[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:04

Ze blijft toch een beetje arm in de bespiering. Zeker na een zomerseizoen zou ze toch iets meer moeten gaan tonen, of was ze in juli in mindere conditie?

Ik suggereer niks hoor, maar valt me wel op dat ze in 6 maanden op de foto's nog niet echt vlees op der lijf heeft gekregen.

Is het gebit wel goed en heb je weleens bloed laten prikken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:08

Sommige merries met veulens krijg je ook niet altijd dik. Had er vroeger ook zoeentje. Duurde wel nog een aantal maand voor er weer wat reserve opzat

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:16

Ze was heel erg opgeknapt. Toen zou ze een maand met haar veulen de nieuwe kudde in gaan, tot hij helemaal was opgenomen in de groep en dan spenen. Maar zij viel heel slecht in de groep en had steeds ruzie. Werd ook weg gejaagd bij haar veulen. Dus heeft toen weinig gegeten, weinig rust gehad en veel stress dus is toen hard afgevallen. Dus na 2 weken weer opgehaald en opnieuw begonnen met opknappen. Haar veulen doet het supergoed in die groep.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:16

Vandaar dat we ook nu pas weer zijn gaan oppakken met werken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:20

Slim diane, gewoon rustig aan doen

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:57

Dank je wel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:08

Ja ik vond het al zo vreemd, omdat je toen nog twijfelde om naar de keuring te gaan en dan deze foto's. Het zal wel een under dog zijn. Mijn merrie was met 4 weken beleren ook onwijs afgevallen, stukje stress maar ook voeding. Ze staat hier in volle wei en daar in een paddock met hooi. Kan dan snel gaan!

Hoop dat je er snel een leuk plekje voor vindt Diane. Het is een hele leuke pony voor een kindje!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:24

Ja dat hoop ik ook. Maar voorlopig blijft ze nog even. Wil haar pas weg doen als ik er een goed gevoel over heb.
Bedankt dat je het gewoon aan me vraagt en dat ik het kan uitleggen, vind ik fijn.
En die gaat uiteindelijk vast goed terechtkomen, kan niet anders.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:03

Ja natuurlijk, ik ga er echt niet vanuit dat jij zelf de oorzaak bent hoor ;) is het veulen al wel gespeend?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:58

Nicole, wel een gaaf dier weer!

Diane, lekker bezig zo met een onervaren pony!

Chantalll schreef:
Pas er wel mee op met halsdekens als je ze 24/7 op laat !
De manen krijgen dan geen zuurstof meer en verstikken ...

Naar mijn idee valt dat mee als je goede dekens hebt. Zelfs over de lange manen heb ik 24/7 een halsdeken regelmatig.
Zelf heb ik alleen maar Horsewaredekens. daar tenminste geen schuurplekken van.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:10

Dyonne, het is meer dat de manen geen zuurstof meer krijgen, geen licht en dan vallen ze gewoon uit ... zonder een schuurplekje :-D Ik heb mijn draver in de winter dan alleen buiten een halsdeken om voor de rest zonder hals ...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:45

Mijne staan 24/7 buiten en ik gebruik dus in koude tijden sowieso 24/7 halzen. En ook nu die net geschoren was had ik hem al onder een hals. Nu met dit mooie weer gaat die er overdag wel af.
Mijn pony's hebben lange manen, die blijven prima onder de deken.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:55

Ik doe het iig niet meer :-P Ik had er wel last van .. de manen werden helemaal dun ... nu geen last meer van ... misschien ook kwa ras verschillend hoor ... ik had er last van bij mijn draver toen die hem 24/7 op had

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:35

Caesar schreef:
Ja natuurlijk, ik ga er echt niet vanuit dat jij zelf de oorzaak bent hoor ;) is het veulen al wel gespeend?

Ja Jive is er nu zo'n 6 à 7 weken af. Die doet het super en groeit als kool. Sinds hij gespeend is gaat de merrie ook vooruit in conditie.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:20

Mmm zit een beetje met de dekenmaat voor evt. een Horseware deken. De pony's zitten nu zo'n beetje in de volgende stokmaten er tussen 190m-120m-121m. Zou dan een deken van maat 145 wel kunnen passen?
Nika dekens zal ik ook eens naar kijken.
Dekens moeten wel echt tegen geruk/gepluk van andere pony's zijn bestendig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:44

Mijn smallere ponies passen 137 cm onderlengte tot 147. Mijn hengst had 155 onderlengte

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:18

@PaysBas. Ik heb ook veel verschillende soort/merk dekens. Als staldeken kan ik de HH higliner aanraden, perfecte pasvorm en een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ook zweetdekens een aantal HH en een paar Rambo. Outdoordekens heb ik o.a. van HH, Premiere, QHP en Rhino. Alles top, al zijn HH en Rhino de betere dekens vind ik. Van Rhino heb ik de Pony Plus Turnout,bevalt super! Ze zijn flink aan de prijs (€170/stuk) maar je krijgt wel waar voor je geld; goede pasvorm & sterk. Let inderdaad wel op, zoals Chantalll ook aangaf, de manen. Ze beschadigen (gaan 'dood') wel als je de deken er te lang op laat liggen. Ik doe meestal even 2 x daags de deken een halfuur af.

Mijn pony's hebben allen maat 145/152; variërend van een flinke hengst van 118 tot een luxere ruin van 124.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:42

PaysBas schreef:
Mmm zit een beetje met de dekenmaat voor evt. een Horseware deken. De pony's zitten nu zo'n beetje in de volgende stokmaten er tussen 190m-120m-121m. Zou dan een deken van maat 145 wel kunnen passen?
Nika dekens zal ik ook eens naar kijken.
Dekens moeten wel echt tegen geruk/gepluk van andere pony's zijn bestendig.

ik heb hier eigelijk alleen 145cm, ooit eentje die 155 paste, maar die was ook behoorlijk lang. HH heb ik nu 2 dekens van, en bij allebei was de bovenste borstgesp kapot na een paar weken.
Nika gewoon goede ervaringen mee, eentje is toen een keer gesloopt, maar deano kleedde zichzelf nogal eens uit haha.
Bucas past super op mijn grote pony, daar wil ik geen ander meer voor. Cottage craft dekens zijn ook erg goed van kwaliteit. Ik heb er een turnout van die echt al jaren meegaat.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:05

Ik heb Bucas, HH en premiere. Vind de Bucas het mooist zitten. Zijn ook wat langer, wat weer beter is met de drachtige buikjes. Fleecedekens allerlei merken. Staldekens Pagony, maar gebruik nu alleen nog outdoor. 145 is de meest gangbare maat hier.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:03

Nika dekens heeft geen dekens waarbij je de hals eraf kan halen, dus die vallen voor mij af. Helaas! Maar wel heel vriendelijk geprijsd met frisse kleuren. *\o/* Zou evt. wel wat kunnen zijn qua regendekens voor volgend jaar mochten ze tussendoor weer wat slopen of laten slopen door derden op vier benen.

Heb tot nu toe dekens vanuit de fabriek van QHP waar een regionale ruitersportzaak haar label op heeft laten zetten.
Zag bij Paard en Koets Dominick dekens en deze leken me redelijk stevig, althans de buitenstof.

Bucas heeft toch fleece aan de voorkanten [kale borstschuurplekken vd 4voeters ervaring] en niet veel ruimte bij de beenuitsparing, ben daar niet zo'n fan van.

Staldekens heb ik geen belang bij omdat die niet waterdicht zijn en onze Welshjes ook in de drek op stal rollen en dan is het resultaat gore pony en doorweekte deken. :Y)

@Cemlys: Deano weet je al naar wie die is doorverkocht?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:41

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:07

PaysBas schreef:
Nika dekens heeft geen dekens waarbij je de hals eraf kan halen, dus die vallen voor mij af. Helaas! Maar wel heel vriendelijk geprijsd met frisse kleuren. *\o/* Zou evt. wel wat kunnen zijn qua regendekens voor volgend jaar mochten ze tussendoor weer wat slopen of laten slopen door derden op vier benen.

Heb tot nu toe dekens vanuit de fabriek van QHP waar een regionale ruitersportzaak haar label op heeft laten zetten.
Zag bij Paard en Koets Dominick dekens en deze leken me redelijk stevig, althans de buitenstof.

Bucas heeft toch fleece aan de voorkanten [kale borstschuurplekken vd 4voeters ervaring] en niet veel ruimte bij de beenuitsparing, ben daar niet zo'n fan van.

Staldekens heb ik geen belang bij omdat die niet waterdicht zijn en onze Welshjes ook in de drek op stal rollen en dan is het resultaat gore pony en doorweekte deken. :Y)

@Cemlys: Deano weet je al naar wie die is doorverkocht?

Mijn bucas heeft geen fleece aan de borst, gewoon nylon, ik heb de bucas freedom en daar had ik geen schuurplekken van.
Ik probeer nog een waterdichte bucas freedom te scoren voor mijn grote, waar ik die kleine in hijs weet ik nog niet. vorig jaar stond hij enorm te zweten op stal, zonder deken, nu staat hij sinds half september onder een 100grammetje, mss als hij echt te warm krijgt dan toch scheren. Hou ik niet van bij zo n jong dier, maar klef op stal staan ook niet.

Ik weet wie hem laatst verkocht heeft ja, ook waar die heen gegaan is, maar ken die mensen verder niet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:37

paybas; dominick maakt geen ponydekens voor de welshjes,vertelde hij,zij geven 'geen schuurplekken garantie'en de welshponys zijn te verschillend gebouwd om die garantie te behouden ^) jammer,leek me erg mooi z'on stevige deken

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:57

Ik heb supersterke 1200D Weatherbeeta dekens voor zowel mn paarden als voor m'n A'tje. Mooie dekens!
Ik haal ze uit Engeland want die zijn in NL niet of slecht te krijgen, vanavond gaat er weer een bestelling weg. Dus mochten er geïnteresseerden zijn...
Mijn A'tje heeft 4,9" wat overeen komt met 145. Van Nika heeft ze 145, maar die deken bevalt me niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:12

Weatherbeeta is ook gewoon goed spul, ik koop ook vaak in Engeland. Ooit 2 fleecedekens besteld, 5-6 jaar geleden van weatherbeeta, ze hadden ooit een ponylijn, cuddliest ponies ofzo en dat zijn beresterke fleecedekens, verstevigd overal, die dingen gaan nooit af denk ik. Kan ik niet zeggen van mn andere fleecedekens van oa br en dergelijke.