[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:07

PeeWij schreef:
Er zouden meer mensen met de instelling en gedrevenheid van de familie Wormgoor moeten zijn. Dat zou het niveau van keuringen verder omhoog brengen! Hoe meer fanatieke deelnemers hoe beter het is voor het niveau. Ook voor ons geldt: het seizoen mag wel weer beginnen. Ik zit niet te wachten op de sint en de kerstboom maar op mei zodat het keuringsseizoen weer begint!

Stiekum gaat het seizoen achter de schermen gewoon door he. De hengsten komen terug van de hengstenweides om klaar gemakt te worden voor de HK. Hier liggen de 1e dekens alweer op de HK gangers van 2011.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:49

AniekR schreef:
Maar ik denk dat het alleen maar goed is dat je mensen hebt die overal komen hoor. De Welsh pony moet toch gewoon draaiende blijven op mensen die gek genoeg zijn om die beesten maar overal mee heen te slepen en al hun tijd in steken.

Gek? Ik noem het passie en liefde voor het ras.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:48

Diane_Basje schreef:
Je bedoelt mijn pony? *D Of nog eentje?

nee hoor, hoewel ik Rosina wel kende. Giel op zijn top wel zo'n 10 merries, hij wa geen echt bekende fokker. Ben er vaak geweest, een keer om Sumrin Tessa bij SumrinTristan te dekken. Helaas bleef ze toen gust.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:06

mensen die niet van pony's zoals Pierrot (en er zijn nog genoeg anderen te noemen) houden of van dieren die zo bewegen moeten inderdaad maar Haflingers gaan fokken. ;) Inderdaad zoals Yorick zegt bij de verkiezing van de NWR met beste draf is er veel meer herrie en dat vind men wel normaal. Waarom hebben ze dat eigenlijk niet voor elke sectie?! Op de RW leeft het publiek ook altijd erg mee en laten ze zich ook flink horen als er best bewegende dieren langskomen.
Welsh pony's fokken en showen is emotie en de een uit dat meer als een ander natuurlijk. Wij doen het op onze manier en draaien vaak leuk mee. Als een ander daar moeite mee heeft moeten ze maar even 5 minuten de andere kant opkijken.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:15

AniekR schreef:
Yorick en een grote mond? Welnee :+

Maar ik denk dat het alleen maar goed is dat je mensen hebt die overal komen hoor. De Welsh pony moet toch gewoon draaiende blijven op mensen die gek genoeg zijn om die beesten maar overal mee heen te slepen en al hun tijd in steken.

cuneracobs schreef:
aniek , engelse jury kan een goede nwr die in een goed welsh type staat erg goed waarderen. de ei leggen ze alleen wat anders binnen hun partbred fokkerij.

Er zijn ook wel juryleden die een goede sportpony met die Welshopdruk wel kunnen waarderen. Maar door veel Engelsen wordt er toch wat minzaam naar gekeken. Dat beeld van part-breds kan ik volkomen begrijpen als je ziet wat voor misbaksels er in Engeland lopen, want daar ben ik ook wel van geschrokken daar. Helaas komen op de Engelse shows hier in NL vaak weer niet een representatief beeld van NWR's die we hier wel heben.
Maar ook zie ik bij veel Engelse jury's dat ze de hier gewenste beweging niet op prijs stellen. Wat ik gezien heb is het rij-niveau gemiddeld genomen ook niet zo hoog daar. Dus waar wij goed bewegende, mogelijk EK, pony's proberen te fokken, willen zij simpele pard-bredjes zien die makkelijk door de ring lopen mooi te zijn.

denk dat het ook 2 verschillende soorten secties zijn met verschillende doelen. Het NWPCS heeft zomaar besloten dat de pard-bredjes zoveel op een NWR moeten lijken. In het moederland proberen ze een Welsh pony met rijeigenschappen te fokken. Hier in Nederland begint het er steeds meer op te lijken dat ze een sportpony willen fokken die ergens nog iets op een Welsh lijkt. Niks mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd. Laten we die dieren in het NWR houden en de partbred (volgens de in het moederlang geldende regels) hier ook een kans geven.

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:20

Kan iemand mij nu eens duidelijk en simpel uitleggen wat het verschil is tussen NWR en partbred? Weet dat beide een bepaald deel Welsh moeten voeren, maar als ik kijk naar de HK, dan zie ik zelf geen verschil tussen deze 2.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:32

Melanie5 schreef:
Kan iemand mij nu eens duidelijk en simpel uitleggen wat het verschil is tussen NWR en partbred? Weet dat beide een bepaald deel Welsh moeten voeren, maar als ik kijk naar de HK, dan zie ik zelf geen verschil tussen deze 2.

dat komt omdat ze ze in Nederland gelijk (willen) trekken. Pak een Engels journal, zoek een paar foto's op en zie de verschillen. in Nederland willen ze iets fokken wat bijna een KWPNer lijkt en vooral zo beweegt met Welsh bloed.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:39

WPBR minimaal 12,5% welsh bloed gekruist met alle ander bloed toegestaan! NWR minimaal 25% welshbloed met uitsluitend Engels, Arabisch of Anglo-Arabisch volbloed!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:34

Ik zie persoonlijk het nut niet om als A fokker commentaar op een register te geven, waaruit ik toch geen dieren mag gebruiken voor mijn fokprogramma. Ik kan natuurlijk wel een observatie geven van wat ik zie. Bij het WPCS is feitelijk geen beschrijving van het fokdoel van de WPBR. Op de website van het WPCS wordt voornamelijk over karakter en kracht gepraat en "good bone". Bij de WPCSA zijn ook muilezels toegestaan in de WPBR. (jawel, ezels x welsh ponies). Die mogen zelfs meedoen aan de keuringen (hoewel die natuurlijk bar weinig winnen). WPBR is voor de Britten meer een uiting geweest van: "kijk eens wat je allemaal uit die Welsh pony kan fokken". Goeie reclame als een WPBR iets groots wint.

Het NWPCS heeft wel een rasbeschrijving voor zowel de NWR als voor de WPBR. Mijn persoonlijke mening is dat elke kruisingsfokkerij een doodgeboren kindje is zonder een duidelijke doelstelling. Bij een ras kan je nog enige variatie toestaan, maar bij een mengelmoes zal je selectie moeten toepassen om enigszins tot een herkenbaar beeld te komen. Wat het fokdoel voor zo'n WPBR is, is absoluut niet aan mij, dat is eerder aan de fokkers die zich daarmee bezighouden.

Overigens heb ik wel de indruk dat veel fokkers in Groot-Brittannie erg veel waardering hebben voor de resultaten die in Nederland geboekt zijn met de halfbloedfokkerij.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:22

Wat betreft hengst met de beste draf verkiezing zou wat mij betreft ook best bij andere secties mogen. Is inderdaad een erg leuke manier om het publiek ook de mogelijkheid te geven hun mening te geven.
Maar denk dat het ooit gekomen is omdat de NWR als enige sectie op de hengstenkeuring niet geplaatst wordt, maar enkel aangewezen voor de verrichtingen. Zo met die verkiezing valt er toch nog wat extra's te 'winnen'.

Wat betreft de vergelijking van een NWR met een KWPN-er ben ik het niet mee eens. Als liefhebber van beide zijn er toch wel overduidelijke verschillen. Er was een tijd dat veel NWR's te paards waren, maar er wordt alweer jaren op gehamerd om terug te gaan naar het echte ponytype. En je ziet toch echt dat het echt sportponytjes zijn met Welsh opdruk.
Vind het ook raar dat jij bewegen als een KWPN-er aanhaalt. Want bij jullie in de familie fokken ze toch echt pony's met goede beweging (ik heb geregeld met Yorick een discussie in de ring over de beweging en moest dit jaar ook toegeven dat ik op de CK goed bewegende A's heb gezien, waar dit bij de NWR dit jaar helaas tegen viel).
Alleen is volgens mij bij de sectie A een goede beweging voor veel mensen een pluspunt. Terwijl je als sportpony nog zo'n mooie pony kan hebben, maar zonder goede beweging ben je gewoon nergens.

En waarom het fokdoel van de part-bred gelijk is getrokken aan de NWR, snap ik ook niet, maargoed, net als wat Joost zegt is dat ook weer niet 'mijn' sectie. Imo laat je een heel deel van de markt liggen door geen goede sportpony's in de kleinere maten te fokken (maar als niet-B-fokker, denk ik ook fok daar iets meer maat in en goede beweging, dan heb je ook een super sportpony in de C maat).
Maar waar je vooral grote verschillen in ziet tussen de Engelse part-bred in de Nerderlandse NWR is dat in Engeland voornamelijk nog gewoon een A, B, C of D met wat er maar bij loopt (veel kruisingen met tinkers gezien :=) gekruisd wordt. Ik had haast het idee dat er amper bij nagedacht werd, laat staan een doel was om een bepaald soort pony te fokken. In de NWR wordt gewoon al jarenlang naar een bepaald type toegefokt en doorgefokt en heb je veel meer een uniforme populatie.

@ Joost, nou ben ik deze zomer voor het eerst in Wales geweest en natuurlijk nog lang niet alle fokkers gesproken die er zijn. Maar we zijn bij een stuk of 15 fokkers op bezoek geweest, maar als je dan in gesprek raakt zijn die niet echt bekend met de Nederlandse 'part-bred's' en halen ze toch vaak eerst even de neus op als je er over begent ;)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:24

Girlgamer schreef:
AniekR schreef:

Gek? Ik noem het passie en liefde voor het ras.

Dat komt ongeveer op hetzelfde neer toch ;) Ik heb vriendinnen die me helemaal voor gek verklaren dat ik zo veel met die domme beesten bezig ben. Maar dan kom ik elke dag langs een tennisbaan of heb ik een vriendin die nogal hoog meedraait in de korfbalwereld en ik snap er de ballen van dat mensen hun hele hebben en houwen daar in gooien. Maarja zo hebben we allemaal wat toch?

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:42

Ik reken mezelf dan maar tot een gek die vol passie bezig is met zijn hobby. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat er sinds de geboorte van onze kleine meid er wel het besef is gekomen dat er nog belangrijker dingen zijn dan onze ponies. Maar het blijft "a way of live".

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:03

patrick76 schreef:
Melanie5 schreef:

dat komt omdat ze ze in Nederland gelijk (willen) trekken. Pak een Engels journal, zoek een paar foto's op en zie de verschillen. in Nederland willen ze iets fokken wat bijna een KWPNer lijkt en vooral zo beweegt met Welsh bloed.

Zonde zeg ik dan weer, maar mss niet slecht voor de sportpaarden/pony's.

Tja op vlak van keuringen heb ik weinig te zeggen, toch zeker op welsh vlak, pas het eerste jaar dat ik eraan meedeed. Maar er volgt wel meer, en tja ervaring komt met de jaren dan. :). Hier blijft het toch grote hobby, maar ook wel passie, al is dat ook iets wat moet groeien denk ik.

Eventjes een foto van mijn merrie vandaag, jammer dat ze met de keuring niet zo door de baan ging ;) haha.
Afbeelding

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:45

AniekR schreef:
(ik heb geregeld met Yorick een discussie in de ring over de beweging en moest dit jaar ook toegeven dat ik op de CK goed bewegende A's heb gezien, waar dit bij de NWR dit jaar helaas tegen viel)

:(:) 8-)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:13

yorick schreef:
AniekR schreef:
(ik heb geregeld met Yorick een discussie in de ring over de beweging en moest dit jaar ook toegeven dat ik op de CK goed bewegende A's heb gezien, waar dit bij de NWR dit jaar helaas tegen viel)

:(:) 8-)

Ja zo ben ik dan ook wel weer, dat ik dat dan gewoon toe geef ;)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:14

Maar hoe kijk je naar bewegingen van de gemiddelde A pony. Moet deze sterk dragend en ondertreden vanuit het achterbeen zijn of mag deze ook wat vlakker zijn?
Zeer sterk ondertredend is voor de gemiddelde beginnende ruiter van pak en beet 7 a 8 jaar niet uit te zitten.
In UK mogen de bewegingen allemaal wat vlakker zijn, zowel in de sectie A als sectie B.
Schieten we in NL niet iets te ver door?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:21

Daar heb je wel een punt Peewij, vind ik dus ook, maar goed wat ik dan weer merk in de praktijk is dat als je die beweging er onder het zadel ook uit moet krijgen je er behoorlijk aan moet rijden, een 7-8jarige zie ik dat gemiddeld niet doen eerlijk gezegd, dan past de pony zich vaak ook aan en gaat vlakker en trager lopen. Een beweger in vrijheid hoeft het niet onder het zadel evenveel te tonen. Achterhandgebruik moet er zowiezo in zeker mate uit zichzelf zijn, achterhand blijft de motor, dus die moet er gewoon zijn, zonder motor gaan ze niet vooruit en zo nog moeilijker uit te zitten door kinderen, de rest moet je er zelf aanrijden ;). Ik heb twee verschillende bewegers, de jongste is vlakker, zoals je zegt, en dat blijft echt een kinderpony, zal ook met rijden zo zijn denk ik.
Wat ook met rijden en kinderen belangrijk is, is volgens mij ruggebruik, een goede verende rug zal makkelijker een kind uitdragen, dan een plank die vasthoud, daarin speelt uiteraard karakter (ivm ontspannen)een rol, maar ook de bouw (lange vlakke rug, of ietsje meer rugvorm).

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:57

Als dressuuramazone zie ik zeker graag een sterk achterbeengebruik. Zoals hierboven gezegt is dat idd de hele moter voor onder het zadel (maar dat is misschien ook meteen de hele reden waarom ik een heel ander beeld heb bij de bewegingsvorm en ook de voorkeur voor de NWR heb ;))
Ook zou wat dat betreft eerder het karakter ten sprake komen voor een kind van 7/8 dan de beweging. Bij een brave (voor kinderen geschikte) pony zal deze pony echt niet meteen als een totilas de baan door gaan. Maar mocht het kindje beter leren rijden valt er wel wat uit te rijden.

Een pony met goede beweging en balans van zichzelf is gewoon veel makkelijker na te rijden wanneer de kindjes hier klaar voor zijn.
Ik zie zo vaak op concours kinderen aan het stuntelen op een pony die niet kan bewegen. Dan zie je ook vaak terug dat er totaal niet op een goede galop gelet wordt. Pony's die gewoon niet willen galoperen, omdat ze gewoon amper lekker door het lichaam kúnnen galoperen. Hoe moet een klein kindje er dan ooit een volte mee rijden in galop.

En Peter, klopt in Engeland mag de beweging allemaal wat minder en wat simpeler zijn. Als de pony maar wat braaf door de ring loopt in de showrubrieken. Maar onder het zadel is het showgebeuren hier gewoon miniem en is de afname voor de sport toch gericht op dressuur (of springen), waarbij het gevraagde niveau toch weer wat hoger is.

Het rijdoel is hier gewoon heel anders en imo ligt daar dus ook het verschil in dat in Nederland de beweging wat meer moet zijn als wat ze in Engeland willen zien.

Gelukkig als je er meer beweging in wil fokken, betekend dat niet dat er gelijk geen eenvoudiger bewegers meer zullen zijn voor de kindjes die hier nog wel wat moeite mee hebben ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:36

Maar zelfs dan Aniek valt het wel mee hoor, een beweger sjeest ook niet door de baan met een kind erop die niet in evenwicht zit en niet mee kan zitten. Of mss zie ik het allemaal teveel uit het 'brave pony' oogpunt ;) en zetten ze het gewoon op een lopen.
Die van mij zijn gewoon braaf op dat vlak, gaat het kind minder mee, gaan ze gelijk rustig lopen, zit er een iets kundiger ruiter op die wat meer vraagt, krijg je ook meer en een pittiger pony onder het zadel, maar over het algemeen zijn ze beide zo mak als iets. Deze week is de ene voor het eerst op buitenrit geweest, goed zadelmak en behoorlijk gereden sinds deze zomer, we zijn én langs de kermis, voetbalveld, hondentraining, feesttent, honderden vlaggetjes gelopen, onderweg trekkers tegengekomen, fietsers, noem maar op, maar ze is nergens van onder de indruk. Geweldig toch zo'n merrie! Kun je zo een kind mee naar buiten sturen. Jongste van 2 is net zo, die kan zo tussen het grote verkeer gezet worden, ze vind het de normaalste zaak van de wereld. Beide twee heel coole pony's op dat vlak :). Wil gewoon een leuke kinder/gebruikspony fokken, die er ook mooi uitziet, en denk dat ik op dat vlak wel een mooie basis heb.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:57

Maar niet in de goede galop en geen volte kunnen rijden zegt meer over het niveau van de ruiter als van de pony. Vraag maar eens aan het gemiddelde kind wat al een tijdje op een manege rijdt op welke hand een wending wordt gereden! Je moet eens weten hoe vaak je hoort, op de binnenhand!!!!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:07

Ines, dat is imo ook het belangrijkste voor een kinderpony, dat ze een goed karakter hebben. Tuurlijk mag er wel een keer wat in zitten, maar ze moeten vertrouwd zijn met kleine kinderen.
Denk dat dat vaker het probleem is dan dat een pony té goed beweegt en het kind de pony niet uit kan zitten.

En Peter, natuurlijk is linker en rechter galop (of uberhaupt links en rechts) moeilijk voor een kind. Maar ik heb het over pony's die gewoon niet willen galoperen en moeilijk galoperen, omdat ze gewoon niet over een fijne galop beschikken (in de juiste galop achterwege gelaten). Dan is het ook niet gek dat kinderen galoperen ook moeilijk vinden, want de pony wil/kan het simpelweg ook niet.
En bij het gemiddelde niveau op een manege spreek je ook nog niet over 'kunnen rijden' ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:10

PeeWij schreef:
Maar niet in de goede galop en geen volte kunnen rijden zegt meer over het niveau van de ruiter als van de pony. Vraag maar eens aan het gemiddelde kind wat al een tijdje op een manege rijdt op welke hand een wending wordt gereden! Je moet eens weten hoe vaak je hoort, op de binnenhand!!!!!

maar dat ligt aan hoe het erin geduwd is, vraag maar eens aan gemiddelde volwassen ruiter hoe je een wending rijdt, es kijken hoeveel dan zeggen binnenhand. Dat is ook een reden waarom ik mijn kinderen niet naar een manege zou sturen. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:15

Ik denk dat beweging inderdaad wel een punt is wanneer je besluit voor welk doel je fokt. Wil je een tuigpony fokken, dan is een mooi voorbeen natuurlijk super, maar voor een kinderpony niet geschikt.
Ik probeer correct bewegende ponies te fokken. Dat hoeft niet spectaculair te zijn, maar wel goed. Dus niet overdreven. Een pony moet makkelijk bewegen, soepel zijn en makkelijk te rijden.
Ik zie op keuringen wel eens ponies die heel spectaculair LIJKEN te bewegen, maar zeker niet correct zijn. Een heel hoog opgetild voorbeen gaat vaak gepaard met het wegdrukken van de rug en een opgerichte hals. Als ruiter heb je daar niets aan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:57

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:29

AniekR schreef:
@ Joost, nou ben ik deze zomer voor het eerst in Wales geweest en natuurlijk nog lang niet alle fokkers gesproken die er zijn. Maar we zijn bij een stuk of 15 fokkers op bezoek geweest, maar als je dan in gesprek raakt zijn die niet echt bekend met de Nederlandse 'part-bred's' en halen ze toch vaak eerst even de neus op als je er over begent ;)

ja, protectionisten zijn er natuurlijk ook altijd bij. Maar ik baseer me liever op Britten die op Nederlandse premiekeuringen zijn geweest, of bijvoorbeeld op de internationale in Kootwijk. Mensen die NWR/WPBR hier niet kennen, kunnen er ook geen mening over hebben. Overigens, deed Kooihûster Taeke het niet goed aan die kant van de Noordzee? Wat ik wel vaak hoor is dat de fokdoelen aan die kant wat anders zijn dan bij ons, wat zich ook uit in verschillende kwaliteiten.