[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:35

Dat hou ik inderdaad goed in het oog. Vanaf het moment dat hij daarin interesse krijgt, gaat hij uit de groep, of in elk geval met de ruinen dan, hebben we vorig jaar ook zo gedaan.

In zo'n geval is scheren idd wel een stuk beter.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:40

ja het is echt niet te doen,zaterdag heeft winoa 6 uur lang met een zweetdeken op stal gestaan eer ze bijna droog was...en merk ook wel dat winoa heel snel buiten adem is

moet wel zeggen dat het rijden onder zadel steeds beter gaat,het staken en geklier lijkt voorbij te gaan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:58

Ah hij is gearriveerd. Leuk Ines! Super hoofdje heeft hij.

Melanie: de merrie op de foto is onze eigen 2 jarige Dolrhedyn Cleo.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:45

Mooi ponytje Zitake! Erg mooi hoofd zit erop!

Ik zat er aan te denken om bij Joli haar borst te scheren. Na 3 rondjes draf aan de longeerlijn zweet ze al en wordt ze barre langzaam. Droogstappen duurt dan idd ook erg lang.

Ze heeft inmiddels al een zadel op haar rug gehad en reageerde hier net zo op als met de longeersingel. 'Oh is dat alles?' :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:06

ik zou de hals dan ook een stuk mee scheren. Mijn hengst droogt ook slecht op.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:49

Ik heb geen dekens met hals, en als het echt slecht weer is staan ze wel uit de tocht ( binnenbak ) maar heb daar toch zo mijn twijfels bij...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:09

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je de onderkant van de hals scheert. Dus van borst/voorbenen tot aan de kaak.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:53

Ik heb ze wel eens met geschoren hals 24/7 buiten gehad in de winter, zonder problemen.

Vandaag trouwens na een jaar weer eens Damon ingespannen voor de wagen. Ging echt boven verwachting goed. Hij was echt zo braaf. Zolang ik geen skeelers tegen kom, gaat het goed haha. Gelukkig zie je die niet zo veel in de winter.
Hier wat foto's van zomer 2008 toen hij voor het eerst voor de kar liep.
Afbeelding
Afbeelding

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:57

Super pony's he, dat ze dan gewoon zo weer weglopen alsof ze gisteren nog voor de kar hebben gestaan? Hij ziet er wel erg knap uit in het tuig!

Ik ben ook weer terug van mn dagje show in Heinkenszand. Zoals verwacht niet hoog geeindigd, maar wederom weer een super ervaring voor alle pony's geweest en leuk om weer is met iedereen bij te kunnen kletsen :)
[ITP] met de pony's naar de keuring mijn fotoverslagje

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:41

Leuk die foto van Damon voor de wagen. Hier zijn we begonnen met (opnieuw) beleren;

Afbeelding

We hebben sterk het vermoeden dat ze er al bekend mee is, maar aangezien we dit niet zeker weten (geen contact met oude eigenaren) beginnen we gewoon maar bij het begin. Erachter lopen zonder wagen. Maar ben wel blij met ons nieuwe bruine tuig. Is ons 'winter-project' haha. Leuk om te zien dat er meer mensen mennen hun A'tjes, Inowa was ook alweer begonnen begreep ik.
Dit was de eerste keer nadat het veulen verkocht was, inmiddels heeft ze haar figuurtje weer terug.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:36

Volgend jaar begin ik met mijn merrie met laten trekken enzo. Het erachter lopen en sturen kent ze nu wel, zadel kent ze al en longeren ook. Tis ook zo'n braaf ding :+:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:31

Ik ga er deze winter ook mee aan de slag :), nog even een leuk tuigje zien te vinden!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:27

Afbeelding

Afbeelding

Paar actiefoto's van het veulen vandaag! Wat een makkelijk ding om in de groep te zetten!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:32

Even een paar vraagje n.a.v. show van gisteren, bij beide pony's was het commentaar dat ze niet genoeg bespiering hebben. Hoe trainen jullie dit bij een veulen? (of is dat iets wat de ene pony wel heeft en de andere niet?) Op dit moment lopen ze 24/7 buiten in een paddock, ze komen regelmatig in de hand en daarnaast gaan ze 1 of 2x per maand mee op 'buitenrit', wandeling van ruim een half uur over de weg (alleen stap).

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie aan de veulens zouden voeren?
Momenteel krijgen ze beide 1x 1/4 en 1x 1/3 maatbeker met cavalor pro breed en de hele dag door hooi, maar vergeleken bij de andere pony's gisteren voer ik nogal weinig (aan 1 iemand gevraagd en die gaf zijn sectie b veulen 1,5 kilo pavo brok per dag). Ze zijn zeker niet te mager overigens, want ribben zijn niet te zien, wel te voelen (zoals het hoort). Maar als ik er volgend jaar weer mee naar shows wil gaan, hoeveel moet ik ze dan voeren en hoe lang van te voren moet je ze evt meer gaan geven?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:45

Ik geef op dit moment foal mix van dodson en horrell, kleine kg per dag, daarnaast hooi (en gras).

Voor bespiering, buiten zetten en goed voer erbij. Mijn merries staan normaal op leisure mix, maar voor de shows zet ik ze dan op build up mix, krijg je een mooie opbouw van. Ik heb ze deze zomer niet extreem gevoerd maar je zag op korte termijn wel veel verschil.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:57

@boeflover: Iets meer dan 1/4 of 1/3 mag wel hoor. Misschien overstappen van hooi naar kuil? Beetje lijnzaad olie erbij.
Voor de bespiering, sja ik vind het een vreemde opmerking van de jury. Bespiering krijg je door training, dat kan niet bij een veulen. Als ze genoeg ruimte hebben, zullen ze ook meer bewegen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:57

boeflover schreef:
Ze zijn zeker niet te mager overigens, want ribben zijn niet te zien, wel te voelen (zoals het hoort).

Idd voor een normale conditie, maar op keuringsgebied kom je er hier niet mee!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:02

qua bespiering zag je toch zeker wel verschillen tussen de mijne en de anderen, zeker de winnaar, vandaar was ik benieuwd of jullie er echt mee gaan fietsen oid voor meer spieren? maar zal dan ms ook deels aan het voer liggen.
Hoe lang van te voren zou ik ze dan meer moeten gaan voeren als ik volgend jaar weer naar de keuring wil (en hoeveel ongeveer, zijn dan dus jaarlingen)?
ze gaan overigens wrs volgend jaar in de hengstenwei dus daar zullen ze ook al wel wat meer spieren trainen met spelen e.d.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:03

ligt eraan hoe groot je maatbeker is. :D Als ik de foto's zo bekijk denk ik dat de jury het heel netjes heeft verwoord dat de veulens gewoon niet in showconditie waren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:16

Ik had deze zomer mijn 2jarige in een best goede conditie, vond ik. Ze stond mooi, ietsje vet erop, niet teveel. krijg je dan de vraag of je geen gras meer hebt, eum ja maar met mate ;). Sommige overdrijven wel, in geval van boeflover ga ik wel akkoord, daar mag wat meer op, maar ik wil ze gewoon al niet op jonge leeftijd vet hebben en dat was wel wat hij bedoelde, niks spierconditie, gewoon vet, want spierconditie had ze genoeg. Maar goed dat is mijn mening en velen zullen er wel niet akkoord mee zijn, maar kan me echt ergeren aan vette pony's, en nu niet voor het een of ander, maar keuring loopt er nog steeds vol van, ook al zeggen ze van niet ;).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:57

er waren mijns inziens geen ponies in zware overconditie bij. Maar goed, trainen kan je een veulen inderdaad niet, dus het is erg afhankelijk van aanleg, een moeder die veel meegeeft, een goede overgan van melk naar vast voer, een goede voerschep en natuurlijk de mogelijkheid om te spelen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:53

zitake schreef:
Ik ga er deze winter ook mee aan de slag :), nog even een leuk tuigje zien te vinden!

Ik heb mijn tuig (zie foto, het bruine) bij www.horseshopinternational.nl vandaan. Nou zit dat bij ons een paar straten vandaan, maar ze verzenden ook. Ik was wel blij dat ik in de winkel kon bestellen, even meten enzo, maar je kunt ook online de maten van je pony doorgeven. Ze hebben echt veel en het is imo niet duur.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:36

diane hoe is de kwaliteit? Met die lage prijzen kan het nooit super tuig zijn toch? Ik zoek nog een mooi bruin tuig, maar wel van goed leer. Niet van dat karton. Heb nu een tuig van divoza, is al tien jaar oud maar nog prima. Alleen hebben ze die niet in bruin,

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:44

Tja het zal nooit hetzelfde zijn als een tuig van 800,- denk ik (noem maar wat), maar ik ben er wel over te spreken. Was al gevet voordat ik het op kwam halen, ik vind het een goede kwaliteit voor die prijs.

Maar ben er pas net mee bezig, dus weet niet hoe het op de lange termijn gaat. Ik weet natuurlijk niet of je er vaak wedstrijden mee wilt rijden. Ik heb het aan veel mensen laten zien, en die vonden het een goede kwaliteit en waren ook verbaasd dat het zo goedkoop was.

Mocht je er naartoe gaan (is eindje rijden voor je denk ik) dan kun je ook altijd even langsrijden bij ons. Maarja, vindt je het dan niks, dan heb je ook dat stuk voor niks gereden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:31

Diane, zou jij wat close up fotos van jouw tuigje kunnen maken? En dan met name de aanhechting van de broek naar de rugriem en van de aanhechting van borst naar schoftriempje? Dat zijn vaak zwakke punten en bij goedkopere tuigen zijn ze vaak voorzien van ringetjes.
Ik rijd geen wedstrijden, maar wil wel een betrouwbaar tuig. Mijn tuig is na 10 jaar echt nog prima, maar helaas zwart. Wil dat meer gebruiken als oefen tuig thuis en een net, bruin tuig voor op de weg.