NWPCS Regionale keuringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: NWPCS Regionale keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:19

BD: kreeg ze om de maat een 2e premie? Wat achterlijk. Partbred heeft geen mininmum maat toch?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:32

Ja, volgens de jury was dat vastgelegd in het fokplan.
Iemand die mij dat kan laten zien?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:14

Wat een onzin. Bij het WPCV is er geen ondergrens. Misschien dat het NWPCS andere normen hanteert?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:43

Echt jammer omwille van de stokmaat een 2e premie.

Fokplan 2008 staat wel op de site.
Citaat:
Rijpony op Welsh Grondslag, vergelijkbaar met Engelse Part Bred
Stokmaat: als NWR, met dien verstande dat voor merries geen minimum maat geldt.

Bij NWR staat
Citaat:
Rijpony op Welsh grondslag, niet minder dan 25 % Welsh (sectie A of B) bloed; bij een geringer percentage Welsh
bloed dan 100 % is uitsluitend Engels, Arabisch of Anglo-Arabisch volbloed toegestaan.
Stokmaat minimaal 1.38 m voor merries, 1.38 m voor hengsten, maximaal 1.569 m. Streefmaat: de in de sport
gehanteerde D-maat, bij voorkeur1.46 - 1.48 m

Verder staat er bij partbred nog wel dit.
Citaat:
Ondanks dat voor stamboekopname van merries
geen minimumstokmaat geldt, wordt gestreefd naar een stokmaat gelijk aan de NWR. In een aantal gevallen voldoet de
stokmaat daaraan niet. In die gevallen ontbrak ook het gewenste rijtypische model.

Citaat:
Voor de inschrijving van merries in het hoofdstamboek geldt geen minimummaat. Vanwege de internationale
maatvoeringseisen in de sport is de streefmaat voor de fokrichting WPBR net als voor de fokrichting NWR 1.47 / 1.48 meter.
Voor fokpony’s zijn afwijkingen acceptabel om in de fokkerij de streefmaat te kunnen bereiken en behouden en/of de Welshopdruk
te kunnen verbeteren. Pony’s met een maatvoering die hieraan niet kunnen bijdragen zijn niet wenselijk. Dat dient bij
keuringsbeslissingen helder tot uitdrukking te worden

Fokplan is hier te vinden trouwens: http://www.nwpcs.nl/images/stories/digi ... 008def.pdf

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:03

maar dit wisten jullie voor het inschrijven toch ook zeker wel??

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:46

Als die tweede premie echt is omdat de pony niet binnen de gewenste maat valt... Overigens lopen er ook genoeg 1e premie merries rond die zowel kleiner als groter zijn dan de aangegeven maten... Is maar net waar ze de streep trekken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:13

cuneracobs schreef:
maar dit wisten jullie voor het inschrijven toch ook zeker wel??

Natuurlijk heb ik ook gelezen wat Dyonne hierboven quote. Het is dusdanig opgesteld dat men er altijd nog een kant mee uit kan.
De keurmeerster in kwestie gaf ook aan in het verleden vaker dergelijke kleine kruisingen te hebben gehad en deze eigenlijk nooit in het goede model vielen maar dat dit hier niet ter sprake was.
Kijk, nu ben ik geen rasfokker. Ik fok gewoon wat ik leuk vind en wat ik kan gebruiken. Het veulen is me er geen euro minder om waard, sterker nog, ze heeft voor mij bewezen dat ze qua karakter, type en beweging niet onder doet voor de meeste andere pony's die ik gisteren heb gezien.
Haar maat komt bij de Welsh-B in de buurt waarbij ik ook een poos heb staan kijken. De typefokkerij die men daar vaak nastreeft is iets wat mij zeker niet aanspreekt.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:50

sorry maar kwa type valt ze dus blijkbaar wel buiten het gewenste, mischien dat je dan bijv bij een nrps meer succes zal hebben en niet binnen de ras fokkerij

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:59

Het type was het probleem niet, integendeel.
Het NRPS kent geen pony's in de B- of Cmaat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:01

BD, ga je met het veulen ook nog mee doen aan een WPCV show? Ben namelijk wel benieuwd wat ze daar zou doen.
Ik vind het er vreemd dat ze zo over die maat zeuren. Zou dat zijn omdat ze bang zijn voor concurentie bij de A en B ponies? (bedoel wat betreft sport)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:26

Gewoon gebeurd wat er met iedere WPB pony gedaan wordt op de keuring die niet in het fokplan van het NWR past

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:55

En dat is dus zo belachelijk. NWR en PB zijn 2 verschillende secties en horen dus ook niet met elkaar vergeleken te worden.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:14

NWR en Partbred zijn GEEN secties alleen rasfokkerij kan een sectie zijn. Vroeger werd dit niet voor niets hulpstamboek genoemd. WPBR is een vergaarbak voor alles wat niet volledig Welsh is en het NWPCS heeft daar een fokplan voor gemaakt en NWR genoemd.
(wel met veel sportsucces tot gevolg)
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 01-08-11 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:41

BlackDevils schreef:
Het type was het probleem niet, integendeel.
Het NRPS kent geen pony's in de B- of Cmaat.

Ik heb het veulen niet life gezien, maar op de video zag het er wel aardig uit. Ze zal idd niet de gewenste stokmaat halen, maar dat is met dit soort kruisingen toch een gok. Als ze nu net boven in de B maat komt is toch ook goed? Voor het gebruik dan?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:41

Melanie5 schreef:
Ik vind het er vreemd dat ze zo over die maat zeuren. Zou dat zijn omdat ze bang zijn voor concurentie bij de A en B ponies? (bedoel wat betreft sport)
Dat gevoel krijg ik inderdaad ook. Men heeft er over om een kleine maat WPBR in het leven te roepen maar ik hoorde ook al weer dat dit voor pony's was die bij de B's bovenin de maat zitten of bij de NWR onderin (dus rond de 1.40). Dat schiet dus nog niet erg op.

WPCV is inderdaad misschien ook een mogelijkheid maar het is niet zo dat ik er persé mee naar een show moet. Krijg je misschien ook weer een heel gedoe met de registratie?
Stille fokker is ook niet zo verkeerd en op het moment dat de pony's het leuk doen op wedstrijden gebruiken ze dat weer graag als promotie. ;)

Hier nog een stand- en bewegingsfoto.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:29

op een WPCV show heb je altijd meer kans op een kampioenschap met een WPBR omdat er maar zo weinig worden geshowd. Zelfde als met sectie C en of D. Jury moet er 1 kampioen maken en kunt dan nog weinig zeggen over wat de werkelijke kwaliteit is. Vind het filmpje erg onduidelijk maar op de foto's lijkt ze niet verkeerd. Wellicht had je haar aan de zijde van een kleine NWR of NRPS merrie moeten laten zien. Tweede premie als veulen zegt (nog) niks. Kan later wel een kampioensmerrie worden.Hoe betrekkelijk dat dan ook weer is. Denk dat BD zijn doel wel heeft bereikt om een leuke sportpony te fokken en daar ging het hem volgens mij om.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:02

Ik geloof dat ik haar verder maar lekker bij huis laat. Een kampioenschap zonder concurentie is ook niet leuk.

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:28

Weet trouwens iemand het adres waar de centrale keuring zich zal plaatsvinden? *D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:41

Esabina schreef:
Weet trouwens iemand het adres waar de centrale keuring zich zal plaatsvinden? *D

Paardensportcentrum Gert van den Hoorn
Asselseweg 35
3775 KV Kootwijk

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:39

Misschien even een rare vraag; waarom staat de stokmaat niet gelijk aan die aangehouden wordt voor de sport??

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:43

Misschien omdat het Engelse pony's betreft. En die maten voor de sport is volgens mij echt Nederlands.
Eigenlijk is dit topic niet meer actueel, regionale keuringen zijn voorbij.
Alleen nog de centrale keuring. *\o/*

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:06

iedereen al bijna klaar voor zaterdag??

ik heb voor morgen een dagje vrij gekregen dus morgen alles klaarzetten en pony wassen en toileteren
en dan ook vroeg richting bed morgenavond want wij moeten er om 4 uur al uit....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:53

Hier ook vrij morgen. Ik kan een hele dag wel gebruiken. Ook hier al rond 4u weg. Ik wil op tijd aankomen daar.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:04

Vrij? Heb morgen twee schimmel merrie's te wassen en moet in principe tot 20.00 uur werken en ook wij moeten gewoon om 5 uur op zaterdagochtend. Misschien wel gewoon niet slapen!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:42

Ik ben al de hele week hosstes op het EK maar heb kunnen regelen dat ik morgen om 3 uur weg kan zodat ik genoeg tijd heb om Olivi te wassen en toiletteren. Wij hoeven gelukkig 'pas' om kwart over 7 weg.