[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:38

Nee, dus wordt het een te kleine partbred.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:42

Ja je was me voor ;)
Wel een leuk dier overigens hoor.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:50

Hoe groot is een cob?

en wat is een partbred?

ik ga echt puur voor een veulen voor mezelf en niet voor de handel dus wat dat betreft maakt het me niet uit. Vind dit een onwijs gave hengst. Maar beetje uitleg over bovenstaande vragen is niet verkeerd geloof ik hhahaha.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:50

Aha, ik had het bericht (net als bijna iedereen in dit topic) verkeerd gelezen. Thea wil een pony fokken, helemaal voor zich zelf, en daarbij de maat vergroten door een hengst te gebruiken uit de D-maat.

Dan maakt handelswaarde al helemaal niet uit. Overigens kan ook dat heel goed. Stal Orchard is helemaal op een A merrie gebouwd (Twyford Grenadine). Redelijk recentelijke is een merrie uit onze stam, Sumrin Turia, nog door een rijpony hengst gedekt met een behoorlijk verdienstelijke springende pony uit de C maat tot gevolg (zoek hier maar op Cafe Au Lait). Is een ruin, niemand die meer naar papieren vraagt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:52

Ik had nog geen foto's geplaatst van de laatste 2 veulens.

Dit is Wonderwells Vivaldi:

Afbeelding
Afbeelding

En Wonderwells Cinderella:

Afbeelding
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:14

Mooie veulentjes Girlgamer, moeten er nog komen of waren dit de laatste?

Thea, ik vind Good looking een super mooi dier, als ik een c merrie of een d merrie had dan gebruikte ik hem zo. het idee om hem op mijn grootste a merrie te zetten heeft nog gespeeld, maar ik durf dit gewoon weg niet, ik wil er mijn merrie niet aan riskeren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:22

Ze zijn mooi Tanja! Is Venus al verkocht?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:56

Mooie veulens Tanja :D Heel goed gelukt.

FS Goodlooking is volgens mij een hele grote D Part-Bred (1.48 m.) Dat is dus zo-ie-zo 26 cm verschil met een A merrie en dan heb je een Welsh A merrie die echt groot is. Ik zou daar dus nooit aan beginnen, zeker niet met een merrie die nog nooit geveulend heeft :n

@Thea1978:
Een sectie A is een Welsh Mountain Pony (tot 1.21,9 m) ZIE LINK

Een sectie B is een Welsh Pony (tot 1.37,2 m) ZIE LINK

Een sectie C is een Welsh Pony of the Cob Type (tot 1.37 m) ZIE LINK

Een sectie D is een Welsh Cob (vanaf 1.37,2 m. en niet echt een bovenmaat) ZIE DEZE LINK

Onderstaande pony's hebben wel Welsh voorouders. Het zijn echter kruisingen. NWR ZIE DEZE LINK
Een N.W.R. is een Nederlandse Welsh Rijpony, met alleen Welsh bloed, Anglo Arabier, Arabier of Engels volbloed gekruist (sportpony, meest gewenste maat rond de 1.48 m.)

DE PART BRED is ook een kruising met Welsh voorouders, maar bloedpercentages en toegestaan 'vreemd' bloed is anders als bij de NWR - Zie deze link
Een Part Bred is een Welsh gekruist met alle rassen (kan dus elke maat zijn)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:40

@Abba Dank je wel voor je uitleg, top.

Ik ben wel aan het twijfelen moet ik eerlijk bekenen. Misschien dat ik toch in haar eigen sectie ga zoeken, omdat het indedaad haar eerste veulen is. Denk dat het handiger is om eerst maar eens te kijken hoe ze draagt en veulent. en dan kan ik altijd nog omhoog fokken wat betreft maat. Maar ze is niet groot voor een a. dus ben nu ook druk aan het zoeken voor een a hengst. Ze is nu niet hengstig dus ik heb nog even, Maar iedereen enorm bedankt voor de input.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:44

Ik kijk met een jaloerse blik naar de fantastische veulentjes die hier voorbij komen. Erg leuk!

abba schreef:
Ik moet er niet aan denken om op een merrie van 1.12-1.18 m. een flinke D hengst te zetten, zeker niet als de merrie beknopt is. En ik weet wel dat het veulen zich vaak aanpast naar de maat van de moeder, maar ik zelf zou het risico niet lopen.
Ik weet een shetlandermerrie waar een Fries (welliswaar een slome) perongeluk opgekropen is en het is allemaal goedgekomen! :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:13

Toevallig staat hier op Bokt een oepsje tussen een shet en een fjord. Heel leuk veulen geworden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:35

Willie Wortel heeft ooit een minishetlander gedekt. Het resultaat was prachtig, maar dat gedoe om het voor elkaar te krijgen...
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:04

Ik zie niet echt de toegevoegde waarde van het dekken van het ene kleine ras met het andere kleine ras.
Een kleine pony x rijpony kan ik nog enigszins snappen. .

Een a x d wil ik ook nog eens doen om een mooie rastypische correcte pony voor mezelf te hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:02

Thea,succes met je beslissing!

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:11

@inowa, helemaal met je eens, ik snap dat er vast hele leuke veulens geboren worden uit de meest bizarre combinaties, maar ik weet als ervaringsdeskundige (fjord x arabier) dat er dan hele rare dingen kunnen gebeuren.

Karakterfouten etc. etc., mijn 'oude' pony was superheet en ieder grassprietje was interessant (arabier), en ze was zo eigenwijs als iets (fjord), had wel een vreselijk lief karakter, zag eruit als een fjord en was zo snel als een arabier..... wel een geweldig endurancepaard want dat vond ze leuk, maar dat ik daar niet mee verongelukt ben..... puur geluk geweest!

Dus idd gewoon binnen het ras blijven, dan krijg je in ieder geval het karakter dat je ervan verwacht.

Succes thea!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:53

Ikzelf ben ook geen voorstander van buiten het ras of sectie te fokken, maar ieder zijn ding. Deze discussie is al eerder geweest. Persoonlijk vind ik een "gemengde wei" al te onrustig voor het beeld en ga ik voor alleen een kudde welsh a, liefst hetzelfde type en zoveel mogelijk diversiteit in kleuren. Maar iedereen die anders wil uitproberen: veel succes en de resultaten zien we volgend jaar in dit topic!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:20

Mijn Blue Ivy nog een keer!
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet mijn geboortebericht nog opsturen. Moet dat bij het wpcv ook? of kun je gewoon chipafspraak maken en het geboortebericht daarbij stoppen? wat ik mij herinner van het nwpcs is dat je die tweede helft van de dekbon op moest sturen naar het stamboek, maar werkt net wat anders bi het wpcv geloof ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:23

Ines bij WPCV heb je het bewijs pas nodig bij het chippen. Chipper neemt het mee en brengt het naar hoofdkantoor. Je moet wel een I&R formulier invullen en erbij doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:25

Ok dan heb ik het toch goed begrepen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:55

Wat een knap koppie Ines, prachtig!!

Ben vanavond ook even afgereisd om mijn veulen op te zoeken, die groeit als kool!

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:12

Wat is ze leuk Bellarose! Echt een schatje

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:05

Ik blijf der mooi vinden bellarose, kleurtje is echt mooi! donkerder dan gemiddeld of niet?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:13

Thanks meiden! Ik weet het niet Ines, of ze zo blijft of toch lichter wordt. We gaan t zien :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:19

Perlinos worden lichter naarmate ze ouder worden. Eenmaal volwassen is het soms moeilijk om te zien of het cremello of perlino is.

Deze merrie (Steenzwaanhofs Bellefleur, heb ik verkocht), is getest en is perlino:
Afbeelding

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:40

hier gisteren avond een hengst veulen geboren van llwynhywel the president en van Storhaugs Siani, heel mooi hoofd mooi veel bot, ziet er erg goed uit maar wat een apart kleurtje!! zie hier, aan de benen kan ik zien dat hij wel bruin is ipv vos maar hij heeft zoveel stekelhaar op zijn lijfje en een witte staart.

Afbeelding
Afbeelding