[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:36

sneeuwpop schreef:
Leuk dat bezoek in Wales!
Maar vraagje over de oude bloedlijnen, zou daar dan geen vraag naar zijn als die fokker er mee zou moeten stoppen?

Vroeg ik me ook af. Maar vaak zie je dat dit soort lijnen niet meer voldoet aan de huidige "fokkerij". Een enkeling kan er nog wat mee, of is het een stukje terugfokken. Al is het met paardenfokkerij juist wel weer interessant om dat oude bewezen lijntje te hebben (Ulft, Farn, Amor etc).

Luna2006

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:23

Dilys komt langs moeders kant ook uit een revel lijn. haar opa is Revel paul jones. Moeder komt van shamrock stables. Weet niet of dat een goede welsh lijn is. Vind mama wel een hele mooie merrie, erg welsh maar ook erg stevig qua bouw.
dit is haar stamboek
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Nu denk als ik deze merrie op stal had, ik zuiver met haar zou fokken. wel een hengst die relatief klein fokt want zij fokt boven haar maat.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:20

Wat oude lijnen en oude fokkers betreft. Fokken is onderhevig aan mode. Soms wil men meer ras, soms meer beweging, soms is een hengst mateloos populair en zo kunnen we veel zaken opnoemen. Het gevaar bestaat dat de oorsprong vergeten wordt. Of dat de genenpool erg klein wordt. Alleen al de natuurlijke hardheid van deze ponies is ongekend. Zonder iemand met goede bedoelingen te willen kwetsen, maar hoe snel staan wij niet klaar met dekentjes, warme stal, vitaminespuiten, entingen voor allerhande, middeltjes die de hoeven verbeteren of beslag en ga maar door.
Hier hebben wij ponies gezien, met veulens aan de voet, dag en nacht buiten, in weer en wind. Keihard op de benen, die hun kostje bijeen moeten scharrelen en het moeten doen met wat de natuur hun biedt. Maar rond en gezond.
Natuurlijke selectie doet hier nog deels zijn werk.Een pony met slecht gebit of minder beenwerk zal niet overleven en zodoende zijn slechte dingen ook niet doorgeven. Dat betekent dat hier nog dieren rondlopen, dat kan niet anders, met een top-gezondheid.Kneusjes redden het niet. Is dat alleen al niet voldoende reden afgezien van de bloedspreiding/bloedverversing die weleens broodnodig zou kunnen zijn, op zeker moment?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:59

Ik vind dat nogal barbaars... De natuur z'n ding laten doen, terwijl het geen echte natuur is met roofdieren.
ik zie dat meer als goedkoop pony's houden.

een slecht gebit kan ook in de loop der tijd komen en ondertussen kunnen daar al wel nakomelingen van zijn...
als je het gebit last nakijken door de D. A, kun je ook besluiten om er niet mee te fokken.
Minder beenwerk? Kun je toch ook zelf zien of merken?

Niet om je af te katten, ik zet er gewoon grote vraagtekens bij.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:05

Het moderne fokken kan idd grote nadelen geven en dan zijn de oude bewezen stammen wel fijn. Maar ik geloof wel dat veel fokkers daar echt wel rekening mee houden en ook wat bewezen bloed achter de hand houden.
Gelukkig is het vooral hobby fokken en gaat er geen groot geld in om, wat imo meer risico's met zich mee brengt als het om mode gaat. (Jazz (kwpn)heeft toen onwijs veel troep gedekt)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:39

Het blijven zowiezo pony's die laag in onderhoud blijven. Ik voer vitaminekorrels en onbeperkt kuil/hooi, kost natuurlijk 2x niks en ze doen het er goed op. Hebben ze meer nodig dan krijgen ze meer, worden wel netjes ontwormd. hoefsmid, tja ik heb er die echt amper moeten, en een paar die zichzelf niet goed kunnen bijhouden. behalve voor scannen en beenwond eigelijk nog nooit veel moeten behandelen (natuurlijk doe ik de kleine dingen gewoon zelf), nog nooit hoefbevangen dieren gehad, nooit koliek,....
Slechte gebitten gebruik ik niet voor de fok. Mijn hengst is hier allang op gecontroleerd, net als beenwerk, moet gewoon sterk zijn, liefst met goede makkelijke hoeven (ik heb een merrie die ik gerust meer dan een jaar niet bij de hoefsmid hoef te hebben, haar dochter net zo, die houdt het zelf ook bij).
Tuurlijk laat je de natuur niet helemaal zijn ding doen, er moeten geen pony s verhongeren,...maar een beetje kijken naar hoe de natuur het zou doen is niet slecht denk ik, en zeker niet als je daarop ook je fokdoel afstemt.

Ik las ooit eens dat de zgn hill pony, klein en stevig zijn, kleine oortjes hebben omdat ze beste omstandigheden moeten overleven in de heuvels, die langbenige langgerektere pony's die je hier meer ziet, zijn eigelijk al te groot en zouden moeite hebben om in een strenge winter voldoende voer te vinden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:13

Tsja, ik heb helaas geen stuk grond op m'n balkon. Dus hier staat het idd op pension. Ik vind het ook gewoon leuk om met ze bezig te zijn ipv alleen ernaar kijken. Denk dat wij ook meer een emotionele band met de pony's hebben, slechte fokkers. :')
Maar ik zie ook liever het stevige type. Goede benen, kleine oortjes. En niet dat iele.
Ik denk dat als je in NL je pony's ergens op een stuk grond zet en er gaan er een paar dood doordat ze te weinig konden eten door slechte tanden, je hier niet veel vrienden maakt.
Verder ben ik nog niet erg bekent met bloedlijnen dus daar kan ik nog niet over meepraten. (Nog steeds opzoek naar een handboek bloedlijnen voor dummy's). Ik kijk naar wat mij aanspreekt kwa type, en wat naar mijn idee een aanvulling kan zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:22

Ik kan je wel een rijtje leuke boeken doorgeven hoor, en verder ja de journals en derg.

Ik moet zeggen dat ik er meer van geniet sinds ze thuis staan. maar voorheen had ik gewoon ook minder tijd. doe mij ook maar het stevig type, kleine oortjes (die je gemiddeld moet zoeken in de wintervacht ;)), goed veel bot, beweging.

stiekem zou ik het wel leuk voor ze vinden als ze s winters buiten kunnen blijven, iemand die ik ken heeft bv nu voor de winter 12 hectare landbouwgrond waar de paarden oplopen, op zich wel erg leuk, paar hutjes erop dat ze een beetje kunnen schuilen... maar goed dat soort dingen moet ik eerst een paar jaar over slapen denk ik

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:33

Interessante discussie zo Regtur!
Oude bloedlijnen zou toch mateloos gewild en geliefd zijn hier in Nederland en bijv. Duitsland? Hoe komt het dat je toch het idee hebt dat het richting "uitsterven" gaan als de fokkers van deze bloedlijnen er dan niet meer zijn?

Denk dat het houden van pony's op die manier voor vele een utopie is. Kleine hoofdjes heel leuk maar zijn dan de gebitten ook per definitie ook dan kleiner?
Gelukkig hebben wij een tandheelkundige expert gevonden die weet hoe er mee om te gaan en welke behandeling juist is. Ben het wel eens dat de dieren niet van suiker moeten zijn.
iel beenwerk vind ik bij een paard noch een pony fijn om te zien.

Merendeel van de Welsh pony's wordt voor de sport of keuringen gehouden. Je kan wel aan blijven fokken, maar wat is je afzet markt? Fokken op verantwoorde schaal en hoeveelheid is denk ik verstandig. Onze pony's hebben wij aangeschaft omdat we hun beweging en bloedlijnen interessant vinden. Hopelijk dat we nog een keertje er eentje bij kunnen fokken en deze kunnen behouden.

Cemlys: Wat een geluk dat je weinig tot nooit de DA er bij hebt hoeven te halen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:54

gebitten laat ik wel controleren, hengsten voor deklicenties wordt het gebit ook gecontroleerd, je ziet ze wel hoor met een flinke onderbeet of bovenbeet.
dat is iets wat je in de gaten moet houden met fokken denk ik. net als luchtwegproblemen. Ik hoef de kopjes niet te extreem, mooi klein hoofd is leuk, maar moet een normale vorm inzitten. soms zie van van die extreme kopjes die werkelijk heel mooi zijn, maar of het gezond is?

tja mijn idee is dat je via het stamboek of vereniging nog veel meer aan kunt doen om de pony's te promoten, in de sport (kinderen), maar ook mensport,... of puur voor de recreatie.

ja wat da betreft wel gelukkig, pony's zijn hier in ieder geval niet van suiker. en ik heb er een die ook een stuk of 10 levens heeft haha

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:16

In Wales wordt er toch gebruik gemaakt van "gemeente grond" ? (Grote oppervlakte natuurgebied)
Waarbij je gratis je paarden erop kunt zetten. Alleen komt het wel voor dat er paarden worden gedumpt en verder geen controle en zorg meer krijgen en sterven een slechte dood- tenzij ze op tijd worden opgemerkt door de dierenbescherming.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:25

Hier worden de gebitten na gekeken bij de pony's (en paarden) die onder het zadel komen en de rest indien nodig.
hoefsmid komt bij ons ook regelmatig en de wormen kuren en enten.
Maar ook een beetje biks en voordroog krijgen ze.

Bij de sectie b vind ik het voor ons zelf de sport type mooier. Vind de ouderwetse heel leuk om te zien, maar minder mooi onder het zadel. We hebben 2 fok(ster)merries waarvan 1 een stevige is en de andere (uit engeland) lichter is gebouwd.
De eerste uit eigen fok worden volgend jaar 3.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:28

Ik vind een wormenkuur en een hoefsmid wel het minste wat je voor elkaar moet hebben, zeker op de weides waar wij doorgaans onze paarden houden. Relatief klein vergeleken andere landen. Daar kunnen de dieren nog ouderwets gehouden worden, wat hier maar een enkeling gegund is.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waarom oudere lijnen dan niet meer gewild zouden zijn. Je hebt inderdaad sport en fok types. Ook een berg verschil. Maar zoals eerder gezegd, voor mij loopt er nog teveel verschil in kopgroepen op de keuringen rond om daar bepaalde conclusies uit te trekken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:13

Ik denk dat de discussie niet is, wat of hoeveel er gefokt wordt. Ik heb hillbreeders gesproken die al 3 of 4 jaar geen hengst meer bij de merries hebben lopen. Het is ook beslist niet zo dat deze fokkers een soort van bosjesmannen zijn, die niet naar hun ponies omkijken.Ook daar zijn wormkuren gewoon noodzakelijk. En bijvoeren, als er veel sneeuw valt.Dit soort ponies krijgt waarschijnlijk nooit een borstel te zien, maar hun fokkers kennen elk dier bij naam.En ratelen moeiteloos de hele pedigree af, tot in de 5e, 6e generatie. Weten ook van al die dieren bijzonderheden, goede en slechte punten op te noemen. Wat ik aan wil kaarten is, of het niet doodzonde is, dat sommige oude lijnen straks ophouden te bestaan. Als wij een willekeurig paspoort openslaan, gaan we hooguit terug tot aan het begin van de oprichting NWPCS. En de kennis die wij hebben is heel beperkt en wordt uitgedrukt in predikaten. Maar weten wij hoe die ponies waren? Wat hun sterke en zwakke kanten waren? En dan sluit ik mijzelf niet uit, want ik voel me erg nietig worden naast iemand die uren kan vertellen over zijn vader die in de mijnen werkte met ponies, en dat zijn ponies dus in een paar stappen teruggaan naar het begin van WPCS. En dan heb ik het niet over ponies met extreme deukjes, maar wel over dieren met op elke hoek een been, die in staat zijn een volwassene tegen de heuvel op te dragen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:34

Ze mogen heir wel zo n bloedlijntje afleveren. Maar zoals je zegt jenny het is zonde dat zoiets verloren gaat, en ook de kennis die achter de lijnen zit, je hoort of leert die dingen toch door ze te horen. Je vind ze niet in boeken helaas. Hoop volgend jaar weer een rondje wales te kunnen doen.
Eigenlijk moet een jong groepje fokkers een rondje samen doen, uiteraard onder begeleiding van een ervaren fokker(s)
Je leert er zoveel van...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:38

Eens hoor Jenny, het lijkt me geweldig om zo bezig te zijn met fokkerij. Op welk vlak dan ook. Maar dat moet dan ook in je familie zitten. Als je ermee opgegroeid bent, het altijd onderdeel is geweest van je leven kun je er bij in de buurt komen. Bij die levenservaring. Als je jezelf erin wilt verdiepen, is het misschien wel logisch dat je een beeld én mening mag vormen over de pony's van toen. Dat je dat stukje "eigen levenservaring" dan toe-eigend. Dat zul jij ook hebben Jenny, al die jaren ervaring en je eigen beeld wat een mening vormt. Je ziet, je leert. Al die jaren eigen fokkerij en ook verandering.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:40

Ik zou best een keer mee willen met zo'n rond reis van een paar dagen om die pony's eens écht te zien. Inderdaad, als broekie ga je dat niet zo 123 doen. En zeker niet alleen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:45

Dat zijn idd mooie verhalen van vroeger!
Klinkt wel romantisch.
Alleen ben ik wel nuchter en denk ook aan hoe zwaar het was voor die mensen en die pony's. Ben blij dat dat tegenwoordig anders is.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:06

Interessant zeg Jenny. Helemaal dat ze zoveel over de pony's kunnen vertellen, hier houdt het toch wel vaak op bij de predikaten. (Vriendje kan over de nwr's ook zo belachelijk veel vertellen, echt ik vraag me af hoe hij dat allemaal onthoudt, wat een info zit er in zijn hoofd zeg).
Een rondje met ervaren fokkers lijkt mij echt fantastisch. Ik denk dat bijv Lisan en ik al heel veel van jullie kunnen leren, dus misschien eens in NL beginnen? Ook hoe jullie naar bewegingen, bouw, verbeterpunten per pony kijken vind ik heel interessant.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:07

Caesar schreef:
Ik zou best een keer mee willen met zo'n rond reis van een paar dagen om die pony's eens écht te zien. Inderdaad, als broekie ga je dat niet zo 123 doen. En zeker niet alleen.

Ik en vriendje willen dat ook graag doen, maar wij durven ook niet.. Misschien eens met een groepje en een ervaren persoon erbij?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:08

Ik wil ook gerust mee doen, al een keer gedaan en is gewoon gaaf en leerrijk

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:46

Het lijkt mij ook heel interessant om eens bij een ander in de stal te staan. En eens horen wat die vind.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:00

absque_dubio schreef:
Interessant zeg Jenny. Helemaal dat ze zoveel over de pony's kunnen vertellen, hier houdt het toch wel vaak op bij de predikaten. (Vriendje kan over de nwr's ook zo belachelijk veel vertellen, echt ik vraag me af hoe hij dat allemaal onthoudt, wat een info zit er in zijn hoofd zeg).
Een rondje met ervaren fokkers lijkt mij echt fantastisch. Ik denk dat bijv Lisan en ik al heel veel van jullie kunnen leren, dus misschien eens in NL beginnen? Ook hoe jullie naar bewegingen, bouw, verbeterpunten per pony kijken vind ik heel interessant.

Helaas kon ik niet komen bij de open dagen van 2 fokkerijen dit jaar. Anders was ik zeker gegaan. En ben zelf laatst bij Peacock stud geweest. Haar merrie Flaxis had me zó betoverd dit jaar, dat ik wel naar haar type pony's moest gaan kijken. Dus berichtje gestuurd en ik was van harte welkom! Uiteindelijk hebben we vanwege het weer in een schuilhut staan kijken en zat het weer wat tegen om uren in de wei te staan, maar zo'n type pony spreekt me ontzettend aan. Maar het lijkt me ook leuk om bij de fokkers hier op bokt eens te gaan kijken en af te spreken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:02

We kunnen toch wat afspreken? Dat we bij elkaar komen kijken? Iedereen is van harte welkom hier

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:06

Ja precies. Hier mag je ook komen kijken maar ik heb er maar 6 ;) maar in de buurt zat te zien, kastanjehof, windhoek, dijkstra in winsum, uurtje verder heb je leybucht (al doe je dat niet meer in een dag allemaal haha)