NWPCS Hengstenkeuring 2009

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:26

joostvangestel schreef:
Kai Midas is idd jarenlang gewoon een goed hengstje geweest, dat overigens statistisch gezien wel heel beste fokresultaten heeft laten zien. Natuurlijk trekt de FTC na hoe goed de voorouders van iedere pony het gedaan hebben en natuurlijk wordt er ook uitgekeken naar eventueel nieuw bloed binnen de hengstenstapel. Maar uiteindelijk komt het toch neer op het feit dat wat er in de baan staat ook moet voldoen aan wat de verwachtingen zijn vanuit de voorouders. Anders zou de keuring maar een formaliteit zijn en zou iedereen maar hengsten voorstellen die van toppers komen, die dan ook fluitend door de beoordeling heenlopen. De frustratie van de eigenaars die na een half jaar hard werken (en in sommige gevallen nog veel langer) de streep toch niet halen begrijp ik maar al te goed. Maar ik denk wel dat de situatie minder nijpend is dan vroeger, aangezien alle hengsten die een license hebben of veterinair goedgekeurd zijn, toch gebruikt kunnen worden.

Overigens, als je de geschiedenis van hengstenkeuring een beetje volgt, kan het nog heus zo zijn dat hengsten die wél het stamboekbrevet gehaald hebben minder kansen krijgen dan sommigen die het niet gehaald hebben. Zo werkt het nou eenmaal. Een mooi voorbeeld is de vader van de rubriekswinnaar. Weinig hengsten krijgen 3 zonen goedgekeurd, Friars Bantam speelt het alweer klaar en wel de tweede keer met eerste plaats. Bantam is natuurlijk nooit op een keuring geweest, maar ik denk niet dat ik iemand heb horen zeggen dat Bantam een groot kampioen had kunnen zijn. En wie weet zien we over 4 tot 6 jaar de nakomelingen van Seren-y-De weer terug. It's all in the game.

Even een kort commentaar op de laatste regel.
Zolang wachten op nakomelingen van Seren Y De is helemaal niet nodig. Reeds in 2007 is er een heel best veulen van hem geboren op stal IJsselvliedt, wat duur verkocht is naar Belgie, en daar op een show al op kop gelopen heeft.
Volgens deze fokker had Seren-Y -De zeker goedgekeurd moeten worden, en dat is dan GEEN preken voor eigen parochie.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:09

[quote="joostvangestel"]
Ik kan me nog vele frustrerende jaren herinneren waarbij sprake was van een bindend oordeel van de jury. De enige manier om de hengstenkeuring te omzeilen was het inzetten van 2-jarige hengsten. Die mocht je dan 5 eigen merries laten dekken. Dat werd later uitgebreid tot het gebruik van een hengst voor eigen gebruik. Dan mocht je een hengst drie jaar onbeperkt op eigen merries gebruiken zonder hem om de keuring te brengen.
Nu is dat dus anders. Er werden 29 hengsten getoond bij de sektie A, 22 keren terug zonder het beoogde "stamboekhengst" predikaat.

Joostvangestel, Met deze zienswijze ben ik het volledig eens. Bij de basisboekhengsten zit zeker goed fokmateriaal, alleen verliezen de eigenaars niet zoveel tijd aan het klaarmaken voor de show van deze hengsten, tijd die zij dan meer in hun totale fokkerijbeleid kunnen steken.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:13

regtur schreef:
Zolang wachten op nakomelingen van Seren Y De is helemaal niet nodig. Reeds in 2007 is er een heel best veulen van hem geboren op stal IJsselvliedt, wat duur verkocht is naar Belgie, en daar op een show al op kop gelopen heeft.
Volgens deze fokker had Seren-Y -De zeker goedgekeurd moeten worden, en dat is dan GEEN preken voor eigen parochie.

1 goed veulen, uit welke moeder? Men gaat hier weer volledig voorbij aan hetgene wat de moeder meegeeft! In mijn ogen meer als de helft!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:48

PeeWij schreef:
regtur schreef:

1 goed veulen, uit welke moeder? Men gaat hier weer volledig voorbij aan hetgene wat de moeder meegeeft! In mijn ogen meer als de helft!

Ik heb het even nagekeken: Rhesfair Sophie. Aangekocht op de Hay on Wye, tegelijk met Broughton Ruby, die toen ook drachtig van Seren y De was.
Het zal beslist een goede merrie zijn geweest.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:15

We hebben het hier over Rhesfair Seren y De een hengst aangekocht op de fayre oaks voor 220.= pond! ;) Voor dat geld kan je natuurlijk geen kampioen kopen! :+

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:44

PeeWij schreef:
We hebben het hier over Rhesfair Seren y De een hengst aangekocht op de fayre oaks voor 220.= pond! ;) Voor dat geld kan je natuurlijk geen kampioen kopen! :+

Foutje, hij is gekocht op de Hay-on Wye, zeg maar de zeeman onder de Welshveilingen.
Stel dat hij wel goedgekeurd was, dan waren we meteen afgeweest van al die jaloerse opmerkingen over ponies die voor kapitalen gekocht worden en DAAROM kampioen worden.
Kwaliteit laat zich niet alleen maar vertalen in ponden.

Trouwens de moeder van dat goede veulen van Seren Y De was ook maar 280,00 pond.
2 dieren die samen 500 gekost hebben hebben wel een veulen opgeleverd wat 700 opgebracht heeft, hmm.
:D

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:11

regtur schreef:
PeeWij schreef:

Foutje, hij is gekocht op de Hay-on Wye, zeg maar de zeeman onder de Welshveilingen.
Stel dat hij wel goedgekeurd was, dan waren we meteen afgeweest van al die jaloerse opmerkingen over ponies die voor kapitalen gekocht worden en DAAROM kampioen worden.
Kwaliteit laat zich niet alleen maar vertalen in ponden.

Trouwens de moeder van dat goede veulen van Seren Y De was ook maar 280,00 pond.
2 dieren die samen 500 gekost hebben hebben wel een veulen opgeleverd wat 700 opgebracht heeft, hmm.
:D

Is nog altijd verlies. Transport kost ook tussen de 200 en 250 pond per dier! ;) Even een snel rekensommetje aanschaf +transport = 900 pond in augustus 2008 is nog altijd samen 1250 euro. Verlies van minimaal 550 euro ! :+

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:35

je kunt aan de opbrengsten van een veiling totaal niet de waarde van de dieren naar boven halen dat zegt helemaal niks....dat zou beetje kort zichtig zijn als je dat zou denken.
en dat zegt al helemaal niks over de kwaliteiten die ze eventueel door kunnen fokken.
en verlies???? inversteren in goede dieren en dan verwachten dat het eerste veulen alle kosten dekt? dan leg je de lat wel erg hoog voor een atje!

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:04

Ik weet het niet hoor, afgelopen week sprak ik op de CHK nog iemand die zei dat een goede pony geen prijs heeft....
Volgens mij was dat iemand die verdacht veel op Peewij leek!
Dus: oude bommenlegger ;) ;)

Of: boekhouder met een verkeerde hobby :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:02

PeeWij schreef:

Ik ga ervan uit dat je engels kunt, dan zal ik even letterlijk de tekst weergeven uit de catalogus: Shown as a foal and a yearling, won 6 1sts, 2 2nds AND two youngstockchampionships.

Dus toch een kampioen, deze Seren Y De!!!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:39

PeeWij schreef:

En waarom ligt de prijs zo laag? Omdat ze in Engeland een enorm overschot aan ponies hebben en een tekort aan graas land. Tel daarbij de credietcrisis op en het is logisch dat de prijzen dalen. De enkele uitschieters qua prijs gaan vaak naar mensen die denken dat duur goed is. Daarnaast wordt er aan de lopende band gesjoemeld met prijzen. Prijzen die bekend gemaakt worden zijn vaak bij lange na niet betaald. Een kwestie van publiciteits stunten.
En wat is de sport van een veiling? Juist, iets zo moois mogelijk te kopen voor zo min mogelijk geld.
Hoeveel (te) duur gekochte ponies verdwijnen links en rechts weer in de vergetelheid?
Prijs is geen indicatie voor kwaliteit. Een paard is net zoveel waard is, als de gek ervoor geeft. En dat er dan leipo's zijn die 12000 euro neertellen voor een pony, sja, moeten zij weten. Ik zou het er nooit voor geven.
Seren is voor mij een zeer geslaagde hengst. En ik durf te wedden dat deze hengst meer zal dekken dit seizoen als menig stamboek hengst. En of hij dan 220 pond of 2200 pond kost zal mij aan m'n kont roesten.

cappelstud

Re: NWPCS Hengstenkeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:46

Volledig akkoord

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:12

regtur schreef:
Zolang wachten op nakomelingen van Seren Y De is helemaal niet nodig

regtur, je hebt mijn commentaar niet begrepen: ik wacht op de volwassen nakomelingen van Seren-y-De.. Ik heb overigens een uur of 3-4 met de fokker van Seren y De gesproken, ook veel over Seren y De gehad natuurlijk. Ook nog een tijdje met Peter de Rade, die ook Seren y Goggledd (met succes) heeft gebruikt. Om die tijd speculeerden we nog over keuring, maar we waren het er alle drie over eens dat Seren y De simpelweg geen keuringshengst is. Hij fokt naar horen zeggen niet slecht, heeft als veulen alles gewonnen wat los en vast zit blijkbaar, en dus verwacht ik dat hij zeker ook beste veulens zal geven. Ik geef het liefst de uiteindelijke beoordeling pas als een pony tussen de 7 en 11 is, dan zijn ze feitelijk pas klaar voor het grote werk. Sommige ponies die het voor die tijd goed doen groeien er soms helemaal uit tegen die tijd en sommigen die voor die tijd niet klaar waren komen er dan pas echt uit, daar zijn heel veel voorbeelden van.

Overigens ben ik wel voorstander van een pony die er goed uitziet van zuigeling tot aan volwassen pony. Het is niet echt praktisch om iedere pony eerst 7 jaar te houden voordat je een koper vindt. Dat spreekt erg voor vroegrijpe ponies.

En dan is er altijd nog vorm van de dag. Ik ken ponies die in één jaar van 2e premie naar dagkampioen liepen, onder dezelfde jury. Teruguit is ook mogelijk, komt wat minder voor. Maar om écht keuringssucces te hebben, moet het hele plaatje samenvallen: aanleg, voeding, training. En in de fokkerij gaat het dan weer zo verder. Goede combinatie hebben, hopen dat de combinatie ook klopt, goed opvoeden, klaarstomen, etc.

PS: prijs zegt weinig over de kwaliteit van een pony. Ik weet nog dat Retera 180 Pond voor Serock Crusader betaalde, een fractie van wat hij voor Foxhunter Pantheon betaald heeft. Toch fokte Serock Crusader beter op Bolster dan Foxhunter Pantheon. En dat is maar een van de x voorbeelden. Kopen is vaak een kwestie van geluk hebben. Er zijn dure ponies die niks waard blijken te zijn en omgekeerd. Dat is nou eenmaal zo. Rhesfair is geen wereldberoemde naam, dus staan mensen niet in de rij voor zijn ponies, dus zijn ze door de bank genomen goedkoper dan pakweg een Synod, Fronbach of Weston pony.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:08

Joostvan Gestel, zou je mij een omschrijving kunnen geven van hoe een keuringshengst er dan uit hoort te zien?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
En waarschijnlijk ook anderen met mij, zodat fouten in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:50

joostvangestel schreef:
Om die tijd speculeerden we nog over keuring, maar we waren het er alle drie over eens dat Seren y De simpelweg geen keuringshengst is.

Maar is elke keuringshengst ook een echt vaderdier? Hoeveel hengsten hebben geweldige nafok, terwijl ze zelf nooit op een keuring zijn verschenen? Een mooi plaatje is geen garantie voor een goed veulen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:12

regtur: dat te beschrijven is wat moeilijk. In het algemeen gaat het om een combinatie van factoren. In principe is keuringshengst altijd een relatief begrip, want het gaat er dan om hoeveel betere er zijn. Meestal hebben we het dan om iets waarin de hengst echt uitblinkt, liefst dat de hengst echte hengstuitdrukking heeft en heel veel heeft ook te maken met de wil om te winnen. Maar vaak zie je het pas echt tussen de andere hengsten. Zoals gezegd, Seren y De is echt geen slechte hengst.

Melanie5: klopt als een bus. De suksesvolste showhengst aller tijden was waarschijnlijk Revel Cassino, zoon van de superhengst Clan Pip en de supermerrie Revel Choice. Cassino heeft echt belachelijk veel gewonnen en zelfs ook de kans gehad om te fokken mijns inziens. Er zijn wel een aantal goede Cassino's (Rosecottage Giulia, Caehemdden Cariad zijn er een paar van), maar zijn volle broers Revel Chip en Revel Cello hebben gewoon veel meer achtergelaten. En ze hadden alle drie die ongelooflijk goede afstamming, die enkele generaties op kampioenen terugliepen.

Maar goed, keuring is aan beide kanten van de Noordzee een belangrijk selektiemiddel. Als de pony zelf niet de beste keuringspony is, dan zullen de nakomelingen dat wel moeten zijn.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:22

Voor mij persoonlijk moet de hengst (buiten een goeie bloedlijn) die ....WAUW-factor..... hebben. En dàt is moeilijk onder woorden te brengen maar is een geweldig gevoel.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:17

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

joostvangestel schreef:
regtur: dat te beschrijven is wat moeilijk. In het algemeen gaat het om een combinatie van factoren. In principe is keuringshengst altijd een relatief begrip, want het gaat er dan om hoeveel betere er zijn. Meestal hebben we het dan om iets waarin de hengst echt uitblinkt, liefst dat de hengst echte hengstuitdrukking heeft en heel veel heeft ook te maken met de wil om te winnen. Maar vaak zie je het pas echt tussen de andere hengsten. Zoals gezegd, Seren y De is echt geen slechte hengst.

Melanie5: klopt als een bus. De suksesvolste showhengst aller tijden was waarschijnlijk Revel Cassino, zoon van de superhengst Clan Pip en de supermerrie Revel Choice. Cassino heeft echt belachelijk veel gewonnen en zelfs ook de kans gehad om te fokken mijns inziens. Er zijn wel een aantal goede Cassino's (Rosecottage Giulia, Caehemdden Cariad zijn er een paar van), maar zijn volle broers Revel Chip en Revel Cello hebben gewoon veel meer achtergelaten. En ze hadden alle drie die ongelooflijk goede afstamming, die enkele generaties op kampioenen terugliepen.

Maar goed, keuring is aan beide kanten van de Noordzee een belangrijk selektiemiddel. Als de pony zelf niet de beste keuringspony is, dan zullen de nakomelingen dat wel moeten zijn.

Bedankt voor deze uitleg, ik geloof wel dat ik het snap.
Een vraag van heel andere orde.Gezien de toch wel bijzondere bloedvoering van Seren Y De, welke merries zouden dan het beste passen? Lijnteelt in Nederland is nauwelijks mogelijk op deze lijnen, maar waar is men in de UK het meest succevol mee?
Mr Williams zei dat Sunwillow (?)een goede match was.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:52

Hmm, ik zal eens denken. Ik weet nog een hele mooie merrie van Llanor Sam te staan in Aarle Rixtel, als je daarop lijnteelt wil doen: http://www.allbreedpedigree.com/moerkuilens+tanja. Als je in de moederlijn van Tanja en Seren y De kijk, dan zie je wel meer overeenkomsten ;). Wat Steve bedoelt, is waarschijnlijk omdat je van Bernina altijd geweldige halzen krijgt, hoewel de invloed van Revel Classic dat bij enkelen helaas teniet heeft gedaan. Ik zou me concentreren op merries die een mooi front maken en die redelijk bewegen. Sunwillow is een goede keuze, wat dat betreft is Rhyd-y-Felin/Roman Springlight bloed ook niet gek.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:28

Heeft er iemand al iets gehoord ven de na- en herkeuring van vanmiddag?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:26

De goede zoeker weet ze te vinden :D :D

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:40

Was je aanwezig sjoert..
zo ja
laat ons niet in spanning

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:44

oke
1 telefoontje was genoeg. er is geen 1 hengst goedgekeurd vanmiddag.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:45

mm, dan heb ik héél wat anders gehoord :D 3 hengsten goedgekeurd ;)