[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:36

@ jaimyliefje: veel plezier! Ik weet zeker dat je daar veel gaat leren. Harold kan een beetje streng zijn voor z'n stagaires, maar kan de pret niet drukken. Ik weet ook dat ze daar altijd veel lol hebben met elkaar.

Jaimyliefje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:39

Hij kan nooit zo streng zijn als de vrouw bij wie ik in Wales heb gewerkt :)
Dus ik ben super blij! Heb er echt zin in!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:11

Melanie; Wat een enorm mooi merrieveulen. Ze word een schimmel?

Jaimyliefje; veel plezier met je stage! Daar ga je vast enorm veel leren!

Honeys; Bedankt voor je uitgebreide tekst en uitleg :j. Ze is idd erg smalletjes, vind welshjes ook mooier als ze wat breder zijn. Zijn druk bezig met werken, dus de spiertjes beginnen eraan te komen }> . Ken je eventueel nog iemand die welshjes voorbrengt enzo? Het liefst iemand die dichtbij, of in Drenthe woont :P

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:04

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:45

Haha die gaap foto is genieaal!
Mijn veulen wordt idd schimmel. Als iemand een huisje weet voor haar, prijs is bespreekbaar.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:52

mocht ik iets horen dan laat ik het je weten.

pffff,wat een dagen hier zeg...kan bijna niks meer doen met de pony,s
winoa is veeeeeel te fris en knettergek,pepper is constant chagrijnig en presca is echt heel brutaal.

maar presca groeit wel erg hard,ze is nu goed 7,5 maand oud en zit al zeker op 1 meter stokmaat.
word een flinke dame,zal van het weekend eens kijken naar een nieuwe foto bij daglicht

ook met pepper haar dracht loopt het goed,ze zit nu op de helft en begint eindelijk buik te krijgen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:57

Inowa, mijn oudste veulen is nu 8 maanden en die is ongeveer 1.05m. Gaat echt hard. De jongste is pas 5 maanden en die is nog geen 90 cm.
Mijn merries worden ook al dik. Mijn Bolster merrie haar buik hangt al op haar knieen. Haar humeur is nog goed, maar mijn bruine is 1 brok sjacherijn haha.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:30

Hier trouwens een nieuwe foto van Rivendell's Chrystal Clear:
Afbeelding

En nog 1 van Rivendell's Reality, Rivendell's Hy Fidelity x Ninnes Laura (v. Colne Hyperion)
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:43

Hier twee uur gaan wandelen met de pony's vanavond, doen we geregeld tijdens de week, telkens per 2 en aan de hand. Komen ze toch buiten en kunnen min of meer hun energie kwijt.
Ze zijn beide als altijd, alles op hun dooie gemak :). Hoewel drachtige merrie wel behoorlijk zwaar wordt nu.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:24

Ik wandel 2 keer per week met mijn hengsten. Beetje oefenen voor het tweespan alvast. Ze gaan braaf naast elkaar. Ik kan ze gelukkig nog buiten zetten overdag. Merries en jonkies lopen dag en nacht buiten met schuilstal. Kunnen ze bij jou niet naar buiten dan?

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:51

T3mptati0n schreef:
Honeys; Bedankt voor je uitgebreide tekst en uitleg :j. Ze is idd erg smalletjes, vind welshjes ook mooier als ze wat breder zijn. Zijn druk bezig met werken, dus de spiertjes beginnen eraan te komen }> . Ken je eventueel nog iemand die welshjes voorbrengt enzo? Het liefst iemand die dichtbij, of in Drenthe woont :P

Het zit niet alleen in het laten werken he ;) , je moet haar ook wat meer gaan voeren. Ik laat m'n pony's altijd voorbrengen door team Ysselvliedt, ze weten hoe het moet en de jury's zien ze ook vaak. Maar je hebt ook zat andere voorbrengers die het goed doen hoor. Joost bijvoorbeeld :) ..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:17

Beyonce blijf ik leuk vinden om naar te kijken Ines.

@ temptation: Ga gewoon eens naar een keuring voor de lol, dan kom je er vanzelf achter of ze "predikaatwaardig" is.

@ jaimyliefje: Leuk hoor. Hoe is het met je engelse merrie, heb je dr niet meer over gehoord?

Ons Glenda heeft ook een flinke buik. Ze oogt nu net zo zwaar als de laatste keer aan het einde van de dracht.
Hier staan ze 24/7 buiten en met Cleo ga ik regelmatig lopen.

Iedereen alvast fijne kerstdagen toegewenst!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:04

Honeys schreef:
Joost bijvoorbeeld :) ..

Nou, als je het over mij hebt (er zijn meer Welsh fokkers met die naam), dan valt het wel tegen voor wat 2010 betreft. Dit jaar werden onze jaarlingen niet optimaal voorgesteld, om een aantal redenen. Een was tijdgebrek voor trainen door drukke werkzaamheden, maar een ander was de weigering van mijn vader en ik om jaarlingen zo hard te voeren dat ze er perfect op staan. Één van de jaarlingen stond daarom een aantal plaatsen terug lager dan ze onder perfecte omstandigheden had gestaan. Ik kan me overigens wel vinden in het oordeel van de jury, die beter gevoede ponies zagen er op de dag ook beter uit. Maar een jaarling zo hard voeren heeft consequenties, die je op latere leeftijd zal gaan merken.

Maar goed, ook al 31 jaar geleden won de voerschep al. Daar heb ik een hele goede anekdote over. Soms is het een harde keuze: ga je voor de hoofdprijs of ga je voor de gezondheid?

We hebben het dan dus niet over ponies met obesitas (die zijn er ook). Sommige ponies zien er perfect uit zonder de voerschep, sommigen niet. De ene kan wat meer voer hebben dan de ander. Er zijn lijnen die de voerschep helemaal niet kunnen verdragen. en uiteindelijk moet een jury de pony wel tegen een anatomisch ideaal leggen. Als de doorvoede pony dat ideaal beter benadert, moet de zwaarder gevoerde pony winnen. Overconditie is overigens niet het enige probleem. De meeste ponies die last van vetzucht hebben, hebben dat juist omdat ze ook periodes van extreme honger gekend hebben.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:21

Zo, dat noem ik nu nog eens een statement maken.
Wat je dus feitelijk zegt is hetgeen het stamboek en de juryleden nog steeds als perfecte conditie zien nog steeds niet gezond is ondanks het voornemen vette pony's af te straffen.
Het probleem blijft in het stamboekgebeuren mijns inziens nog steeds dat het geheel niet doorzichtelijk is. Lineair scoren zou hierin al veel meer inzicht geven. Ook zijn er instrumenten die de spekdikte kunnen meten.
Misschien meer duidelijke grenzen stellen?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:58

Joost, het ging alleen over het voorbrengen van de pony van temptation haha.

Maar ik ben het wel met je eens. Het is nooit goed voor de gezondheid als een pony (te) dik is.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:12

Girlgamer schreef:
Joost, het ging alleen over het voorbrengen van de pony van temptation haha.

Maar ik ben het wel met je eens. Het is nooit goed voor de gezondheid als een pony (te) dik is.

:D Ze is een paar keer erg dik geweest in het zomerseizoen, je ziet dan aan dr dat ze echt amper normaal kan lopen :+ Ze is nu ook nog aan de dikke kant, maar hoop idd dat ik tegen die tijd een goede voorbrenger vind :j.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:56

Ja ik had het idd over jou Joost ;) .. En je verhaal klopt helemaal.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:18

BlackDevils schreef:
Wat je dus feitelijk zegt is hetgeen het stamboek en de juryleden nog steeds als perfecte conditie zien nog steeds niet gezond is ondanks het voornemen vette pony's af te straffen.
Het probleem blijft in het stamboekgebeuren mijns inziens nog steeds dat het geheel niet doorzichtelijk is. Lineair scoren zou hierin al veel meer inzicht geven. Ook zijn er instrumenten die de spekdikte kunnen meten.
Misschien meer duidelijke grenzen stellen?

Ik denk dat ik het iets anders formuleerde. De perfekte showconditie is iets anders dan de perfekte gezondheidsconditie voor jaarlingen en tweejarigen. Ik denk dat het voor juryleden niet moeilijk te beoordelen is wat een overconditie is. Maar onder overconditie wordt een echt te vette pony beschouwd. Die haalt een jury er wel uit, maar die begint dan ook exterieurmatig fouten te tonen, met name in de hals en nek en in de beweging.

Het probleem is universeel en wereldwijd, instrumenten om te meten zouden wenselijk zijn, maar de vraag is in hoeverre dat tijdsmatig en kostenmatig in te plannen is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:30

Idd Joost. Maar moet zeggen de showconditie van +3jarigen is ook verre van een goede gezondheidsconditie. Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van de pony zelf ook. Ik zie op de keuring, ondanks dat vette pony's zouden afgestraft worden, nog steeds vette pony's lopen. Mss kijk ik er gewoon ook anders naar. Meetinstrumenten zijn meestal niet nodig ;), kijk laagje mag wel, maar vaak zie je wel meer dan een laagje. zonde vind ik, maar ik veronderstel dat hier niet snel verandering in zal komen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:45

Het blijft een eeuwige discussie tussen voor en tegen standers van vette ponies.
Ik zelf ga ze niet over de kop voeren voor die ene dag in het jaar. Zeker jonge dieren niet.
Ik denk dat een hoop mensen niet stilstaan bij de gevolgen van overgewicht. Verminderde vruchtbaargeid, bevangenheid, insuline resistentie, beengebreken door te hard groeien, hartproblemen.
Vaak zijn de ponies ook te vet om exterieur foutjes weg te werken. Als je zo'n vette pony laat afvallen, blijft er vaak weinig van ze over.
Iedereen moet vooral doen wat ze zelf willen, maar ik ga mijn ponies niet in gevaarlijke conditie brengen om te winnen.

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:06

Hallo allen,
als ik dit allemaal lees dan heb ik zoiets van dat we al onze pony's moeten aanbieden in sportconditie.
Ik draai al meer dan 30j mee (succesvol denk ik) in het internationaal welsh show wereldje en je moet gewoon weten wat je doet.
Ik denk dat we hier met veel jeugdige, enthousiaste mensen hebben en ik wil wel het één en andere verduidelijken;
Als ik een jonge pony een gans showseizoen in topconditie zet, en je ziet hem einde jaar terug herken je hem echt niet terug.
Je zou nu eens moeten terug gaan naar Wales en de RW winnaars gaan bekijken!!!
Je weet echt niet wat je dan te zien krijgt;
Mvg,
Danny

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:16

tussen showconditie en vet zit ook nog een hele wereld van verschil. Vaak is het wel zo dat mensen die schreeuwen dat de hoogst geplaatste pony te vet is hun eigen dieren vaak niet in show conditie hebben.Kleren maken de man wordt vaak gezegd en ook een pony in de goede showconditie is vaak mooier dan wanneer je hem in het dagelijkse werkpak ziet. Een mooie meid ziet er zaterdagavond tijdens het stappen vaak ook anders uit dan zondagmorgen vroeg ;) .
Inderdaad roept het stamboek en de juryleden al langere tijd dat ze te vette pony's gaan afstraffen. Maar wat als die te vette pony nog steeds (ondanks zijn overconditie) veel beter is dan nummer twee? Hoe hard wil je hem afstraffen om nummer twee of drie een kans te geven?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:18

Hoe bedoel je dit Danny? Dat dik dus wel de juiste weg is?
Ik blijf bij mijn eigen standpunt, wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. Ik houd mijn ponies liever natuurlijk. Ik heb weinig show ambities en als ik al een keer ga, hoeft mijn pony niet bagger vet te zijn.
Ik fok voor mijzelf en niet voor een jury. Het zou zo mooi zijn als de mensen hier elkaars ideeën eens zouden respecteren. We gaan niet allemaal voor de bekers en de lintjes. Ik ga voor het plezier dat ik beleef als ik mijn ponies heerlijk in het land zie scharrelen in de kudde.
En op de RW zijn ze nog vele malen dikker dan hier.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:25

vasthouden die gedachte Melanie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:50

patrick76 schreef:
tussen showconditie en vet zit ook nog een hele wereld van verschil. Vaak is het wel zo dat mensen die schreeuwen dat de hoogst geplaatste pony te vet is hun eigen dieren vaak niet in show conditie hebben.Kleren maken de man wordt vaak gezegd en ook een pony in de goede showconditie is vaak mooier dan wanneer je hem in het dagelijkse werkpak ziet. Een mooie meid ziet er zaterdagavond tijdens het stappen vaak ook anders uit dan zondagmorgen vroeg ;) .
Inderdaad roept het stamboek en de juryleden al langere tijd dat ze te vette pony's gaan afstraffen. Maar wat als die te vette pony nog steeds (ondanks zijn overconditie) veel beter is dan nummer twee? Hoe hard wil je hem afstraffen om nummer twee of drie een kans te geven?

Als hij beter is verdient hij zn 1ste plaats uiteraard, maar dan kun je ook weer zeggen als hij toch beter is hoeft hij in principe niet in overconditie te staan ;), maar goed, ze moeten zowiezo niet in sportconditie staan, dat is zeker niet de bedoeling, maar toch kan het soms ietsje minder, voeren is ook een kunst ;). Maar ah, ik zie mss teveel zo'n gevallen in het dagelijkse leven... Ik geef toe mijn ene merrie stond dit jaar ook verre van in showconditie, sportconditie wel, maar goed het is een beetje kiezen of delen natuurlijk, ze is ook een paar maand onder het zadel getraind. Haar doel was dit jaar braaf een jonge voorbrengersklasse meelopen (onverwachts) en dat ging netjes.