijer.
Verder komt Twyford Sprig 3 keer in de afstamming bij je hengstje, 2 maal aan vaderskant en 1 maal aan moeders kant. Ik ben een groot fan van Twyford lijnen, het zijn erg correcte pony's met genoeg lengte en een goed hoofd. Verder is mijn ervaring met de Twyford pony's dat ze leuke karakters hebben.
Ook Revel Chip komt 3 keer voor in de afstamming, 2 keer bij moeders en 1 keer bij vaders. Daar waar lijngefokt is heb je een grotere kans dat de eigenschappen van die pony meer terugkomen in jouw pony. Interessant om op te merken is misschien dat Revel Chip een nakomeling is van Clan Pip, een erg invloedrijke hengst. Overigens is Clan Pip van een beknopter, fijner, sjieker type dan Revel Chip. Revel Chip is wat langer, simpeler. Ik ben dan ook niet weg van zijn moeder, Clan Pip heeft haar duidelijk verbeterd in Revel Chip en hij zit dus erg neutraal tussen hun in. Een simpele hengst, correct gebouwd maar met een wat minder extreem hoofd, hoewel niet verkeerd.
Revel Humming top vind ik niet zo, ik vind hem iets te rond hoewel dat allicht niet de juiste omschrijving is. Hij is wat minder 'sculptuur achtig' zoals ik ze graag zie. Zijn nakomelingen daarentegen vind ik wel erg gaaf.
Zo dat was het wel met mijn onproffesionele gepraat
de rest laat ik hier aan de ervaren fokkers over, maar dit is ongeveer wat ik ervan af weet.