[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:29

Vraagje, het is alweer een aantal jaren terug, maar weet iemand misschien waar de pony's van dhr. G. Noten heen zijn gegaan na zijn overlijden (4 a 5 jaar geleden)? Zijn vrouw zei dat ze geen pony's meer heeft en dat ze er geen info over heeft. Maar ze moeten ergens heen zijn gegaan en hoop dat iemand hem gekend heeft én weet waar zijn pony's naartoe verkocht zijn.

Heb al eerder een oproepje geplaatst hoor, dus weet dat ik iets moeilijks vraag. Maar probeer toch nog een poging.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:24

Voor de liefhebber hebben we een 3 jarige palomino merrie te koop. Ysselvliedt's Special Edition x Springbourne Gala. Dragend van Vechtzicht's Hywel. Kijk op onze website voor foto's

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:29

aniek , engelse jury kan een goede nwr die in een goed welsh type staat erg goed waarderen. de ei leggen ze alleen wat anders binnen hun partbred fokkerij.

wij kijken altijd erg goed voor we naar een show gaan wie er komt en wat wij dan mee nemen, anders gaan wij beslist niet.

boomer geeft de springers, wij hebben een 3 jarige boomer hengst staan , en meerdere gehad van hem ook boomer zelf mee gemaakt daar komen toch wel aparte sport ponys van af

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:09

Even iets heel anders. Voor het komende jaar hebben we mogelijk nog een paar jonge hengsten die we wel willen uitlenen/verhuren voor de fokkerij. Kleinschalig, max. een stuk of 4 merries. Verschillende bloedlijnen en afstamming. PB voor info.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:57

Regtur, laat maar even weten via de mail welke je hebt. Ik ga er sowieso 1 verhuren, misschien 2 volgend jaar, dus heb misschien wel plek.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:08

denk dat een boel inzenders het leuk meedoen en een gezellig dagje uit een beetje ontgroeid zijn en echt voor de prijzen gaan. Wij proberen van te voren wel te achterhalen wat het jurylid fokt, wat hij aankoopt en welke type pony's hij op andere shows hoog plaatst. De RW kampioen van vorig jaar had dit jaar zomaar achteraan kunnen staan bij het jurylid dat dit jaar keurde. Terwijl dezelfde merrie volgend jaar weer 1 van de grootste kanshebsters is.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:40

Tja, wij zijn nog niet met onze Welsh pony's naar een keuring geweest, dat gaat volgend jaar allemaal gebeuren. Ik denk dat wij sowieso naar de dichtstbijzijnde keuringen gaan en voor keuringen in bv Tolbert ligt het eraan wie er komen jureren.
Het is voor ons voornamelijk om een leuke dag te hebben, maar als je meer dan 2 uur moet rijden en ze waarderen je pony niet omdat zij zelf van andere type's houden, dan heb ik geen zin om daar bijna laatste te gaan staan als het van tevoren een beetje in te schatten is.
Het blijft natuurlijk vreemd dat je er zo over moet denken en blijkbaar vinden er mensen dat je de rasbeschrijving (even puur sectie A) op verschillende manieren kan opvatten/lezen. Ben ik het niet mee eens, maar dat is mijn mening.

Hmm, bij de Haflingers is het allemaal niet zo ingewikkeld en die gaan volgend jaar ook gewoon mee naar de keuringen. Dus het wordt toch streng selecteren naar welke keuringen we gaan.

regtur, ik ben ook wel benieuwd welke hengsten je hebt om uit te lenen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:03

Diane_Basje schreef:
Vraagje, het is alweer een aantal jaren terug, maar weet iemand misschien waar de pony's van dhr. G. Noten heen zijn gegaan na zijn overlijden (4 a 5 jaar geleden)? Zijn vrouw zei dat ze geen pony's meer heeft en dat ze er geen info over heeft. Maar ze moeten ergens heen zijn gegaan en hoop dat iemand hem gekend heeft én weet waar zijn pony's naartoe verkocht zijn.

Heb al eerder een oproepje geplaatst hoor, dus weet dat ik iets moeilijks vraag. Maar probeer toch nog een poging.

Zoek je specifieke ponies? Ik heb net een pony gevonden via bokt hier ;) Overigens, Giel had ook Jolanda, de moeder van Rober, Maaskant's Jurgen, Maaskant's Brigitte en Caspar. Die had indertijd een leuk merrieveulen van Sumrin Tristan. Die zou ik graag nog eens terugzien ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:17

Hier nog wel iemand die wel voor zijn plezier naar keuringen of shows gaat. Nu doen wij over het algemeen wel redelijk mee, maar dit jaar ook wel achteraan gestaan omdat de jurykeus anders was dan verwacht. Voor ons is het leuk om af en toe een kampioenschap te behalen maar toch hechten we ook erg veel waarde aan de mening van collegafokkers over onze pony's.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:19

Girlgamer schreef:
Tja, wij zijn nog niet met onze Welsh pony's naar een keuring geweest, dat gaat volgend jaar allemaal gebeuren. Ik denk dat wij sowieso naar de dichtstbijzijnde keuringen gaan en voor keuringen in bv Tolbert ligt het eraan wie er komen jureren.

En bij welk juryleden zouden jullie dan wel of niet willen showen op een NWPCS keuring?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:59

bij het NWPCS is het ook altijd van te voren bekend wie er keurt dus ook daar kun je je planning aan aanpassen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:20

Kijk, wij zijn natuurlijk nog maar groentjes in de Welsh wereld. Wel een hoop ervaring in de fokkerij en shows ed, maar hier is het toch weer anders.
De familie Wormgoor kwamen we dit jaar overal wel tegen. En ik kan dit waarderen. Mensen ergeren zich aan Haflingerfokkers die je overal tegenkomt en die opschepperig overkomen en een grote mond hebben maarrrr: ze zijn er wel altijd en het enthousiasme en de passie stralen er vanaf. Ach, en niet iedereen is perfect of hetzelfde.
Je kunt idd niet altijd vooraan staan en als je denkt dat je op die en die keuring waarschijnlijk laag eindigt omdat die en die jureren, dan is het ook wel een beetje slap om dan niet te gaan. Iig ik zou me er niet zonder goede reden (voor mezelf) door laten weerhouden om naar die keuring te gaan.
Voor ons geld dat het plezier en het zien van andere pony's contact met collega fokkers voorop staat.
Maar het ligt eraan Yorick, als het EN ver rijden is EN er komt een jury waarvan je weet dat ze een iets ander type meer waarderen dan het mijne, dan moet ik er nog eens dubbel hard over nadenken om te komen. Maar ik ben niet zo flauw dat ik van tevoren alle keuringen critisch ga bekijken met wie er komt jureren en me al definitief niet aanmeld. Als een van de merrie's er goed bij staat of misschien wel het veulen van volgend jaar er perfect op staat, dan ga ik toch no matter wie er jureert. Gelukkig hoeven we niet nu al vast te leggen waar we heen gaan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:44

ergert de fam. Wormgoor zich aan Haflingerfokkers? of lees ik het nu verkeerd?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:46

patrick76 schreef:
ergert de fam. Wormgoor zich aan Haflingerfokkers?

Ik dacht al wat is er toch met de familie Wormgoor aan de hand??? :+ Nu snap ik het! New Challange .... kampioen haflinger van 2010! }> :+ :D ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:49

PeeWij schreef:
patrick76 schreef:
ergert de fam. Wormgoor zich aan Haflingerfokkers?

Ik dacht al wat is er toch met de familie Wormgoor aan de hand??? :+ Nu snap ik het! New Challange .... kampioen haflinger van 2010! }> :+ :D ;)

he hebben we die Shetlanderfokker ook weer. :D ;) :+

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:33

patrick76 schreef:
ergert de fam. Wormgoor zich aan Haflingerfokkers? of lees ik het nu verkeerd?

Zoals het er staat fokken jullie Haflingers :Y)
Maar je snapt wel hoe ik het bedoel neem ik aan ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:35

De fam.Wormgoor fokt een boel maar geen haflingers voor zover ik weet. Maar waarschijnlijk werd je wel begrepen hoor .

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:40

yorick schreef:
De fam.Wormgoor fokt een boel maar geen haflingers voor zover ik weet. Maar waarschijnlijk werd je wel begrepen hoor .

Ik heb ooit een wpbr van de familie op de keuring in Heteren gezien! Wil ik geen haflinger noemen maar zeker geen welsh :+

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:43

Maar de reden dat je de Fam.Wormgoor overal tegen komt heeft te maken met het feit dat het showen van onze pony's onze lust en leven is. Het seizoen is voor ons ook altijd te kort. Ik weet niet helemaal of je in jouw verhaal nu bedoelt dat wij opschepperig zijn en een grote mond hebben........... Maar wij zijn in ieder geval trots op onze pony's en willen natuurlijk dat iedereen onze pony's mooi vind. Maar zoals je zelf al zegt: smaken verschillen. En dat is maar goed ook.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:45

PeeWij schreef:
yorick schreef:

Ik heb ooit een wpbr van de familie op de keuring in Heteren gezien! Wil ik geen haflinger noemen maar zeker geen welsh :+

Volgens het NWPCS is een Part Bred ook een welsh hoor. Ook wij wisten toen wel dat het niet het Sporttype PB was wat de heren toen zochten. Het enige jammere was dat de jury de humor er niet van zag. They were not amused.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:05

yorick schreef:
Maar de reden dat je de Fam.Wormgoor overal tegen komt heeft te maken met het feit dat het showen van onze pony's onze lust en leven is. Het seizoen is voor ons ook altijd te kort. Ik weet niet helemaal of je in jouw verhaal nu bedoelt dat wij opschepperig zijn en een grote mond hebben........... Maar wij zijn in ieder geval trots op onze pony's en willen natuurlijk dat iedereen onze pony's mooi vind. Maar zoals je zelf al zegt: smaken verschillen. En dat is maar goed ook.

Kijk, dat bedoel ik. En dat is te zien en ik vind dat mooi!

Ik weet niet of jullie opschepperig zijn en een grote mond hebben. Goed ken ik jullie niet. Maar ik was er wel bij op de hengstenkeuring en heel veel mensen ergerden zich behoorlijk toen Pierrot door de baan ging, aan de "herrie". Ik vond het prachtig en de hengst wist ook wat die moest doen, dus wat is het probleem?
Maar zo bedoel ik, iedereen heeft wel iets...
Als er geen fanatieke mensen bij zijn dan is het ook maar saai :+

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:15

Er zouden meer mensen met de instelling en gedrevenheid van de familie Wormgoor moeten zijn. Dat zou het niveau van keuringen verder omhoog brengen! Hoe meer fanatieke deelnemers hoe beter het is voor het niveau. Ook voor ons geldt: het seizoen mag wel weer beginnen. Ik zit niet te wachten op de sint en de kerstboom maar op mei zodat het keuringsseizoen weer begint!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:37

joostvangestel schreef:
Diane_Basje schreef:

Zoek je specifieke ponies? Ik heb net een pony gevonden via bokt hier ;) Overigens, Giel had ook Jolanda, de moeder van Rober, Maaskant's Jurgen, Maaskant's Brigitte en Caspar. Die had indertijd een leuk merrieveulen van Sumrin Tristan. Die zou ik graag nog eens terugzien ;)

Ik zoek voornamelijk de pony Rosie (v: Valendonk's Sander, blijkt geen goedgekeurde hengst te zijn helaas..., m: Amstelhoeve's Rosina, Rosie is een schimmel). Ik geloof niet dat Amstelhoeve's Rosina in zijn bezit is geweest, dus hij zal Rosie wel niet zelf gefokt hebben. Maar hij heeft wel mijn pony gefokt en heb geen idee hoe ze via via bij mij terecht is gekomen. En of er nog meer nakomelingen van Rosie rondlopen. En ik vraag me af waarom een Preferente merrie als Amstelhoeve's Rosina gedekt is door een veulenboek-hengst.

Wat leuk dat hij ook Jolanda in zijn bezit gehad heeft, dat wist ik niet! Die zit natuurlijk bij mijn merrie's veulen in de stamboom via High Flown's Viper. Leeft die nog (de pony Jolanda bedoel ik)? Is Giel Noten een grote fokker geweest of niet? Raar dat er niks op internet te vinden is over hem of zijn pony's. Had de man graag een keer ontmoet. Hij heeft zijn pony's dus ook nooit een stalnaam meegegeven?

Ik heb net een pony gevonden via bokt hier ;)

Je bedoelt mijn pony? *D Of nog eentje?

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:59

De mensen die zich ergerden op de HK aan de "herrie" moeten niet meer naar een HK gaan. Zodra er een NWR wordt verkozen tot de hengst met de beste draf is er nog veel meer herrie. Het zijn waarschijnlijk mensen die zelf nog niks bereikt hebben in de fokkerij of een ander het plezier niet gunnen. Ik denk dat 99 procent van alle HK bezoekers het prachtig vinden als een pony zo bewegen kan als Pierrot. Overigens kwam de "herrie" niet alleen van de Fam. of aanhang. Het gejuich kwam van alle kanten en zo groot is de Fam. nu ook weer niet. Maar ik ben iig blij dat jij als beginnende Welsh fokker er wel van kunt genieten ,want zulke mensen hebben we nodig in de Welsh (show) fokkerij.
Laatst bijgewerkt door yorick op 01-10-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:02

Yorick en een grote mond? Welnee :+

Maar ik denk dat het alleen maar goed is dat je mensen hebt die overal komen hoor. De Welsh pony moet toch gewoon draaiende blijven op mensen die gek genoeg zijn om die beesten maar overal mee heen te slepen en al hun tijd in steken.

cuneracobs schreef:
aniek , engelse jury kan een goede nwr die in een goed welsh type staat erg goed waarderen. de ei leggen ze alleen wat anders binnen hun partbred fokkerij.

Er zijn ook wel juryleden die een goede sportpony met die Welshopdruk wel kunnen waarderen. Maar door veel Engelsen wordt er toch wat minzaam naar gekeken. Dat beeld van part-breds kan ik volkomen begrijpen als je ziet wat voor misbaksels er in Engeland lopen, want daar ben ik ook wel van geschrokken daar. Helaas komen op de Engelse shows hier in NL vaak weer niet een representatief beeld van NWR's die we hier wel heben.
Maar ook zie ik bij veel Engelse jury's dat ze de hier gewenste beweging niet op prijs stellen. Wat ik gezien heb is het rij-niveau gemiddeld genomen ook niet zo hoog daar. Dus waar wij goed bewegende, mogelijk EK, pony's proberen te fokken, willen zij simpele pard-bredjes zien die makkelijk door de ring lopen mooi te zijn.