Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Melanie5 schreef:Als er iets slecht is, is het overmatig ontwormen! Zo maak je een veulen op jonge leeftijd al resistent.
Ik ontworm mijn veulens helemaal niet. Pas als ze van de moeder af zijn. Als je zorgt dat je merries goed ontwormt zijn, loopt het veulen weinig risico.
Jaimyliefje schreef:Wat ik begrepen heb moet ik dan, omdat het veulen in NL geboren wordt, eerst NL's papier aanvragen en via NL's stamboek kan ik dan een engels papier aanvragen
Melanie5 schreef:Als er iets slecht is, is het overmatig ontwormen! Zo maak je een veulen op jonge leeftijd al resistent.
Ik ontworm mijn veulens helemaal niet. Pas als ze van de moeder af zijn. Als je zorgt dat je merries goed ontwormt zijn, loopt het veulen weinig risico.
Voor ik ontworm, laat ik eerst een mest onderzoek bij de veearts doen om te zien of er uberhaupt wormen in zittten. Zo niet, dan niet ontwormen, zo ja, dan wel. De laatste 2 jaar ontworm ik hooguit 2 keer per jaar.
Je moet alleen ontwormen als er wormen aanwezig zijn, anders niet. Je gaat ook geen antibiotica spuiten als er niets mis is.
Mij advies Rienne, laat elke maand een mest onderzoek doen en ontworm dan alleen als er wormen aanwezig zijn.
zitake schreef:Hoe zit het dan met een nederlandse merrie en Engelse hengst?
boeflover schreef:ms. heeft stal high flown geen jonge hengsten lopen in een groepje? en anders zou ik geert verbaas is contacteren, die heeft volgens mij ook wel meerdere jonge pony's ergens lopen. zou hem iig niet bij grote paarden zetten (hier in de buurt zijn pony's niet eens toe gestaan in de opfok vanwege het te grote verschil van groottes en dus ook een grotere kans op verwondingen).
Dyonne schreef:Diane, ik kan je zeggen dat het niet altijd eenvoudig is een plekje in de buurt voor een hengstveulen te vinden.
Althans, ik zocht iets waar mijne buiten kon staan in de winter, en niet dag en nacht in een loopstal. Er zijn echt opfoks waar ze amper buitenlucht zien...
Ik had een wat grotere maat (Welsh Cob) maar wilde hem niet met alleen veulens hebben. Een paar familieleden van hem lopen gewoon tussen de rijpaarden in de opfok. En zijn ze allemaal de baas.. En ook mijn merrie is als jonge pony altijd de baas geweest. Vandaar dat ik mijne met ook in elk geval één oudere hengst wilde laten lopen.
Ik zou als ik jou was echt informeren bij fokkers, die hebben soms een eigen hengstengroepje waar hij bij kan. Zo heeft die van mij ook overwinterd.
joostvangestel schreef:Ik denk dat ik ook wel twee hengstjes weet om ergens te parkeren voor de eerste winter, hoewel ik vind dat het tweede jaar moeilijker is dan het eerste jaar.