[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:49

Diana ik denk dat Regtur bedoelt dat veel zwarten die je tegen komt, van Viper zijn.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:38

Oke dan heb ik dat verkeerd opgevat. En dat klopt denk ik wel, maar er zijn toch meer zwarte hengsten? En bruine hengsten kunnen ook zwarte nakomelingen geven en sommige schimmels ook.
Maargoed, punt was idd of jullie ze kenden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:56

Diane_Basje schreef:
Oke dan heb ik dat verkeerd opgevat. En dat klopt denk ik wel, maar er zijn toch meer zwarte hengsten? En bruine hengsten kunnen ook zwarte nakomelingen geven en sommige schimmels ook.

nee, ik bedoel idd niets negatiefs over Viper. Juist niet, maar ik wilde alleen aangeven dat er zoveel zwarte nakomelingen van hem zijn. En die doen het goed in de mensport. Dat staat los van het feit dat ik zwart niet mooi vind. Maar veel mensen vinden het wel mooi, en dat is hun goed recht.
Ik vind het wel grappig als er eens een zwart veulen bij ons geboren wordt, maar gewoon omdat we kleuren in de fokkerij op zich wel boeiend vinden.
Van de hengsten Ozal en Vikariens Jolyon zijn ook wel meerdere zwarten geboren en die zijn zelf donkerbruin. Er zullen vast meer voorbeelden zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:07

In 42 jaar is er bij ons nog nooit een zwart veulen geboren, zelfs niet één die zwartgeboren is en later schimmel werd. Dus het is een kleur die gewoon in bepaalde stammen voorkomt. Of we ooit verrast gaan worden? Alles is mogelijk.

(edit) feitelijk is dat wel vreemd, de moederlijn begint met drie zwarte merries op rij. Daarnaast hebben we ook veel Revel Choice in onze lijn, en die had een volle broer (Revel Black Magic) die zwart was. Ook fokte Clan Pip zwart (Revel Caruso)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:32

Vimpenny Thunder komt uit een zwarte moeder. mogelijk geeft hij wel de kleur door. Maar op 1 na heeft hij alleen schimmelmerries gedekt, en als die geen kleur fokken, komt er ook niet van. Wij hopen zelf op 1 mooie bruine.....hengst of merrie, mag allebei.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:01

Vaak wordt zwartbruin (zoals Ozal was) ook voor zwart aangezien. Wij hadden een zwarte merrie, vermoedelijk kwam dat ook bij Clan Pip vandaan dan Joost? Tenminste, het kwam wel bij haar oma Petra vandaan...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 07:21

Westernfreak: Ozal's moeder Forsythia's Trifos was een zwarte. Volgens mij was diens moeder Forsythia's Tosca ook een zwarte en Revel Caruso was ook al een zwarte. Caer Beris Tiara was een schimmel.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:46

regtur schreef:
Diane_Basje schreef:

nee, ik bedoel idd niets negatiefs over Viper. Juist niet, maar ik wilde alleen aangeven dat er zoveel zwarte nakomelingen van hem zijn. En die doen het goed in de mensport. Dat staat los van het feit dat ik zwart niet mooi vind. Maar veel mensen vinden het wel mooi, en dat is hun goed recht.
Ik vind het wel grappig als er eens een zwart veulen bij ons geboren wordt, maar gewoon omdat we kleuren in de fokkerij op zich wel boeiend vinden.
Van de hengsten Ozal en Vikariens Jolyon zijn ook wel meerdere zwarten geboren en die zijn zelf donkerbruin. Er zullen vast meer voorbeelden zijn.

Sorry dan heb ik je echt gewoon verkeerd begrepen.

Ik hou zelf wel van wat kleur en ook zwart kan ik waarderen. Ik vind een schimmeltje zeker niet lelijk, maar omdat het overgrote deel schimmel is, vind ik een kleurtje toch idd meer bijzonder. Ik zie zelf graag ook bruine of valkjes, een palomino vind ik ook nog wel mooi. Toch ben ik zelf altijd wel het type geweest dat ik net altijd iets wil hebben waar er niet gauw 2 van te vinden zijn. Dat wil zeker niet zeggen dat ik niet kan genieten van, bijvoorbeeld, een mooi 4-span witjes.

Er zat bij mijn veulen zoveel zwart in de lijn (de vader van mijn merrie is ook zwart en Viper is homozygoot, dus sowieso geen vossen van zijn kant), dat die kans er dik in zat. Er was nog de vraag of Rosa hem bruin zou verven of niet en of ze haar roan kleurtje door zou geven. Had een roan-zwarte ook heel leuk gevonden bijvoorbeeld.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:48

Westernfreak schreef:
Vaak wordt zwartbruin (zoals Ozal was) ook voor zwart aangezien. Wij hadden een zwarte merrie, vermoedelijk kwam dat ook bij Clan Pip vandaan dan Joost? Tenminste, het kwam wel bij haar oma Petra vandaan...

Er wordt (of werd) nogal eens geknoeid met die kleuren. Zo is Twyford Panache al uitgemaakt voor zwart, voor 'dilute black' en voor hele donkere valk. Zit toch wel even wat verschil in. In elk geval qua doorvererven van kleur.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:28

Nou ja, niet alles is knoeien. Sommige veulenschetsers beweren ook dat een veulen met veel witte haren schimmel wordt, terwijl de merrie vos is en de vader donkerbruin :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:20

even een vraagje,wie kan mij meer vertellen over leybucht celebration?
zag dat hij te koop stond en vind het wel een erg gave hengst!
(helaas bij mij geen plaats voor hengsten,erg jammer)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:04

even een plaatje bijgevoegd van de hengst leybucht celebration
Afbeelding

wat vinden jullie zo van deze hengst?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:12

inowa schreef:
even een plaatje bijgevoegd van de hengst leybucht celebration
Afbeelding

wat vinden jullie zo van deze hengst?

Wel mooi ,goede halslengte, mooie schouder. lijkt wat plat op de croupe en een lang achterbeen. Maarja een foto...
Wat is de afstamming?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:23

het is een zoon van Brynseion Cadivor uit een colne rocket moeder.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:45

mooi type hengst met een mooie bovenlijn. Hoofd lijkt wat eenvoudig, maar daar kunnen wij wel mee leven.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:53

ik dus ook wel...........vind zelf dat hij voldoende bot heeft,mooie hals en idd mooie bovenlijn.
misschien mis ik wat diepte??

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:49

ik had hem ook al gezien. Ik vind hem erg mooi, moet nog wel uitgroeien. Zijn hoofd is voor mij te simpel, maar ik ben wel gecharmeerd van hem. Ik kan alleen niet veel met zijn afstamming.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:53

hoofd is wat simpel maar eerlijk gezegt vind ik het toch wel bij hem passen,het is in elk geval niet lelijk.
en als je terug in de afstamming kijkt zie je wel veel mooie hoofdjes.
en daarbij vind ik het voor een 2,5 jarige een behoorlijke hengst al.
ben er dus niet bang voor dat hij verder niet goed zal ontwikkelen.

ik vind hem wel erg interessant,beetje nieuw bloed kan ook geen kwaad.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:14

Leuk hengstje, kan me goed vinden in de commentaren van regtur. Voor een 2-jarige hengst al heel ver ontwikkeld, ik kan er duidelijk de invloed van Brierwood bloed in zien.

Melanie: hoezo kan je niks met die afstamming? Ik dacht dat die juist goed bij jouw lijnen zou passen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:36

Idd ook grotendeels eens met regtur. Voor een 2jarige idd al mooi ontwikkeld! Mooie hengst.

Ik zag dit weekend echt een geweldig veulen staan, jammer genoeg had ie een flinke onderbeet, dus jammer genoeg moeten laten staan, maar hij was zo leuk.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:10

joost, er is niets mis met zijn lijnen, ik vind alleen geen aansluiting op mijn ponies. Via moederskant nog wel, maar de vader zit wel erg ver weg van mijn ponies. Ik ben nou eenmaal van de lijnteelt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:14

Melanie: Cadivor is een overwegend Brierwood gefokte hengst. Dan zit je ook heel dicht bij Weston/Hisland/Baledon. Daarnaast zit er ook redelijk wat Revel bij. Geen inteelt, wel lijnteelt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:28

Cadivor is idd een erg mooie en goed bewegende hengst.
Wij hebben nog een halfbroer van hem gehad, maar die miste wat mannelijkheid, en tja, daar kun je niets mee.
Dat is later nog wel in orde gekomen, maar toen was hij al verkocht voor de mensport.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:26

inowa, ik las van de week dat Special Edition terug komt en blijft voor de NL fokkerij.

Vraagje: kan iemand mij helpen aan het februari en maart nummer 2009 van het Welsh magazine?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:46

Girlgamer, zou een mailtje naar het Welsh stamboek doen.
Ik heb beiden nummers wel ergens, dus wil eventueel wel wat opzoeken, maar ik doe ze niet weg.