[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:06

inowa schreef:
PaysBas schreef:
Waar staat tegenwoordig Vechtzichts Hylander? Wij hebben een kleindochter van hem.
De merries blijven bij ons gust. Onze prio ligt bij de sport.

hylander stond dit jaar bij stal munbus in Limburg, of hij er nog steeds staat weet ik niet zeker.

Staat niet op zijn site meer vermeldt. Ben toch wel benieuwd waar hij staat gestald tegenwoordig.
Zat ook te zoeken naar foto's van deze hengst maar niet echt iets kunnen vinden, ja zonen en dochters van hem...

Interessant om de argumenten van de hengstenkeuze te lezen. Ik struikel echt over die typisch Welsh namen laat staan dat ik dat kan onthouden :o

Eilinora

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:18

Ik zal het binnenkort wel even voor je vragen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:04

regtur schreef:
Dat zijn al een mooi aantal reacties. Ik merk wel dat de meesten van jullie de hengstenkeuze baseren op het verbeteren, oftewel toevoegen van iets van wenselijk is. Of iets gemeenschappelijks in de bloedvoering.
Ikzelf ben van mening dat je het makkelijkst verbetert in hoofd en in beweging, mocht dat gewenst zijn.
Na al die jaren die wij fokken, hetzij meerdere jaren met dezelfde hengst, of soms ook maar 1 seizoen, is mij opgevallen dat bot het allermoeilijkst is. Al heel snel wordt het beenwerk weer fijner.

Ik moet zeggen dat ik de merries al goed vind. Echter ga ik natuurlijk niet een korte hengst zetten op mijn compacte pony.
En cerdice heeft voldoende bot, dus ga ik liever voor een fijnere hengst, terwijl tara juist fijn is gebouwd. Nu hebben de laatste 2 veulens wel bewezen dat zippo die ook fijn is, toch prima paste. Toch ga ik volgende x liever voor een wat zwaardere hengst. (Denk ik haha)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:23

Maar regtur, jullie gebruiken dus 1 hengst voor al jullie merries. Hebben jullie dan veel pony's die "hetzelfde" kunnen gebruiken of is het vooral dat jullie de hengst mooi vinden en hopen dat hij het goede doorfok. En heb je daar ook nakomelingen van gezien voor jullie hem kiezen??

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:56

Onze cobmerrie (v. Cascob Ceredig) is gedekt door de welsh a hengst High Flown Adrian.
Vooral omdat we een c wilde fokken. We hebben nu een jaarling uit dezelfde merrie maar de vader is een c (menai Radiation) Het zal erom hangen of ze een c blijft. Daarom de keuze voor een a hengst.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:16

sneeuwpop schreef:
Maar regtur, jullie gebruiken dus 1 hengst voor al jullie merries. Hebben jullie dan veel pony's die "hetzelfde" kunnen gebruiken of is het vooral dat jullie de hengst mooi vinden en hopen dat hij het goede doorfok. En heb je daar ook nakomelingen van gezien voor jullie hem kiezen??

Onze ponies zijn behoorlijk gelijk in type. En het is dus goed mogelijk 1 hengst op al deze merries te gebruiken. Maar de meeste jaren hebben we minstens 3 hengsten ter beschikking en daar maken we wel een keuze uit.
Sporadisch gebruiken we ook nog wel Willie Wortel, maar hij is zo anders dat dat juist niet altijd goed uitpakt.Af en toe kopen we wel een merrie bij, die voor hem bestemd is, en als er dan wat leuks uitrolt, houden we die aan.
Als ik onze nafok bekijk ben ik wel tevreden. En het is ook wel weer mooi dat je op zeker moment met 2 volle zussen fokt bij 1 hengst en ziet dat er toch heel verschillende veulens geboren worden. Daaruit blijkt ook wel weer dat het "optelsommetje"niet zo logisch werkt als wij denken/willen. Maar dat houdt juist de spanning erin toch?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:20

Zeker waar regtur!
Fokken blijft spannend, dat maakt het zo leuk. Mits alles gezond blijft ;-)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:29

Dit is een driejarige dochter van Willie Wortel. Er is niet heel veel wat we hoeven verbeteren, behalve haar hoofd, en dan vooral een wat groter oog. Ze is nu drachtig van Tillybo Top Notch en ik moet zeggen dat ik er best naar uitkijk. Dat komt ook dat hij totnogtoe voornamelijk gebruikt is op merries die een beetje zijn type hadden. Wat doorgaans een goed resultaat geeft.
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:34

Voor volgend seizoen hebben we 2 dochters van Drummer Boy die 3 worden. Een voorbeeld van 2 best heel verschillende produkten van dezelfde vader en waarvan de moeders volle zussen zijn. Een en dezelfde hengst voor beiden zou dan toch uiteindelijk vrijwel gelijke veulens op kunnen leveren, maar is geen garantie. Wel leuk om te proberen.
Afbeelding

Afbeelding

deze foto's zijn van 2 maanden terug.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:47

oeh die eerste van drummerboy is gaaf!
de WW merrie heeft nog niet eens zo n raar hoofd, vind het best meevallen, benieuwd wat top notch met haar brengt hoor.
Altijd weer leuk om al die verschillende soorten nakomelingen te zien. Mijn 3 jarige is ook zo verschillend van haar moeder, maar je weet nooit wat eruit komt natuurlijk.
Mijn 6jarige van Hywel is een beetje een kopieerapparaat, eerst dacht ik van niet, maar nu haar jaarling weer een stuk breder is geworden, tja hou ze maar weer uit elkaar... :D

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:45

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:02

Mijn merrie's zijn niet bij de hengst geweest dit jaar. Wel heb ik een paar nieuwe pony's.
Een 7 jarige Welsh NWR merrie van Hagelkruis Valentijn, zadelmak en een 3 jarige Welsh NWR hengst van Molenhorn's Lucky boy, onbeleerd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:29

@elfje72 wat een leuke pony's!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:47

<3

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:03

Dank je. Straks weer verder zoeken naar een talentvolle d-pony van liefst 5 of 6 jaar die al wat meer kent.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:21

Oh dat vosje met dat wit, die is leuk. :D

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:17

Erg leuk Regtur, om zo de verschillen te zien! Dan heb ik ook een leuke. Dit zijn mijn 2 perlino jaarling merries, beide met als vader Nuevalley Blackjack, maar dus andere moeders. Foto's zijn van vanmorgen.

Femke; Nuevalley Blackjack x Vechtzicht's Hy-binder
Afbeelding

Diva; Nuevalley Blackjack x Holstuds Harlekijn
Afbeelding

En ja, het was het plan dat deze 2, die als veulens als 2 druppels water leken, over een paar jaar een mooi tweespan vormen :') . Maar hee, we hebben nog 2 jaar!

Ben benieuwd naar welke de voorkeur uitgaat van de fokkers in dit topic!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:38

Wat grappig zeg, ik ben benieuwd over twee jaar!
Ik ben fan van Femke.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:50

Leuke aanwinsten trouwens elfje! Ben benieuwd naar de bruine ohz!

Ja absque_dubio, die ziet er op t moment ook meer 'af' uit vind ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:55

Femke heeft een betere bovenlijn en mooier kruis. Ze lijkt ook meer.bot te hebben. Denk ook dat zij de.betere beweger is

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:46

Mooie aanwinsten Elfje! lekker he die shoppingmood :D

Femke is wat meer ontwikkeld, maar ah het is nog vroeg kan nog zo veranderen.

Ga ik die jaarlingen van mij maar niet plaatsen haha, dat zijn echt wereldverschillen. Mijn dyfed piper-merrie is een kast van een merrie, de nicton carreg-merrie is ongelooflijk traag in ontwikkeling en mijn hot gossipje doet het goed, die is vergeleken met de show in wezep alweer niet meer te herkennen.

Ik heb weer even trainingsmateriaal geshopt, vind ik altijd zo n crime bij die kleintjes. Ik hoop dat mn hoofdstel past, mentuigonderleggers ben ik niet zo bang voor en de peesjes ook niet. Ook bijzetteugeltjes besteld, dat wordt nog spannend denk ik. Vanavond na mn werk toch nog snel even passen.
Minihorseshop heeft veels te leuk spul :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:57

Cemlys mijn carreg groeit ook traag

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:57

Zijn er fokkers van de sectie B ook op dit forum? Vast wel :D
Ben op zoek naar een paar ruintjes / hengstjes rond de 4jr.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:01

Ik heb B's, maar geen hengsten te koop.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:41

Nope hier ook geen hengsten ...