[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:05

Fotografie91: wat een leuke pony!

Bellarose schreef:
Leuke aanwinsten trouwens elfje! Ben benieuwd naar de bruine ohz!
Zijn half broer El Chico had ik vorig jaar gekocht. Vorige maand heb ik ook hun moeder gekocht voor de sport en daarna eventueel als fokmerrie. Om de familie compleet te maken wilde ik de 3 jarige bruine hengst ook graag kopen maar eigenlijk wilde de fokker deze niet kwijt.
Onder het motto 'beter duur dan niet te koop" heb ik hem toch maar aangeschaft en daar heb ik geen spijt van. Hij heeft een geweldig karakter net als zijn moeder en broer. Net zadelmak:
AfbeeldingAfbeelding

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:10

regtur schreef:
Fotografie91 schreef:
ja klopt een A welshje :D

ben der zo blij mee hij is echt super mak met uiteraard de hengsten streken maar dat is meer onwetendheid ook denk ik zal wel niet zoveel manier kennen nog maar dat leert die wel :)

[ Afbeelding ]

Deze is echt leuk! is hij ook op de CHK geweest? Ik herinner me er net zo 1, maar dat is ondertussen wel een jaar of 5 geleden. Kan maar zo eens familie zijn van Torenhoeve's Veronique.

hij was als 3 jarige wel klaar gemaakt voor de hengstenkeuring weet ik maar of die er echt is geweest geen idee er staat niks over op het papier bij de predicaten.
hij is ook echt heel leuk ben der zo onwijs blij mee :D

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:20

Hoelang is die bruine nu ohz elfje? Weer enorm aansprekend dier!

Leuke nieuwe aanwinst fotografie!! Stoer ding hoor!

Mijn a-tje heeft vandaag eerste bixie wedstrijd gereden. Ze was enorm braaf en jury was er helemaal gek van!! Op beide protocollen positief commentaar en ook achteraf nog gesprek over gehad. Amazone was tweede proef echt moe en door de spanning keerde ze wat in zichzelf waardoor ze er wat minder aan werkte, maar ik ben enorm tevreden dat ze braaf rond gekomen is én allemaal zo genoten hebben! Ik vind dit zelfs nog leuker dan zelf rijden

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:05

Leuk hè die a welsh in de bixie. Die van mij kan nu ook aan allen onderdelen mee doen. Ben er best trots op dat dat zo snel is gegaan.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:18

Mag ik even inbreken wb de stamboeken?

Voor zover ik weet kan je bij beide stamboeken lid worden. Je kan in ieder geval bij beide stamboeken showen.

NWPCS, daar moet je lid zijn voor je mee mag doen en pony word ook automatisch in het stamboek opgenomen (met alle kosten die daar bij horen) Ze werken met een vast jurykorps wat predikaten uitdeelt. Daar zit een foktechnische commissie achter die bedenkt wat er binnen die sectie op fokkerij gebied nodig is en daar word sus rekening mee gehouden op de keuring. Op de hengstenkeuring word dus ook bepaald welke hengsten goed genoeg zijn voor fokkerij. Zo krijg je als fokker duidelijke richtlijnen voor je fokkerij.

WPCV is een vereniging is in eigenlijk alle gevallen een stuk vrijer. Je hoeft geen lid te zijn om mee te mogen doen. Er word gewerkt met Engelse juryleden die de ene keer wel jou type pony mooi kunnen vinden en een andere keer sta je misschien wel achteraan (zelf meegemaakt afgelopen jaar)
Binnen de WPCV is fokkerij een stuk vrijer. Met iedere geregistreerde pony mag je fokken en met iedere klinisch gezonde hengst kan je een deklicentie krijgen. Op de show kun je met je hengst premium worden en de merrie kan een gold of silver ribbon halen. Dit is sinds een paar jaar zo omdat de Nederlandse staat graag een dergelijk systeem ziet.
WPCV is sinds kort door de WPCS (het Engelse stamboek) volledig erkent als dochter stamboek.

Zelf voel ik me erg prettig bij de WPCV maar ik heb geprobeerd om ze beide goed voor je te omschrijven. Succes met je keuze.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:41

Dank je annetB voor je antwoord.

Van het WPCV had ik al een antwoord terug op mijn mail en zij vertelde dat ik Pearl over moet laten schrijven op naam in Belgie omdat daar het paspoort vandaan komt, en dat ze al stamboek opgenomen is bij inschrijving als veulen. Dat is normaal toch pas bij de 3 jaar.ik vind dit zo raar.
En idd ook dat je geen lid hoeft te worden om aan keuringen mee te mogen doen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:38

Als je met je veulen naar de keuring gaat word hij opgenomen in het veulen boek en vanaf 3 jaar kunnen ze voor stamboekopname naar de keuring

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:59

Ja dat dacht ik dus ook, hun zeggen van niet

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:22

AnnetB schreef:
Er word gewerkt met Engelse juryleden die de ene keer wel jou type pony mooi kunnen vinden en een andere keer sta je misschien wel achteraan (zelf meegemaakt afgelopen jaar)

Dit is bij nwpcs net zo hoor ;) behalve dat het dan alleen om nederlandse juryleden gaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:24

Bij wpcv heb je toch ook geen stamboekopname? Ik heb een pony met belgisch welsh paspoort, die is gewoon overgeschreven naar nwpcs en opgenomen met 3 jaar in het stamboek. ik heb mn laatste veulen ingeschreven bij wpcv, als ik hiervoor een stamboekopname wil bij nwpcs dan kan dat gewoon met 3 jaar

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:55

dan weet het stamboek niet wat voor antwoorden ze terugsturen of ze lezen de vragen niet goed.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:10

Dit antwoord kreeg ik van het wpcv:

"Het overschrijven behoort te worden gedaan door het stamboek van uitgifte paspoort, dus in België.
Als de afstamming voldoet aan de WPCV registratieregels dan mag je met haar op onze keuringen verschijnen. Je hoeft daarvoor geen lid te zijn/worden. Stamboekopname is al gedaan na de geboorte bij het uitgeven van een paspoort. Dat hoeft dus niet weer."

tevens kreeg ik net te horen dat ik voor mijn veulens mijn stalnaam niet mag gebruiken omdat deze al sinds 1994 in gebruik is door een fokker van het connemara stamboek. Ik heb hier 11 jaar geleden een officiele aanvraag voor gedaan bij het NRPS daar is hij goedgekeurd en heb ik ook 54 euro voor moeten betalen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:31

Heb je hem ook bij het central prefix register laten controleren?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:33

Overigens staat mijn stalnaam bij het central prefix register, nwpcs en bij wpcv geregistreerd. Moest overal apart voor betalen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:38

Wpcv kent ook geen veulenboek en stamboem toch? Ik denk dat ze daarom dit antwoord geven. Wat niet verkeerd is. Als je wil dat je merrie stamboekmerrie wordt dan moet je denk ik bij wpcv zijn. Belgische paspoorten hebben ook een mutatieformulier. Die zou je als geexporteerd door moeten geven. Dit gaat vooral over chip. En dan via stamboek weer op naam. Vertelde ze mij over mn bwp en eelsh belgium paspoorten. Ik heb het gelaten want was natuurlijk die mutatieformulieren allang kwijt. Haha

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:36

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:19

Snap er allemaal niks meer van, vaderlijn zou ook onbekend zijn bij wpcv.Als ik hem intyp op google bestaat hij toch echt.
Vader:Zeedijk's Dirk, vadersvader: Ciejan'sBenji

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:21

dat vaderlijn onbekend is kan betekenen dat ze gedekt is, maar er geen dekbon is afgegeven, waardoor er geen bewijs is dat ze van die hengst afkomt. Als de afstamming op het paspoort niet geheel bekend is kan ze volgens mij ook niet opgenomen worden als stamboekmerrie, eventueel wel in het hulpstamboek of veulenstamboek. zeedijks dirk was volgens mij een zweetvos.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:22

Cemlys:wat een knapperds zeg,gave kleur halsters +:)+
hoeveel groeit een 2,5 jarige A welshmerrie nog? hebben jullie een beetje een idee? mijn merrietje lijkt erg op haar vader (wrentnall gold) erg compact gebouwd,haar moeder is langer en hoger(vechtzicht's Hy-binder) ik denk dat het voor 2span (daar heb ik ze voor gekocht) niet zo passend is.....

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:25

Cemlys zo bedoel ik het niet. Het papier van de merrie is helemaal in orde en compleet. vader en moederlijn staan er compleet op
Bij het wpcv kennen ze de hengst niet dus kunnen ze haar niet registreren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:40

Als ik kijk hoe mijn ene merrie er met 2,5 uitzag en dan met 5-6, dan is dat een groot verschil. ik zou eens vergelijkingsfoto's moeten zoeken, zelfde bij mijn hengst. ze zal nog een stuk uitzwaren (rug en derg groeien door tot 5-6 jaar, soms zelfs langer), dus eigenlijk voor die tijd heb je geen volgroeid uitgezwaard dier. of ze dat lange hoge zal kunnen bijbenen, gezien haar vader compact is, weet ik niet, maar ze zal nog een stuk veranderen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:43

Ik denk dat als je gewoon het paspoort opstuurt, dat dan wel goedkomt? is een belgische hengst en niet wpcv geregistreerd, maar zou toch geen probleem mogen zijn. Ik heb nu met duitse hengsten gedekt, die niet wpcv goedgekeurd zijn, maar dat was ook geen probleem om er een wpcv papier/paspoort bij te krijgen. misschien eens bellen met Clemens Verspeek?
Wat wil je zelf graag gaan doen met de pony? keuring met predicaten of premiums? of gewoon helemaal niet. Anders laat je der toch gewoon overschrijven bij welsh belgium? Wil je het eerst kun je beter naar nwpcs denk ik. wil je helemaal geen shows dan zou ik gewoon bij welsh belgium blijven

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:05

Ik wil graag dat haar papieren op mijn naam staan, dat ze stamboek opgenomen wordt en weten of zij geschikt is om mee te fokken. Vanwege haar aparte kleur is zij intresant voor de fok maar wil niet zeggen dat ze daar ook dan gelijk goed genoeg voor is. dus premiekeuring hoort er ook bij, ik fok namelijk altijd alleen met goed materiaal. Shows heb ik niet zo'n intresse in.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:06

Sorry als ik over kom als een zeur maar ben totaal niet bekend met welsh.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:12

Wpcv geeft paspoorten uit en registreerd de pony. Dit gebeurd als veulen, ze worden dan gechipt en daarmee is het klaar. Je kan daarna showen maar het hoeft niet.

Bij het nwpcs praat je echt over stamboek opname waarbij ze op de keuring moeten komen en dus ook een premie krijgen. Doe je dat niet dan blijven ze in het veulenboek.

Wb het Belgische paspoort. Normaal gesproken heeft een pony gewoon 1 paspoort in dit geval Belgisch maar dat kan ook een Engels WPCS paspoort zijn of een Nederlands wpcv paspoort. Nwpcs werkt met eigen paspoorten waar ook de premies en predikaten in worden bijgehouden.

Wb de hengst die in het paspoort onbekend is. Om in het paspoort erkent te zijn moet hij wel of een deklicentie hebben of zijn goedgekeurd als dekhengst. Is de naam wel bekend maar is het geen erkende dekhengst dan zal er altijd onbekend in het papier staan. Evt staat er nog wel het percentage welsh bloed achter de naam van de pony waar het papier van is.