[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhyddid

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:57

Ik meld me!
Mijn ouders fokken al 33 jaar lang Welsh Mountain Pony's! Onder de bekende stal naam: FREEDOM. Zelf heb ik ook een eigen stal met Welsh Mountain pony's. Onder de naam: RHYDDID (NL) Dus ik neem aan dat ik mij hier mag melden Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:59

welkom ladyf!
mooie cob..

@melanie5: helaas zie ik de foto,s niet....zie alleen maar kruisjes..ben zeer benieuwd naar high fidelity....daar ik vorig jaar ook geprobeerd heb winoa drachtig te krijgen van crusader..

edit; ook jij welkom jamielover!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:20

joostvangestel schreef:
Melanie5 schreef:
Ik moest deze foto even tussendoor laten zien. Mijn grote kanjer, Rivendell's Hy Fidelity (Baledon Hy Society x Serock Crusader). Hij is 2,5 jaar.

Hoi, heel mooi hengstje. Overigens een commentaar. Ik nam de vrijheid om eens op je website te kijken. En volgens mij is Hy Fidelity dus Haledon Hy Society x Bolster Goldleaf x Serock Crusader x Varpullan Wieroch x Carolinas Moonshine x Twyford Anzac x Godolphin Charade x Revel Coolee. Waarom sla je Goldleaf over in de stamboom? Je hengstje is overigens behoorlijk goed doorgefokt in een bepaald type.

Oeps klein foutje. Het moet idd zijn Baledon Hy Society x Bolster Goldleaf:P

Hij komt niet op de hengsten keuring. Hij krijgt volgend jaar zijn licentie van het WPCV.
Hij is vrij zwaar in de hals, maar gezien zijn bouw trekt de rest er wel bij. Foto is ook een beetje scheef genomen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:00

jamielover schreef:
Ik meld me!
Mijn ouders fokken al 33 jaar lang Welsh Mountain Pony's! Onder de bekende stal naam: FREEDOM. Zelf heb ik ook een eigen stal met Welsh Mountain pony's. Onder de naam: RHYDDID (NL) Dus ik neem aan dat ik mij hier mag melden Knipoog

Klopt het dat je ouders zo'n interessante hengst gekocht hebben?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:04

Nog 2 fotos van Hy Fidelity. Hoop dat hij zo beter te zien is van de zijkant.
Afbeelding
Afbeelding

@regtur: Mijn hengst Lowland Damon (6,5 jaar) is ook zo'n hengst als die van jou. Ik kan er zo een kind op zetten of met hem laten lopen. Ook staat hij op stal en in de trailer rustig naast een merrie. Momenteel loopt hij met een groepje veulens. Hij is een super kinderpony, maar als ik zelf met hem loop om uit de hand te dekken is hij wel echt hengst.
Mijn andere hengst Hy Fidelity is heel anders. Hij is druk en jong. De veulens van Damon hebben bijna allemaal zijn makkelijke karakter. En hoewel Hy Fidelity heel anders, voorzie ik geen problemen voor zijn veulens. Mijn merries zijn namelijk ook allemaal erg makkelijk.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:15

@Melanie: Hij heeft helemaal geen zwakke achterhand! Zo zie je maar dat die ene foto echt een vertekend beeld geeft.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:35

Melanie5 schreef:
Nog 2 fotos van Hy Fidelity. Hoop dat hij zo beter te zien is van de zijkant.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P48UH6GL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8QMXS4TQ.jpg

@regtur: Mijn hengst Lowland Damon (6,5 jaar) is ook zo'n hengst als die van jou. Ik kan er zo een kind op zetten of met hem laten lopen. Ook staat hij op stal en in de trailer rustig naast een merrie. Momenteel loopt hij met een groepje veulens. Hij is een super kinderpony, maar als ik zelf met hem loop om uit de hand te dekken is hij wel echt hengst.
Mijn andere hengst Hy Fidelity is heel anders. Hij is druk en jong. De veulens van Damon hebben bijna allemaal zijn makkelijke karakter. En hoewel Hy Fidelity heel anders, voorzie ik geen problemen voor zijn veulens. Mijn merries zijn namelijk ook allemaal erg makkelijk.

Ik denk dat Damon dan ook bij de uitzonderingen behoort, want de meeste hengsten, en dan bedoel ik de Atjes, worden niet eens onder het zadel gereden. Persoonlijk zou ik er een voorstander van zijn dat de IBOP voor ggk hengsten weer ingevoerd wordt.
Dan komt er hopelijk meteen wat meer deelname in de zadel- en aangespannen rubrieken.

Dat HY-Fidelity wat drukker is heeft deels met zijn leeftijd te maken, maar het zit ook wel een beetje in de Goldleafjes. Toen zijn moeder voor het eerst een zadel op kreeg was ze een klein bommetje. Wij hebben er ook een paar gehad, maar het zijn karakters!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-12-08 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link gezet.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:47

knappe hengst is fidelity.....
stoere knaap..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:49

Ergens in dit topic werd gepraat over Cui Pendragon. Op verzoek van vrienden, hier een foto:
Afbeelding

ps ik heb nog een hele zooi foto's van oude hengsten op de pc staan, dus mocht je iets willen zien, roep maar, dan zoek ik even.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:58

We hebben gehoord dat Pendragon alleen maar bruin en zwart fokt en dat is voor ons de reden dat we met een merrie bij hem willen dekken. Niet zo'n wetenschappelijk beredeneerde keuze en qua bloedlijnen slaat het al helemaal nergens op.
Maar de merrie heeft ook alleen nog maar bruin en zwart gegeven, en heeft zelf het mooie hoofdje van haar Synod, Revel, Weston en Llwynan voorouders, terwijl we bot en beweging op het verlanglijstje hebben van Pendragon.
Mooi dat deze foto geplaatst is want het is echt een mooie hengst.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:06

@regtur;
Tijd voor een beetje theorie; als je een zwarte wilt fokken uit een pony die drager is van bruin en zwart gen kun je het beste er een zwarte of vos opzetten, dan heb je 50% kans op een zwarte en 50 op een bruine.
Zet je er ook een bruine op met zwart-gen dan is de kans op een zwarte 25% en 75 op een bruine.
Ff terug naar de biologie-les van de brugklas...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:54

BlackDevils schreef:
@regtur;
Tijd voor een beetje theorie; als je een zwarte wilt fokken uit een pony die drager is van bruin en zwart gen kun je het beste er een zwarte of vos opzetten, dan heb je 50% kans op een zwarte en 50 op een bruine.
Zet je er ook een bruine op met zwart-gen dan is de kans op een zwarte 25% en 75 op een bruine.

Beetje verkeerd begrepen, ik vind zwart niets aan, maar wil graag een bruine.Om een beetje kleur te geven aan het oprukkende schimmelgebeuren.
Overigens ben ik verder helaas geen ster in theorie. Jammer.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 02:28

BlackDevils schreef:
@regtur;

Ben ik het niet helemaal met je eens. Als deze hengst dus ook zwarte nakomelingen doorgeeft, betekent het dat hij dus heterozygoot is voor het agoutie-gen. Een voshengst kan homozygoot zijn voor het agoutie-gen en dan kan je hoog of laag springen, maar dan is de kans op een zwarte gewoon 0,0% Knipoog
Grootste kans op zwart is dan idd gewoon een zwarte te nemen, maar lees net dat de voorkeur ook gewoon voor bruin is Knipoog

En ten slotte; ook een goede pony heeft geen kleur Tong uitsteken zegt ze met d'r zwartbruine in de dressuur Bloos Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:41

Je hebt gelijk. Ja
Maar ik ben het agouty-gen nog weinig tegen gekomen bij de A-tjes.
wat niet wil zeggen dat het niet kan

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:14

Ik zie bruine hengsten, dus het is er blijkbaar wel Knipoog
Maar hoeveel weet ik idd niet, aangezien ik meer in de NWR's zit, waar je juist weinig zwart ziet Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:47

Heb het ook een beetje verkeerd gezegd zie ik wel; ik denk dat er veel A-tjes zijn die vrij zijn van heet Agouti-gen.
Natuurlijk zijn er ook bruine A-tjes.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:22

BlackDevils schreef:
Heb het ook een beetje verkeerd gezegd zie ik wel; ik denk dat er veel A-tjes zijn die vrij zijn van heet Agouti-gen.
Natuurlijk zijn er ook bruine A-tjes.

leg eens uit wat Agouti-gen is.....

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:58

Je hebt eigenlijk 2 basiskleuren: zwart (EE of Ee) en vos (ee). Daarbij heb je het agouti-gen, dat er op de zwarte kleur voor zorgt dat het zwart naar de uiteinden gedreven wordt, benen, manen, hoofd, en dus de kleur bruin veroorzaakt (AA of Aa). Dit gen zie je alleen op de zwarte basiskleur, omdat de vossen dus geen zwart hebben. Maar een vos kan evengoed het agoutigen dragen, bijv. eeAa

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:25

Zoals de meesten wel weten worden de erfelijke eigenschappen doorgegeven door de chromosomen.
Hierop liggen de genen (miljoenen per chromosoom) en een paard heeft hier 32 paar van.
Bij de voortplanting worden deze chromosomen uit elkaar getrokken en wordt dus door de ouderdieren de helft van hun erfelijk materiaal doorgegeven aan het nageslacht.
Welke helft is een verrassing. Zo is dus een grote diversiteit mogelijk. Theoretisch gezien zouden 2 broers of zussen 100% genetisch kunnen verschillen. In de praktijk blijken ze toch vaak voor een gedeelte de zelfde eigenschappen mee te hebben gekregen.

Door een stam te fokken maar je dat op beide chromosomen in een paar de zelfde eigenschappen liggen. Hierdoor worden de nakomelingen steeds meer van het zelfde type.
Wanneer op beide chromosoom de zelfde eigenschap aanwezig is dan is dat dier daarvoor fokzuiver; homozygoot. Wanneer het verschilt is het hetrozygoot.

De ene eigenschap is soms dominant over de andere (recersief) of maakt een mix.
Zo kan een paard een bepaald uiterlijk kenmerk hebben maar genetisch op het andere chromosoom toch ook het andere eigenschap bezitten.

En nu terug naar de kleur.
De basiskleur van een paard wordt bepaald door één paar genen.
Dit maakt dat het paard zwart of vos is.
Zwart is dominant over vos, dus als er maar een gen van de twee zwart aangeeft zal het dier zwart zijn. Aan het nageslacht kan dan dus wel de vosfactor doorgegeven worden.

Daarnaast hebben andere genen invloed op die kleur. Je kunt hierbij denken aan de schimmelfactor, verdunningsfactor, en verschillende bontfactoren.

Het agoutyfactor maakt echter dat een zwart paard bruin wordt. Het haar wordt dan met uitzondering van de uiteinden van het lichaam (onderbenen, staart en manen) bruin. Hierin zijn ook weer verschillende gradaties.
De agoutyfactor is dominant. Deze zal van een zwarte altijd een bruine maken.
Bij een vos echter heeft de agoutifactor echter geen enkele invloed. Daar zie je uiterlijk dus niets aan.

Dus als je het verhaal nu snapt geeft vos x vos altijd vos.
Een bruin paard heeft altijd de zwartfactor en misschien ook wel vos. Dit kun je pas bij het nageslacht misschien zien.
Daarnaast kan het dus ook fokzuiver zijn voor de agoutifactor en zul je er dus nooit een zwarte uit kunnen fokken.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:26

Zag dat Aniek het zelfde verhaal getypt had maar vond het een beetje jammer om de mijne weg te kiepen Tong uitsteken

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:39

Ik vind het nog steeds erg moeilijk en zal het pas snappen , als ik 10 dieren op een rijtje zie, ofzo, en er dan een speech bij krijg.
Bijv. wij hebben ooit een voshengst gehad, en bijna alle merries kregen een veulen in hun eigen kleur.
Mijn zwager had een zwarte b Welsh gekruist met een zwarte B hengst, hopend op een zwart veulen. Hij kreeg een vos.
Daarna heeft hij 2x ons vos A hengstje gebruikt en kreeg vervolgens een zwarte, en daarna een bruine, die na het verharen ook zwart werd. Begrijp ik het goed dat vos dus recessief is en daarom weggedrukt wordt door de andere kleuren?
Maar dan nog snap ik het niet helemaal van 2x zwart wat vos oplevert.Mist hier dan het agoutigen?
Als ik dit vertaal naar de dubbele verdunningen, kan een perlino dan ook uit vosmerries een smoky veulen geven? Of zou hij dan zilversmoky zijn?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:00

oke,en nu wat vraagjes van mij

pepper is vos geboren(haar vader en moeder ook)
draagt pepper dan het vos gen?

en ze is drachtig van een vos hengst met een vos moeder en palomino vader

pepper zelf is schimmel

hoe groot is de kans op vos dan?
zou wel leuk zijn een vosje te krijgen...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:12

Ik zou het niet kunnen zeggen, maar heb wel een ervaringsvoorbeeld. Een kennis heeft 2 schimmelmerries, volle zussen, die telkens bij dezelfde schimmelhengst gedekt werden. De ene heeft nooit een gekleurd veulen gegeven, de andere wel, RAra

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:42

Als zwart x zwart een vosveulen op leverd dan heb je dus het bewijs dat ze beide drager zijn van het vos-gen.
dat hij later dekt met een vos en dit een zwarte op levert is een kans van 50% want hij krijgt het zwart-gen immers van een ouder.
Een veulen dat echt zwart geboren word is in de praktijk nooit een echte zwarte maar zal schimmel worden. Een blijvende zwarte zal bruin/grijs geboren worden.
Dat een vos uit 2 zwarte geboren word kunnen we dus als volgt verklaren;
Zwart is dominant en geven we aan met een E. Vos geven we aan met e.
EE is dus een fokzuivere zwarte, Ee een zwarte die drager is van de vosfactor en ee is een vos (altijd fokzuiver omdat het een recercieve eigenschap betreft.
Wanneer we nu 2 fokonzuivere paren krijgen we de volgende mogelijkheden;
Afbeelding
Dit levert dus;
25 % fokzuiver zwart
50 % fokonzuiver zwart
25 % vos

Een fokonzuivere zwarte x vos leverd het volgende op;
Afbeelding
Dus;
50 % fokonzuiver zwart
50 % vos

Tot slot nog een fokzuivere zwarte x vos;
Afbeelding
Dit levert 100 % fokonzuiver zwart.

Afhankelijk van of de vos niet drager, drager op 1 chromosoom of fokzuiver drager is van het agouti-gen maakt de zwarte nakomelingen bruin. Dit zou je in een zelfde kruisingsschema weer kunnen geven.

Een perlino (bruine met dubbele verdunningsfactor) x vos kan dus ook een smokey opleveren. Een zilversmokey is een zwarte met dubbele verdunningsfactor dus dan zou de moeder ook een verdunningsfactor aan moeten leveren.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 05-12-08 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:46

Hmm, dat zijn 3 dezelfde tabelletjes, klopt niet denk ik?