Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Westernfreak schreef:Een merrie van 36 die een veulen krijgt van een eveneens redelijk op leeftijd zijnde hengst, hmmm...zou wellicht niet onmogelijk zijn, maar bijzonder is het wel ! Of het geboortejaar van de desbetreffende pony klopt niet, dat kan natuurlijk ook nog
joostvangestel schreef:Ik zal jullie maar even uit de droom helpen. De desbetreffende pony bestaat wel degelijk en is de moeder van Aston Simwnt. Maar degen die het papier heeft ingevuld is dus duidelijk niet erg zorgvuldig geweest. Dus de moeder klopt gewoon simpelweg niet. Als een wereldberoemde pony als Dyfrdwy Midnight Moon op haar 36st nog een veulen had gehad, was dat indertijd wereldnieuws geweest. En dat was het niet
regtur schreef:Wat is "perfect"in de fokkerij?
Vraag het 10 verschillende fokkers, en ze zullen allemaal de accenten ergens anders leggen. Uiteindelijk zul je perfectie nooit bereiken, maar ook niet moeten willen bereiken.Het leuke van fokken is juist de uitdaging, telkens weer te zoeken naar die combinatie die het ideaalbeeld zal gaan benaderen.En daar mag je mi best een leven lang over doen.En ook een leven lang over discussieren.
inowa schreef:voor mij is beweging en exterieur en rastypischheid belangrijk,maar wanneer een merrie (of hengst) niet geheel rastypisch is(bijvoorbeeld te groot/grof hoofd of te fijn beenwerk) dus een beetje tekort doet dan vind ik het nog niet zo erg.....je kunt altijd proberen te verbeteren.
wat een merrie niet heeft zoek je dan gewoon speciaal in de hengst(of andersom kan ook)
dat geen enkel dier perfect kan zijn merken we denk ik allemaal wel.
ik denk zo zomaar dat er weinig mensen zijn die een merrie of hengst hebben die echt tot in de puntjes voldoen aan de rasbeschrijving(dus inclusief maten van oortjes of stokmaat ofzo)
zo ook bij mijn merrie,s....winoa is te luxe,te fijn in het beenwerk en de ruglijn kan ook veel beter...maar ze heeft een machtig mooi hoofdje.
pepper daarintegen word toch een kast van een merrie met aardig wat bot en super beweging maar heeft een minder mooi hoofd
maar dit zijn dus dingen die ik met de hengstenkeuze kan veranderen(met wat geluk natuurlijk,het kan ook verkeerd uitpakken maargoed, fokken is gokken....je kunt 2 kanten op.
BlackDevils schreef:@inowa;
Moet je toch even uitleggen hoe er op dergelijk verschillende pony's de zelfde hengst past...
patrick76 schreef:inowa schreef:voor mij is beweging en exterieur en rastypischheid belangrijk,maar wanneer een merrie (of hengst) niet geheel rastypisch is(bijvoorbeeld te groot/grof hoofd of te fijn beenwerk) dus een beetje tekort doet dan vind ik het nog niet zo erg.....je kunt altijd proberen te verbeteren.
wat een merrie niet heeft zoek je dan gewoon speciaal in de hengst(of andersom kan ook)
dat geen enkel dier perfect kan zijn merken we denk ik allemaal wel.
ik denk zo zomaar dat er weinig mensen zijn die een merrie of hengst hebben die echt tot in de puntjes voldoen aan de rasbeschrijving(dus inclusief maten van oortjes of stokmaat ofzo)
zo ook bij mijn merrie,s....winoa is te luxe,te fijn in het beenwerk en de ruglijn kan ook veel beter...maar ze heeft een machtig mooi hoofdje.
pepper daarintegen word toch een kast van een merrie met aardig wat bot en super beweging maar heeft een minder mooi hoofd
maar dit zijn dus dingen die ik met de hengstenkeuze kan veranderen(met wat geluk natuurlijk,het kan ook verkeerd uitpakken maargoed, fokken is gokken....je kunt 2 kanten op.
zeker benieuwd wat jou hengst gaat brengen bij deze dus totaal verschillende merries.
Tuigpaarden man Jan Schep, zei ooit eens, als het perfecte paard of pony wordt geboren zou je hem eigenlijk direct moeten laten afmaken, want dan is de sport en hobby van het fokken of cq trainen naar beter voorbij. En natuurlijk is voor de een perfect iets geheel anders dan voor de ander
regtur schreef:Die uitspraak van dhr Schep hoor ik ook weleens onder Welshmensen , en dat vind ik een van de meest deprimerende dingen die je zou kunnen zeggen, als het over de fokkerij gaat. het gaat er in mijn ogen dan niet meer om dat die perfecte nooit gefokt zal kunnen worden, maar meer in d etrant van"het is mij-topfokker- nog nooit gelukt en dus zal het jou ook nooit lukken". Ik erger me mateloos aan dit soort gezegdes, alsof je je er maar bij neer moet leggen, dat je nooit wat zult bereiken.
ook zo'n dooddoener is dat de jury maar een paar minuten naar je pony kijkt en je erzelf 365 dagen tegen aan moet kijken. So what, we gaan niet naar een keuring omdat we er zelf naar willen/moeten kijken, maar om een waardeoordeel en ieder die meedoet gaat voor een positieve mening.
Het hoofd in de schoot leggen is m.i. het slechtste wat een fokker kan doen.
regtur schreef:Wat is "perfect"in de fokkerij?
Vraag het 10 verschillende fokkers, en ze zullen allemaal de accenten ergens anders leggen. Uiteindelijk zul je perfectie nooit bereiken, maar ook niet moeten willen bereiken.Het leuke van fokken is juist de uitdaging, telkens weer te zoeken naar die combinatie die het ideaalbeeld zal gaan benaderen.En daar mag je mi best een leven lang over doen.En ook een leven lang over discussieren.