[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:03

Nee, ik heb zelf een leuk hengstveulen en de buurman heeft nog een commercieler hengstveulen. Als ons hengstveulen niet verkocht wordt, houden we hem misschien nog wel eventjes door.

Hier trouwens een videootje van ons beestje

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:06

Hij is leuk Joost! Loopt ongeveer tegen elke pony op die hij tegenkomt ;) haha. Knap ding!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:10

erg knap veulen joost!
vind hem overigens best wel op midas zelf lijken of zie ik dat nu verkeerd?

maar hij doet het echt goed!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:52

Diane_Basje schreef:
boeflover schreef:
ms. heeft stal high flown geen jonge hengsten lopen in een groepje? en anders zou ik geert verbaas is contacteren, die heeft volgens mij ook wel meerdere jonge pony's ergens lopen. zou hem iig niet bij grote paarden zetten (hier in de buurt zijn pony's niet eens toe gestaan in de opfok vanwege het te grote verschil van groottes en dus ook een grotere kans op verwondingen).

High Flown hebben we al gevraagd, die doen dat helaas niet. Geert Verbaas ken ik niet?

stal stougjeshoeve zal je wel meer zeggen dan, zit in oud beijerland. (sectie B's). Hij is ook tevens hoefsmid, dus als hij geen opfok doet/heeft weet hij vast wel een adresje voor je.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:24

Diane_Basje schreef:
Leuke foto Inowa!

Misschien een hele stomme vraag, maar zijn er hier misschien welsh (hobby)fokkers die hengstveulens van particulieren inscharen (weet niet of ik goed zeg). Ik ben namelijk op zoek naar een plekje voor Replay, voor in elk geval de winter, maar liefst langer, waar hij kan opgroeien met soortgenoten en waar we hem kunnen bezoeken. Kan hem wel naar een opfok doen, maar dan staat hij veelal tussen de KWPN'ers.
Het liefst in Zuid-Holland en het liefst geen fantasieprijzen. Zou het zo zonde vinden als hij gecastreerd/verkocht moest worden. Ben namelijk echt benieuwd hoe hij het volgend jaar op de keuring zou doen.

Als iemand wat weet, dan hoor ik het graag (mag ook via PB)

Wij scharen al enkele jaren jaarlinghengstjes in. voorkeur welsh a. Maar alleen in de zomer, daar onze weiden voor de winter ongeschikt zijn. Dus mei t/m oktober.
Dit jaar hadden we er 16 stuks, mooi gezicht, ontwikkelen prima en voeden elkaar op.
Je veulen kan best nog een poos bij de merrie staan. Als hij te lastig wordt, zou ik er gewoon eentje bij kopen, en dan samen in een stal. Dan heeft-ie een maatje. En dan in het voorjaar samen de weide op.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:06

zitake: ik moet hem maar eens meenemen naar de kermis, kan hij de botsautootjes in ;)

Inowa: ik zie zijn moeder toch ook wel duidelijk :) Maar hij heeft eerlijk gezegd wat van beide kanten. In soort ligt hij wat tussen Tatum en Twilight in, qua hoofd en hals misschien het mooiste van de drie. Wat me heel goed aankijkt is dat hij nou al heel duidelijk hengst is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:13

dat ken ik ja,dat duidelijk hengst zijn haha
heb er hier ook zo een.

moet je hem meenemen naar de fokpaardendag in lierop,is toch naast de deur haha
en dan heb je ook de kermis,kun je meteen uittesten

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:06

Knap veulen Joost.

Presca blijf ik ook een leuk ding vinden.

Heeft iemand een foto van zo'n verzamelband voor het Welsh magazine toevallig. Ik wil graag weten hoe ze eruit zien B-)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:11

Even enthousiast met de camera onderweg geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:29

Knappe pony!

merle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:42

Wauw mooi pony'tje hoor! <3 (hou van bruintjes)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:51

O, dat merrietje heeft ook nog een leuk hengstveulentje :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:52

Chique merrie joost! Veulen op het filmpje heeft ook erg veel uitstraling!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:21

Ik vind die merrie een echte look-a-like van Thor. Familie?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:24

Melanie: De opa is een halfbroer van Thor, vader is een halfbroer van de vader van Thor en de overgrootmoeder is een halfzus van de vader van Thor. Dus er zit wel wat overeenkomst met hem ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:28

Ik vind Isabel wel leuk...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:45

joostvangestel schreef:
Melanie: De opa is een halfbroer van Thor, vader is een halfbroer van de vader van Thor en de overgrootmoeder is een halfzus van de vader van Thor. Dus er zit wel wat overeenkomst met hem ;)

Op die 2e foto lijkt ze echt sprekend op hem. Zelfde hoofdje, zelfde blik. Mooie merrie Joost.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 05:03

De merrie is Willemshof Isabel, een dochter van Springbourne Claret en Kampanjes Germana. Germana is van Bolster Goldleaf uit Fayre Laura. Laura was een kleindochter van Penual Mark. http://www.allbreedpedigree.com/willemshof+isabel

Merrie is van mijn buurman, moeder van de merrie was een paar jaar terug reservekampioene in Sevenum. Er loopt een heel knap hengstveulen bij van Vikariëns Jolyon, dat nu nog pas 3 weken oud is. Hier op de foto is hij twee weken oud, de foto doet hem geen 100% recht aan.

Afbeelding

Persoonlijk vind ik Isabel wel iets mooier dan Thor, maar ze hebben allebei wel iets typisch "Pantheon" over zich. Bij Isabel is dat wel grappig, omdat haar moeder veel op de moeder van Goldleaf lijkt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:29

Schone merrie die Isabel.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:11

boeflover schreef:
stal stougjeshoeve zal je wel meer zeggen dan, zit in oud beijerland. (sectie B's). Hij is ook tevens hoefsmid, dus als hij geen opfok doet/heeft weet hij vast wel een adresje voor je.

Heel erg bedankt, ga er even achteraan. Oud Bijerland is ook niet ver weg.

regtur schreef:
Diane_Basje schreef:
Leuke foto Inowa!

Misschien een hele stomme vraag, maar zijn er hier misschien welsh (hobby)fokkers die hengstveulens van particulieren inscharen (weet niet of ik goed zeg). Ik ben namelijk op zoek naar een plekje voor Replay, voor in elk geval de winter, maar liefst langer, waar hij kan opgroeien met soortgenoten en waar we hem kunnen bezoeken. Kan hem wel naar een opfok doen, maar dan staat hij veelal tussen de KWPN'ers.
Het liefst in Zuid-Holland en het liefst geen fantasieprijzen. Zou het zo zonde vinden als hij gecastreerd/verkocht moest worden. Ben namelijk echt benieuwd hoe hij het volgend jaar op de keuring zou doen.

Als iemand wat weet, dan hoor ik het graag (mag ook via PB)

Wij scharen al enkele jaren jaarlinghengstjes in. voorkeur welsh a. Maar alleen in de zomer, daar onze weiden voor de winter ongeschikt zijn. Dus mei t/m oktober.
Dit jaar hadden we er 16 stuks, mooi gezicht, ontwikkelen prima en voeden elkaar op.
Je veulen kan best nog een poos bij de merrie staan. Als hij te lastig wordt, zou ik er gewoon eentje bij kopen, en dan samen in een stal. Dan heeft-ie een maatje. En dan in het voorjaar samen de weide op.

Misschien wel wat voor volgend jaar. Ja, kan er wel een veulentje bij kopen, maar mijn paarden staan op een manege, waar ze in de winter 2x 3 kwartier in de paddock kunnen. En de stallen zijn echt randstad-manege-prijzen (oftewel 320,- voor een box per maand). Dus is niet echt een optie. En ik ben bang dat ze ergens in november toch wel van dat landje af moeten. Ze staan in Nieuwerkerk aan den IJssel, vlak bij het laagste punt van Nederland. Errug nat dus. Niet ideaal maar nu een o zo mooi stukje grond.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:44

Diane_Basje@ Het punt of probleem is, dat het bij ons qua gezondheid niet meer zo gaat. Anders zou ik zeggen breng hem maar hier. Maar we hebben zelf alle veulens op 2 na verkocht en streven ernaar om in de winter zo goed als geen werk meer met de ponies te hebben. Helaas, maar er moeten soms keuzes gemaakt worden, die je niet wilt.
Vorig jaar hadden we een groepshuisvesting van 8 veulens in een stal met uitloop. Voor de ponies was dat best, maar niet voor ons naderhand. Vandaar onze beslissing het werk zoveel als mogelijk te minimaliseren.
Gelukkig hebben onze veulens allemaal een goed nieuw tehuis en dat is ook heel belangrijk.
Kun je niet met iemand samen wat doen? Er is vast wel iemand die ook een hengstveulen heeft, en er een maatje bij wil.Dan kost het iig minder. Ik vind je veulen wel leuk en hij heeft meer van de moeder dan van de vader. Denk ik.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:00

@Regtur, dank je voor je uitleg. Hij staat in principe ook nog steeds te koop (zie onderschrift), maar wil ook zoeken naar een plekje voor als hij zou (kunnen/moeten) blijven. Ik snap dat jullie het niet zien zitten qua werk, wel fijn dat je dat zo uitgebreid uitlegt. De hengstveulens die ik ken staan allemaal te koop en ben al aan het rondvragen (en op bokt en marktplaats zoeken) naar een plekje met een ander samen. Wel een heleboel dingen die nog uit te zoeken zijn, maar nog niks gevonden. Er is ook niet zo heel veel boerenland hier in de buurt, woon zelf aan de rand van Rotterdam. Maar we blijven doorzoeken, wilde het sowieso hier gevraagd hebben.

En wat leuk dat je Replay leuk vindt (vind ik ook maar ben heel klein beetje bevooroordeeld haha). Doordat hij zwart wordt, een bles heeft, witte benen heeft en geen roan heeft, zeggen veel mensen dat hij op Viper lijkt. Maar hij heeft echt het koppie en het karakter van mams. Hij kan geweldig draven, een genot om naar te kijken. Ik wéét dat Rosa dat ook kan, maar ze laat het zo zelden zien. Heel af en toe dan gaan ze ineens samen door de wei, super gezicht. Denk dus dat hij de beweging van beiden wel heeft, al doet hij minder dat tuigachtige wat Viper heeft, die knie-actie. Hij strekt meer. Wat zie jij in Replay van Rosa? Het is toch mijn eerste veulen en mijn eerste merrie.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:57

vandaag zijn alle jonge hengsten bekapt en ontwormd. Dat was een hele klus met dat jonge spul wat nauwelijks handmak te noemen is, maar het is zonder kleerscheuren en met maar 1 verbogen buis verlopen.
Ze leren een hoop op zo'n ochtend!!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:13

Welja, en die Welshjes zijn nog lekker handzaam (zelfs voor mij). Mijn vriend heeft Haflingers, daar heb ik heeeel wat meer werk mee.
Lekker altijd als alles weer bij is. Heb die van mij vorige week ontwormd. Schrok toch wel een beetje van wat eruit was gekomen :wow: (doen we over 2 weekjes nog maar een keertje)
Ze leren al meteen een hoop, dat vindt ik ook altijd.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:55

een vraagje over de altena show. in de bepaling staat: 'In de keuringsbaan wordt de pony niet aangejaagd; per pony slechts één begeleider en dus geen rammeldozen o.i.d. Zonodig kan de ringmeester eventueel wel assisteren. Een zweepje is toegestaan, met een maximale lengte van 75 cm. '
Lees deze zin wel vaker en er is dan alsnog gewoon een rammeldoosje aanwezig (maar meestal naast de ring). Is het dus niet gewenst dat je een rammeldoosje mee hebt of mag het helemaal niet? pony loopt nét wat lekkerder met het doosje in de achterzak nl.. maar als het echt niet mag zullen we iemand aan de zijkant moeten vragen..