[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:49

patrick76 schreef:
op elk potje pats een dekseltje en met karakter pony's moet je kunnen omgaan ;)

...en op WW passen zelfs 2 dekseltjes, heb je wel gezien na de ereronde. Romy inmiddels 14 en haar kleine zusje Rachel voorop.
Ik heb vandaag ook gezien hoe Romy opstapt. Boksprong via de achterhand van de pony. ;)

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:02

Haha gekke Willie, ik vind het een geweldige pony om op te rijden... als ik er ooit nog zoeentje tegenkom :).

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:14

zitake schreef:
Haha gekke Willie, ik vind het een geweldige pony om op te rijden... als ik er ooit nog zoeentje tegenkom :).

Wij zijn ook helemaal blij met hem.
Eindelijk , na een paar jaar de titel verdiend: Allround Sportpony NWPCS kleine maat.
Mooie afsluiter voor Romy. Heel mooi. Alles bereikt wat er te winnen valt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:17

Is idd heel mooi :). Op naar de volgende ruiter hé, we zullen hem vast nog terug gaan zien ;), en wie weet over 2 jaar hier een klein WW'tje in de wei ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:24

vond het vandaag wel heel gek toen ik zag dat ww werd gekeurd tussen de sectie B pony's.??!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:49

Patrick, WW is ingemeten bij de B ponies. In de sport zijn de indelingen qua stokmaat anders dan bij de Welsh. A ponies lopen daar tot 1.17m. Omdat WW net iets groter is, start hij bij de B ponies (1.18-1.27m).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:02

Melanie5 schreef:
Patrick, WW is ingemeten bij de B ponies. In de sport zijn de indelingen qua stokmaat anders dan bij de Welsh. A ponies lopen daar tot 1.17m. Omdat WW net iets groter is, start hij bij de B ponies (1.18-1.27m).

bij de sportdag wordt er aan de hand gekeurd in indeling van de secties. Niet in de rijmaat :Z Want dan zouden er vele sectie B en misschien ook wel een aantal kleine NWR of WPBR bij de sectie C moeten worden gekeurd. Waren ook genoeg pony's die nog nooit officieel gemeten zijn dus ben benieuwd wat de daadwerkelijke reden is. Denk dat de concurentie in de sectie A voor ww groter was dan bij de sectie B

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:13

ik wil hier mijn mening wel over geven......ik heb s'morgens op het secretariaat nog nagevraagd of het wel klopte maar er werd mij verzekerd dat hij in die groep mee moest lopen !

Verder houd ik mij maar aan jouw onderschrift , patrick

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:33

patrick76 schreef:
vond het vandaag wel heel gek toen ik zag dat ww werd gekeurd tussen de sectie B pony's.??!!

Wij vonden dat in d e eerste instantie ook erg flauw. De groep A ponies was veel kleiner en daar had hij beter tussen gepast. Dat was hetzelfde met bestgaande. Ik snap er helemaal niets van, dat hij niet gewoon bij de A-tjes mocht. In zijn groep zaten zelfs een paar NWR ponies. Maar gelukkig liep hij ze er met gemak uit.
Het zal inderdaad wel met de sportmaat te maken hebben, maar ik geloof dat er met die maten ook wel wat aan de hand is....

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:42

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:47

Ik ben gek op witte koppies. Geeft zijn moeder altijd witte hoofden?

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:49

Melanie5 schreef:
Ik ben gek op witte koppies. Geeft zijn moeder altijd witte hoofden?

50/50 ongeveer. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de hengst.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:56

yorick schreef:
Voor de liefhebbers van iets apart moois........

http://link.marktplaats.nl/378806786

mooie pony over 3 jaar onder het zadel of de gok wagen en hem opfokken voor de HK.

Echt prachtig, zag hem al staan, zoiets zoek ik voor de toekomst, bij gebrek aan stalling voorlopig nog niet. Mocht er volgend jaar weer zoeentje uitkomen, je weet me te vinden ;)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:22

Even hier een vraag hoor; krijg er elders geen reactie op helaas!
Kielshoop Honeyhill en Veenstra's Promiss; hoe is jullie ervaring met springcapaciteiten? Klopt het een beetje als ik zeg dat Boomer en Bodo meer allround zijn dan de eerste twee?

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:38

zitake schreef:
yorick schreef:
Voor de liefhebbers van iets apart moois........

http://link.marktplaats.nl/378806786

mooie pony over 3 jaar onder het zadel of de gok wagen en hem opfokken voor de HK.

Echt prachtig, zag hem al staan, zoiets zoek ik voor de toekomst, bij gebrek aan stalling voorlopig nog niet. Mocht er volgend jaar weer zoeentje uitkomen, je weet me te vinden ;)

Hij kan de eerste winter buiten wel overleven hoor. :D

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:00

Gaaf veulen yorick!
Hoop dat mijn merrie ook zulke gave veulens geeft :~

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:58

T3mptati0n schreef:
Gaaf veulen yorick!
Hoop dat mijn merrie ook zulke gave veulens geeft :~

Dat witte moet lukken.......voor de rest durf ik het niet te zeggen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:27

zin om een kleine discussie te starten nav het topic van de youngstock show. Waarom is de jury voor jullie zo belangrijk om te beslissen of je wel of niet met je pony naar een show gaat??

Voor mij staat het plezier op zo'n dag en de ervaring voor de pony's en mijzelf voorop. Daarnaast speelt voor mij de afstand nog mee (zou dolgraag mee doen met veel meer shows, maar 'even' naar Oldenbroek voor de dragon is wel een afweging die dan zwaar mee telt). Dat ik dan een jury tref die van een compleet ander type pony houd is ms jammer, maar voor mij niet zo belangrijk, de uitslagen van die shows komen toch niet op je stamboekpapier erbij te staan.. (en voor de regionale keuringen worden de jury's niet bekend gemaakt, wanneer dat wel het geval zou zijn zou ik dat ms nog wel overwegen in mijn keuze voor naar welke ik toe zou gaan).

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:48

@ boeflover: in principe kijk ik niet zo perse welke jury op welke keuring jureerd. Eerder naar de verwachte conditie van de pony / veulen op de datum van de keuring en idd ook de afstand naar de keuring. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik ontzettend kan balen als ik net die jury heb die mijn type niet kan waarderen, of niet genoeg kan waarderen naar mijn zin. Er zit nogal een verschil in de Nederlandse jury's vind ik, daarom begrijp ik het ook wel dat er fokkers zijn die echt op jury selecteren.

Buiten dat om denk ik dat je een pony nooit een plezier doet met een keuring en al het gedoe er om heen, ze lopen liever lekker op de wei. En wat betreft eigen plezier ga ik liever heen om te kijken dan al dat gevlieg en ge-ren. Het keuring klaar maken vind ik overigens wel weer erg leuk.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:17

[quote="boeflover"]Voor mij staat het plezier op zo'n dag en de ervaring voor de pony's en mijzelf voorop. Daarnaast speelt voor mij de afstand nog mee (zou dolgraag mee doen met veel meer shows, maar 'even' naar Oldenbroek voor de dragon is wel een afweging die dan zwaar mee telt). Dat ik dan een jury tref die van een compleet ander type pony houd is ms jammer, maar voor mij niet zo belangrijk. quote]

Dit vind ik een hele goeie houding en gedachtengang. Spijtig dat er dan altijd mensen zijn die dan even de mensen moeten sneren die niet gewonnen hebben. Blijf gezellig en sportief, want zij zijn het ook.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:52

Ik ga niet vaak naar shows, maar ik kijk wel wat voor type de jury zelf fokt. Ik fok een type dat niet elke jury aanspreekt. Ik heb wel eens fouten gemaakt, door bij de verkeerde jury te komen. Wel staat bij mij plezier op de eerste plaats. Het is een hobby en daar mag je best fanatiek in zijn, maar sommigengaan over lijken om voor aan te staan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:50

ben het helemaal eens met boeflover alleen voor speelt de afstand niet maar de tijd... als wij iets willen doen moeten wij daar echt tijd voor MAKEN...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:45

Hier speelt idd ook tijd en afstand een rol. Jury tja, had mijn jongste merrie ook mee dit jaar naar een show waar ze ook niet bepaald het type van de jury was, maar het was voor haar wel een goede ervaring. En dat is nog altijd belangrijk vind ik. Wil je echt gaan ervoor dan is het idd handig om jury even te gaan bekijken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:56

Afstand is ook belangrijk inderdaad. Ik heb zelf geen rijbewijs en moet dus altijd vervoer regelen. Niet iedereen wil ver rijden, want het kost je toch een dag.
Daarnaast houd ik mijn ponies zo natuurlijk mogelijk. Dat houdt in dat ik geen kilo's voer erin ga douwen. Ik ga niet mijn ponies overvoeren voor die ene moment opname op een show.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:21

boeflover schreef:
zin om een kleine discussie te starten nav het topic van de youngstock show. Waarom is de jury voor jullie zo belangrijk om te beslissen of je wel of niet met je pony naar een show gaat??

Als je een beetje naar de manier kijkt hoe er in Engeland gejureerd wordt, snap ik heel goed dat mensen kijken naar wie er jureerd.
Op de keuringen van het NWPCS heeft bijna iedereen geloof ik wel wat te zeggen over de verschillende juryleden, maar er wordt toch met 2 (en soms 3) man naar de pony's gekeken en wordt ook aandacht geschonken aan hoe dicht de pony gewoon bij het complete plaatje komt.

In Engeland wordt er veel meer op type gefokt en ook zeker gejureerd. Er staat één fokker in de baan die de pony's beoordeelt op wat zijn smaak is. Er is dit jaar op de Royal Welsh wel te zien geweest hoe veel invloed de keuze van wat juryleden op de deelname heeft gehad.
Dus als zo'n jury naar Nederland komt te jureren, snap ik heel goed dat mensen een beetje kijken wat voor type hij/zij zelf fokt. Want daar zal ook naar gejureerd worden.

Natuurlijk staat plezier ook voorop en mochten wij voor wat Engelse show op gaan geven is het zeker voor het plezier en de ervaring. Want voor de grote concurrentie en waardering van Engelse jury's hoef je niet met NWR's aan te komen.
Maar het lijkt me voor de pony's zeker goed om ze een paar keer mee te nemen buiten de NWPCS keuringen om (en leuk en gezellig natuurlijk).