[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:51

Kijk eens in het laatste WM naar de reportage over Varpullan. Wat een bot hebben die ponies!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:52

Beauty is ook nog steeds een beetje "in the eye of the beholder" hoor. Ik bracht dit jaar een pony weg om klaar te laten maken voor de keuring, maar vond haar zelf eigenlijk iets te dik. Aldaar vonden ze dat ze er gewoon goed op stond, niets te dik. Vervolgens kreeg ze een paar scheppen voer in d'r voerbak :) .

Jonge pony's moeten idd zowieso niet overvoerd worden, dat veroorzaakt idd de voorgenoemde problemen in de gezondheid van het dier. Hier in Noord-Holland gaat het een soort van vanzelf, het gras is hier rijker. Dat werkt voor mij soms wel wat tegen, omdat ik er dan meer werk van heb om ze in shape te houden (weides indelen, longeren etc etc ).

Als Sunshine komend jaar een merrie veulen geeft ga ik haar ook een jaartje leeg laten, zodat ze na het afspenen beleerd kan worden voor de kar. Ze heeft het goed gedaan op de keuringen dit jaar, maar ik had er denk ik meer uit kunnen halen qua gangen. Op jongere leeftijd sjouwde ze veel lekkerder en mooier. T word wel een paar jaren plan ( beleren vd kar, trainen, laten dekken en met het veulen daarvan op de keuring showen ) , maar dan moet het wel goedkomen denk ik om naar de CK van dat jaar te komen. Ha klinkt wel erg positief :o ... Joh t is altijd maar afwachten.

Maar punt: overvoeren is nooit goed.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:37

is het welshmagazine weer laat van november wij hebben het namelijk nog niet gehad.

Alhoewel het me niet erg zou verbazen als de post hem hier maar weer eens verkeerd heeft bezorgd

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:41

Danny_D schreef:
Hallo allen,
als ik dit allemaal lees dan heb ik zoiets van dat we al onze pony's moeten aanbieden in sportconditie.
Ik draai al meer dan 30j mee (succesvol denk ik) in het internationaal welsh show wereldje en je moet gewoon weten wat je doet.
Ik denk dat we hier met veel jeugdige, enthousiaste mensen hebben en ik wil wel het één en andere verduidelijken;
Als ik een jonge pony een gans showseizoen in topconditie zet, en je ziet hem einde jaar terug herken je hem echt niet terug.
Je zou nu eens moeten terug gaan naar Wales en de RW winnaars gaan bekijken!!!
Je weet echt niet wat je dan te zien krijgt;
Mvg,
Danny

Ik zou Joost niet jeugdig noemen of nieuw in het wereldje :P
Maar je hebt gelijk, je weet niet wat je ziet. Imo gewoon ongezond. Maar je kiest ervoor of je mee wilt doen of niet. De showresultaten moet je dan ook voor lief nemen.
Verder heb ik er wel een eigen mening over, maar laat wel iedereen in haar/zijn waarde. Je moet niet iemand anders de les willen lezen.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 17-12-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:46

regtur schreef:
Kijk eens in het laatste WM naar de reportage over Varpullan. Wat een bot hebben die ponies!

Ik heb hem gisteravond ook gelezen. Leuk stuk, heb af en toe wel gelachen om zijn uitspraken :D
Idd veel bot!

rienne schreef:
is het welshmagazine weer laat van november wij hebben het namelijk nog niet gehad.

Alhoewel het me niet erg zou verbazen als de post hem hier maar weer eens verkeerd heeft bezorgd

Wij hebben die van december gisteren ontvangen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:19

Hebben jullie allemaal het welshmagazine? :=

*komt binnenvallen, sorry daarvoor :') *

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:20

Sommige wel, sommige niet ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:21

wat honeys zegt is denk ik iets wat sommigen hier zich niet kunnen voorstellen. Ik zit zelf op klei grond en mijn ponies groeien daar zo hard van, dat ik echt niet moet gaan bij voeren want dan voer ik ze dood. De kuil die ik in de winter voer komt van dat zelfde land. Als je op zand zit kan ik me voorstellen dat je bij moet voeren, maar hier hoeft dat echt niet.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:22

Het punt over voeren of show conditie, komt nooit iedereen op 1 lijn makelijk zat.
tuurlijk lopen er ponys die net over het "randje " gaan kwa vet , ik erger me meer aan de ponys die dan zogenaamd in sport conditie zijn en waar mensen van overtuigd zijn dat ze op de goede weg zitten maar de ponys er gewoon slecht uit zien!!! is dat dan de weg? we praten over een welsh pony vol en rond zo is het ras , is het dan goed om ponys in "sport conditie" te brengen dat ze niet vol zijn maar helemaal plat, wel een brede borst erin maar dat maar verder heel enkel zijn? dat is gezond? zo hoord het dan? wie zegt dat? als je een pony in zo'n conditie wil brengen zit je dan niet bij het verkeerde ras?
zal hier best een hoop mensen mee tegen het verkeerde been trappen maar altijd maar dat ge*** over te vete ponys!bekijk het is andersom!??

ik heb het gister ontvangen, mooie welsh ponys die Varpullan!!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:38

Ach, het is hetzelfde als met kinderen opvoeden. Iedereen vind zijn manier de beste, anderen bakken er niets van en tips worden opgenomen als zware kritiek. Maar het uiteindelijk ga ik er maar vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn kinderen/dieren?

Melanie: denk je echt dat Chrystal Clear schimmel wordt? Ik twijfel er sterk aan namelijk.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:58

Girlgamer tuurlijk iedereen vind zijn eigen manier het beste maar er zijn veel mensen die veel comentaar geven als "zo'n vette pony" 1e word dat moet ze dan ook niet hebben

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:59

Ik heb me zelf een tijdje op de achtergrond gehouden maar sommige uitspraken ;(
De resultaten bepalen hoe je moet voeren en wat de gewenste conditie is. Dus vol en rond. Wil je dat niet en je staat dan niet vooraan, hou dan gewoon je mond over te vet of schrijf gewoon niet in! Showconditie is iets heel anders als te vet!

Dan wordt er door mensen gezegd pony staat er niet helemaal op maar we zijn toch naar de keuring gegaan |o Half getwijfeld is heel thuis gebleven.

En wat te denken van de opmerking: ik laat mijn pony's niet zien voor NL jury's want ik weet niet wat die willen. Wat is dan in godsnaam je fokdoel. Ook deze juryleden hebben als eerste te kijken naar de rasomschrijving van het moederstamboek en daarnaast een fokplan waar niet meer instaat als de bevindingen van het verleden en wat daaruit verbeterpunten zijn. Dit hanteer je thuis toch ook in je fokkerij!

Maar ja in het land van de blinden is een oog koning!
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 17-12-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:12

Girlgamer schreef:
Sommige wel, sommige niet ;)

aaah okay :)
aangezien ik er ook in sta :+

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:29

PeeWij schreef:
De resultaten bepalen hoe je moet voeren en wat de gewenste conditie is. Dus vol en rond. Wil je dat niet en je staat dan niet vooraan, hou dan gewoon je mond over te vet of schrijf gewoon niet in! Showconditie is iets heel anders als te vet!

en Berry er worden hier wel meer opmerkingen gemaakt dat ik denk, ..... Het toch allemaal zo goed weet maar nooit je eigen dam afkomen! {:)

Als je koste wat het kost vooraan wil staan wel ja. Het zit nou eenmaal in de aard van de mens om hier wat over te zeggen.
Zo zijn ook alle oorlogen over geloof enz tot stand gekomen.
Verder vindt ik dat er tot nu toe niemand aanvallend heeft gereageerd op een ander, dus laten we dat zo houden {:)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:33

dit is toch gewoon een open discussie?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:51

Girlgamer schreef:
PeeWij schreef:

en Berry er worden hier wel meer opmerkingen gemaakt dat ik denk, ..... Het toch allemaal zo goed weet maar nooit je eigen dam afkomen! {:)

Als je koste wat het kost vooraan wil staan wel ja. Het zit nou eenmaal in de aard van de mens om hier wat over te zeggen.
Zo zijn ook alle oorlogen over geloof enz tot stand gekomen.
Verder vindt ik dat er tot nu toe niemand aanvallend heeft gereageerd op een ander, dus laten we dat zo houden {:)

Het gaat niet om aanvallend te reageren, maar er wordt gereageerd door mensen die je nooit ergens ziet. Hoe kun je nu een mening vormen van achter de geraniums? en ik dacht dat de gemiddelde Bokker daar eigenlijk te jong voor is :D
Daarnaast niet weten waar een jury naar kijkt maar wel fokken. Dat is vermeerderen en heeft weinig met fokken te maken! Ik wil daar de meningen wel eens over horen van jullie!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:12

Girlgamer schreef:
regtur schreef:

Ik heb hem gisteravond ook gelezen. Leuk stuk, heb af en toe wel gelachen om zijn uitspraken :D
Idd veel bot!

rienne schreef:

Wij hebben die van december gisteren ontvangen.

ja dit blijkt die van november te zijn wij hebben net gekregen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:50

iedereen heeft een ander fok doel. Vergeet niet dat er ook veel welshjes in de sport lopen. Wel of niet showen is een keuze. Ik show haast niet, dus heb ik ook ander voer managment. Ik vind dat iedereen mag en moet doen wat hij of zij goed dunkt. Trouwens girlgamer het veulen wordt zeker schimmel.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:02

VisibreTeam schreef:
Hebben jullie allemaal het welshmagazine? :=

*komt binnenvallen, sorry daarvoor :') *

Zou me niets verbazen als die pony met dat zwaaiende voorbeen van jou is....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:03

Girlgamer schreef:
Beyonce blijf ik leuk vinden om naar te kijken Ines.

@ temptation: Ga gewoon eens naar een keuring voor de lol, dan kom je er vanzelf achter of ze "predikaatwaardig" is.

@ jaimyliefje: Leuk hoor. Hoe is het met je engelse merrie, heb je dr niet meer over gehoord?

Ons Glenda heeft ook een flinke buik. Ze oogt nu net zo zwaar als de laatste keer aan het einde van de dracht.
Hier staan ze 24/7 buiten en met Cleo ga ik regelmatig lopen.

Iedereen alvast fijne kerstdagen toegewenst!

Wegens privé omstandigheden van mijn kant kon dat helaas (dit jaar) niet doorgaan.
Ik was zelf heel teleurgesteld, maar ze vertelde dat het niet erg was en dat als ik haar volgend jaar alsnog wilde (of haar veulen) ik haar dan alsnog over mocht laten komen!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:06

Melanie5 schreef:
iedereen heeft een ander fok doel. Vergeet niet dat er ook veel welshjes in de sport lopen. Wel of niet showen is een keuze. Ik show haast niet, dus heb ik ook ander voer managment. Ik vind dat iedereen mag en moet doen wat hij of zij goed dunkt. Trouwens girlgamer het veulen wordt zeker schimmel.

Fokdoel zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn. Ander verhaal is dat er veel ponies voor de sport gebruikt worden of vrijheidsdressuur, of wat voor ander doel dan ook.
Ik zag dat jij je hengst te huur aanbiedt. Deze benaderd m.i. aardig de doelstelling vande fokkerij. Waarom ga je hem dan zelf niet gebruiken?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:08

Mijn standpunt is volgens mij ook allang bekend ;)

Keuringsconditie is inderdaad iets anders dan te gewoon te vet. Helaas heb ik te vet toch te vaak aangemerkt zien worden als 'keuringsconditie'.
Binnen de BCS (Body Condition Score) heb je ook een marge dat binnen een gezond gewicht valt, net als de BMI bij mensen. Dat te vet ongezond is, is allang wetenschappelijk bekend, net als dat te dun (en daar val sportconditie ook niet onder) ongezond is. Er zijn veel mensen die alleen de voerschep hanteren, maar gelukkig ook een aantal voorbrengers die wel hun verstand gebruiken en ook regelmatig dat oranje - rood-wit-blauwe lintje aan het hoofdstel hebben wapperen! :)

"Zware botten" uitten zich zowel bij mensen en bij pony's nu eenmaal niet in vet :D

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:02

PeeWij schreef:
Het gaat niet om aanvallend te reageren, maar er wordt gereageerd door mensen die je nooit ergens ziet. Hoe kun je nu een mening vormen van achter de geraniums? en ik dacht dat de gemiddelde Bokker daar eigenlijk te jong voor is :D
Daarnaast niet weten waar een jury naar kijkt maar wel fokken. Dat is vermeerderen en heeft weinig met fokken te maken! Ik wil daar de meningen wel eens over horen van jullie!

Ik heb er wel mijn mening over en ben nog nooit met een Welsh op de keuring verschenen. Dit jaar ook pas voor het eerst Welsh keuringen bezocht, vanaf de HK.
En zo te horen en te lezen ligt de jury ook niet altijd helemaal op 1 lijn. Dus ik kan heel goed begrijpen dat er mensen fokken maar niet naar keuringen gaan, of uitzoeken naar welke ze gaan afhanklijk van wie er jureert. Het blijft een jurysport.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:34

Het idee dat er bij sommige Welsh-fokkers is dat wanneer ze vooraan lopen op de keuring ze de beste pony hebben.
Maar alles is een kwestie vanuit welk perspectief je kijkt.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Je kunt elkaar proberen te helpen deze keuzes te onderbouwen.
Helaas zijn veel mensen snel in hun eer aangetast en voelen zich aangevallen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:40

Het belangrijkste is nog steeds dat je blij bent met je eigen dier.