Naar aanleiding van de opmerking van Joost van Gestel om in mijn fokkerij me te beperken tot de A-sectie ben ik eens verder na gaan denken.
Wat ik wil is een sportpony fokken met perfecte rij-eigenschappen en veel uitstraling.
Daarom ben ik even rond gaan kijken voor een fokdoel en rasomschrijving.
Na een paar omzwervingen kwam ik terecht bij
Riding Pony Stud Book Society.
Hier stond een rasomschrijving die eigengelijk heel aardig aan sloot bij mijn visie van een leuke pony.;
Citaat:
Although in the same height range, 12.2hh show ponies should show more quality and be much more freely going than a first ridden pony, and also be finer. Although refinement is required it is desirable for ponies of this size to show some substance, without heaviness, if they are to carry any weight at all.
The pony should have a really impressive front, a very pretty, refined head and sound limbs with adequate bone. Above all it should have some of the elegance expected in the classes for larger show ponies, while still showing a bit more “native” blood.
Paces should be free, light and airy and the pony should, as these ponies are mostly ridden by small children, have a good temperament and manners.
In the ring it is expected that the rider will have the ability to get the pony going well, with collection and without mouth problems or head shaking. Ponies who pull are to be discouraged as they encourage bad hands in children.
It stands to reason that manners are high in the list of requirements in this class because a judge may forgive a tiny bit of exuberance.
http://rpsbsn.homestead.com/photos/leidrein2.jpg http://rpsbsn.homestead.com/photos/12.2hhLJSKS.jpg http://rpsbsn.homestead.com/photos/13.2hhMM_W.jpg
Los van de stokmaat zie ik graag een pony van dat type. Een mooie B als Henshof Rafaël past in dit plaatje maar ook een NWR als met het type en de gangen als Red Prince en Heidehofs Don Diego. Buiten de Welsh om zijn ook pony’s te vinden die goede eigenschappen dragen. NRPS is hiervan een voorbeeld als ook een aantal New Forest pony’s door hun voorkomen en karakter.
Ondanks dat de Welsh-A vanuit het stamboek geroemd word om zijn karakter zijn het vaak in de praktijk hete en lastige pony’s, Uitzonderingen daargelaten. Ook in hun gangenwerk laten ze veelal te wensen over. Kijk hiervoor eens naar de omschrijving eerder gequote stamboek hun kleinste maar rijpony’s een aanprijzen;
“ So real collection is not normally looked for, although the pony should have a reasonable outline and not be poking its nose out or trailing its hocks.”. Helaas moet je dit bij onze welsh-A toch vaak constateren. Naar mijn mening wordt de A teveel op type gefokt en veel te weinig op gebruikspony.
Voor een leuk rij-typische pony’s kom je al snel bij de Welsh terecht omdat deze het dichtst bij het orientaals type staan.
Karel de Lange gaf hier een mooie omschrijving voor. Andere pony-rassen zijn veelal toch meer op het preswalsky-type gericht met uitzonderingen binnen bepaalde stamboeken als New Forest daargelaten.
Tact en regelmaat is een gevolg van gedragenheid vanuit de achterhand.
Voor de kleinere maat pony’s is er eigenlijk weinig alternatief dan de A of B-welsh. Inschrijven in Partbred is een van de weinige opties als je toch graag eigenschappen van andere rassen wilt betrekken om dichter bij je fokdoel te komen.
Het NRPS schrijft alleen pony’s in met de D- en E-maat, gezien de hengstenlijsten die beschikbaar zijn.
De partbred van ons ras geeft dat niet
Het WPCV geeft ook wel een leuke rasomschrijving voor haar rijpony;
Citaat:
Part Bred
Het Welsh Sportregister is eigenlijk hetzelfde als de Part Bred in Great Britain. Een rijpony met een duidelijke welsh uitstraling. Maar bij het sportregister zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur. Deze pony dient bij een goede ontwikkeling evenredig te zijn gebouwd, langgelijnd en met een goede halsvorm. De schouder dient voldoende lengte te hebben en correct( d.w.z.: voldoende schuin) te zijn geplaatst. De rug is buigzaam, niet te lang. De croupevorm is iets hellend; een mooie staartinplant. De romp dient voldoende geribd te zijn. Het voorbeen is goed gesteld, met harde voeten. Het achterbeen is eveneens goed gesteld, met voldoende hoek in het spronggewricht, zodat het goed ondergebracht kan worden. Het beenwerk is correct en hard. De beweging is bij een rijpony van doorslaggevend belang. De stap dient royaal te zijn, met een goed stuwend gebruik van het achterbeen. Bij de Sport register pony's let men dus vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen en Welshuitstraling moeten wel bewaard blijven en hij moet minstens 12.5% Welsh bloed in zijn aderen voeren.
Uit bovenstaande overwegingen en mijn eigen smaak geef ik dus de voorkeur om me niet te beperken tot alleen de sectie A. Mijn ambities liggen toch op een ander vlak.
Omdat er in Nederland verder eigenlijk geen stamboek is die mijn type en fokdoel ondersteund kom ik bij de Welsh Partbred.
Wanneer er een ander stamboek zou zijn welke de richtlijnen hanteerde als van het Riding Pony Stud Book zou ik me daar nog meer tot aangetrokken voelen.
Omdat ik nu toevallig een naar mijn mening een aardig Welshje heb hoeft dit voor mij geen vereiste hoeft te zijn voor een leuke pony.
Een mix kan best iets heel leuks opleveren voor de toekomst volgens mij.