Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Rijpony op Welsh Grondslag, vergelijkbaar met Engelse Part Bred
Stokmaat: als NWR, met dien verstande dat voor merries geen minimum maat geldt.
Citaat:Rijpony op Welsh grondslag, niet minder dan 25 % Welsh (sectie A of B) bloed; bij een geringer percentage Welsh
bloed dan 100 % is uitsluitend Engels, Arabisch of Anglo-Arabisch volbloed toegestaan.
Stokmaat minimaal 1.38 m voor merries, 1.38 m voor hengsten, maximaal 1.569 m. Streefmaat: de in de sport
gehanteerde D-maat, bij voorkeur1.46 - 1.48 m
Citaat:Ondanks dat voor stamboekopname van merries
geen minimumstokmaat geldt, wordt gestreefd naar een stokmaat gelijk aan de NWR. In een aantal gevallen voldoet de
stokmaat daaraan niet. In die gevallen ontbrak ook het gewenste rijtypische model.
Citaat:Voor de inschrijving van merries in het hoofdstamboek geldt geen minimummaat. Vanwege de internationale
maatvoeringseisen in de sport is de streefmaat voor de fokrichting WPBR net als voor de fokrichting NWR 1.47 / 1.48 meter.
Voor fokpony’s zijn afwijkingen acceptabel om in de fokkerij de streefmaat te kunnen bereiken en behouden en/of de Welshopdruk
te kunnen verbeteren. Pony’s met een maatvoering die hieraan niet kunnen bijdragen zijn niet wenselijk. Dat dient bij
keuringsbeslissingen helder tot uitdrukking te worden
cuneracobs schreef:maar dit wisten jullie voor het inschrijven toch ook zeker wel??
BlackDevils schreef:Het type was het probleem niet, integendeel.
Het NRPS kent geen pony's in de B- of Cmaat.
Melanie5 schreef:Dat gevoel krijg ik inderdaad ook. Men heeft er over om een kleine maat WPBR in het leven te roepen maar ik hoorde ook al weer dat dit voor pony's was die bij de B's bovenin de maat zitten of bij de NWR onderin (dus rond de 1.40). Dat schiet dus nog niet erg op.Ik vind het er vreemd dat ze zo over die maat zeuren. Zou dat zijn omdat ze bang zijn voor concurentie bij de A en B ponies? (bedoel wat betreft sport)