joostvangestel schreef:Kai Midas is idd jarenlang gewoon een goed hengstje geweest, dat overigens statistisch gezien wel heel beste fokresultaten heeft laten zien. Natuurlijk trekt de FTC na hoe goed de voorouders van iedere pony het gedaan hebben en natuurlijk wordt er ook uitgekeken naar eventueel nieuw bloed binnen de hengstenstapel. Maar uiteindelijk komt het toch neer op het feit dat wat er in de baan staat ook moet voldoen aan wat de verwachtingen zijn vanuit de voorouders. Anders zou de keuring maar een formaliteit zijn en zou iedereen maar hengsten voorstellen die van toppers komen, die dan ook fluitend door de beoordeling heenlopen. De frustratie van de eigenaars die na een half jaar hard werken (en in sommige gevallen nog veel langer) de streep toch niet halen begrijp ik maar al te goed. Maar ik denk wel dat de situatie minder nijpend is dan vroeger, aangezien alle hengsten die een license hebben of veterinair goedgekeurd zijn, toch gebruikt kunnen worden.
Overigens, als je de geschiedenis van hengstenkeuring een beetje volgt, kan het nog heus zo zijn dat hengsten die wél het stamboekbrevet gehaald hebben minder kansen krijgen dan sommigen die het niet gehaald hebben. Zo werkt het nou eenmaal. Een mooi voorbeeld is de vader van de rubriekswinnaar. Weinig hengsten krijgen 3 zonen goedgekeurd, Friars Bantam speelt het alweer klaar en wel de tweede keer met eerste plaats. Bantam is natuurlijk nooit op een keuring geweest, maar ik denk niet dat ik iemand heb horen zeggen dat Bantam een groot kampioen had kunnen zijn. En wie weet zien we over 4 tot 6 jaar de nakomelingen van Seren-y-De weer terug. It's all in the game.
Even een kort commentaar op de laatste regel.
Zolang wachten op nakomelingen van Seren Y De is helemaal niet nodig. Reeds in 2007 is er een heel best veulen van hem geboren op stal IJsselvliedt, wat duur verkocht is naar Belgie, en daar op een show al op kop gelopen heeft.
Volgens deze fokker had Seren-Y -De zeker goedgekeurd moeten worden, en dat is dan GEEN preken voor eigen parochie.