[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:10

pien26 schreef:
Oh dat is fijn. Geen geheel papierengedoe.
En waarom mag dat alleen binnen europa? Want Amerikaanse welsh pony's worden hier niet erkend. Wat is er aan die pony's anders?

Amerikaanse Welsh pony's worden om twee redenen niet erkend door her moederstamboek of welk ander Europees stamboek ook:

1)in het WPCSA hoeven dekhengsten geen veterinaire keuring te diorstaan om geregistreerde nakomelingen te produceren. Daardoor is het mogelijk dat er hengsten worden gebruikt met erfelijke afwijkingen, zoals klophengsten en zware overbijters of hengsten met een losse knie, enz, enz.

2) de WPCSA houdt andere maten aan. De sectie A loopt daar tot 127 cm, de sectie B tot 147cm. Daarnaast kon tot zeer recent een kleine B nog overgeschreven worden naar de sectie A.

Omdat de Amerikanen al een halve eeuw achterlopen met bovenstande regels, zal het moeilijk zijn om dieren met alleen een WPCSA papier in Europa in te zetten voor de fokkerij van volgeregistreerde Welsh pony's. Er zijn fokkers in Amerika die alleen met WPCS papieren fokken volgens de Britse regels.

Chantalll

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:36

Allemachtig Joost wat zit er een groot verschil tussen die stokmaten vergeleken met hier, een pasr cm alla maar dit ... jeetje .. en idd dekhengsten die geen vetkeuring hebben gehad moeten niet mogen dekken. Dan krijg je weer allemaal "troep" die je asn de straatstenen niet meer kwijt kan ....

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:13

Had een topic gestart ivm advies in te winnen over welke stiften grote en formaat in te draaien bij onze Welsh a die voor de Marathonwagen loopt. Mochten jullie ook tips hebben dan zijn ze welkom. Ondergrond is gras waarop wordt gereden.

Kijk das even duidelijk Joost! Weer wat geleerd.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:41

Joost super, dankjewel. Duidelijke hap. Wat apart dat ze het zo anders doen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:21

Paysbas:ik draaide vroeger bij mijn 1ste welshpony(onder het zadel) altijd de kleine in,bij de paarden lag het aan de ondergrond(harde bodem de kleine,modderig de grote) en van de zomer had ik met mijn 1ste marathon op gras niets ingedraaid en dat ging goed.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:45

ik ben ook van plan mijn pony in te schrijven voor de wintershow, is 2 dorpen verderop dus mooie oefening en ervaring voor haar. pony's staan bij mij ook dag en nacht buiten dus zal in december ook een bol wol zijn :P je bent daar echt niet de enige met een wolbaal maar er zijn idd ook altijd mensen met wel een pony in showconditie. Tuurlijk tonen die misschien wat sjieker, maar het is echt niet zo dat een jury niet door een wat vacht heen kan kijken!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:19

Idd, even kijken hoe het veld eruit ziet. Liefst zo klein mogelijk ivm aantikken en dus blessures.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:20

Omdat dit een fokkers-topic is, ben ik heel benieuwd wie er zijn merrie(s) heeft laten dekken, en als het niet te omslachtig is een beetje toelichting op de keuze.
Onze hengstenkeuze voor dit seizoen was meer een verstandshuwelijk, wat overigens helemaal niet slecht hoeft uit te pakken. Onze beide hengsten werden ziek en om die reden moest er hals-over-kop iets geregeld worden.
WE krijgen 1 veulen van Top NOtch uit een 3 jr dochter van Willie Wortel, al half Maart, en de rest komt allemaal na eind mei, sommige pas half juli, allen van Penboeth Banner.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:30

Pepper is drachtig van vechtzichts hylander, deze keuze gemaakt vanwege bloedvoering, beweging en wat de hengst al gefokt heeft.
ook kan hij iets verbeteren op het hoofd van pepper.

ze is uitgeteld op 8 april maar aangezien ze nooit voldragen heeft verwacht ik het veulen eind maart al.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:35

Ik ben benieuwd naar de banner veulentjes.

Ik krijg een gramblin echo veulen uit mijn cui pendragon merrie. Waarom deze hengst, mooi hoofd, beweging, gewoon een hengst met veel bot die haar ook wel lan verbeteren.
Uit mijn criccieth hywel merrie krijg ik een brynseion cadivor veulen. Waarom voor deze hengst gekozen? Mooi front, wat wel belangrijk is bij deze merrie, mooie ruime beweging, wat ik eigenlijk bij alle nakomelingen van hem terugzie. Verder heeft ie een fijn karakter en flink bot. Deze combi had ik langer in mn hoofd, moest het nu toch eens uitproberen

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:25

Waar staat tegenwoordig Vechtzichts Hylander? Wij hebben een kleindochter van hem.
De merries blijven bij ons gust. Onze prio ligt bij de sport.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:44

Mijn merrie is drachtig van ijsselvlieds irresistable
Ze verwacht eind maart haar veulen.

Zij is een springbourne huckelyberry .

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:40

Mijn B-merrie is nu drachtig van Bekveld's Dave omdat zijn bloedvoering prima is, heefy zich bewezen zeker kwa beweging en zijn front en hoofd kan Schimp zeker verbetert hebben en voor zover ik zijn nakomelingen heb gezien doet hij dat braaf ... 12 maart verwachten we dus haar 5de veulen ...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:01

Cerdice is drachtig van zippo.
Tara slaan we bewust een jaartje over. Nu wel licht werk onder het zadel. Vorig jaar heeft cerdice een jaartje rust gehad.

Wij hebben zippo nu 2 x op Tara gehad en ben benieuwd hoe de mix met cerdice gaat worden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:12

Mijn merrie V. Criccieth Alladin is drachtig van Blanaeu Vail. Keus is gemaakt vanwege bloedvoering en dat ze wat meer massa mag hebben. Merrie heeft zelf ook Blaneau bloed dus denk dat het wel een goede match is. Veulen van dit jaar, van Drummer Boy, is heel fijn van bouw namelijk. Maar een heel edel ding, nu het op gang komt, komt er ook steeds meer beweging en houding in.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:29

PaysBas schreef:
Waar staat tegenwoordig Vechtzichts Hylander? Wij hebben een kleindochter van hem.
De merries blijven bij ons gust. Onze prio ligt bij de sport.

hylander stond dit jaar bij stal munbus in Limburg, of hij er nog steeds staat weet ik niet zeker.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:04

Mijn merrie V. Shamrock the Cool Colonell verwacht rond 9 maart een veulen van Drummer Boy. Graag wil ik bod en hoofd verbeteren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:27

Wij kiezen al een poosje (3e jaar) voor zippo vanwege het door fokken van goede gangen en een fijne bouw. Zeker voor cerdice is wat verfijning wel prettig.
In omgang ook fijne veulens tot nu toe.
Mocht de "Engelse valk" pony er nog staanvolgend dekseizoen, dan mag die op tara. (Klein kansje) Die had super mooie gangen en wat meer bot, maar heb nog geen veulens daarvan gezien.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:37

Sneeuwpop, je bedoelt waarschijnlijk Eyarth Shammah? Ik dacht dat die slechts 1 jaar in Nederland bleef.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

Mijn Thistledown Shangdu (Stoak Tuscany) is drachtig van Cwrtycadno Taliesin. Die keuze heb ik gemaakt omdat het zo' n mooie hengst is met super bewegingen en mooi hoofd. Hij heeft al zeer veel dagkampioenschappen gewonnen ook. Ik heb er vooral voor gekozen omdat hij een van de weinige Eyarth Celebration zonen op het continent is en een volle broer van de super verever Cwrtycadno Cymro. Uit een Royal welsh winnende moeder.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:52

Voor volgend jaar kies ik Eyarth Tom Tom voor mijn dan 3-jarige Eyarth Martini (Rhoson Shem). Dit vooral omdat het een mooie aansluiting is in het bloed en omdat Tom Tom toch wel een super beweger is. Voor Thistledown Shangdu (Stoak Tuscany)twijfel ik nog. Heniarth Tintagel en Stougjeshoeve Escudo behoren tot de mogelijkheden, maar ik hoorde vandaag dat Eyarth Rambo naar Nederland komt en dan zou die ook wel n grote kans maken. Kortom als iemand tips heeft voor Shangdu, laat maar komen,...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:02

Stino1992 schreef:
Sneeuwpop, je bedoelt waarschijnlijk Eyarth Shammah? Ik dacht dat die slechts 1 jaar in Nederland bleef.

Ja, geloof van wel. Hij had een witte kol.
Vond die echt heel stoer.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:17

Dat zijn al een mooi aantal reacties. Ik merk wel dat de meesten van jullie de hengstenkeuze baseren op het verbeteren, oftewel toevoegen van iets van wenselijk is. Of iets gemeenschappelijks in de bloedvoering.
Ikzelf ben van mening dat je het makkelijkst verbetert in hoofd en in beweging, mocht dat gewenst zijn.
Na al die jaren die wij fokken, hetzij meerdere jaren met dezelfde hengst, of soms ook maar 1 seizoen, is mij opgevallen dat bot het allermoeilijkst is. Al heel snel wordt het beenwerk weer fijner.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:28

Ik dek zoals normaal met mijn eigen hengsten. Twee a merries zijn gedekt door mijn schimmel hengst. Keuze voor hem vanwege afstamming. Ene merrie is een halfzus van de hengst via de vader.
Hengst heeft super bot en dat mogen beide merries meer hebben.
Mijn cob is gedekt door damon. Dit eigenlijk omdat ik de merrie niet vertrouw op een ander adres (zeer lastig karakter). Damon is zelf een gouden hengst en geeft zijn karakter door. Overigens is ze denk ik niet drachtig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:47

regtur schreef:
Dat zijn al een mooi aantal reacties. Ik merk wel dat de meesten van jullie de hengstenkeuze baseren op het verbeteren, oftewel toevoegen van iets van wenselijk is. Of iets gemeenschappelijks in de bloedvoering.
Ikzelf ben van mening dat je het makkelijkst verbetert in hoofd en in beweging, mocht dat gewenst zijn.
Na al die jaren die wij fokken, hetzij meerdere jaren met dezelfde hengst, of soms ook maar 1 seizoen, is mij opgevallen dat bot het allermoeilijkst is. Al heel snel wordt het beenwerk weer fijner.

Daarom dat ik graag een merrie met veel bot heb, mijn 3 jarige heeft een iets minder hoofd, maar wel bot en massa. Dat scheelt een stuk. Merries die ik vorig jaar heb aangekocht, vooral op bot gelet. Dat wil ik er eigenlijk al gewoon inhebben