[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:36

Je moet nu ook weer niet denken dat WPBR/NWR in NL zaligmakend is! We hebben als Welshfokkers de springrichting geheel vergeten. Bijna nooit staat er internationaal een Nederlandse welshpony als winnaar! Ook niet op bijvoorbeeld de Nederlandse kampioenschappen. Daar doen we toch iets verkeerd

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:04

Dat is wel waar, de Nwr of WPBR is ook niet echt mijn ding op sportgebied, geef mij maar een pony met duits bloed :), kun je al een stuk meer mee.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:40

PeeWij schreef:
Je moet nu ook weer niet denken dat WPBR/NWR in NL zaligmakend is!

Zalig verklaren doen ze alleen in Rome, PeeWij ;)

En wat ik verder van de halfbloeden zie is dat er veel veranderd is in de 4 decennia die ik meekijk. Veel meer dan in de andere sekties bijvoorbeeld. En verder denk ik dat de echte topfokkers eerder pragmatisch denken over hoe het nóg beter kan, dan gewoon alleen maar op hun borst kloppen dat ze het zo goed doen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:30

Misschien een moment voor een voorbeeld van Partbred kruisingen, jaarlingen.
Vos is een A- merrie x New Forest
Schimmel is een A-merrie x NWR

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer foto's KLIK hier!

Als ik het zo hoor dan zal de vos in Engeland het goed doen.
De schimmel kan als opmerking krijgen dat de hals kort is maar in beweging super. Feitelijk zouden ze niet naar de maat moeten kijken maar ik ben benieuwd wat ze zeggen over 2 jaar bij de stamboekopname... ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:58

Die zijn er beiden goed uit BD!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:37

houden zich best Andre. Toch een voorkeur voor de schimmel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:13

Die zien er prima uit, blackdevils. Vanuit mijn oogpunt zie ik wel veel meer Welsh uitstraling bij de schimmel. Zo te zien heeft de schimmel in de beweging inderdaad erg weinig last van haar iets korte hals ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:26

Idd in de vos is meer van de new forest te zien. Wel leuke pony's.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:36

Een mooi stel BD.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de schimmel. Vind die ook mooier in de schouder. Bij de vos is die wat stijler.
Ik hou toch wel wat meer van dat spectaculaire. Het moet mooi zijn om naar te kijken en het het liefst krijg ik er nog kippenvel van.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:59

De vos is inderdaad iets degelijker ondanks dat de hengst voor NF-begrippen toch luxe is.
Afgelopen jaar is de merrie (eerste foto in de link) helaas gust gebleken maar als het goed is nu drachtig van een NRPS-hengst (Idzard) voor meer bloed.
Misschien volgend jaar maar eens dekken bij de vader van de schimmel: Don Diëgo.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:30

Peter, klopt hoor. De springrichting is idd veel minder aandacht voor geweest. Hierin zijn het nog altijd de New Foresters die aan de leiding gaan.

BD, leuke pony's hoor. Mijn voorkeur gaat toch ook echt naar het schimmeltje, iets meer schnitt en veel meer Welsh uitstraling. NWR vader? Zo ja, welke?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:45

AniekR schreef:
BD, leuke pony's hoor. Mijn voorkeur gaat toch ook echt naar het schimmeltje, iets meer schnitt en veel meer Welsh uitstraling. NWR vader? Zo ja, welke?

Het is de Diëgo uit Minihopps die je wel kent. ;) :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:50

Serieus? Was vorig jaar in Gieten toch?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:53

Jah serieus. :P Ik was verbaasd toen ik deze foto's laatst zag. :j

Gieten meen ik ook inderdaad. :j

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:57

Afbeelding
Gevonden, had haar er niet meer van herkend :+

Maar beweging heeft ze dan niet van een vreemde dus ;)

*edit*
Ze heeft nog wel wat van d'r mams als veulen zo:
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:26

Nu we het hier toch over partbreds etc hebben. Ik wil zelf 1 van mijn A merries eens laten dekken door een andere sectie of ras om voor mezelf een leuke rijpony te fokken. Ik twijfel nog steeds tussen een Welsh Cob en een sportpony type. Het veulen zal als partbred geregistreerd worden. New Forest vind ik goede ponies, alleen te klein. Veulen moet uitkomen rond de 1.40m. Iemand een idee? Geen NWR hengsten.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:37

Dan zou ik een Welsh Cob proberen, heb je evt ook met wat meer maat.
New Forest pony's vind ik zelf eerlijk gezegt weer heel weinig aan :o

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:07

als je je merrie bij een Cob dekt, kun je die dan als partbred registeren? Krijg je toch gewoon een sectie C of als hij/zij te groot wordt een sectie D?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:16

Klopt, die komen naar mijn weten dan niet in het Part Bred register. :n

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:17

Ik bedoel dat het een partbred wordt als ik dek met een sport pony. Cob wordt idd gewoon een C.
Ik heb zitten denken aan een Engelse Volbloed, maar vind ik mijn merrie dat niet het juiste type voor. Een Cob heeft wel de voorkeur, maar ik heb nog steeds geen geschikte hengst gevonden. In Nederland vind ik niets en de meeste Engelse hengsten zijn niet via KI beschikbaar.

Trouwens, nu Patrick heeft over sektie C. Is dat echt zo dat als je C uit de maat groeit, het een D wordt? Hoe zit dat met bloedvoering dan? Stel mijn A merrie krijgt ene veulen van een Cob en dat veulen wordt boven de 1,37m, dan moet het dus in de sektie D komen? Maar het is geen D, maar een C. Een cob wordt toch anders omschreven dan een C?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:28

dat is dus het risico dat je loopt met zo'n kruisingsproduct. Een te grote C komt niet aan de bak maar met een te kleine Cob hoef je opkeuringen en shows ook niet te komen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:51

Melanie: je wil een pony van rond de 1.40m fokken uit een A merrie? ik ben bang dat je daar twee generaties voor nodig hebt. Ik zie eerder het omgekeerde gebeuren, een grote merrie met een A hengst, dan zou ik me voor kunnen stellen dat de maat eerder die richting op gaat.

Persoonlijk zou ik zoiets dus in twee generaties doen, ook al betekent dat dat de kwaliteiten van je merrie dan verder "verdund" zijn.

Ik ken heel weinig voorbeelden van echt succesvolle producten uit ouders met erg grote maatverschillen (meer dan 30 cm maatverschil). Misschien kan blackdevils overigens aangeven hoe groot zijn kruisingen lijken te worden. Ik denk dat je als jaarling daar al wel iets over zou kunnen zeggen. Dat zijn namelijk kruisingen met een maatverschil van (ruim) meer dan 20 cm, als ik het goed heb.

Overigens is hier een videootje van de pony Café au Lait, een pony van een bokker, die van de hengst Cappuccino is uit de merrie Sumrin Turia. Turia was als tweejarige al 1.21m en is toen door ons (met pijn in ons hart) verkocht. Café Au Lait is kennelijk een C pony, dus niet boven de 1,37m. Maar partbreds kunnen deze zeker goed gebruikt worden, al zie ik deze nog niet zomaar hoog scoren op een exterieurkeuring.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:07

Oké, vraag. Mijn pony, nu 2,5, staat werkelijk te trappelen om aan het werk te gaan. Wat kan ik het beste doen?

Maandagavond heb ik haar 10 min 'gelongeerd', kijken of ze het begreep, ze deed het meteen allemaal zoals het hoort :wow:

Wat heb ik toch een slimme pony. <3

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:46

Hallo, ik ben enige tijd niet online geweest, maar meld me hier weer eens!
Wij zijn in het bezit van 4 Welsh-pony's. Een 2,5 jarige Welsh-Cob hengst en 3 Welsh-A tjes!

Allen geweldige pony's, maar helaas hebben wij door (blijvend) tijdgebrek en de komst van ons 2e kindje moeten beslissen om 2 pony's te verkopen. Ik kan ze allemaal niet de tijd en aandacht geven die ik zou willen.
Daarom wil ik hier jullie kenners ons span zwart/bruine Welsh-A pony's aanbieden. Een goed huis is erg belangrijk voor mij! Ik hoop dat jullie met ons mee willen denken....mocht je zelf interesse hebben, of iemand weten, dan hoor ik het graag!

Zie mijn advertentie voor foto's en informatie:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1366795

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:22

T3mptati0n schreef:
Oké, vraag. Mijn pony, nu 2,5, staat werkelijk te trappelen om aan het werk te gaan. Wat kan ik het beste doen?

Maandagavond heb ik haar 10 min 'gelongeerd', kijken of ze het begreep, ze deed het meteen allemaal zoals het hoort :wow:

Wat heb ik toch een slimme pony. <3

Die van mij is ook 2.5 nu. Ik heb ze ook een paar keer gelongeerd nu, doet ze eigelijk heel netjes. Heb er ook eens een zadeltje opgelegd, vond ze ook geen probleem, even aan de longe met zadeltje, naja maw ze loopt alsof ze het al jaren doet. :) Niks spectaculair of spannends aan. :D Ze heeft gisteren voor het eerst een bitje ingehad, ging goed, verkeersmak is ze al altijd geweest, en ik wil haar deze winter in het tuig zetten, paar keer laten slepen en dan pas volgende zomer gaan oppakken.
Het is allesbehalve een spannende pony :), maar zoooo braaf.