[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:46

Melanie5 schreef:
Toch is het wel opvallend dat er weinig veulens worden aangeboden in Engeland. Wat daar nog wel in grote getalen te vinden is, zijn goed gereden kinderponies. En die brengen nog goed geld op ook.
Ik heb zelf wel eens gedacht om veulens aan te houden en ze dan ingereden te verkopen. Maar er gaat zo veel tijd en geld in zitten. Ik heb geen eigen stallen, maar huur alles. Daardoor kost het extra geld als je ze langer aanhoudt. Daarnaast zijn de prijs verschillen tussen fok en rij dieren hier niet zo enorm als in Engeland. Daar kosten goede ponies meer dan 3000 pond. Dat krijg je hier never nooit voor een gereden A pony.

Dat ben ik niet met je eens. Ik weet van mensen die die ook dat geld voor een A pony krijgen. Wel uitgebracht in de sport.
Maar dan investeer er ook in. Kijk maar eens wat voor kosten je maakt: enten , meten , startkaart, wekelijks op wedstrijd, beslag, harnachement, brandstofkosten, extra voer, lessen, noem maar op.

Westernfreak

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:24

En dan haal je die kosten er gewoon niet uit. Wij hebben ook wel eens een rijpony goed verkocht, maar van veulen tot goed beleerde rijpony ben je toch al 4 jaar en veel kosten verder. Als je erop wilt verdienen, moet je proberen een jonge, onbeleerde pony te kopen en die te beleren en binnen een jaar te verkopen. Maar ook dat lukt niet altijd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:27

die kosten haal je er zelfs dan nog niet uit denk ik.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:17

Een pony heeft drie tot vijf jaar nodig voor het één en ander goed bevestigd is, 1000 uur trainingsarbeid!
Als je dat er al in gestoken heb zal het geld in veel gevallen niet meer opwegen als ze het goed doen.
Maar het is toch goed om te horen dat fokkers toch bewust nadenken over hun afzet. ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:59

Welsh pony's te koop met bijzondere afstamming. Sectie A, B en C.

Meer info via pb of mail.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:59

Ik neem aan dat ze de prijsontwikkeling bedoeld.
Maar voor de fokkerij is het niet verkeerd denk ik. Er zal veel bewuster gekeken worden waarmee gefokt wordt hoewel er ook weer meer met registerhengsten gedekt zal gaan worden om de kosten te drukken.
Het goeie spul blijft wel waarde houden.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:23

Dat spul wat je overal gratis af kan halen :+

Idd BD, dat ben ik wel met je eens (goede pony's blijven geld waard) en voor de rest laten we het hopen. Maar toch vindt ik het wel apart dat er nu zelfs welshjes gratis aangeboden worden. Ben er hier in de buurt zo ook al 2 tegengekomen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:27

Feitelijk een heel ernstige zaak. De fokker wil voorkomen dat het veulen voor de consumptie bestemd gaat worden, maar 0 euro vragen gaat dat niet voorkomen, ik denk haast integendeel. Maar ik denk dat mensen toch wel achter de oren moeten gaan krabben voor ze zomaar een veulentje gaan fokken. de hobby wordt wel heel duur op die manier.

Overigens was het veulen van een goede hengst, dat is geen garantie voor een goede prijs. Maar het risico is wel iets kleiner als de hengst en de merrie van een aantrekkelijke kwaliteit zijn. Ik denk dat je met een matige registerhengst dan een stuk minder kans maakt op een leuke prijs of een goed adres.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:06

Soms doen mensen ook helemaal geen moeite om hun veulen op een goed adres te krijgen. Of ze raken in paniek over de ruwvoerprijzen. Het gebeurt nog net niet dat veulens in het bos achtergelaten worden, alhoewel....
Op de ZLM had een handelaar tot zijn grote verrassing na afloop van de markt een trailer vol , ik denk shetland, veulens. Ongechipt, etc. het zal je maar gebeuren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:27

valt trouwens wel op aan de advertentie dat hij gratis af te halen is maar dat er toch nog 75 euro geboden word...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:34

hihi :)

Sommige mensen toch...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:22

Geen verkeerde vader en zo te zien ook geen heel verkeerde moederlijn en dat moet gratis worden aangeboden? :\
Pony's houden en pony's fokken kost geld en om eerlijk te zijn, denk ik niet dat men minder of nog bewuster veulens gaat fokken. Er worden toch ook elk jaar weer een legio aan shetlanderveulens geboren terwijl de prijs voor een hengstveulen daar ook al jaren bedroevend laag is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:25

Als ik zie hoeveel shetlandveulens hier in de buurt staan en 'gefokt' worden, telde er vorig najaar een 70stuks, daarmee rekening houdend dat de meerderheid daarvan merries zijn en er nu dus minimaal nog zo'n 40 stuks veulens bij lopen en dit bij 1 fokker, dan maak ik me pas echt zorgen :).

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:10

De taboe op paardenvlees zou moeten afnemen! Zou een stuk van het overschot sneller wegnemen!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:27

ben ik met je eens peewij, t is toch eigenlijk een stuk diervriendelijker als het stukje varkensvlees wat je in de super koopt.. maarja, daareentegen eet ik het zelf ook niet :+) (op frikandel na dan, maar puur paardenrundvlees oid nooit).
t is wel jammer dat er bij de welshjes nu dus ook die shetland weggeefprijzen worden gemaakt.. wij hebben 3 jaar terug bewust een welsh pony genomen om mee te gaan fokken, omdat je van shetten niet af kan raken.. en dat blijkt nu bij de welsh dus ook zo te zijn :P desondanks ben ik nog steeds blij hoor dat het een welshje is en geen shet. maar toch erg jammer.
ik probeer met fokken ook echt wel de juiste hengst erbij te zoeken en het maakt me niet uit als ik daarvoor ver moet rijden, maarja, blijft een gok en je moet maar afwachten wat eruit komt.
Om Cobalt maar als voorbeeld te noemen, Story leek uiteindelijk na veel advies e.d. de beste keuze en daarvoor 3 uur met pony enkele reis moeten rijden, maar een toekomstig dekhengst lijkt het niet te zijn geworden. Het is dan toch wel een beetje jammer, zoveel moeite gedaan en dan laatste met een 2e premie op de keuring... (en nog een hengst ook haha)
Overigens is/wordt het wel de beste kinderpony des lands, is het een heerlijke knuffelkont en kan er vollop van genieten, dus heb er ook helemaal geen spijt van dat hij van ons is! En hij mag ook nog lekker bij ons blijven tot hij iig 3 jaar oud is, daarna zullen we wel weer is bekijken of we hem zelf houden of dat hij verkocht gaat worden als rijpony.
Ben ook wel weer een beetje benieuwd hoe hij straks op de young stock show eruit ziet in vergelijking met de anderen, of dat hij al veel is bijgegroeid of nog steeds de uk is haha.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:35

boeflover schreef:
Om Cobalt maar als voorbeeld te noemen, Story leek uiteindelijk na veel advies e.d. de beste keuze en daarvoor 3 uur met pony enkele reis moeten rijden, maar een toekomstig dekhengst lijkt het niet te zijn geworden. Het is dan toch wel een beetje jammer, zoveel moeite gedaan en dan laatste met een 2e premie op de keuring... (en nog een hengst ook haha)

Het is geen garantie als je een goede hengst uitzoekt en de combinatie lijkt te moeten kloppen dat je dan een goed veulen fokt.
Mijn vriend is 15 jaar bezig en draait goed mee, maar dat heeft ook een tijd geduurt. Ik houdt er dus ook rekening mee dat ik nog wel jaren werk heb ;)
En zoals iemand laatst tegen me zei: Je moet gewoon een paar keer je neus stoten.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:39

Girlgamer schreef:
En zoals iemand laatst tegen me zei: Je moet gewoon een paar keer je neus stoten.

Goede raad hoeft niet duur te zijn.

Heb trouwens voor Vughterheide's Gjemma en Vughterheide's Gio super adressen gevonden. We gaan ze zaterdag wegbrengen!

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:42

PeeWij schreef:
Heb trouwens voor Vughterheide's Gjemma en Vughterheide's Gio super adressen gevonden. We gaan ze zaterdag wegbrengen!

Peter, ze zullen het prima hier naar hun zin krijgen hier bij ons op stal!!
De meiden zijn er SUPER blij mee! Wie had dat gedacht Vughterheide's pony's bij ons op stal!!!! :D

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:16

Ah kijk, beide gefeliciteerd dan maar!

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:53

Girlgamer schreef:
Ah kijk, beide gefeliciteerd dan maar!

Thanks!!! :j :j

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:00

gefeliciteerd claudia en peter!

en over het neus stoten klopt hoor! maar zoals al gezegd, kan er alsnog wel elke dag van genieten en das veel belangrijker. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:17

Volgens mij zag ik vandaag het eerste teken van een veulen bij mijn Bolster merrie. Ze stond te drinken en toen zag ik wat bewegen. Ze is in mei gescand, voordat ik haar kocht. Hoop zo dat het er ook echt nog in zit. Aan haar omvang te zien zit het wel goed. Kijk zo uit naar dit veulen. De vader is Weston Mr Model. Vorig jaar heb ik geprobeerd de hengst te huren/kopen, maar toen was hij al besproken. Verder niet meer mee bezig geweest, maar nou hoorde ik van de week dat hij verkocht is EN geruind is :(. Zo balen. Hoop dat de merrie een hengst veulen krijgt in de kleur bruin. Wie weet een opvolger voor mijn schimmel hengst.
Overigens is Lowland Damon te huur voor 2011. Hij was besproken, maar die man heeft alleen nog maar jonge merries staan, dus heeft hem misschien niet nodig. Iemand interesse? Geringe kosten, ik wil gewoon een lekkere vakantie voor hem met passende merries.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:24

Melanie@ iedereen wil tegenwoordig bruin. Op de Welshveiling in Ermelo was nog een heel mooi span bruinen te koop, beide van Foxhunter Pantheon. 1 jaar en 2 jaar jong. Ik geloof dat ze niet verkocht zijn. maar weet het ook niet zeker.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:25

Idd balen Melanie, even urinetestje anders of als ze heel makkelijk is es laten opvoelen, dan zou er nu toch wel wat te voelen moeten zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:33

Zitake, ik moet eigenlijk nog laten scannen, maar ik twijfel steeds meer of ik dat nog wel wil. Mijn merries zijn allemaal draken met opvoelen (knijpen, slaan, liggen). Het kost al aardig wat, helemaal als ik ze allemaal moet plat spuiten. Denk dat ik het maar gewoon afwacht. Als er wat in zit, komt het er vanzelf uit. En als er niets in zit, merk ik dat wel.
Er is in elk geval wel een datum wanneer ik het weet. Ze zijn allemaal namelijk maar 1 enkele keer gedekt.