[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:32

willeke1971 schreef:
Ik lees dit topic nu al een poosje mee maar reageerde tot nu toe niet. Ik lees in dit berichtje iets tegenstrijdigs t.o.v een van de latere berichtjes.Willen we nu wel een perfecct fokken of niet, of moet die "afgemaakt" worden omdat anders de fokkerij klaar is. Je reageert heftig als iemand dit zegt maar nu lees ik toch echt hetzelfde hier.

Inderdaad! Haha!
Zo blijken de meningen toch dichter bij elkaar te liggen dan men zelf vaak wil toegeven...

willeke1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:33

BlackDevils schreef:
willeke1971 schreef:
Ik lees dit topic nu al een poosje mee maar reageerde tot nu toe niet. Ik lees in dit berichtje iets tegenstrijdigs t.o.v een van de latere berichtjes.Willen we nu wel een perfecct fokken of niet, of moet die "afgemaakt" worden omdat anders de fokkerij klaar is. Je reageert heftig als iemand dit zegt maar nu lees ik toch echt hetzelfde hier.

Inderdaad! Haha!
Zo blijken de meningen toch dichter bij elkaar te liggen dan men zelf vaak wil toegeven...

Dat bedoel ik nu helemaal, af en toe word er heftig gereageert zonder eerst na te denken dus. Blij dat er iemand is die ook nadenkt en LEEST

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:09

Melanie5 schreef:
Dat is extra spannend als het de hengst zijn eerste jaargang is. Ik verwacht ook de eerste jaargang van mijn hengst.
Heb je al een keuze voor komend jaar?

ikke wel ja,staat al vast

winoa word niet meer gedekt aankomend jaar,
pepper word gedekt door Ysselvliedts Sven..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:06

Waarom wordt Winoa niet gedekt? Gaat ze de sport in?

Verder nog even over types e.d. Uiteindelijk moet iedereen fokken wat hij/zij het mooiste vindt. Als een jury mijn pony niet mooi vindt, sja helaas. Ik moet er het hele jaar tegen aan kijken.
Mijn belangrijkste doel is een pony die goed kan bewegen en een exterieur heeft dat het mogelijk maakt om ermee te sporten. Ik fok geen showponies, maar gebruiksponies met een beetje extra uitdrukking.
Of een perfecte pony bestaat, weet ik niet. Het verschilt ook per persoon wat perfect is. De 1 vind dit mooi, de andere iets anders.
Als je zelf maar blij bent met je ponies, toch?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:05

BlackDevils schreef:
willeke1971 schreef:

Inderdaad! Haha!

Goed lezen is blijkbaar moeilijker dan het lijkt!!!
Bij de eerste opmerking gaat het erom als jij of ik zo'n perfect dier zouden hebben, die maar afgemaakt moet worden.
1 vraag: zou jij dat doen? Ik niet.
Mijn stelling dat je geen perfecte pony zou moeten willen fokken, bedoelt feitelijk dat je een onhaalbaar doel na zou gaan streven, wat alleen tot levenslange teleurstelling zal leiden.
Probeer gewoon het dichtst haalbare te verwezenlijken, de (sub) top is al moeilijk te bereiken. Dus een stapsgewijze opbouw in kwaliteit is voor de meeste fokkers al uitdaging genoeg.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:10

inderdaad, je moet jezelf een doel voor ogen stellen en daar naartoe werken. Als je de perfekte pony gefokt, hebt, gewoon veel mee naar de keuring gaan en proberen meer perfekte ponies te fokken Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:50

joostvangestel schreef:
Als je de perfekte pony gefokt, hebt, gewoon veel mee naar de keuring gaan en proberen meer perfekte ponies te fokken Knipoog

Als de keuring je fokdoel is wel ja Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:26

Melanie5 schreef:
Waarom wordt Winoa niet gedekt? Gaat ze de sport in?

Verder nog even over types e.d. Uiteindelijk moet iedereen fokken wat hij/zij het mooiste vindt. Als een jury mijn pony niet mooi vindt, sja helaas. Ik moet er het hele jaar tegen aan kijken.
Mijn belangrijkste doel is een pony die goed kan bewegen en een exterieur heeft dat het mogelijk maakt om ermee te sporten. Ik fok geen showponies, maar gebruiksponies met een beetje extra uitdrukking.
Of een perfecte pony bestaat, weet ik niet. Het verschilt ook per persoon wat perfect is. De 1 vind dit mooi, de andere iets anders.
Als je zelf maar blij bent met je ponies, toch?

winoa gaat de sport in ja,
wel zal er zo nu en dan eens een keer een veulentje uit gefokt worden maar aankomend jaar word ze even niet gedekt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:39

BlackDevils schreef:
joostvangestel schreef:
Als je de perfekte pony gefokt, hebt, gewoon veel mee naar de keuring gaan en proberen meer perfekte ponies te fokken Knipoog

Als de keuring je fokdoel is wel ja Knipoog

Keuringen zouden geen fokdoel op zich moeten zijn. Ze zijn primair bedoeld om de kwaliteit te beoordelen en te handhaven. Maar door de grote competitiedrang, waar op zich niets verkeerd mee is, ontstaat er een soort omgekeerde wereld.
Ook fungeren keuringen als een soort etalage voor wat je als fokker neerzet.
Onderschat bovendien het sociale aspect niet, keuringen zijn echt wel leuk!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:14

blackdevil: de perfecte pony is vanzelfsprekend ook de perfekte, men-, tuig-, dressuur-, spring- én gezelschapspony Tong uitsteken perfekt is nu eenmaal perfekt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:49

regtur schreef:
Maar door de grote competitiedrang, waar op zich niets verkeerd mee is, ontstaat er een soort omgekeerde wereld.
Ook fungeren keuringen als een soort etalage voor wat je als fokker neerzet.
Onderschat bovendien het sociale aspect niet, keuringen zijn echt wel leuk!
Het kan er toch behoorlijk scherp aan toe gaan tussen de fokkers onderling en de juryleden. Vraag me als buitenstaander dan wel eens af waar de gezelligheid dan soms zit. Het is toch een behoorlijk klein wereldje.
En zoals Patrick al zei, je moet het elkaar wel gunnen.
joostvangestel schreef:
blackdevils: de perfecte pony is vanzelfsprekend ook de perfekte, men-, tuig-, dressuur-, spring- én gezelschapspony Tong uitsteken perfekt is nu eenmaal perfekt
Dat is wel een hele ijdele hoop om te koesteren... OK dan!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:19

merk het zelf ook wel dat op sommige shows de gezelligheid onderling ver te zoeken is...
persoonlijk feliciteer ik de voorganger wel even met hun resultaat.
is wel zo sportief......mij maakt het niet zo uit als ik 1e of 2e of zelfs 3e word

winoa is 2 x geshowd....eerste keer was 1e premie en 2e plaats en de 2e keer was een jaar later op een derde plaats van de 4 deelnemers...maar vond het wel terecht geplaatst zo....de voorgangers waren eenmaal beter...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:49

Ik vind de keuringen en shows altijd heel erg leuk. Ook al zijn we weleens vreselijk kwaad. Maar de jury kan er nou eenmaal niets aan doen dat er betere ponies voor de onze staan. En wij zelf ook niet. Dus gaan we een volgende keer vol nieuwe moed met een andere.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:45

Naar aanleiding van de opmerking van Joost van Gestel om in mijn fokkerij me te beperken tot de A-sectie ben ik eens verder na gaan denken.

Wat ik wil is een sportpony fokken met perfecte rij-eigenschappen en veel uitstraling.
Daarom ben ik even rond gaan kijken voor een fokdoel en rasomschrijving.
Na een paar omzwervingen kwam ik terecht bij Riding Pony Stud Book Society.
Hier stond een rasomschrijving die eigengelijk heel aardig aan sloot bij mijn visie van een leuke pony.;
Citaat:
Although in the same height range, 12.2hh show ponies should show more quality and be much more freely going than a first ridden pony, and also be finer. Although refinement is required it is desirable for ponies of this size to show some substance, without heaviness, if they are to carry any weight at all.
The pony should have a really impressive front, a very pretty, refined head and sound limbs with adequate bone. Above all it should have some of the elegance expected in the classes for larger show ponies, while still showing a bit more “native” blood.
Paces should be free, light and airy and the pony should, as these ponies are mostly ridden by small children, have a good temperament and manners.
In the ring it is expected that the rider will have the ability to get the pony going well, with collection and without mouth problems or head shaking. Ponies who pull are to be discouraged as they encourage bad hands in children.
It stands to reason that manners are high in the list of requirements in this class because a judge may forgive a tiny bit of exuberance.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Los van de stokmaat zie ik graag een pony van dat type. Een mooie B als Henshof Rafaël past in dit plaatje maar ook een NWR als met het type en de gangen als Red Prince en Heidehofs Don Diego. Buiten de Welsh om zijn ook pony’s te vinden die goede eigenschappen dragen. NRPS is hiervan een voorbeeld als ook een aantal New Forest pony’s door hun voorkomen en karakter.
Ondanks dat de Welsh-A vanuit het stamboek geroemd word om zijn karakter zijn het vaak in de praktijk hete en lastige pony’s, Uitzonderingen daargelaten. Ook in hun gangenwerk laten ze veelal te wensen over. Kijk hiervoor eens naar de omschrijving eerder gequote stamboek hun kleinste maar rijpony’s een aanprijzen; “ So real collection is not normally looked for, although the pony should have a reasonable outline and not be poking its nose out or trailing its hocks.”. Helaas moet je dit bij onze welsh-A toch vaak constateren. Naar mijn mening wordt de A teveel op type gefokt en veel te weinig op gebruikspony.

Voor een leuk rij-typische pony’s kom je al snel bij de Welsh terecht omdat deze het dichtst bij het orientaals type staan. Karel de Lange gaf hier een mooie omschrijving voor. Andere pony-rassen zijn veelal toch meer op het preswalsky-type gericht met uitzonderingen binnen bepaalde stamboeken als New Forest daargelaten.
Tact en regelmaat is een gevolg van gedragenheid vanuit de achterhand.
Voor de kleinere maat pony’s is er eigenlijk weinig alternatief dan de A of B-welsh. Inschrijven in Partbred is een van de weinige opties als je toch graag eigenschappen van andere rassen wilt betrekken om dichter bij je fokdoel te komen.
Het NRPS schrijft alleen pony’s in met de D- en E-maat, gezien de hengstenlijsten die beschikbaar zijn.
De partbred van ons ras geeft dat niet
Het WPCV geeft ook wel een leuke rasomschrijving voor haar rijpony;
Citaat:
Part Bred
Het Welsh Sportregister is eigenlijk hetzelfde als de Part Bred in Great Britain. Een rijpony met een duidelijke welsh uitstraling. Maar bij het sportregister zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur. Deze pony dient bij een goede ontwikkeling evenredig te zijn gebouwd, langgelijnd en met een goede halsvorm. De schouder dient voldoende lengte te hebben en correct( d.w.z.: voldoende schuin) te zijn geplaatst. De rug is buigzaam, niet te lang. De croupevorm is iets hellend; een mooie staartinplant. De romp dient voldoende geribd te zijn. Het voorbeen is goed gesteld, met harde voeten. Het achterbeen is eveneens goed gesteld, met voldoende hoek in het spronggewricht, zodat het goed ondergebracht kan worden. Het beenwerk is correct en hard. De beweging is bij een rijpony van doorslaggevend belang. De stap dient royaal te zijn, met een goed stuwend gebruik van het achterbeen. Bij de Sport register pony's let men dus vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen en Welshuitstraling moeten wel bewaard blijven en hij moet minstens 12.5% Welsh bloed in zijn aderen voeren.

Uit bovenstaande overwegingen en mijn eigen smaak geef ik dus de voorkeur om me niet te beperken tot alleen de sectie A. Mijn ambities liggen toch op een ander vlak.
Omdat er in Nederland verder eigenlijk geen stamboek is die mijn type en fokdoel ondersteund kom ik bij de Welsh Partbred.
Wanneer er een ander stamboek zou zijn welke de richtlijnen hanteerde als van het Riding Pony Stud Book zou ik me daar nog meer tot aangetrokken voelen.
Omdat ik nu toevallig een naar mijn mening een aardig Welshje heb hoeft dit voor mij geen vereiste hoeft te zijn voor een leuke pony.
Een mix kan best iets heel leuks opleveren voor de toekomst volgens mij.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:37

BlackDevils schreef:
Naar aanleiding van de opmerking van Joost van Gestel om in mijn fokkerij me te beperken tot de A-sectie ben ik eens verder na gaan denken.

Wat ik wil is een sportpony fokken met perfecte rij-eigenschappen en veel uitstraling.
Hier stond een rasomschrijving die eigengelijk heel aardig aan sloot bij mijn visie van een leuke pony.;
Citaat:
Although in the same height range, 12.2hh show ponies should show more quality and be much more freely going than a first ridden pony, and also be finer. Although refinement is required it is desirable for ponies of this size to show some substance, without heaviness, if they are to carry any weight at all.
The pony should have a really impressive front, a very pretty, refined head and sound limbs with adequate bone. Above all it should have some of the elegance expected in the classes for larger show ponies, while still showing a bit more “native” blood.
Paces should be free, light and airy and the pony should, as these ponies are mostly ridden by small children, have a good temperament and manners.
In the ring it is expected that the rider will have the ability to get the pony going well, with collection and without mouth problems or head shaking. Ponies who pull are to be discouraged as they encourage bad hands in children.
It stands to reason that manners are high in the list of requirements in this class because a judge may forgive a tiny bit of exuberance.

http://rpsbsn.homestead.com/photos/leidrein2.jpg http://rpsbsn.homestead.com/photos/12.2hhLJSKS.jpg http://rpsbsn.homestead.com/photos/13.2hhMM_W.jpg

Los van de stokmaat zie ik graag een pony van dat type. Een mooie B als Henshof Rafaël past in dit plaatje maar ook een NWR als met het type en de gangen als Red Prince en Heidehofs Don Diego. Buiten de Welsh om zijn ook pony’s te vinden die goede eigenschappen dragen. NRPS is hiervan een voorbeeld als ook een aantal New Forest pony’s door hun voorkomen en karakter.
Ondanks dat de Welsh-A vanuit het stamboek geroemd word om zijn karakter zijn het vaak in de praktijk hete en lastige pony’s, Uitzonderingen daargelaten. Ook in hun gangenwerk laten ze veelal te wensen over. Kijk hiervoor eens naar de omschrijving eerder gequote stamboek hun kleinste maar rijpony’s een aanprijzen; “ So real collection is not normally looked for, although the pony should have a reasonable outline and not be poking its nose out or trailing its hocks.”. Helaas moet je dit bij onze welsh-A toch vaak constateren. Naar mijn mening wordt de A teveel op type gefokt en veel te weinig op gebruikspony.

Voor een leuk rij-typische pony’s kom je al snel bij de Welsh terecht omdat deze het dichtst bij het orientaals type staan. Karel de Lange gaf hier een mooie omschrijving voor. Andere pony-rassen zijn veelal toch meer op het preswalsky-type gericht met uitzonderingen binnen bepaalde stamboeken als New Forest daargelaten.
Tact en regelmaat is een gevolg van gedragenheid vanuit de achterhand.
Voor de kleinere maat pony’s is er eigenlijk weinig alternatief dan de A of B-welsh. Inschrijven in Partbred is een van de weinige opties als je toch graag eigenschappen van andere rassen wilt betrekken om dichter bij je fokdoel te komen.
Het NRPS schrijft alleen pony’s in met de D- en E-maat, gezien de hengstenlijsten die beschikbaar zijn.
De partbred van ons ras geeft dat niet
Het WPCV geeft ook wel een leuke rasomschrijving voor haar rijpony;
Citaat:
Part Bred
Het Welsh Sportregister is eigenlijk hetzelfde als de Part Bred in Great Britain. Een rijpony met een duidelijke welsh uitstraling. Maar bij het sportregister zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur. Deze pony dient bij een goede ontwikkeling evenredig te zijn gebouwd, langgelijnd en met een goede halsvorm. De schouder dient voldoende lengte te hebben en correct( d.w.z.: voldoende schuin) te zijn geplaatst. De rug is buigzaam, niet te lang. De croupevorm is iets hellend; een mooie staartinplant. De romp dient voldoende geribd te zijn. Het voorbeen is goed gesteld, met harde voeten. Het achterbeen is eveneens goed gesteld, met voldoende hoek in het spronggewricht, zodat het goed ondergebracht kan worden. Het beenwerk is correct en hard. De beweging is bij een rijpony van doorslaggevend belang. De stap dient royaal te zijn, met een goed stuwend gebruik van het achterbeen. Bij de Sport register pony's let men dus vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen en Welshuitstraling moeten wel bewaard blijven en hij moet minstens 12.5% Welsh bloed in zijn aderen voeren.

Uit bovenstaande overwegingen en mijn eigen smaak geef ik dus de voorkeur om me niet te beperken tot alleen de sectie A. Mijn ambities liggen toch op een ander vlak.
Omdat er in Nederland verder eigenlijk geen stamboek is die mijn type en fokdoel ondersteund kom ik bij de Welsh Partbred.
Wanneer er een ander stamboek zou zijn welke de richtlijnen hanteerde als van het Riding Pony Stud Book zou ik me daar nog meer tot aangetrokken voelen.
Omdat ik nu toevallig een naar mijn mening een aardig Welshje heb hoeft dit voor mij geen vereiste hoeft te zijn voor een leuke pony.
Een mix kan best iets heel leuks opleveren voor de toekomst volgens mij.

kan goed begrijpen dat Black Devil uitkomt bij pony's met het type en uitstraling zoals ze op de foto staan. In Wales/Engeland zie je dit soort pony's erg veel op de grote shows. Meestal bloed mooi, het ras druipt eraf. Helaas zijn ze ook vaak zeer teer in de onderdanen en vallen de bewegingen vaak erg tegen. Dat soort pony's zou je dan weer moeten kruisen met de Nederlandse NWR of Part Bred die we hier fokken
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-12-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link gezet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:04

Ze hoeven ook niet zo fijn te zijn in het beenwerk als op de foto's en ik denk dat we best mooi materiaal in Nederland hebben waar we uit kunnen fokken.
Het ging me meer om het fokplan dat ten grondslag ligt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:30

Ik moest deze foto even tussendoor laten zien. Mijn grote kanjer, Rivendell's Hy Fidelity (Baledon Hy Society x Serock Crusader). Hij is 2,5 jaar.
Hij komt voor mij heel dicht bij mijn ultieme fokdoel.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (goede stand foto komt nog)

Afbeelding
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:33

Melanie5 schreef:
Ik moest deze foto even tussendoor laten zien. Mijn grote kanjer, Rivendell's Hy Fidelity (Baledon Hy Society x Serock Crusader). Hij is 2,5 jaar.
Hij komt voor mij heel dicht bij mijn ultieme fokdoel.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (goede stand foto komt nog)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RTZLR3MR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-POD7OI4K.jpg

Deze pony benadert ook heel dicht ons fokdoel. Wat een prachtig hoofd heeft hij!!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-12-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link gezet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:09

De pony heeft inderdaad een erg mooi hoofdje en een mooie bovenlijn zoals ik het op deze foto kan zien.
Vind alleen de hals al wel erg zwaar voor een 2,5 jarige maar dat kan ook aan het moment liggen.
Komt ie nog voor de hengstenkeuring?

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:47

Oeh... die is idd mooi! Sprekend hoofdje en mooie bovenlijn.
Ik vind de hals ook wat zwaar en misschien is de achterhand een beetje aan de zwakke kant maar dat kan ik op de foto niet heel goed zien. Dus dat kan ik ook mis hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:38

BlackDevils schreef:

Aha, wel een hele lap tekst. Altijd goed om je gedachten eens op papier te zetten.

BlackDevils schreef:

Ja, een goed verhaal. De Britten zijn overigens de meesters van de specialisatie. Daar hebben ze ook de aantallen voor. Daarnaast is de leading rein markt aan die kant van de Noordzee iets heel anders dan hier.

BlackDevils schreef:
Helaas moet je dit bij onze welsh-A toch vaak constateren. Naar mijn mening wordt de A teveel op type gefokt en veel te weinig op gebruikspony.

Ben ik het ronduit mee eens, maar wat zijn de oorzaken daarvan? Vroeger waren IBOP proeven nog een verplichting voor dekhengsten, maar dat is inmiddels afgeschaft, omdat de fokkers daar tegen waren vanwege de kosten. Over karakter heb ik ook vele anekdotes, wat voor de ene een fantastisch karakter is, is voor de ander een gebrek aan werklust..

BlackDevils schreef:

Ik moest deze even twee keer lezen. Ik dacht eerst dat je een Welsh met een Przwalski aan het vergelijken was, maar feitelijk zeg je dat dat juist niet zo is. De Welsh is in feite voor een groot deel een kleine Arabier, noem dat maar een klein oriëntaals paard.

Maar goed, ik wou niet je hele verhaal quoten. Je hebt de vrijheid om te doen wat je wilt. Je kan dat doen binnen het raamwerk van de A populatie of besluiten daar wat buiten te gaan doen. De vraag is hoe je dan verder wil met de promotie, met name omdat de gebruikersmarkt en de fokkersmartk zo ver uit elkaar liggen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:44

Melanie5 schreef:

Hoi, heel mooi hengstje. Overigens een commentaar. Ik nam de vrijheid om eens op je website te kijken. En volgens mij is Hy Fidelity dus Haledon Hy Society x Bolster Goldleaf x Serock Crusader x Varpullan Wieroch x Carolinas Moonshine x Twyford Anzac x Godolphin Charade x Revel Coolee. Waarom sla je Goldleaf over in de stamboom? Je hengstje is overigens behoorlijk goed doorgefokt in een bepaald type.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:21

joostvangestel schreef:
Ja, een goed verhaal. De Britten zijn overigens de meesters van de specialisatie. Daar hebben ze ook de aantallen voor. Daarnaast is de leading rein markt aan die kant van de Noordzee iets heel anders dan hier.
Betreffende quote was volgens mij van het Australische stamboek maar dat is natuurlijk ook behoorlijk Brits geörienteerd. Knipoog

joostvangestel schreef:
Ben ik het ronduit mee eens, maar wat zijn de oorzaken daarvan? Vroeger waren IBOP proeven nog een verplichting voor dekhengsten, maar dat is inmiddels afgeschaft, omdat de fokkers daar tegen waren vanwege de kosten.
Het stamboek streeft een strenge selectie na. Het is dan inderdaad raar dat zaken als gebruiksonderzoek en afstamelingenonderzoek af worden geschaft. Er zijn inmiddels zoveel goedgekeurde A-tjes dat elke zichzelf een beetje respecterende fokker er één of meerdere op stal heeft.

joostvangestel schreef:
Over karakter heb ik ook vele anekdotes, wat voor de ene een fantastisch karakter is, is voor de ander een gebrek aan werklust..
Anekdotes zijn altijd leuk, dus kom maar op... Ja
Natuurlijk zit er verschil tussen een kinderpony en een wedstrijdpony maar op dieren waar de stress echt van af druipt zit niemand denk ik op te wachten (denk aan veel hengstjes op de HK die nog geen meter stap laten zien).

joostvangestel schreef:
Je hebt de vrijheid om te doen wat je wilt. Je kan dat doen binnen het raamwerk van de A populatie of besluiten daar wat buiten te gaan doen. De vraag is hoe je dan verder wil met de promotie, met name omdat de gebruikersmarkt en de fokkersmartk zo ver uit elkaar liggen.
Ik denk dat die markten helemaal niet ver uit elkaar liggen. Ik kom veel van mijn medegebruikers tegen op de (hengsten)keuring. De pony's die boven het maaiveld uitsteken wat gebruikseigenschappen betreft gaan altijd nog makkelijk van de hand.
En een goeie pony verkoopt zichzelf, daar is weinig promotie voor nodig. Knipoog

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:58

Door te zeggen dat er verschil zit tussen een kinderpony en een wedstrijdpony, ga je feitelijk al weer een onderscheid maken wat er niet hoeft te zijn.
Wij hebben zelf een A hengst die op het hoogste niveau meedraait in de sport, maar ondertussen rijden er thuis kinderen van 5 jaar op , die nog moeten leren zitten. Hij staat zowel op de vrachtwagen als op stal gewoon naast de merries. In het dekseizoen heeft hij veel praatjes, als een volwassene hem pakt, maar zodra er een kind opstapt is-ie weer helemaal bij de les.
Zijn kinderen hebben ook allemaal dat plezierige en werklustige karakter.We hoeven gelukkig ook weinig moeite te doen om ze te verkopen.
Persoonlijk spreekt het type van Hy-Fidelity van Melanie5 ons meer aan,maar soms moet je een compromis sluiten, kiezen voor wat meer rastype, of wat meer beweging. Of je kiest voor een verkoopbare sport/kinderpony, of een keuringstopper, die mogelijk ook weer makkelijk van de hand gaat als de aantallen teveel worden. Een beetje een mix kan goed uitpakken, maar is wel een gokje.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:54

Dan meld ik mij ook Lachen

Marjolein, 22 jaar en begonnen met 2 A welsh-hengstjes. Dat was zo'n geweldige tijd dat ik binnen het ras gebleven ben en een cob ben gaan zoeken. Dat werd een merrie waar ik zelf een veulen uit heb gefokt. Dit merrieveulen heb ik nog steeds (geb. 2006 v. Gwenllan Brynle) en zij staat nu in de opfok.
Met haar wil ik verder gaan fokken als ze een beetje mooi "opdroogt".
Op het moment ben ik op zoek naar een leuke Cob-merrie.

Hier een foto van de nu 2-jarige:
Afbeelding