[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimm4

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:10

Heideparks Him : spoorzicht's Hilfiger x Criccieth Hywel. Leuk veulentje! Ook samen met het merrieveulen. Waren dikke vriendjes geworden haha

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:15

sneeuwpop schreef:
Dat valt echt tegen dan als eigenaar.
Maar op zich wel goed dat ze streng zijn. Tis wel belangrijk dat alleen de beste een sterpredicaat krijgen, anders is dat ook weinig waard.

ik vind persoonlijk dat ze bij de Atjes wel heel soepel waren vond het niet echt kunnen wie er 2de liep bij mij in de groep. (ik had zelf verwacht ergens in de midden te eindigen en 6 van 16 is dan wel netjes in de midden)
maar ja het blijft een jury sport.
Ik vind het alleen raar dat een pony die naar onze mening gewoon echt hoefbevangen was en hoeven had die omkrulde op een 2de plek kan eindigen en gewoon ster worden.
overigens vond ik dat ze in tolbert ponys niet doorlieten maar naar mijn mening in kootwijk boven 90% daar geeindigd zal zijn.
maar ja het blijft een jury sport haha ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:24

Tja zegt maar net weer hoe er gejureerd wordt, vind ik niet kunnen als dat zo is. Overigens ook foto s gezien van pony s waarover ik me verbaas dat ze dat in hun fokkerij willen hebben. Maar idd jurysport, jammer dat er weinig gerouleerd wordt in jury.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:25

Kimme14 schreef:
Heideparks Him : spoorzicht's Hilfiger x Criccieth Hywel. Leuk veulentje! Ook samen met het merrieveulen. Waren dikke vriendjes geworden haha

Dankje! Gewoon een erg mooi rassig veulen, terecht kampioen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:28

Blijft idd een jurysport en soms ook wel een beetje met wie je kent te maken. Dat zal je als persoon nooit helemaal uit kunnen zetten.
Dat is iets waar je aan mee gaat doen..... en daarom zal moeten accepteren.

bij de shetlander kom ik dus niet meer, dat gaat imo echt nergens over...

bij de a-tjes heb ik niet gekeken, hoop dat het een uitzondering was. Anders is het wel zonde voor de sport.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:33

Vond het Singels veulen en merrieveulen Halloween ook erg goed in elkaar zitten. Vooral Halloween beweegt heel soepel, zou ik nog wel willen hebben ;)

Movie Star heb ik inderdaad ook gezien. Vond haar persoonlijk in Hellendoorn meer tonen. Blijft een gruwelijk dier natuurlijk, maar mistte de fine tuning wat ze in Hellendoorn wel hadden. Of zit ik mis elfje? Maar tweede worden is al super natuurlijk!

Bij de driejarigen a vond ik ook zeker niet alles ster waardig en snap ik niet welke richting ze nu op willen. Oren als paarden, hoofden die totaal niet passen. Heb wel een prachtige Blaenau merrie gezien, flaxis. Wat een mooie ouderwetse was dat!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:40

Flaxis is een plaatje en ook haar veulens zijn plaatjes, haha die mogen ze ooit wel eens in mn weide zetten. Dat niet snappen waar ze heen willen heb ik ook, dat had ik na lezen van de commentaren van de regionale keuringen al. Ik blijf voorlopig maar plakken bij mooi hoofd, kleine oren, correcte beweging, sterke achterhand en goede bovenlijn en rug. En ik wil mn merries verbeteren. Tot nu toe lukt dat aardig.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:47

Caesar schreef:
Vond het Singels veulen en merrieveulen Halloween ook erg goed in elkaar zitten. Vooral Halloween beweegt heel soepel, zou ik nog wel willen hebben ;)

Movie Star heb ik inderdaad ook gezien. Vond haar persoonlijk in Hellendoorn meer tonen. Blijft een gruwelijk dier natuurlijk, maar mistte de fine tuning wat ze in Hellendoorn wel hadden. Of zit ik mis elfje? Maar tweede worden is al super natuurlijk!

Bij de driejarigen a vond ik ook zeker niet alles ster waardig en snap ik niet welke richting ze nu op willen. Oren als paarden, hoofden die totaal niet passen. Heb wel een prachtige Blaenau merrie gezien, flaxis. Wat een mooie ouderwetse was dat!

Wanneer heb je Movie Star zien lopen? Ik vond haar met name 's morgens goed lopen maar in Hellendoorn was ze meer ontspannen waardoor ze misschien wat makkelijker te rijden was.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:56

In de hoofdring zelf. Waar ik Hellendoorn super strak vond zag ik met name in de ruiter wat onrust. Misschien inderdaad de spanning, maar had het idee dat hij nu veel meer zichtbaar aan het werk was. In Hellendoorn liep ze juist zo ontzettend fijn dat je de hulpen niet eens zag.

Ja, zo'n pony als Flaxis teken ik voor. Zo'n type is denk ik wel het echte Welsh type. Maar ik zag weer foto's voorbij komen... Onvoorstelbaar. Maar met de NWR ook, daar worden halve paarden gefokt. Als 3 jarige al zo groot, ik snap dat je sport type zoekt, maar het pony achtige is er al amper meer in terug te vinden.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:57

*\%/* KAMPIOEN!! *\%/*
Jonkers' Jort deed echt super zijn best en haalde daarmee de titel Bestgaande Rijpony binnen! Ik kreeg nog heel mooi commentaar van de juryleden, alleen maar lof.
's Middags liep hij met z'n gastamazone nog naar een 8e plaats op het NK Jonge Dressuurpony's.
<3 Droompony! <3

Afbeelding

Helaas verder wat minder resultaten. Hengstveulen moest het opnemen tegen het veulen wat later sectiekampioen werd. Hij stond hier tweede. Absoluut geen schande want de jury kon eigenlijk geen keuze maken, maar vond toch nog een iets positiever puntje bij de ander. Die zien we over 3jr wel op de HK.
De merrie greep haar kans niet en liet zich niks zien. Geen ster, terechte keuze vd jury maar wel balen!

Elfje: gefeliciteerd met Moviestar! Vooral tijdens de ereronde liep ze ruig zeg!
Sneeuwpop gefeliciteerd met de ster!
Fotografie91 ook gefeliciteerd met ster!
Inowa gefeliciteerd met vrl. keur
Chantalll gefeliciteerd met alle behaalde resultaten, top!
Vivana gefeliciteerd, wat een mooi plaatje van pony en dochter.
Kimmie14 ook gefeliciteerd met 2x 2e plaats
Keresa gefeliciteerd
inowa schreef:
vivana schreef:
Mijn oudste dochter had een palominohengst uitgekozen,met 4 witte benen welke was dat?!

Was dat niet jonkers jort?

Denk het niet, Jort heeft 3x wit. Zal High Flown's Orlando misschien geweest zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:00

Geef ik je gelijk in caesar

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:03

Caesar schreef:
Maar ik zag weer foto's voorbij komen... Onvoorstelbaar. Maar met de NWR ook, daar worden halve paarden gefokt. Als 3 jarige al zo groot, ik snap dat je sport type zoekt, maar het pony achtige is er al amper meer in terug te vinden.

Klopt, al vind ik dat je er in zo'n groep Jonge dressuurpony's wel gelijk de NWR's uit pikt, dus de welshopdruk zit er wel.
Alleen die maat, zo zonde! Lopen ook genoeg als D-pony in de sport die als 3jarige op de hengstenkeuring al lang en breed de 1.50 ingemeten zijn. Knap dat ze dan als 4jarige ineens weer D-pony zijn.
Ik denk dat we die maat ook niet meer uit de NWR krijgen, het zit er nu zo in verweven. En eerlijk is eerlijk, de kinderen worden ook steeds langer dus de E-pony's zijn gewild. Maar dan wél met ponyopdruk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:17

Ja in nederland zijn ze gewild, in het buitenland, zoals belgie val je onder paarden en dus geen cent waard

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:20

Royaltjuh : toch vraag ik me dat af hoor ... Met e pony s heb je niks te zoeken op bv een EK ... Dus de serieuzere ruitertjes / amazones zullen denk ik dan gewoon eerder overstappen naar de paarden

Ik vind het wel heel belangrijk dat ze zich aan de maat houden ... Die regel is er toch niet voor niets ... Een pony die als volwassen pony 1.49 is en ingemeten word vind ik dan niet zo erg maar die op 3 jarige leeftijd al boven de 1.50 zijn moeten ze eigenlijk niet meer toelaten als D pony ...

Je ziet gewoon teveel paardachtige pony s maargoed dat is mijn mening ... Ik hou wel van die echte pony pony s met mooi veel ras uitstraling ... Je zag het idd gister bij t welsh maar bij t nrps was t me ook al opgevallen ...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:30

Maar van de 150.000 kinderen die in NL paardrijden zijn er hooguit 50, of laat het eens 100 zijn die internationaal en EK's rijden.
Voor die andere 149.900 moeten er ook pony's zijn toch?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:07

Ik heb de NWR groep niet gezien, maar ze gaven aan dat ze door missen van beweging zes merries geen ster konden geven inderdaad. Op zich lijkt mij dat volkomen terecht als ze beweging inderdaad niet getoond werd, je fokt sportpony's. Dus de beweging is heel belangrijk!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:10

Indd in België zijn er geen E, vanaf 1m 49 zijn het paarden, de pony gaat maar tot 1m48.
In België is er in het welsh stamboek wel een sectie E maar enkel voor ruinen. En dan de partbred, maar daar is geen hoogtelimiet is gegeven, maar ook geen minimum stokmaat.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:26

Met dat echte fokken houd ik me niet bezig en zelf houd ik wel van de e maatjes. Past goed bij mijn lengte.
Maar als de e maatjes in het buitenland paarden zijn... kan je toch gewoon als paard de hoge wedstrijden rijden? Of kan dat niet?
Heel grof gezegd kan een e pony/paard wat beter is dan totilas de top niet halen vanwege de maat? Best wel apart

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:30

Feit is dat ze in de paardensport maat willen zien. En met een 1.55 internationaal rijden zie je gewoon niet. En ik weet zeker dat het amper verkoopbaar is voor de hoge sport.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:34

Al is er een merrie van 1.58 die op hoogste niveau heeft meegesprongen. Was wel met een ruiter die al jaren meedraait aan de top. Zal ook wel deels aan de ruiters liggen en verkoopt inderdaad niet heel goed op hoog niveau.
Maar is zelfde principe als dat je geen fries of fjord of ander ras dan de typische warmbloedpaarden op de olympische spelen zal zien. Al zijn er wel paarden die op dat niveau mee kunnen lopen...
Denk dat een goede welsh nwr even goed op hoog niveau mee zou kunnen maar dat het gewoon niet gedaan wordt.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:00

Royaltjuh schreef:
Maar van de 150.000 kinderen die in NL paardrijden zijn er hooguit 50, of laat het eens 100 zijn die internationaal en EK's rijden.
Voor die andere 149.900 moeten er ook pony's zijn toch?

Dat klopt maar ik bekijk het meer met ons doel ... En dat is dus goede sportpony 's opleiden ... Met pony s bedoel ik dan niet de E maar omdat die gewoonweg niet interessant genoeg zijn voor de (top)sport ...

En ik zie om me heen dat de meeste dan vanaf de pony s eerder overstap maken naar de paarden als ze te lang zijn ... Dus ik vraag het me af of die vraag er naar E pony s echt is ... Maar geloof het gelijk hoor alleen denk dat goeie E 's voor andere bedragen weggaan als goede D's... Maarja wij hebben de pony s meer voor de handel dus dan kijk je daar naar ...

Kan begrijpen dat je particulier misschien gewoon graag een E wil... Zou voor mij ook een mooi maatje zijn

@luna2006: als je met een D pony tussen de paarden start houd het op bij zz licht ( en dat is pas sinds kort voorheen was het z2) dus je kan ook nooit met je NWR , als hij die kwaliteiten heeft, meerijden in de topsport

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:26

Echt? Zie nochtans vaak een haf, fjord, etc die ook Zz zwaar rijden.
En ach, Zz-licht is ook al een hele mooie prestatie opzich, veel ruiters die daar niet raken met hun paard

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:19

Toch wel raar. Wij zeggen tegen topsporters (bijv. Schaatsen) toch ook niet, tussen de 1,65 en 1,70m mag je niet meedoen. Geen ideale maat. Maat zegt nietsover kunnen en talent. Vind ik dan.
Ik rijd (nog) geen wedstrijden dus weet er verder niet veel vanaf. Maar de prijzen zouden wel veranderen wanneer de e in de sport meer geaccepteerd zouden worden.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:57

Rivendell schreef:
Pb hoe.heeft eternity het gedaan?

Van haar klasse heeft ze de kampioen van Sevenum eruit geshowd. Er waren totaal in Kootwijk 7 deelnemers.
We zijn reserve kampioen geworden en voorlopig keurmerrie is ze geworden. Op Facebook staan de foto's. We zijn super trots op onze Kelly.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:58

Gefeliciteerd allen met alle geweldige resultaten !!!! we hebben het allemaal goed met deze club :-)