[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:33

Waren er nog Cobs?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:34

Nee, ook die die ik niet meer kon zien waren A'tjes en 1 B

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:46

Westernfreak schreef:
Een merrie van 36 die een veulen krijgt van een eveneens redelijk op leeftijd zijnde hengst, hmmm...zou wellicht niet onmogelijk zijn, maar bijzonder is het wel ! Of het geboortejaar van de desbetreffende pony klopt niet, dat kan natuurlijk ook nog Knipoog

Ik zal jullie maar even uit de droom helpen. De desbetreffende pony bestaat wel degelijk en is de moeder van Aston Simwnt. Maar degen die het papier heeft ingevuld is dus duidelijk niet erg zorgvuldig geweest. Dus de moeder klopt gewoon simpelweg niet. Als een wereldberoemde pony als Dyfrdwy Midnight Moon op haar 36st nog een veulen had gehad, was dat indertijd wereldnieuws geweest. En dat was het niet Knipoog

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:59

weet wel dat Newydd Bethan het onder het zadel gedaan heeft in bergharen dacht ik , die heeft het gehaald met een B

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:53

joostvangestel schreef:
Ik zal jullie maar even uit de droom helpen. De desbetreffende pony bestaat wel degelijk en is de moeder van Aston Simwnt. Maar degen die het papier heeft ingevuld is dus duidelijk niet erg zorgvuldig geweest. Dus de moeder klopt gewoon simpelweg niet. Als een wereldberoemde pony als Dyfrdwy Midnight Moon op haar 36st nog een veulen had gehad, was dat indertijd wereldnieuws geweest. En dat was het niet Knipoog

Dat is natuurlijk ook het gevaar van allbreed, dat mensen niet helemaal goed kijken en de verkeerde dingen invullen...

@Monica, zal even kijken of ik het artikel kan inscannen Knipoog

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:21

Zo, ik had weer heel wat bij te lezen...
Wil toch ook weer even reageren.

Allereerst Patrick; je hebt wat te weeg gebracht met je opmerking 'wijs'; haha!
Ik denk dat iedereen zich aangesproken kan voelen, of juist niet.
Want wat is wijs?
In dit topic vind ik het juist leuk dat alle verschillende mensen meepraten.
De hobbyfokkers, de keuringsmensen, de gebruikers op wedstrijdgebied, en dan nog een groep die gewoon geniet van de Welsh.

Ik las ook ergens: de perfecte hengst bestaat niet.
Ik denk dat het wel meevalt, want wat is perfect?
Voor de een is dit belangrijk, voor de ander dat...

Ik vond het grappig te lezen zoals Joost z'n voorbeeld op allpedigree...
Inderdaad, zoon dekt moeder, oude merrie, of weer eens een foutje op de site; en in dit geval helaas het laatste.

Westernfreak: ik ben ook heel benieuwd naar dat artikel.
Lijkt me ook een mooie uitdaging als 'men' verder gaat onderzoeken of dit in bepaalde stammen meer of minder voorkomt.
Voor rasverbetering lijkt het me nuttig...

En dan ga ik nu weer even verder met rustig meelezen van dit bere-interessante topic!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:10

Wat is "perfect"in de fokkerij?
Vraag het 10 verschillende fokkers, en ze zullen allemaal de accenten ergens anders leggen. Uiteindelijk zul je perfectie nooit bereiken, maar ook niet moeten willen bereiken.Het leuke van fokken is juist de uitdaging, telkens weer te zoeken naar die combinatie die het ideaalbeeld zal gaan benaderen.En daar mag je mi best een leven lang over doen.En ook een leven lang over discussieren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:38

voor mij is beweging en exterieur en rastypischheid belangrijk,maar wanneer een merrie (of hengst) niet geheel rastypisch is(bijvoorbeeld te groot/grof hoofd of te fijn beenwerk) dus een beetje tekort doet dan vind ik het nog niet zo erg.....je kunt altijd proberen te verbeteren.
wat een merrie niet heeft zoek je dan gewoon speciaal in de hengst(of andersom kan ook)

dat geen enkel dier perfect kan zijn merken we denk ik allemaal wel.
ik denk zo zomaar dat er weinig mensen zijn die een merrie of hengst hebben die echt tot in de puntjes voldoen aan de rasbeschrijving(dus inclusief maten van oortjes of stokmaat ofzo)

zo ook bij mijn merrie,s....winoa is te luxe,te fijn in het beenwerk en de ruglijn kan ook veel beter...maar ze heeft een machtig mooi hoofdje.
pepper daarintegen word toch een kast van een merrie met aardig wat bot en super beweging maar heeft een minder mooi hoofd

maar dit zijn dus dingen die ik met de hengstenkeuze kan veranderen(met wat geluk natuurlijk,het kan ook verkeerd uitpakken maargoed, fokken is gokken....je kunt 2 kanten op.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:42

@inowa;
Moet je toch even uitleggen hoe er op dergelijk verschillende pony's de zelfde hengst past... Vork

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:46

ik denk omdat het beide een leuke combi kan geven, je hoeft niet 2 dezelfde veulens te fokken, je probeerd de merrie te verbeteren,als het hengstje dat bij bijde merries kan is het toch goed? dat is fokken, je probeerd geen span te fokken uit 2 verschillende merries..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:50

regtur schreef:
Vraag het 10 verschillende fokkers, en ze zullen allemaal de accenten ergens anders leggen. Uiteindelijk zul je perfectie nooit bereiken, maar ook niet moeten willen bereiken.Het leuke van fokken is juist de uitdaging, telkens weer te zoeken naar die combinatie die het ideaalbeeld zal gaan benaderen.En daar mag je mi best een leven lang over doen.En ook een leven lang over discussieren.

Goeie vraag. In principe zouden we allemaal eenzelfde ideaalbeeld voor ogen moeten hebben. In de realiteit zijn er verschillen. Als we bijvoorbeeld drie voorbeelden nemen die in dit topic aangehaald zijn. Sunwillow Quest, die net een miniatuur Arabier is, of de Baledon ponies, of anders de Flydon ponies. Ik kan daar nog de Gartconnel ponies aan toevoegen. Dan heb ik al 4 verschillende soorten ponies. Gevoelsmatig horen 3 van de 4 zelfs bij het "Coed Coch" soort, maar ook daar zien we heel grote verschillen. Het lijkt wel of dat die 4 fokkers allen een heel ander ideaalbeeld nastreven. En dan vergeet ik simpelweg nog maar een aantal andere types. Tot op zekere hoogte passen al die types ook nog allemaal binnen de rasbeschrijving.

Maar, uiteindelijk zouden we toch allemaal bij hetzelfde uit moeten komen? Of toch niet? Ik denk dat bij iedere pony geldt dat er wel iets aan op te merken. Zelfs al ben je bij het ideaalbeeld van één van de modellen, dan kan je altijd iets meer wensen. Wat dat betreft is de rasbeschrijving ook bijzonder vaag en zijn er bewust zaken onbeschreven gelaten.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:50

Goeiemorgen allemaal!!

Ik kom ff hier binnen vallen!
Hopelijk niet erg, en weet ook niet of dit de goeie topic is voor me vraag....

tis nog vrij vroeg om me vraag testellen,maar aankomend voorjaar wil is me welhs A weer laten dekken.

In 2007 heeft ze een hengstveulen gehad van ysselvlieds special edition... leuk veulen maar heeft naar mijn idee weinig verbeterd... (voor intresse voor fotos van veulen hoor ik het wel)

Mijn merrie is een spingbourne huckkelyberry (type dit nu ff uit me hoofd, weet niet of ik het goed schrijf)

welke hengst zou ik op haar moeten zetten op zeker teverbeteren..? fotos staan een opaar in me profiel, weet niet of ze goed genoeg zijn anders hoor ik het wel.

Wie zou me kunnen adviseren?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:55

inowa schreef:
voor mij is beweging en exterieur en rastypischheid belangrijk,maar wanneer een merrie (of hengst) niet geheel rastypisch is(bijvoorbeeld te groot/grof hoofd of te fijn beenwerk) dus een beetje tekort doet dan vind ik het nog niet zo erg.....je kunt altijd proberen te verbeteren.
wat een merrie niet heeft zoek je dan gewoon speciaal in de hengst(of andersom kan ook)

ik denk zo zomaar dat er weinig mensen zijn die een merrie of hengst hebben die echt tot in de puntjes voldoen aan de rasbeschrijving(dus inclusief maten van oortjes of stokmaat ofzo)

zo ook bij mijn merrie,s....winoa is te luxe,te fijn in het beenwerk en de ruglijn kan ook veel beter...maar ze heeft een machtig mooi hoofdje.
pepper daarintegen word toch een kast van een merrie met aardig wat bot en super beweging maar heeft een minder mooi hoofd

maar dit zijn dus dingen die ik met de hengstenkeuze kan veranderen(met wat geluk natuurlijk,het kan ook verkeerd uitpakken maargoed, fokken is gokken....je kunt 2 kanten op.

zeker benieuwd wat jou hengst gaat brengen bij deze dus totaal verschillende merries.
Tuigpaarden man Jan Schep, zei ooit eens, als het perfecte paard of pony wordt geboren zou je hem eigenlijk direct moeten laten afmaken, want dan is de sport en hobby van het fokken of cq trainen naar beter voorbij. En natuurlijk is voor de een perfect iets geheel anders dan voor de ander

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:40

Die uitspraak van dhr Schep hoor ik ook weleens onder Welshmensen , en dat vind ik een van de meest deprimerende dingen die je zou kunnen zeggen, als het over de fokkerij gaat. het gaat er in mijn ogen dan niet meer om dat die perfecte nooit gefokt zal kunnen worden, maar meer in d etrant van"het is mij-topfokker- nog nooit gelukt en dus zal het jou ook nooit lukken". Ik erger me mateloos aan dit soort gezegdes, alsof je je er maar bij neer moet leggen, dat je nooit wat zult bereiken.
ook zo'n dooddoener is dat de jury maar een paar minuten naar je pony kijkt en je erzelf 365 dagen tegen aan moet kijken. So what, we gaan niet naar een keuring omdat we er zelf naar willen/moeten kijken, maar om een waardeoordeel en ieder die meedoet gaat voor een positieve mening.
Het hoofd in de schoot leggen is m.i. het slechtste wat een fokker kan doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:52

regtur, die zin van dat de jury maar een paar minuten naar je pony kijkt en je erzelf 365 dagen tegen aan moet kijken.

Hier ben ik het deels mee eens. Ik heb absoluut geen moeite met commentaar/plaatsing. Maar wil dan wel weten waarom dat zo is, met onderbouwing! En naar mijn idee is hier nog weleens gebrek aan. Ik heb weleens een argument gehad waarbij ik me vroeg wat ik ermee moest...
Daarnaast heb ik weleens mijn twijfels aan de jury's die de Cobs staan te keuren. Hoewel jury's...in dat jaar was het er maar eentje.

Even een edit, typfout verbeterd op verzoek. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-08 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:11

niemand?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:16

Melanie, wat wilde je verbeteren in 2007?
Aan mijn advies heb je niets, daarvoor weet ik nog te weinig, zeker van de A's.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:18

Melanie is idd handig om erbij te vertellen wat de verbeteringspunten zijn. Op foto's kan je wel wat zien, maar dat vertekend toch snel. Jij weet het beste wat de zwakke en sterke punten zijn van je merrie natuurlijk Knipoog

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:19

meer type in het hoofd.. lisa heeft een zware hals (zeiden ze op de keuring vorig jaar...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:32

Ligt er ook denk ik aan welk type je zelf na streeft.
De hals is diep aangezet bij de bruine en heeft weinig oprichting.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:27

BlackDevils schreef:
@inowa;
Moet je toch even uitleggen hoe er op dergelijk verschillende pony's de zelfde hengst past... Vork

Als de hengst een beetje stempelt, moet dat geen probleem zijn.
Ik zou liever een en dezelfde hengst op 2 verschillende merries gebruiken, en dan het liefst ook nog een paar jaar, tenzij het resultaat totaal nergens op lijkt natuurlijk.
Je kunt dan van de nafok de beste selekteren en zo een stam opbouwen, met een paar merries, die mogelijk ook weer een beetje op 1 lijn zitten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:00

patrick76 schreef:
inowa schreef:

zeker benieuwd wat jou hengst gaat brengen bij deze dus totaal verschillende merries.
Tuigpaarden man Jan Schep, zei ooit eens, als het perfecte paard of pony wordt geboren zou je hem eigenlijk direct moeten laten afmaken, want dan is de sport en hobby van het fokken of cq trainen naar beter voorbij. En natuurlijk is voor de een perfect iets geheel anders dan voor de ander

anders ikke wel,
ik heb een heel groot risico genomen bij deze hengstenkeuze daar de hengst en mijn merrie,s nog geen nakomelingen hebben.
maar de hengst kon allebei mijn merrie,s verbeteren,of hij het ook doet is afwachtten maar ik heb alle vertrouwen in deze hengst.
echter vraag ik me wel af wat er bij pepper uitrolt,zowel pepper als de hengst hebben een redelijk groot hoofd.
maar dat zijn de risico,s die je neemt.

we zullen het zien,pepper zal het eerste veulen van deze hengst gaan krijgen...in totaal komen er geloof ik 8 veulens van deze hengst bij ik geloof 5 verschillende types merrie,s

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:40

Dat is extra spannend als het de hengst zijn eerste jaargang is. Ik verwacht ook de eerste jaargang van mijn hengst.
Heb je al een keuze voor komend jaar?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:36

regtur schreef:
Die uitspraak van dhr Schep hoor ik ook weleens onder Welshmensen , en dat vind ik een van de meest deprimerende dingen die je zou kunnen zeggen, als het over de fokkerij gaat. het gaat er in mijn ogen dan niet meer om dat die perfecte nooit gefokt zal kunnen worden, maar meer in d etrant van"het is mij-topfokker- nog nooit gelukt en dus zal het jou ook nooit lukken". Ik erger me mateloos aan dit soort gezegdes, alsof je je er maar bij neer moet leggen, dat je nooit wat zult bereiken.
ook zo'n dooddoener is dat de jury maar een paar minuten naar je pony kijkt en je erzelf 365 dagen tegen aan moet kijken. So what, we gaan niet naar een keuring omdat we er zelf naar willen/moeten kijken, maar om een waardeoordeel en ieder die meedoet gaat voor een positieve mening.
Het hoofd in de schoot leggen is m.i. het slechtste wat een fokker kan doen.

de perfecte pony of het perfecte paard zal er volgens mij nooit zijn. Het kan altijd beter, mooier, typischer, beter bewegend, groter, kleiner etc. En ik denk dat je moet proberen datgene te fokken wat jij mooi vind of dat gene fokken wat jij na streeft of datgenen fokken wat jij wilt gaan gebruiken in de sport. Moet de kwaliteit van een pony niet laten afhangen van een oordeel van een jury. Vandaag de kampioen en morgen staat dezelfde pony achteraan. Als ik 's avonds na een keuring mijn pony weer mee naar huis neem dan is hij/zij nog even mooi of slecht als 's morgens toen we ermee van huis gingen.

willeke1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:30

regtur schreef:

Ik lees dit topic nu al een poosje mee maar reageerde tot nu toe niet. Ik lees in dit berichtje iets tegenstrijdigs t.o.v een van de latere berichtjes.Willen we nu wel een perfecct fokken of niet, of moet die "afgemaakt" worden omdat anders de fokkerij klaar is. Je reageert heftig als iemand dit zegt maar nu lees ik toch echt hetzelfde hier.