[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:19

Caesar schreef:
Marleen, ik weet niet hoeveel ervaring je verder hebt in het Welsh gebeuren maar als je sinds 3 weken je pony hebt dan zou ik hem voor die 2 maanden wegbrengen naar mensen die er hun brood mee verdienen. Zeker met een hengst, feitelijk krijg je maar 1 kans. Als die op dat moment niet toont oid, dan ben je al je credits kwijt. Kan niet helemaal zien hoe hij er verder op staat, maar dit soort dingen zou ik aan een ander overlaten.

Wat zou zoiets kosten? En hoelang hebben ze hem dan nodig?

MarleenvdB

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:07

Ik begrijp je inderdaad Caesar.
ik krijg goede begeleiding bij de training en kan voor hulp altijd overal terecht.
Het voorbrengen op de HK ga ik dan ook niet zelf doen (kan ook niet ivm mijn blessure) en laat ik door zeer ervaren welsh fokkers doen :)
Toch bedankt voor je tip!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:53

Het is een tip inderdaad. Ik kon even niet uit je post opmaken of je begeleiding had en hebt. Er zijn een hoop oudere fokkers die het volgens mij ook zo doen. Mijn tante brengt ze bijvoorbeeld altijd naar de hengstenhouderij die er dan mee aan de slag gaat. Zo heb je verschillende stallen die dat doen. Wat het voor een Welsh kost durf ik je niet te zeggen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:18

Opzich zou ik het best grappig vinden Kyano een keer aan te bieden :P maar dat kan ik echt niet zelf.

Jeetje ben ik vanochtend op stal, beide meneren gelongeerd, in de zeikregen :P

Kom ik terug, breekt de zon door XD

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:44

Hele goede tip! Ondanks dat vriendje erg veel ervaring heeft en ook altijd zelf klaar maakte, kiest hij er ook voor om bij de echt goede dit te laten doen. Zo krijgt je pony de beste kansen en diegene die dit als werk doen kunnen dit gewoon beter. En idd maar 1 kans..
Voor een grote pony is t vaak vanaf 500,- per 4 weken. Kleintjes geen idee, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:43

Ik ben ook lekker zelf aan het "knutselen" met mijn hengst.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:56

@Elfje: leukkk wat voor hengst heb je??
ik zoek nog steeds een leuke hengst voor fluf....

Misschien zet ik gewoon jack er maar op :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:34

Mijn hengstje krijgt nog een jaartje vrij. Straks wel langzaam aan beginnen maar 3 vind ik te vroeg voor em

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:11

Ik heb eigenlijk een heel clubje hengsten maar neem er één mee, v. Valerio x m. Maya's Martine v. Orchard d' Avranches.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:29

Mijn welsh A hengst is afgelopen jaar ook op de HK geweest. Heeft toen een kleine 9 weken in training gestaan en stond er goed voor. Het valt niet mee om een hengst goed te trainen als je niet voorzien bent van een binnenbak. Tja, kost wat maar werd dan ook wel professioneel klaar gemaakt. Wil je via pb evt. wel voor meer informatie voorzien.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:34

Voor onze merrie hebben wij ook gekozen om haar laten voor te bereiden en voor te brengen door een professional stal. Dit heeft ons ook succes gebracht. Wat al eerder is gezegd je krijgt 1 kans en wij wilde deze door onze onwetendheid niet laten verprutsen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:48

Ahja mijn merries een paar jaar terug zelf klaargemaakt. Die liepen op de regionale ook op een 2 de en 3 de plek en werden ster.
Die vorig jaar stond ook prima in conditie en training maar die kwam eigenlijk weer te vroeg al had ik wel mn reden om ze toen in het stamboek op te laten nemen. Hengst trainen zal niet veel anders wezen. Enige reden waarom ik ze zou uitbesteden is dat ik tijd tekort kom.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:38

Mijn merrie heb ik ook zelf getraind. Ze is wel een paar dagen voor de keuring naar de hengstenhouder geweest om het aan de hand lopen en opstellen even te leren. Het jaar daarop moest ze met veulen aan de voet naar de keuring voor voorlopig keur en heb ik haar bij huis gehouden. Eén van mijn andere merries liep al in de sport en hebben we helemaal niet getraind voor de keuring en zo meegenomen. Ze werd in Kootwijk ster.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:41

Inderdaad elfje, daarbij vind ik dat als niet iedereen leuk zn eigen pony zelf kan voor bereiden of voorbrengen om iets te scoren het stamboek eens moet nadenken, waar blijft de lol dan nog om die pony's voor te brengen. Het is toch ook fijn als je zoiets zelf bereikt. Ik hoop aankomend jaar wat meer tijd te hebben om op keuring te verschijnen, dit jaar en vorig jaar zijn echt heel minimaal geweest. maar we beginnen het jaar straks gewoon goed met de hengstenkeuring

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:48

Ik begrijp alle reacties en tips wel. Maar wat ik me dan afvraag..
Wat doen ze nou op zo'n stal?
2/3 per week longeren, paar x aan de hand op t harde, opstellen paar x en voor de rest losgooien of op stal? En natuurlijk wel goed voeren.
Weet niet of t zo is natuurlijk, maar als ie bij mij thuis staat wordt ie iedere dag (soms natuurlijk een rustdag) getraind. Longeerwerk, met hulpteugels, balkjes etc. Iedere dag voldoende aandacht enz.
vriendin van me die ook deel neemt met haar pony komt keer naar mij zodat ze samen in de bak kunnen trainen en hij wordt op goed voer gezet.

Mocht iemand er anders overdenken of nog meer tips hebben is dat natuurlijk altijd heel welkom!

(Daarnaast heb ik goed contact met een bekende welsh fokker die ik regelmatig op de hoogte houd en die gaat hem, als niet een van zijn ponys in dezelfde rubriek loopt, ook voorbrengen.)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:55

niet veel meer dan dat hoor, behalve dat sommige idioot voeren en dat houd ik dus liever zelf in de gaten, je kunt wel kg's voer erin gooien waar een paard niks mee kan of gewoon het goede voer in gezonde hoeveelheden. maar zoals je zegt, niet veel meer of minder dan dat, behalve dat je er dan geen omkijken naar hebt.
tip nog, soms zijn er van die oefendagen, dat ze met een groep in een binnenbak gaan oefenen, mss proberen daar bij in te geraken. sommige die reageren goed op zo n eerste indruk hengstenkeuren en andere die keren in zichzelf, dat moet je op zo n moment niet hebben

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:11

Bedankt cemlys!
Die van mij is geen grote eter dus daar kan ik geen kilos in gaan gooien want dat eet ie niet op.
ik zal eens kijken voor die oefendagen! Dat is ook de reden dat die vriendin van mij langs komt met haar hengst. Dat ze dat ook zien.
en verder wordt ie natuurlijk ook aan de hand getraind.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:17

geen grote eters zijn niet handig, ik had deze zomer een jaarling die er goed op stond (op het land) naar huis gehaald om klaar te maken voor de keuring, gras at ze wel (maar hadden we niet heel veel van), gaf je hooi/kuil bij, ging ze als enige gras staan eten, zette je haar binnen dan deed ze er minimaal een uur over. schoot niets op, viel af en ja hoor met de keuring te dun. toen toch maar meegedaan ivm ervaring, maar ideaal is het niet.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:34

Ik vind het inderdaad ook leuk om zelf te doen. Voorbrengen laat ik wel doen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:34

Ik train ze ook zelf voor de keuring, maar een dag van te voren brengen we ze vaak wel weg. Het voorbrengen laten we tot nu toe ook doen, maar misschien dat we het dit jaar zelf gaan doen :).
Zolang de hengstenhouder zegt dat hij de pony's er goed uit vindt zien wanneer we het zelf doen, blijven we dat mooi doen. Vind het ook leuk om te doen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:19

Iedereen hier in het topic wil ik nog even bedanken voor 2014 :)
dankzij jullie heb ik de liefde voor welshjes ontdekt en jullie hebben me zo geholpen met die kleine vragen voor de keuring :)
en bij deze wens ik jullie allemaal fijne kerstdagen en alvast een succesvol keuring en wedstrijd seizoen in 2015! En dat er maar veel gezonde en mooie veulentjes geboren mogen worden :)

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:58

Ik wens ook iedereen een fijne kerst en een mooi en succesvol 2015.
Dat er veel prijzen gehaald mogen worden en inderdaad veel mooie en gezonde veulentjes geboren mogen worden. Spannend.....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:51

Ja, natuurlijk iedereen hier ook het allerbeste gewenst voor 2015! Dat het maar een succesvol en sportief Welsh jaar mag worden!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:45

van hier uit ook een mooie kerst {:) en een super goed welshjaar in 2015,dat er maar mooie veulentjes geboren mogen worden en goede keuringsprijzen gewonnen mogen worden .
mijn doel dit jaar :list: : de 2 welshjes worden beleerd voor de wagen in het voorjaar en dan kilometers maken in het 2span.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:38

Hier vanuit Grootegast ieder een goede kerst en een leuk uiteinde. Ik hoop dat ieder in 2015 bereikt wat ze willen bereiken en kan niet wachten op de veulens van iedereen !