[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:53

Nou dan is ze toch ook een beetje van jou haha.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:04

absque_dubio schreef:
Ik ben echt wel een voorstander van jong al wat aan mensen laten wennen. Ik vind het drie keer niks zo'n jong ding wat spastisch alle kanten op vliegt omdat er een mens in de buurt komt. Maar ik vind dat ze daarnaast ook zeker nog lekker jong moeten kunnen zijn.

Mee eens.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:25

Ver-wennen of ge-wennen, daar is een duidelijk verschil in. Bij ons gebeurt er echt niets mee, en dan bedoel ik ook niets. En dat is echt waardeloos. Persoonlijk denk ik dat het met het afspenen wel vroeg genoeg is om er wat mee te gaan doen. En sommige geven zich direct over en laten alles toe. Bij anderen kost het meer moeite. Toch ervaar ik wel, dat de meeste ponies in de wei zo naar mij toekomen en ik ze meestal ook wel kan pakken.En dat is voor mij genoeg.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:59

regtur schreef:
Ver-wennen of ge-wennen, daar is een duidelijk verschil in..

Daar zit idd een groot verschil in, maar ook te hoge verwachtingen die veulens niet kunnen. (Zoals elke dag "dingen" met je veulen willen doen - bijv lang poetsen, daarna mee wandelen daarna voeten schoonmaken etc)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:19

Regtur, paarden leren ook van elkaar. Dus als de veulens zien dat de anderen altijd meteen komen is dat al een leerproces. De mijne komt graag knuffelen en dat ziet de kleine. Zij komt dus ook al wel, alleen laat zich nog niet pakken buiten. Dat komt vanzelf wel. Overigens wordt ze ook weggejaagd want aandacht delen doen ze niet graag.

Als jullie je afvragen waarom ik in 'de grote' en 'de kleine' praat dan komt dat omdat mijn oom geen paardennamen onthoud. De friezen zijn verkocht maar toen was het al de oudste fries en de jongste en dan 'die schimmel'. Nu hebben we twee schimmels en is het de grote en de kleine. En ik neem het over.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:37

Nu jullie ook zo bezig zijn met fotos maken, hierbij dan ook maar weer een update van mijn kleine Drummer Boy veulen, geb. 20-4. Ze begint nu eindelijk te groeien, echt een laatbloeier.
Ze is palomino gebleven en dat vind ik wel super leuk:

Afbeelding

Afbeelding

Makkelijk ding. Is wel pittig zat, maar echt super attent veulen. Ben benieuwd hoe ze het doet over 3 jaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:37

Nu jullie ook zo bezig zijn met fotos maken, hierbij dan ook maar weer een update van mijn kleine Drummer Boy veulen, geb. 20-4. Ze begint nu eindelijk te groeien, echt een laatbloeier.
Ze is palomino gebleven en dat vind ik wel super leuk:

Afbeelding

Afbeelding

Makkelijk ding. Is wel pittig zat, maar echt super attent veulen. Ben benieuwd hoe ze het doet over 3 jaar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:47

Lekker wakker koppie

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:03

Bij Jenny is het echt genieten ja, die pony's zijn allemaal zo gek op haar. Prachtig om te zien.

Hier dus dat nwr ding wat echt een ramp is, dus ik ben echt wel een voorstander van vroeg mensen-mak. Maar er zit natuurlijk een verschil in even een aai of een borstel erover, of uren uitgebreid poetsen en alles oefenen.

Jeetje wat begint de kleine meid prachtig te worden! Mooie kleur ook. Ben benieuwd over 3 jaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:16

pien26 schreef:
Regtur, paarden leren ook van elkaar. Dus als de veulens zien dat de anderen altijd meteen komen is dat al een leerproces. De mijne komt graag knuffelen en dat ziet de kleine. Zij komt dus ook al wel, alleen laat zich nog niet pakken buiten. Dat komt vanzelf wel. Overigens wordt ze ook weggejaagd want aandacht delen doen ze niet graag.

Als jullie je afvragen waarom ik in 'de grote' en 'de kleine' praat dan komt dat omdat mijn oom geen paardennamen onthoud. De friezen zijn verkocht maar toen was het al de oudste fries en de jongste en dan 'die schimmel'. Nu hebben we twee schimmels en is het de grote en de kleine. En ik neem het over.

precies, is net hoe ik het ervaar. nu vaker veulens gehad die niets kennen, zet die bij een makke en een paar maand later kun je er net zoveel mee, zonder dat je er eigelijk iets mee gedaan hebt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:17

absque_dubio schreef:
Bij Jenny is het echt genieten ja, die pony's zijn allemaal zo gek op haar. Prachtig om te zien.

Hier dus dat nwr ding wat echt een ramp is, dus ik ben echt wel een voorstander van vroeg mensen-mak. Maar er zit natuurlijk een verschil in even een aai of een borstel erover, of uren uitgebreid poetsen en alles oefenen.

Jeetje wat begint de kleine meid prachtig te worden! Mooie kleur ook. Ben benieuwd over 3 jaar.

Let maar op, over een paar maand is die nwr ook hanteerbaar, leert het makkelijk van jou veulen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:23

Is wel de bedoeling ja, dus we blijven hoop houden. :D alleen had al wel verwacht dat ze eerder relaxter zou worden. Maar we wachten geduldig af.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:32

Had die NWR geen makkelijke moeder dan? Ik heb zelfs het geluk dat mijn kleintje zo snel aan komt draven, mijn paard is juist zo'n trage twijfelaar die graag buiten blijft. Doordat die kleine zo graag mee komt, moet zij ook. Ideaal! En altijd hinniken, heeft ze ook van der mams geërfd. Bij mij heeft ze denk 10x halster aangehad nu, ging alle keren goed. Voor de rest alles lekker los.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:24

Ons veulen hadden we aardig mak. Had geen trek zoals AB dat goed omschrijft in spastisch gedoe.
Wormenkuur, hoefsmid, mee naar de dierenarts terwijl mams haar enting kreeg normaal de trailer op lopen, halstertje om, netjes meelopen zelfstandig en met mams, hoeven uitkrabben, borstelen en wassen voor de keuring. Hopelijk heeft de huidige eigenaar daar allemaal profijt van en gaat het allemaal lekker relaxed.

Kijk wij hadden 1 veulen en als je er 5 hebt met een fulltime job is het wel een behoorlijk/intensieve klus.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:00

Vriendje werkt meer dan fulltime, ik werk vaak tussen de 30-45 per week, maar ondanks dat we 6,5 pony's hebben krijgen ze allemaal aandacht en allemaal mak. Behalve dus dat veulen :+ geen idee hoe de moeder is, is een echte fokmerrie welke niks meer doet dan op t land staan met een groepje andere fokmerries.
Bedoeling is aankomend jaar 4 merries te dekken, maar die veulentjes gaan toch echt wel minimaal mens en halster mak van de moeder af. Daar zorg ik wel voor. }>

Heerlijk he die makkelijke pony's, kan daar ook echt van genieten. :D lijkt mij ook een stuk fijner voor die pony's dat ze niet zo angstig zijn..
Maar vandaag een nieuw mijlpaal bereikt, de nwr kwam voor t eerst een wortel uit m'n hand eten. :')

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:20

Bij ons krijgt een veulen wel veel aandacht maar wordt niet super veel mee gedaan. Bij sommige veulens een keuring. En een keer wat borstelen uiteraard. Maar de pony's zijn bij ons supermak en zien dat natuurlijk van hun moeder dus zijn ze over het algemeen heel rustig en je kunt ze zo pakken. We hebben wel eens 1 uitzondering gehad. Maar het veulen van vorig jaar is zo lief, loopt je achterna, komt naar je toe en als je naar een andere pony loopt komt ze weer aandacht vragen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:21

Wij hebben nu juist een andere uitzondering gehad. Moeder beschermde het veulen wat meer dan de andere die ze had gehad. En omdat ze toen ook niet naar de keuring is geweest heeft het veulen wat minder aandacht gekregen vergeleken een veulen die wel mee gaat..
Maar na een koliek operatie is ze om en vertrouwd "ons mensen" helemaal. Ze lijkt echt dankbaar... wel bijzonder vind ik dat, juist omdat al dat gedoe in de kliniek nooit fijn heeft kunnen zijn...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:15

Even weer totaal wat anders. Ik heb mijn paspoort van mijn veulen gekregen met vermelding van bruin roan kleur, terwijl het toch echt palomino is. Foutje, kan gebeuren.

Nu heb ik het paspoort terug gekregen, en hebben ze ergens achterin op een vel geschreven (met de hand) dat de kleur aangepast is en ik heb inderdaad een nieuw stamboekpapier gekregen. Op het chip paspoort staat formeel dus nog steeds bruin roan als je het in een oogopslag ziet. Ik betaal er overigens wel fors voor, en ondanks dat het nu wel "gewijzigd" is, staat het natuurlijk niet netjes. Kan dit zo eigenlijk?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:30

Zijn jullie er ook van op de hoogte dat de WPCV nu officieel erkent is door het moeder stamboek. Dit betekend dat alle pony's die daar geregistreerd staan, automatisch erkent zijn door de Engelse society. Een wpcv paspoort staat straks gelijk aan een Engels paspoort en nieuwe veulens worden opgenomen in de Engelse studbooks.

Misschien interessant voor sommige mensen hier :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:44

Ja had het gelezen. Echt super!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:06

Heel interessant inderdaad. Scheelt Engelse dek licenties

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:16

Heel erg interessant. Dus ook 'oude' wpcv paspoorten worden als engels gezien?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:25

Ja. Als je volgend jaar je veulen daar wil registreren is het wel belangrijk dat je de merrie daar ook al geregistreerd hebt staan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:43

AnnetB schreef:
Ja. Als je volgend jaar je veulen daar wil registreren is het wel belangrijk dat je de merrie daar ook al geregistreerd hebt staan.

Dat is zeker positief gezien de tariefen die ze hanteren. :D

Ik heb dit jaar namelijk weer met een WPCV hengst gedekt, en de merrie heeft wel bij WPCV ingeschreven gestaan maar is nu ook bij NWPCS vanwege keuring.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:45

Ik zou me hier ook graag even melden, aangezien ik nu een half Welsh veulentje heb. :D
Sommige kennen haar mss al: Djune <3

De papa is een Welsh sectie A pony, Azaro (echte naam Rambo)
Vader: Liezelshof President (levenslang goedgekeurde dekhengst)
VV: Churchwood President
MV: Buren's Nelson

En mijn knappe palomino merrie, papierloos, maar denk wel dat er wat Welsh inzit. :D

Maar vind Djune toch echt wel een Welsh bouw hebben, goed stevig. :J
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben trouwens nog opzoek naar een leuk Welsh A pony'tje (merrie/ruin).
Gisteren ben ik een uurtje richting Limburg gereden, om Welsh pony's te gaan bekijken.
En dit merrietje, 2,5j en vol papier spreekt me erg aan! :j

Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie? De fokker vraagt er €575 voor. :) ze zag er wel correct uit, mooie tandjes, hoefjes in orde...