[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:01

Gefeliciteerd. Mooi veulen hoor!

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:44

Ben ook bij de veiling geweest. Pony's gingen weg voor schandalig lage prijzen.
Ik denk dat het stamboek op veel vlakken een hoop laat liggen. Ze zouden het een stuk beter aan kunnen pakken waardoor ze nieuwe mensen aan zouden kunnen trekken. Jammer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:47

Maar nieuwe mensen aantrekken? Zou dat werkelijk komen door promotionele activiteiten? Is het niet zo dat de meesten gewoon erin "rollen"? Ik vraag me echt af in hoeverre een stamboek een dergelijke verkoop kan promoten zoals nu min of meer wordt verwacht.

Maar de prijzen zijn al jaren slecht. Ik snap uberhaupt niet dat er nog mensen naar toe komen met hun pony's. Als ze ze niet kwijt kunnen en wel weg moeten wellicht, en dan krijg je dus dit soort taferelen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:55

Nou dat denk ik zeker. Als er meer reclame voor zou worden gemaakt (en geen entree gevraagd word) kunnen mensen die een pony zoeken maar zo eens op een veiling terecht komen. Als ze daar dan mooie pony's treffen en informatie krijgen over het ras en zoals Cemlys zegt wat oudere dieren zien dan denk ik zo maar dat je nieuwe mensen aan trekt. Roep eens door die microfoon dat we mensen in februari graag weer zien op de hengsten keuring. Zo kan het toch een stuk levendiger allemaal.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:17

Eens hoor Annet, maar zou dat nou het verschil maken? Ik heb meer het idee dat dit is neer gezet als "service" richting de fokkers voor al het overtollige. Ik vind het geen probleem om een bijdrage te betalen overigens. Als mensen gratis willen, dan gaan ze maar naar een paardenmarkt wat mij betreft. Als we willen dat iets rendabel blijft, moet je realistisch blijven en kijken naar hetgeen er is. Pony's staan in stallen, wij zitten op een tribune met verwarming en alles wordt op een presenteerblaadje aangereikt.

Maar wellicht is meer promotie wel te bewerk stelligen, zou een goede eerste stap zijn om te kijken of dat inderdaad gaat helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:00

Caesar schreef:
Maar nieuwe mensen aantrekken? Zou dat werkelijk komen door promotionele activiteiten? Is het niet zo dat de meesten gewoon erin "rollen"? Ik vraag me echt af in hoeverre een stamboek een dergelijke verkoop kan promoten zoals nu min of meer wordt verwacht.

Maar de prijzen zijn al jaren slecht. Ik snap uberhaupt niet dat er nog mensen naar toe komen met hun pony's. Als ze ze niet kwijt kunnen en wel weg moeten wellicht, en dan krijg je dus dit soort taferelen.

Denk maar aan paardenkrant reclame maar ook flyeren/posters op ponyconcoursen. Die pony s gaan naar fokkers of de sport in. Staan ze op paard en koets? Kans om je pony de mensport in te promoten

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:42

Diane_Basje, inderdaad dat zijn de fokkers.
Hoezo? je maakt me nieuwschierig

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:53

Wij hebben ook bewust gekozen voor welsh en vond het allemaal niet zo heel duidelijk. Het kan veel beter iig.
Wij zijn gelukkig in aanraking gekomen met een goede fokker- hengstenhouder maar anders hadden we Wsl niet zo fanatiek geworden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:14

sneeuwpop schreef:
Wij hebben ook bewust gekozen voor welsh en vond het allemaal niet zo heel duidelijk. Het kan veel beter iig.
Wij zijn gelukkig in aanraking gekomen met een goede fokker- hengstenhouder maar anders hadden we Wsl niet zo fanatiek geworden.

Maar de vraag is... Ligt dat daadwerkelijk bij een stamboek? Of bij jezelf als persoon?

Ik ben namelijk gewoon zelf op zoek gegaan, ben bij fokkers geweest (en nog) en probeer zoveel mogelijk keuringen af te gaan, ook als vrijwilliger. Ik heb nooit de site van de Welsh hoeven te gebruiken en zou er mét of zonder promotionele activiteiten ook wel komen. Of je bent fanatiek en je wilt ergens komen, of je zoekt gewoon een pony voor het doel die erin past. Ik ben zelf niet fanatiek, maar heb wel bewust de keuze voor de Welsh gemaakt.

Een stamboek dient m.i. te zorgen voor adminstatie, keuringen, hengsten etc. Alle activiteiten erom heen worden dan wel verzorgd maar zijn m.i. allemaal extra. Wat doet bijv. een KWPN meer dan een Welsh? Ik zie daar ook niet meer promotie voorbij komen voor veulenveilingen of select sale. Mensen kunnen die informatie zelf vergaren op een site. Prima toch?

En als mensen artikelen willen, laat ze het dan via een webshop bestellen. Ben je daar ook vanaf en is nog makkelijker ook! Het moet allemaal goedkoper, maar promotie moet toch ergens van betaald worden.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:14

stalbluemoon schreef:
Diane_Basje, inderdaad dat zijn de fokkers.
Hoezo? je maakt me nieuwschierig

Zij hebben mijn eerste veulen gekocht en toen waren ze nog in het bezit van Zeedijk's Dirk. Heb hem een paar keer gezien. Mooie en zeer lieve hengst. Ze hadden hem idd ter dekking staan bij Tervake.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:06

Oh vandaar. Leuk zeg dat je de hengst in het eggie hebt gezien

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:51

De veiling, daar is elk jaar weer veel over te doen. Natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen, maar dat er niet geboden wordt, ligt beslist niet aan de organisatie. Dat er entree geheven wordt vind ik geen enkel probleem. Gezien het aantal bezoekers, vinden de meesten dat niet erg. Maar..... ik denk dat de meesten echt voor het dagje uit komen. Elkaar weer even zien, de laatste nieuwtjes doorspreken, gewoon lekker sociaal bezig. Dat betekent dus dat er wel (OOK) ander publiek moet komen. Aan de kwaliteit en voostelling van de ponies lag het niet, aan de prijzen ook niet,de veilingmeester deed zijn best. De voorbrengers liepen de longen uit hun lijf, administratief was alles op orde, veterinair liep vlot, alleen waar het om draait, de kopers waren er niet.Inderdaad misschien een heel stuk meer PR,maar dan is ook alles gedaan wat er moet gedaan worden.
Van de 17 veilingen zijn wij 16 keer geweest, en ongeveer 10 keer wat gekocht. 5 keer hebben we wat aangeboden voor verkoop, en nog nooit wat verkocht. Moet je dan sjaggerijnig worden? Vroeger gingen we met een pony naar de markt. Daar stond je dan om 6 uur al te blauwbekken en kreeg je van die ongure types die, of nog niet de helft boden, van wat je vroeg, of je hartelijk uitlachten.Ook dan ging je vaak weer met eigen pony naar huis.
Wij hebben dit jaar niets gekocht, vol is nu eenmaal vol, en er was wat weinig keuze in onze sectie en type.
Maar ik blijf de veiling leuk vinden. Dat zit gewoon in mijn genen.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:48

Ik had ook wel naar de veiling willen gaan, maar de info die van te voren op de site te vinden is, vind ik te weinig om te kunnen beslissen of er pony's komen die voor ons interessant zijn.
Leeftijd, stokmaat, niveau etc. Alleen de naam en de naam van de ouders is niet echt veel info.
Ik ga niet 1,5 uur rijden als ik bijv. een nwr jaarling zoek om dan tot de conclusie te komen dat ze er niet zijn.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:00

Ik ben er zelf niet geweest, maar ik kan me er wel bij aansluiten dat info duidelijker moet zijn, en er meer reclame moet zijn dat de veiling er aan komt. :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:59

Ik vond het wel jammer dat de foto's van de geveilde ponys er niet allemaal opstonden,kennis van me zoekt een zwarte welshcob maar zag er geen voorbij komen op foto's.dus als iemand toevallig iets weet staan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 03:33

Dit was mijn eerste veiling. Ik vond de meeste prijzen erg laag (Zuidlarenmarkt idee, al wordt daar denk ik meer verkocht..) en vind het jammer dat er niet meer pony's werden aangeboden. Aan t voorbrengen etc lag het niet, ik moest elke keer op m'n handen zitten om niet mee te bieden :') maar ik vind het denk ik nog te klein. Zaten leuke pony's tussen maar ook zat waarvan ik het helemaal niks vond, maar dat is smaak denk ik. Dus ik zeg meer pony's en meer mensen (en meer kopers). Alleen de grote vraag is hoe?
Entree betalen vind ik geen probleem. Boekje vond ik wel weer prijzig.
Ik vind het vooral erg sneu voor de mensen die pony weer naar huis namen.
Oh en van mij hadden er best meer kraampjes mogen staan, ik ben gek op spulletjes snuffelen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:16

Caesar schreef:
sneeuwpop schreef:

Maar de vraag is... Ligt dat daadwerkelijk bij een stamboek? Of bij jezelf als persoon?
.

Je geeft het al aan, dat je veel moet doen om duidelijkheid te krijgen.
Wanneer je het duidelijker en toegankelijker maakt, krijg je Wsl meer leden en zijn de kosten daardoor ook weer te verdelen...

bij de kwpn is het snel duidelijk wat de ggk hengsten zijn. Toen ik als leek ging kijken wist ik al snel wat van de paarden.
Nu is het wel lastiger om bij de kwpn als fokker jezelf neer te zetten, dus wil niet zeggen dat ik de kwpn zo geweldig vind hoor...
gewoon de goede dingen over nemen toch?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:08

Leuk veulen trouwens.

Hoe is t met het sloot veulen?

Jenny hoe gaat t met je buitenlandse aanwinsten?

De A pony's op wedstrijd nog gefeliciteerd! Ik zag foto's van Cato, zo schattig. :+:

Ik ben gewoon blij dat vriendje al in de welsh wereld zat. Al zijn nog steeds veel dingen onbekend voor ons.

Veertje wordt inmiddels een dikke pony. Ze zit echt super in haar vel en glanst heel mooi. Flamboyante blijft gewoon het allergeweldigste veulen ooit. Zo nuchter en mensgericht, en ze krijgt je altijd vrolijk. Ik denk dat dit echt mijn once in a lifetime pony is. Ik ben Jenny en m'n vriendje nog elke dag zo dankbaar.

Hoe gaat het met jullie veulentje van dit jaar? Ookal zulke bolletjes haar?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:13

Sloot veulen gaat beter. Eet en drinkt maar is nog wat stil

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:32

Even over de veiling.
Ik las in de catalogus dat de koper van een pony 5% veilingkosten moet betalen en de pony dient over te laten schrijven op naam.
De veilingkosten snap ik, maar op naam laten schrijven, moet dit ter plekke gebeuren?
Dat betekend dat er voor een niet-lid € 50,- aan extra kosten bijkomt?

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:23

Op naam schrijven was niet verplicht.... je kon er gebruik van maken en kosten waren dan 15 euro

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:00

Oh oké. Hoe het in de catalogus staat lijkt het erop dat het verplicht was.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:04

absque_dubio schreef:
De A pony's op wedstrijd nog gefeliciteerd! Ik zag foto's van Cato, zo schattig. :+:

Hoe gaat het met jullie veulentje van dit jaar? Ookal zulke bolletjes haar?

Ja, zo ontzettend schattig! Ze deed het super, zit nog dagelijks die filmpjes te kijken.

Kleine Caleeche is echt nog een dametje. In der hele doen en laten. Van die korte zwevende stapjes, lichtvoetig drafje, heel fijntjes van bouw. Eigenlijk alles wat ze niet zoeken in een Welsh volgens mij, maar ze is wel qua bouw kloppend. Denk dat het een super sportpony wordt, maar voor de fokkerij heeft ze te weinig bot. Maakt niet uit, ik hou haar in ieder geval tot 3 jarige en dan kan ik pas beoordelen hoe ze uitgegroeid is. Kan nog alle kanten op :D

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:26

BellaRosa: Gefeliciteerd met de uitbreiding van de palomino collectie.

Goldwin stables heeft ook weer een mooie uitbreiding gedaan in het meervoud.

Wat een plaatje die schimmel onder het zadel.

Fotografe91: Fijn dat het hengstje braaf voor de zadel en kar was.

Heb idd de reacties gelezen op facebook. Blijkbaar heerst er toch behoorlijk wat irritatie naar het stamboek toe en hoe bepaalde zaken worden gedaan. Ik heb er te weinig kaas van gegeten om me daar in te mengen of me aan te branden.

Heb weer jullie advies nodig: Halsdekens.... en dan bedoel ik de losse variant voor een Welsh A. Wat een drama is dat om een betaalbaar maatje te vinden.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:22

Pas er wel mee op met halsdekens als je ze 24/7 op laat !
De manen krijgen dan geen zuurstof meer en verstikken ...