[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dion1anouk

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:32

@Vesceron ze staat op onze website Daioni's Memory Girl je kunt ze vinden bij de Youngstock.
Als je me je e-mail even pb stuur ik wat foto's van nu! Op de site zijn het de foto's van vorig jaar!!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:55

Welkom Vesceron en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:52

Morgenmiddag mag Jolinda vrijspringen bij een manege. Springen is echt iets wat ze geweldig leuk vind. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:26

T3mptati0n schreef:
Iemand trouwens meer info over Foxhunter Pantheon? Lijkt me ook een erg goede aanstaande echtgenoot..

Ik heb hem een paar maanden geleden nog op de foto gezet. Als je ze wilt zien moet je even mailen, dan stuur ik ze wel.
Ik vind het een geweldige hengst, die ook heel goed gefokt heeft.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:33

regtur schreef:
T3mptati0n schreef:
Iemand trouwens meer info over Foxhunter Pantheon? Lijkt me ook een erg goede aanstaande echtgenoot..

Ik heb hem een paar maanden geleden nog op de foto gezet. Als je ze wilt zien moet je even mailen, dan stuur ik ze wel.
Ik vind het een geweldige hengst, die ook heel goed gefokt heeft.

Ik stuur je wel even een pb.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:36

Zitake@ zag jouw vraag over het hoofd. Van Thunder komen een stuk of 12 veulens , bij onszelf denk ik 4. Hij is gelijk na de open dag bij ons, bij de koppel gegaan en toen waren er een stuk of 3 merries hengstig. De eerste veulens zullen dus rond 25 april geboren worden.
Er zijn 5 volle/cq halfzussen bij hem gebracht, dus dat moet iig een uniform groepje nakomelingen worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:41

Mooi, ik ben benieuwd, nog eventjes afwachten dus!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:55

Ik ben zelf ook erg benieuwd. Ik denk personlijk dat het de beste hengst is , die we gehad hebben.
maar eigenlijk kijk ik nog meer uit naar de WW veulens. Hij heeft er ook 4 gehad en weer andere dan voorgaande jaren. Tot nu toe waren de resultaten met merries die PM in hun bloedvoering hebben het beste, en die hadden wij zelf niet.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:30

Kan iemand ons vertellen wat de v nrs in een engels paspoort betekenen?

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:13

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:36

wauw wat een uitstraling heeft die pony :~ prachtig hoofd!

ik kan wrs toch nog naar de zaterdag vd hk komen :D collega vroeg of ik een zaterdagje wilde ruilen in februari :D mocht er dus nog een meeting komen ben ik ook van de partij :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:56

Knap dat je dat kunt zeggen als het enige wat niet duidelijk is op de foto's, zijn hoofd is :+ en wat ik ervan zie zijn z'n oren te klein en z'n ogen te froggy. Misschien een kwestie van smaak, maar dit is hoe ik het geleerd heb van mijn stages en stoeterij bezoeken.
Doe mij dan liever Draig Tan, of Powys Sant.

Ik was naar andere foto's altijd een groot fan van Foxhunter Pantheon, hier valt hij me wat tegen. Komt wellicht ook doordat hij niet echt in (show)conditie is op deze foto's, en niet zo getut.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:24

Pantheon is ondertussen ook al weer over de 20 jaar oud, wat ik gehoord heb. Vind 'm enorm veel bot hebben.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:28

Dat wel, en door de leeftijd ziet hij er natuurlijk wat minder denderend uit.
Ach, ik heb toppers van nazaten van hem gezien, hij is ook niet voor niets preferent natuurlijk.
Ik reageerde alleen ff op dat hoofd deel, want daar was ik het zeer mee oneens :P

Maargoed, toch, ik heb mooiere hengsten gezien in m'n leven die ook al op leeftijd waren :P misschien is hij ook wel een stuk imposanter in levende lijve! Want dat doet het 'm toch vaak, die machtige uitstraling die vaak des te sterker wordt naarmate ze ouder worden..

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:37

Vind het wel grappig dat ze met een aansteker erbij staan om 'm 'leuk' te laten kijken :=

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:07

idd, dat viel mij ook al op _O-

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:18

Hoi , ik ben hier nieuw bij de welshjes.
Ik heb een 3,5 jarig hengstje Vader is Joiners Kilkenny en moeder is Maesgwyn HI Fi ( Revel Humming Top ), wie kan mij meer informatie geven over deze lijnen ?

Alvast bedankt !!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:13

radoszin schreef:
Hoi , ik ben hier nieuw bij de welshjes.
Ik heb een 3,5 jarig hengstje Vader is Joiners Kilkenny en moeder is Maesgwyn HI Fi ( Revel Humming Top ), wie kan mij meer informatie geven over deze lijnen ?

Alvast bedankt !!

Afbeelding
Afbeelding

Vader van Joiners Kilkenny is Penual Mark, als je meer naar pedigrees gaat kijken zul je zien dat je deze hengst vaak terug ziet komen. Joiners Kilkenny deed me in eerste instantie erg denken aan de hierboven geposte preferente hengst Foxhunter Pantheon, niet voor niets, want dat is dus zijn halfbroertje. Zelf heb ik bijna een merrie aangekocht die hem als opa had van vaderskant.
Penual Mark zelf vind ik een erg uitgesproken bouw hebben, wat dat betreft geeft hij ook heel veel type mee aan zijn nakomelingen. Van het hoofd ben ik wat minder fan, vooral het profiel van de zijkant gezien, dat geeft hij ook vaak mee. Maar op zich zijn het ook geen slechte hoofden, ik val echter op een iets verfijnder type.
In het algemeen vind ik Penual Mark afstammelingen (ook als ze hem verder in de lijn hebben zitten) erg gave dieren met een erg uitgesproken type. Ze hebben uitstraling.
Joiners Kilkenny vind ik zelf wel een erg beknopte bouw hebben. Hij is heel compact, van mij had hij iets meer lengte mogen hebben, dan bewegen ze vaak ook vrijer.

Verder komt Twyford Sprig 3 keer in de afstamming bij je hengstje, 2 maal aan vaderskant en 1 maal aan moeders kant. Ik ben een groot fan van Twyford lijnen, het zijn erg correcte pony's met genoeg lengte en een goed hoofd. Verder is mijn ervaring met de Twyford pony's dat ze leuke karakters hebben.
Ook Revel Chip komt 3 keer voor in de afstamming, 2 keer bij moeders en 1 keer bij vaders. Daar waar lijngefokt is heb je een grotere kans dat de eigenschappen van die pony meer terugkomen in jouw pony. Interessant om op te merken is misschien dat Revel Chip een nakomeling is van Clan Pip, een erg invloedrijke hengst. Overigens is Clan Pip van een beknopter, fijner, sjieker type dan Revel Chip. Revel Chip is wat langer, simpeler. Ik ben dan ook niet weg van zijn moeder, Clan Pip heeft haar duidelijk verbeterd in Revel Chip en hij zit dus erg neutraal tussen hun in. Een simpele hengst, correct gebouwd maar met een wat minder extreem hoofd, hoewel niet verkeerd.

Revel Humming top vind ik niet zo, ik vind hem iets te rond hoewel dat allicht niet de juiste omschrijving is. Hij is wat minder 'sculptuur achtig' zoals ik ze graag zie. Zijn nakomelingen daarentegen vind ik wel erg gaaf.

Zo dat was het wel met mijn onproffesionele gepraat :P de rest laat ik hier aan de ervaren fokkers over, maar dit is ongeveer wat ik ervan af weet.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:08

Penual Mark is een zeer invloedrijke en goed fokkende hengst, maar ik blijf erbij (bij Pantheon deels door ouderdom, maar bij Kilkenny valt het me ook op) dat de ruggen van veel nakomelingen er eerder uitzien als badkuipen wat vaak door een zware conditie nog eens versterkt lijkt te worden.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:30

Dus al met al als ik het hier goed lees en begrijp is het niet zo een hele slechte lijn .
Hij is eventueel te koop want eerlijk gezegd is hij voor mij te klein ( tenminste voor de kinderen ) , ik wil hem deze maand nog hengst laten maar dan wordt hij gecastreerd.

Maar in ieder geval bedankt voor de informatie , ben toch weer wat wijzer geworden.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:54

Nou net terug van de manege met pony. Ze had vrijgesprongen. Allemaal fans daar :D. Ze vond het helemaal geweldig. Voor haar eerste keer dat ze meerdere hindernissen achter elkaar sprong en eerste keer in een vreemde bak wat doen. Ze gedroeg zich voorbeeldig, op wat stom gehinnek na :+.

Pony in 'wedstrijdoutfit' :+, let niet op mijn hoofd zat te wapperen met de toegangskaart :+.
http://img828.imageshack.us/i/p1060917w.jpg/

Filmpjes heb ik ook nog, die komen wat later, duurt eeuwen voordat die geupload zijn.

Edit; Link naar het topic :) http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=193&t=1417292

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:30

Jaimyliefje schreef:
Knap dat je dat kunt zeggen als het enige wat niet duidelijk is op de foto's, zijn hoofd is :+ en wat ik ervan zie zijn z'n oren te klein en z'n ogen te froggy. Misschien een kwestie van smaak, maar dit is hoe ik het geleerd heb van mijn stages en stoeterij bezoeken.
Doe mij dan liever Draig Tan, of Powys Sant.

Ik was naar andere foto's altijd een groot fan van Foxhunter Pantheon, hier valt hij me wat tegen. Komt wellicht ook doordat hij niet echt in (show)conditie is op deze foto's, en niet zo getut.

Ik denk dat het hoofd van een pony het meest met "smaak"te maken heeft, van alles wat je kunt beoordelen. Ik vind dit soort hoofdjes wel mooi, anderen zien liever een wat rechter of smaller hoofd, of ( en ook pratisch) wat langer oor. Alhoewel WW ook weleens zijn hoofdstel afgeschud heeft...
ik vind dat er op Pantheon best wat af te dingen is, zelfs znder dat je zijn leeftijd meetelt. Maar, als we geen eigen hengst hadden, gingen de meeste van onze merries er wel een keer heen. Feitelijk was de huidige eigenaar ons net voor , toen we hoorden dat hij te koop stond..En ook met zijn zoon, Sumrin Thor, waren we een fractie te laat.
Hij fokt zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn goed. Kijk bijv. eens wat er van Bolster Goldleaf nog aan merries op de keuring komt. Allemaal klasse. Of wat er uit de lijnen van Deelstra komt, gewoon mooie mountainponies, met beste benen eronder, en royaal belijnd.
Maar ik ben het met je eens dat de Twyfordponies ook mooi zijn, maar net wat luxer, alhoewel Twyford Sprig ook weer duidelijk aanwezig is in bovenstaande ponies.
We gaan het afwachten wat de Pantheon nazaten doen op de CHK. Van mij mogen ze goedgekeurd worden. Die uit Holiday was als veulen al heel mooi.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:09

@ T3mtatiOn: ik zou als ik jou voor WW gaan als ik jou was. Als je tussen hem en Foxhunter Pantheon wilt kiezen tenminste ( niks mis met Pantheon hoor, maar t past denk ik beter ).

Vandaag heb ik m'n Suzy onder een dekentje gezet. K wou nu wel van die bollie wollie vacht af, in ieder geval het ergste. Zodat ze van het voorjaar wat sneller uit d'r vacht is.

Ik zoek voor haar trouwens nog een opfok adresje voor de komende 3 maanden. Heeft iemand een plek voor een merrietje van 8 maandjes oud? Met andere Welshjes oid ...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:34

foto[/url]

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:39

Wat ik een beetje een nadeel vind van ponies uit Penual Mark lijnen, is dat ze veelal (voor mijn smaak) te lang in de rug zijn. Dat gaat snel doorzakken. Wat je ziet bij dat soort ponies, en daar hoort Sumrin Thor ook bij, is dat de schoft vaak ver doorloopt in de rug. Tel daarbij de vaak wat gezonken rug bij op, en je hebt een groot probleem om er een passend zadel/tuig op te krijgen.
Ik fok gebruikspony's, dus ikmoet erg opletten op de rug. Niet te kort, niet te lang en zeker niet gezonken. Oudere fokmerries hebben het wel eens, maar dat is logisch. Bij hengsten vind ik het een groter probleem.
Nou moet ik wel zeggen dat Penual Mark op veel foto's echt gestrekt staat waardoor het vertekend, dat is bij veel ponies op fotos zo.