[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:43

joostvangestel schreef:
Volgens mij past zijn theorie redelijk goed in de rasomschrijving van de A. Ik denk dat hij eerder zou botsen met de NWR, gezien het hoge gehalte van Engels volbloed daar.
Ik denk dat het bij de goeie wel mee valt. Die zijn toch echt niet overbouwd en komen goed tot dragen over het algemeen.

joostvangestel schreef:
Het is wel een hele ouwe ke die uit de sloot komt, maar ik was toen -neutrale- discussieleider en zag erop toe dat de discussiepartners elkaar als volwaardige discussiepartners beschouwen.

Gezien het vervolg van het antwoord lijk je daar ook wel voor in de wieg gelegd... *LOL* Haha!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:54

Nicole: ik vind Carreg echt geweldig. Toen ik de eerste foto's van Patries zag, was ik gelijk weg van hem.
Hij is momenteel de eerste kandidaat voor mijn merries.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:02

pepper is ook eerste veulen,maar pepper is best wel een mooie merrie met wat massa(het had wat meer gemogen maar he,ze is nog maar 3,even afwachtten dus)
haar volle zusje daar integen is net een tikkie beter.

welkom patrick,

even een vraagje,zijn er mensen die naar de hengstenkeuring gaan?
ik wil heel graag naar de hengstenkeuring maar heb geen vervoer.
voor op de zaterdag......de papa van mijn merrie,s nu nog ongeboren veulentjes ging heel misschien ook mits hoe voldoende ontwikkeld was ( word aankomend voorjaar pas 3 jaar)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:06

regtur schreef:
Waarom zou je terug willen gaan naar Aston Superstar?
Je zou ook bij zijn kleinzoon kunnen komen dekken, die sinds een poosje bij ons staat.
Vader is een Dyfrdwy hengst, en voor de rest voldoet hij ook aan alle voorwaarden die je stelt. Ik verwacht niet dat hij kleur gaat fokken, maar dat is dan ook van ondergeschikt belang:)
Je mag beide merries brengen, en ze mogen gewoon een maand blijven.We willen niet teveel gastmerries, dus exclusieviteit gewaarborgd.

Welke hengst is dat Regtur?

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:32

Pleunie is ook het eerste veulen van Pretty geweest maar kan nu niet zeggen dat ze de minste is

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:43

Bij sommige van mijn merries was het 1e veulen wel degelijk kleiner en ieler. Maar ze halen het later weer in.
Ik heb een merrie wiens moeder 1 jaar en 11 maanden was toen ze geboren werd (ja, foutje helaas). Veulen is normaal ontwikkeld.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:46

inowa, ik ga wel naar de HK, maar ik rij niet over Venray Knipoog

En ik ken ook eerste veulens die met 5 maand bijna groter waren als de merrie, maar denk idd dat in sommige gevallen de eerste veulens soms wat langzamer in ontwikkelling kunnen zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:19

inowa: met de trein en de bus is het prima bereikbaar
neem de trein naar ermelo, en de bus stopt voor het KNHS

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:27

Melanie5 schreef:
regtur schreef:
Waarom zou je terug willen gaan naar Aston Superstar?
Je zou ook bij zijn kleinzoon kunnen komen dekken, die sinds een poosje bij ons staat.
Vader is een Dyfrdwy hengst, en voor de rest voldoet hij ook aan alle voorwaarden die je stelt. Ik verwacht niet dat hij kleur gaat fokken, maar dat is dan ook van ondergeschikt belang:)
Je mag beide merries brengen, en ze mogen gewoon een maand blijven.We willen niet teveel gastmerries, dus exclusieviteit gewaarborgd.

Welke hengst is dat Regtur?

Rhesfair Seren-Y-De.
Hij komt van de stoeterij waar de vader van Starlight gestaan heeft.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:30

Ok, Cwmfrryd (of zo)Lead Soldier. Heb je foto's van hem? En zijn volledige afstamming? Waar zit jij ergens?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:12

Melanie5 schreef:
Ok, Cwmfrryd (of zo)Lead Soldier. Heb je foto's van hem? En zijn volledige afstamming? Waar zit jij ergens?

Ik heb foto's van hem , maar kan ze niet geplaatst krijgen.Ik stuur je wel een PM.
Als je helpt met wassen /toiletteren, mag je mee naar de CHK;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:43

toptoys schreef:
Toch schijnt noord holland voor een hoop mensen aan het eind van de wereld te liggen. Dus of er mensen dat "hele" eind willen rijden voor een dekking?

Ik denk dat afstand voor de echte serieuze fokkers helemaal niets uitmaakt. Wij hadden afgelopen jaar een fokker uit Belgie, met 2 merries, en voor 2009 is een van onze hengsten al besproken door een franse fokker. Je kunt ook maar beter een paar merries krijgen van mensen die er over nadenken, dan een hele rits, die gewoon voor het gemak of wat voor andere, dan echt goede, reden bij je komen. Vergis je ook niet in het werk EN de verantwoordelijkheid, die je hebt voor merrie en vaak ook veulen van die ander!
Aan de andere kant is het wel heel leuk als de door jouw gekozen hengst aan blijkt te slaan en ook kansen krijgt.

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:10

Melanie5 schreef:
Nicole: ik vind Carreg echt geweldig. Toen ik de eerste foto's van Patries zag, was ik gelijk weg van hem.
Hij is momenteel de eerste kandidaat voor mijn merries.

Je bent altijd welkom om hem te komen bekijken hoor Haha!

Regtur, we hadden dit jaar een merrie uit limburg voor hero, maar wat ik zo op de keuring hoor van mensen, vinden ze ons te ver weg.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:19

http://www.allbreedpedigree.com/rhesfair+seren+y+de

Leuk gefokte hengst. Llanor Sam heeft hier in Nederland gedekt, maar is te weinig gebruikt. Een zoon van hem staat nog ter dekking in Brabant. Op de website van Rhesfair staan nog wat fotootjes van Seren Y De en zijn vader.

Toptoys: tja, Noord-Holland is niet echt zo heel ver weg, maar daar ligt vanuit het zuiden voornamelijk nog een redelijke lap stad tussen waar je omheen moet. Het is inderdaad zo dat afstand niet alles betekent, maar om net als wij 2500 kilometer met de trailer onderweg te zijn om drie hengstveulens te scoren heeft ook zo zijn nadelen. Dan ben je feitelijk 1000 Euro in kilometerkosten kwijt voor 3 hengstveulentjes, en daar moet het dekgeld dan nog bij Knipoog Voor dat geld kan je ook een hengst huren. En dan zullen we het er maar niet over hebben hoeveel geld kopers op tafel willen leggen voor de veulens.

Maar goed, wij zijn allang tot de conclusie gekomen dat het beter is om een merrie leeg te laten dan om ze te laten dekken door de verkeerde hengst. Een hobby mag geld kosten, maar natuurlijk blijft het erom gaan hoeveel je ergens voor over hebt.

PS: ik was wat verder kijken op allbreed, en daar zag ik wel dat er erg rare dingen op staan:

http://www.allbreedpedigree.com/dyfrdwy+seren+ddel

Wat is er fout met die afstamming?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:40

joostvangestel schreef:
http://www.allbreedpedigree.com/rhesfair+seren+y+de

Leuk gefokte hengst. Llanor Sam heeft hier in Nederland gedekt, maar is te weinig gebruikt. Een zoon van hem staat nog ter dekking in Brabant. Op de website van Rhesfair staan nog wat fotootjes van Seren Y De en zijn vader.

Toptoys: tja, Noord-Holland is niet echt zo heel ver weg, maar daar ligt vanuit het zuiden voornamelijk nog een redelijke lap stad tussen waar je omheen moet. Het is inderdaad zo dat afstand niet alles betekent, maar om net als wij 2500 kilometer met de trailer onderweg te zijn om drie hengstveulens te scoren heeft ook zo zijn nadelen. Dan ben je feitelijk 1000 Euro in kilometerkosten kwijt voor 3 hengstveulentjes, en daar moet het dekgeld dan nog bij Knipoog Voor dat geld kan je ook een hengst huren. En dan zullen we het er maar niet over hebben hoeveel geld kopers op tafel willen leggen voor de veulens.

Maar goed, wij zijn allang tot de conclusie gekomen dat het beter is om een merrie leeg te laten dan om ze te laten dekken door de verkeerde hengst. Een hobby mag geld kosten, maar natuurlijk blijft het erom gaan hoeveel je ergens voor over hebt.

PS: ik was wat verder kijken op allbreed, en daar zag ik wel dat er erg rare dingen op staan:

http://www.allbreedpedigree.com/dyfrdwy+seren+ddel

Wat is er fout met die afstamming?

Het zou me niet verbazen als deze merrie in het Guinnes Book of records zou staan, als zijnde de oudste nog vruchtbare Welshmerrie ter wereld......

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:18

regtur schreef:
Ik heb foto's van hem , maar kan ze niet geplaatst krijgen.Ik stuur je wel een PM.
Als je helpt met wassen /toiletteren, mag je mee naar de CHK;)

Haha, ik ben al gestrikt voor de CHK:P. Ik moet er al een stel wassen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:06

@ joost: merrie door eigen zoon gedekt....ongelukje misschien?

ben echt heel erg benieuwd naar de nieuwe jaargang,weet iemand al iets over welke hengsten komen?
ben met name geintereseerd in de echte jonge hengsten die voor de eerste keer komen....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:31

regtur schreef:
Het zou me niet verbazen als deze merrie in het Guinnes Book of records zou staan, als zijnde de oudste nog vruchtbare Welshmerrie ter wereld......

vrouwen van 60 kunnen tegenwoordig ook kinderen krijgen... Haha!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:34

BlackDevils schreef:
regtur schreef:

vrouwen van 60 kunnen tegenwoordig ook kinderen krijgen... Haha!

Of van 70, maar dan moet er wel Italiaanse gynacoloog aaan te pas komen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:38

inowa schreef:
@ joost: merrie door eigen zoon gedekt....ongelukje misschien?

ben echt heel erg benieuwd naar de nieuwe jaargang,weet iemand al iets over welke hengsten komen?
ben met name geintereseerd in de echte jonge hengsten die voor de eerste keer komen....

Daarvan komt er geloof ik wel 1. Zou maar zo de allebeste kunnen zijn van de afgelopen jaren.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:35

Nu maak je me nieuwsgierig Regtur Lachen
Ik ben wel van plan om zaterdag naar de 2e bezichtiging te gaan, vrijdag zal denk ik niks worden, i.v.m. werk.

Het leuke van dit topic is inderdaad juist dat jonge fokkers hun "verfrissende" ideeën kunnen delen met de ervaren fokkers, die op hun beurt weer hun rugzak met ervaring kunnen delen met de jonge fokkers. Volgens mij leert iedereen in dit topic enorm veel, zolang de oogkleppen even worden afgedaan en de tunnelvisie vergeten wordt. En mijn idee is dat dat op dit moment heel aardig lukt Lachen (Persoonlijk heb ik in elk geval wel weer e.e.a. opgestoken wat ik probeer in mijn grijze massa op te slaan).

Een merrie van 36 die een veulen krijgt van een eveneens redelijk op leeftijd zijnde hengst, hmmm...zou wellicht niet onmogelijk zijn, maar bijzonder is het wel ! Of het geboortejaar van de desbetreffende pony klopt niet, dat kan natuurlijk ook nog Knipoog

Ik las in "GD Paard", een interessant artikel over insulineresistentie en hoefbevangenheid waarbij onze welsh pony's en cobs niet bepaald fleurig uit het onderzoek kwamen...
Het waren overigens niet alleen de dikke paarden en pony's die hier last van hadden, maar bij de Welsh pony's en cobs had >50% van de pony's een verhoogde insulinespiegel (>20E/ml) en zelfs 10% van de dieren een te hoog glucosegehalte in het bloed.(een dusdanige last van insulinerestentie dat de alvleesklier niet meer in staat is om de glucosespiegel in het bloed voldoende laag te houden).

Wat ik me afvraag is op bij bepaalde stammen dit toch vaker voorkomt dan bij andere stammen ?
Volgens mij zijn er wel bloedlijnen waarbij de nakomelingen gevoeliger lijken te zijn voor vervetting / hoefbevangenheid dan andere bloedlijnen.
Moeten we als fokker zijnde daar geen rekening mee houden i.v.m. de gezondheid van de populatie?

En ja, in het management kunnen we er wel e.e.a. aan doen om insulineresistentie terug te dringen, maar de evolutie heeft bij ons ras dus ook duidelijk het gevolg met zich meegebracht dat de pony's er van nature al erg gevoelig voor zijn (wat ik uit het artikel op kan maken is het bij de welsh ernstiger dan bij de shetlanders, New Foresters en IJslanders).

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:37

Een merrie van 37 jaar oud die een veulen krijgt van haar eigen zoon.... Is dit waar?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:25

@Westernfreak
Goedgesproken ,zal ook nooit iemand aanvallen om zijn manier van denken of laten ,en vind idd ook erg interessant wat een ander vind en vind een discussie nooit vervelend als daardoor dingen duidelijk worden ,zo leer ik er weer veel van Lachen

een verhoogde insulinespiegel ed dergelijk ,staan daar ook symptonen bij behalve vervetting ? Zou ik wel interessant vinden om te weten ..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:02

patrick76 schreef:
echt leuk deze topic voor en over Welshjes fokken. Veel leuke en boeiende verhalen over bloedlijnen, verwante eigenschappen, genen etc. Vooral lachen die verhalen en opmerkingen van sommigen die zich zelf wel heel erg wijs vinden maar tot op heden in de fokkerij nog weinig bereikt hebben!!!

sommige mensen hebben daar nou eenmaal het geld, of de leeftijd niet voor, maar hebben door veel te lezen, kijken, keuringen bezoeken, en luisteren naar ervaren fokkers toch flink wat ervaring opgedaan ja.
Ik denk niet dat je vanaf een computer beeldscherm kan beoordelen of iemand zich 'wijs' voelt, een geschreven verhaal kan toch heel anders over komen dan wanneer je werkelijk een gesprek hebt. Ik vind het een lichtelijk belachelijke opmerking (vooral door het niet onderbouwen en de drie uitroeptekens erachter)
Ik heb ook geen idee of je op mij doelde, maar ik denk het wel. Ik heb namelijk niets bereikt in de fokkerij (tot op heden, met uitroeptekens, haha)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:24

Zo, vandaag weer lekker druk gehad met de Welshjes (is toch wel rustig nu buiten het keuringseizoen).

Eerst bij de IBOP geweest in Tolbert, de 2 rijpony's en 4 voor de kar gezien. Toen moest ik weg.
Daarna op bezoek geweest bij een NWR fokker voor nog een stukje in het Kerst Magazine. Erg mooie pony's gezien!!

Trouwens voor de mensen die het intressant vinden:
Rijproef;
Jonker's Nora had een B premie (79 punten)
Orchard Grenny Smith - A premie (89 punten)

Menproef;
Rowol's Divine - B premie (77 punten)
Noaberhoeve's Caira - B premie (80 punten)
De Evertshoeve's Angali - B premie (78 punten)

Van de andere 4 menpony's komt tzt wel op de site en anders in het Magazine. Er werd al gevraagt naar foto's om erbij te plaatsen op de site, dus neem aan dat er ook wat vaart achter gezet wordt Knipoog