[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:19

regtur schreef:
VisibreTeam schreef:
Hebben jullie allemaal het welshmagazine? :=

*komt binnenvallen, sorry daarvoor :') *

Zou me niets verbazen als die pony met dat zwaaiende voorbeen van jou is....

:j :=

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:20

Yootha schreef:
Het belangrijkste is nog steeds dat je blij bent met je eigen dier.

Daar zet ik dus wel eens vraagtekens bij.
De meeste fokkers selecteren toch hun dieren op basis van prestaties op keuringen. De rest wordt afgezet, veelal naar de slachterij.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:44

cuneracobs schreef:
Het punt over voeren of show conditie, komt nooit iedereen op 1 lijn makelijk zat.
tuurlijk lopen er ponys die net over het "randje " gaan kwa vet , ik erger me meer aan de ponys die dan zogenaamd in sport conditie zijn en waar mensen van overtuigd zijn dat ze op de goede weg zitten maar de ponys er gewoon slecht uit zien!!! is dat dan de weg? we praten over een welsh pony vol en rond zo is het ras , is het dan goed om ponys in "sport conditie" te brengen dat ze niet vol zijn maar helemaal plat, wel een brede borst erin maar dat maar verder heel enkel zijn? dat is gezond? zo hoord het dan? wie zegt dat? als je een pony in zo'n conditie wil brengen zit je dan niet bij het verkeerde ras?
zal hier best een hoop mensen mee tegen het verkeerde been trappen maar altijd maar dat ge*** over te vete ponys!bekijk het is andersom!??

ik heb het gister ontvangen, mooie welsh ponys die Varpullan!!

stonden volgens mij wel meerdere mooie pony's in deze keer Berry ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:51

cuneracobs schreef:
Het punt over voeren of show conditie, komt nooit iedereen op 1 lijn makelijk zat.
tuurlijk lopen er ponys die net over het "randje " gaan kwa vet , ik erger me meer aan de ponys die dan zogenaamd in sport conditie zijn en waar mensen van overtuigd zijn dat ze op de goede weg zitten maar de ponys er gewoon slecht uit zien!!! is dat dan de weg? we praten over een welsh pony vol en rond zo is het ras , is het dan goed om ponys in "sport conditie" te brengen dat ze niet vol zijn maar helemaal plat, wel een brede borst erin maar dat maar verder heel enkel zijn? dat is gezond? zo hoord het dan? wie zegt dat? als je een pony in zo'n conditie wil brengen zit je dan niet bij het verkeerde ras?
zal hier best een hoop mensen mee tegen het verkeerde been trappen maar altijd maar dat ge*** over te vete ponys!bekijk het is andersom!??

ik heb het gister ontvangen, mooie welsh ponys die Varpullan!!

Wie zegt dat sportconditie plat is ;), als ik een pony/paard in sportconditie heb staan, dan staan ze mooi gespierd vol, waarom zou dat niet gezond kunnen zijn en keuringsconditie wel? Denk dat het ook erg varierend is wat de een eronder verstaat ten opzichte van iemand anders bv. Verder heb ik veel pony's gezien dit jaar die goed stonden, mooie (keurings)conditie, maar hoe je het draait of keert er zijn er toch altijd die ze gewoon te dik hebben en uiteraard ook nog een deel die idd beneden een normale conditie zitten.

Jammer Jaimyliefje dat het niet doorgegaan is.

PeeWij schreef:
Het gaat niet om aanvallend te reageren, maar er wordt gereageerd door mensen die je nooit ergens ziet. Hoe kun je nu een mening vormen van achter de geraniums? en ik dacht dat de gemiddelde Bokker daar eigenlijk te jong voor is :D
Daarnaast niet weten waar een jury naar kijkt maar wel fokken. Dat is vermeerderen en heeft weinig met fokken te maken! Ik wil daar de meningen wel eens over horen van jullie!

Ik vind zelf keuringen wel belangrijk, je fokt toch met een doel en jury kijkt toch in hoeverre je dat doel benadert. Blijft uiteraard wel een jurysport waarin smaken toch verschillen (wat zeker niet negatief is), maar de standaard die is toch overal hetzelfde (of zou hetzelfde moeten zijn ;)).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:06

jeetje wat gaat het ineens hard hier,

ook ik heb gisteren eindelijk het nummer ontvangen van de WM,leuke reportage over varpullan.
en ook eens een mooie foto gezien van vardra julius,dat is de overgrootopa van pepper.

tja,over keuringen....er lopen idd wel pony,s bij die echt veel te vet zijn maar zie er ook zat die gewoon in keuringsconditie staan.
en natuurlijk word je hoger geplaatst als je pony er net wat beter voor staat,mooier uitziet.
winoa stond als jaarling niet in keuringsconditie(vind ik dan) maar we werden toch 2de met een 1ste premie.
nu ben ik wel erg blij met die 1ste premie van toen maar feit blijft dat winoa toch in beenwerk en dergelijken te fijn is,zou haar graag wat grover hebben gezien..

Afbeelding

kreeg onlangs van iemand nog een opmerking dat ze winoa een hele forse pony vond,moest er wel om lachen eigenlijk.
winoa van de zomer,het blijft eigenlijk maar een sportpony type
Afbeelding

en recent lekker in winterpakkie in de weide,met opzet nog niet geschoren omdat we toch niks kunnen doen met dit weer.hier samen met presca

Afbeelding

planning is eigenlijk om straks presca samen met pepper te houden voor de fokkerij en met winoa te minderen,ze geeft toch steeds net niet dat type waar ik naartoe wil..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:37

Ik ken geen pony die op de keuringen op een eerste plaats stond, volgens de "kenners" hier te vet was, en daardoor allerlei gezondheids kwaaltjes heeft gekregen.
BD, wij hebben natuurlijk al veel vaker de discussie gehad welke pony de beste is of wat wel of niet goed is. Maar je zegt dat een pony die op de eerste plaats staat niet altijd de beste is. Ben ik deels wel met je eens, maar wanneer is een pony wel de beste dan?

Jaimyliefje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:39

Ik vind die foto van Winoa aan de longe echt heeeeel mooi Inowa!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:39

regtur schreef:
Ik zag dat jij je hengst te huur aanbiedt. Deze benaderd m.i. aardig de doelstelling van de fokkerij. Waarom ga je hem dan zelf niet gebruiken?

Ik gebruik hem ook wel, daarom is hij pas vanaf juni beschikbaar. Hij moet er eerst 2 bij mij dekken. Verwacht komend jaar 2 veulens van hem.

Hier is hij trouwens:
Afbeelding

Dit is van juni dit jaar. Ik vond hem hier veel te dik.(let niet op de manen :o) Als hij zijn hoofd omhoog deed, stond de nek echt helemaal strak, was keihard. DAT is bij mij TE vet. Probleem was dat hij in te rijk gras stond en dat probleem heb ik nu nog op de nieuwe grond.

Hier zijn halfzus, die al veel beter in conditie was:
Afbeelding

Ik fok wel degelijk volgens de standaard (met eigen smaak wbt koppies en bot), maar ik hoef daarvoor niet specifiek naar keuringen.
De planning is wel om volgend jaar, als ik eindelijk mijn rijbewijs eens heb, wel een keuring aan te doen met ponies. Ligt er wel geheel aan wie er jureert. Ik zit qua type verder weg van de middenlijn. (nee daar bedoel ik niets negatiefs mee, bedoel het meest voorkomende type) De meeste jury's vallen toch op een ander type dan wat ik fok. Maar dat weerhoud mij niet van mijn eigen doel.

Wbt te dik of niet, dat is een discussie waar je nooit iedereen dezelfde kant op krijgt. Je doet wat jij goed vindt. Ik heb op de keuringen die ik gedaan heb, nooit felle kritiek gehad op kopnummers. Het is een jury sport en jury's wil is wet. Als iemand anders op kop staat, omdat die pony beter in conditie is, prima. Ik heb voor mijzelf besloten NIET volop te gaan voeren., omdat ik van dichtbij heb mee gemaakt wat insuline resistentie en bevangeheid kan doen. Als ik daardoor lager geplaatst wordt, so be it.
Mijn ponies lopen aangespannen en als er teveel extra kilo's aan zitten, gaat dat ernstig tegen werken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:00

patrick76 schreef:
Ik ken geen pony die op de keuringen op een eerste plaats stond, volgens de "kenners" hier te vet was, en daardoor allerlei gezondheids kwaaltjes heeft gekregen.
BD, wij hebben natuurlijk al veel vaker de discussie gehad welke pony de beste is of wat wel of niet goed is. Maar je zegt dat een pony die op de eerste plaats staat niet altijd de beste is. Ben ik deels wel met je eens, maar wanneer is een pony wel de beste dan?

Als hij in de ogen van die die hem bekijkt de beste is, dat kan dus heel varierend zijn, afhankelijk van de smaak van degene die hem bekijkt. Dat maakt het nu net zo mooi!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:14

ff offtopic: VisibreTeam, wat heb jij onwijs gave foto's in je profiel! Echt geweldig! Knap hoor al die kunstjes. Denk niet dat de mijne daarvoor te porren zijn haha.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:18

regtur schreef:
Melanie5 schreef:
iedereen heeft een ander fok doel. Vergeet niet dat er ook veel welshjes in de sport lopen. Wel of niet showen is een keuze. Ik show haast niet, dus heb ik ook ander voer managment. Ik vind dat iedereen mag en moet doen wat hij of zij goed dunkt. Trouwens girlgamer het veulen wordt zeker schimmel.

Fokdoel zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn. Ander verhaal is dat er veel ponies voor de sport gebruikt worden of vrijheidsdressuur, of wat voor ander doel dan ook.
Ik zag dat jij je hengst te huur aanbiedt. Deze benaderd m.i. aardig de doelstelling vande fokkerij. Waarom ga je hem dan zelf niet gebruiken?

bedoel je dat deze hengst verbeeld hoe een Welsh A zou moeten zijn?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:20

patrick76 schreef:
bedoel je dat deze hengst verbeeld hoe een Welsh A zou moeten zijn?

Voor mij wel :D. En niet alleen voor mij, hij heeft meer fans.
En er staat trouwens dat hij de doelstelling benaderd, niet dat hij DE Welsh A is.
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 17-12-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:23

Ach ja Feyenoord en Ajax zijn een dag en nacht verschil en hebben ook beide fans!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:27

PeeWij schreef:
Ach ja Feyenoord en Ajax zijn een dag en nacht verschil en hebben ook beide fans!

Ik houd niet van voetbal :P Maar zo is er voor elk wat wils.
Maar goed heren, laten jullie dan eens een foto zien van volgens jullie DE Welshpony is.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Het is en blijft smaak.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:30

Hoeven geen foto's te plaatsen, kom eens naar een show en je ziet waar wij voor staan! Trouwens als oranje speelt zijn de verschillen tussen Feyenoord en Ajax ineens niet zo groot meer!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:40

de perfecte Welsh of het perfecte paard bestaat niet. En dat moeten we ook niet willen want dan is de sport van het fokken over. Als dit jou ideaal beeld is geeft dat duidelijk iets weer over jou fokkerij of wat jij mooi vind. Om in aanmerking te komen voor de titel heel dicht bij het ideaal vind ik de hals te zwaar(kan door overconditie komen) en komt hij te diep uit de borst. Het achterbeen is erg recht en van de croupe vorm wordt ik persoonlijk ook niet zo blij al past dit wel erg bij dit soort type pony.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:51

Achterbeentje vind ik ook aan de steile kant, ik blijf achterbeen gebruik wel erg belangrijk vinden voor een mooie gang en dan mag er iets meer buiging inzitten.

zijn jullie hengstenkeuzes voor 2011 al gemaakt?
Ik twijfel er een beetje over of ik mijn (dan)3jarige al moet dekken, nog niet exact tegengekomen wat ik zoek qua hengst, dus mss nog maar een jaartje uitstellen (merk ook nog dat ze nog teveel verandert). Naar papier kijk ik even niet (teveel), zolang het min of meer een beetje in hetzelfde type blijft. Wil wel iets meer lengte in de hals krijgen, ietsje minder zwaar, want dat is toch een beetje een nadeel bij haar. Voor de rest zou er in zn geheel wat meer lengte mogen komen en voldoende bot en mag ook wel wat beweging inzitten. Suggesties voor hengsten? Merrie die nu drachtig is, wil ik even een jaartje doornemen in de sport denk ik. Heb dan ook geen flauw idee welke hengst ik haar anders mee moet dekken.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:59

in 2011 gaat niet alles bij de hengst zoals het nu lijkt. Beide C merries gaan bij onze eigen jonge C hengst. Dat is het enige wat 100% zeker is. De ouder B en de oudste A laten we waarschijnlijk leeg. Voor de jonge B weten we het nog niet. Voor de 3 andere A's staan er een Glyncoch, Lacy, Maestir, Heniarth, Vechtzicht en een Ceulan hengst op het lijstje. Maar ja, wie weet komt er nog wel wat anders op ons pad.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:09

Heeft er iemand trouwens goeie foto's van Springbourne charmer? Heb er eentje gevonden, maar een recentere zou mooi zijn.
Hier blijft er zowiezo eentje leeg denk ik, kunnen we het jaar erna weer even wisselen ;).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:18

voor een recente foto moet je even contact opnemen met stal Oldenzijl. Daar staat hij ter dekking voor 2011

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:32

We hebben een lijstje namen, maar daar moeten er nog een hoop weggestreept worden. En er kan idd altijd in de tussentijd iets anders leuks voorbij komen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:20

PeeWij schreef:
Trouwens als oranje speelt zijn de verschillen tussen Feyenoord en Ajax ineens niet zo groot meer!

Dan ook tussen de ponies niet :Y)

Maar goed, wat ik zei is dat mijn hengst veel te dik was op moment van de foto.
Hij is wat steil idd in het achterbeen, al zie je dat zeker niet terug in de beweging. De croup zie je veel bij zijn type. Zijn dochter heeft het minder.

Hier nog wat andere foto's:
(samen met Lowland Damon)
Afbeelding

2008:
Afbeelding

2007:
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:25

Nog 2 van zijn dochter met 1 week oud:
Afbeelding
Afbeelding

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:34

Wat een lekker smoeltje heeft Reality!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:20

PeeWij schreef:
Hoeven geen foto's te plaatsen, kom eens naar een show en je ziet waar wij voor staan! !
Ik open uit nieuwsgierigheid toch ff je website en zie als eerste een pony met een slofteugel... _O-

patrick76 schreef:
Patrick, ideaal is zoals door anderen gezegd vaak voor iedereen verschillend. Ik heb niet de arrogantie om te zeggen dat je dan maar bij mij op stal moet kijken want er zijn wel betere, maar ik ben toch wel blij met ze.
Oja, ik zag er laatst nog 2 bij Jan Woolschot in de wei, die waren niet verkeerd...