[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:15

Ik denk dat dat ook duurder/lastiger wordt gezien mijn merrie een WPCS geregistreerde merrie is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:38

De kosten van een veulen hangen van veel factoren af. Ten eerste het dekgeld (is eerder hier al een felle discussie over geweest, hoop dat dat deze keer uitblijft). Je kan al vanaf 100 euro dekken. Ik dek zelf alleen met eigen hengsten, dus die kosten heb ik niet. Normaal komt er ook nog weidegeld bij.
Scannen doe ik alleen bij twijfel gevallen. Scannen kost hier 25 euro + 30 voorrijkosten.
Chippen is dacht ik 7,50 + reiskosten, paspoort weet ik eigenlijk niet eens.
Ik kom per veulen op een kleine 100 euro. Enten doe ik pas het jaat erop, gelijk met de merries mee. Mijn ponies komen het terrein eigenlijk niet af, dus ziekte risico is klein.
Uiteraard heb je altijd een risico dat er iets gebeurt waardoor je hoge kosten krijgt. Een ongeluk o.i.d. zit in een klein hoekje.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:01

Melanie5 schreef:
Als er iets slecht is, is het overmatig ontwormen! Zo maak je een veulen op jonge leeftijd al resistent.
Ik ontworm mijn veulens helemaal niet. Pas als ze van de moeder af zijn. Als je zorgt dat je merries goed ontwormt zijn, loopt het veulen weinig risico.

Wij werken nauw samen met de dierenartskliniek en passen het ontwormingsschema voor de veulens toe zoals het door hen en door andere deskundigen werd voorgesteld voor de eerste levensmaanden en nadien gaat men over naar een langere termijn. Het is evenwel zo dat men ondertussen tot de vaststelling is gekomen dat VOLWASSEN dieren niet meer zo veelvuldig ontwormd moeten worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:11

Zitake, die van mij is zelfs vijf keer gescand. 2x om te constateren dat ze niet drachtig was, daarna een tweeling, en toen nog tweemaal om te kijken hoe dat afliep.
Hier kost dat 40 euro aan huis.

Ik heb mijn veulen bij het NWPCS ingeschreven. Daar kwam een toeslag bij wegens het gebruik van een Engelse hengst, van 27,50. Het chippen/schetsen/registreren zelf is ik geloof ik 45 euro.

Enten heb ik hier gedaan in oktober met de andere pony's mee, maar heb mijn merrie een maand voor de geboorte wel extra laten enten.
Ik vind het toch wel fijn als die een tetanusenting heeft. Een jong dier loopt toch nog weleens een wond op.

Jaimie, je kunt toch ook gewoon je veulens bij het WPCS registreren? Of wil je dit juist bij het NWPCS, denk dat je daar ook goed over na moet denken. In Nederland kun je ook nog naar de WPCV.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:13

Wat ik begrepen heb moet ik dan, omdat het veulen in NL geboren wordt, eerst NL's papier aanvragen en via NL's stamboek kan ik dan een engels papier aanvragen :))

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:22

Jaimyliefje schreef:
Wat ik begrepen heb moet ik dan, omdat het veulen in NL geboren wordt, eerst NL's papier aanvragen en via NL's stamboek kan ik dan een engels papier aanvragen :))

Als de merrie een engels stamboekpaspoort heeft en de hengst een Engelse licentie dan kan u het veulen rechtstreeks in het Engelse stamboek laten registreren. Daarvoor hebt u het Engelse registratieformulier nodig dat ingevuld wordt door uw dierenarts en waarop het nummer van de microchip wordt vermeld. U kan echter ook alleen in het NWPCS of het WPCV stamboek registreren.
Volgens een richtlijn van het WPCS in Wales mag je zelf de schets van het registreerformulier niet opstellen tenzij je in het verleden een bepaalde tijd (weet niet meer hoelang) reeds als fokker bij hun geregistreerd was. Nadien moest het door de dierenarts gedaan worden.
Een merrie met een Nederlands of Belgisch stamboekpaspoort kan bij het WPCS in Wales geregistreerd worden als "international acceptable" en het veulen van zulk een merrie met een Engelse hengst zal dan in het "International register" geregistreerd worden
(Er zijn verschillende mogelijkheden).
In België kunnen wij eveneens in het WPCS / NWPCS of WPCV laten registreren en die documenten worden eveneens door onze dierenarts ingevuld en ondertekend, maar wij moeten ook nog eens het veulen met een kopie van het buitenlandse paspoort in de Belgische databank laten registreren wat nog eens kosten met zich brengt. Men kan in België ook via het Belgische stamboek gaan en dan betaalt men een klein extra bedrag buiten het lidgeld en de registratiekosten en de databankkosten.
Laatst bijgewerkt door cappelstud op 06-08-10 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:26

Oké, en kan ik met een engels geregistreerde merrie/veulen wel gewoon deelnemen aan de Nederlandse keuringen?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:30

Jaimyliefje schreef:
Oké, en kan ik met een engels geregistreerde merrie/veulen wel gewoon deelnemen aan de Nederlandse keuringen?

Bij de WPCV en het Belgische stamboek geen probleem. Bij het NWPCS moet men voor een "buitenlands" een extra inschrijfgeld betalen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:37

Hoe zit het dan met een nederlandse merrie en Engelse hengst?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:38

Nouja zeg.. Wat vreemd dat het NWPCS dat doet!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:03

is al zo vaak over gesproken.Is nu eenmaal zo.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:17

Weet ik, maar ik vind het wel vreemd :+ was gewoon een opmerking.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:01

Melanie5 schreef:
Als er iets slecht is, is het overmatig ontwormen! Zo maak je een veulen op jonge leeftijd al resistent.
Ik ontworm mijn veulens helemaal niet. Pas als ze van de moeder af zijn. Als je zorgt dat je merries goed ontwormt zijn, loopt het veulen weinig risico.
Voor ik ontworm, laat ik eerst een mest onderzoek bij de veearts doen om te zien of er uberhaupt wormen in zittten. Zo niet, dan niet ontwormen, zo ja, dan wel. De laatste 2 jaar ontworm ik hooguit 2 keer per jaar.
Je moet alleen ontwormen als er wormen aanwezig zijn, anders niet. Je gaat ook geen antibiotica spuiten als er niets mis is.
Mij advies Rienne, laat elke maand een mest onderzoek doen en ontworm dan alleen als er wormen aanwezig zijn.

oke zal het onthouden, maar op die spuit dat hij nu krijgt staat ontwormigsmiddel maarja hij stond in Belgische kliniek en daar zeiden ze dat ik deze elke dag moest geven.

maar vorige maand had hij een ongelukje met een handvat van de draad, zat door zijn lip deze hadden ze losgekregen, was braaf blijven staan had een gaatje, dus heb de moeder iets meer gegeven.

maar het gaat nu weer goed met hem hij rent, bokt, springt weer dus ben weer blij

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 01:28

Dat is echt fijn voor je, dat het weer goed met hem gaat :)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:16

zitake schreef:
Hoe zit het dan met een nederlandse merrie en Engelse hengst?

Als die Nederlandse merrie direct afstamt van Engelse ouders (niet verder dan 2 generaties) dan kan men eerst die merrie terug in Engeland laten registreren in hun stamboek (is duur met DNA-test per dier) of men kan de merrie "International acceptabble" laten maken en dat kost momenteel £40 (hiervoor heeft de WPCS een kopie nodig van het Nederlandse stamboekpaspoort met alle gegevens) en dan kan het veulen van zulke merrie met een Engels gelicensieerde hengst in Engeland geregistreerd worden in het "International register" (normale registratieprijs én normale werkwijze). Voor België moet men dan (zodra men het stamboekpaspoort van het veulen heeft ontvangen) het veulen in de Belgische databank laten opnemen (voor Engeland gebeurd dat dan al automatisch). Het stamboek WPCS in Wales is momenteel bezig met de verhuizing en alles zit in boxen zodat er niet kan gewerkt worden tot 16 augustus 2010.
Anders kan men de veulens van deze merrie en een Engelse (gelicensieerde) hengst ook registreren in een van de Nederlandse of het Belgische stamboek (zie mijn vorige uitleg).

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:24

heb gister gebeld voor de uitslag van de mest van ons veulen er was niks te zien 1 eitje van een mijt maar dit was niet de oorzaak van zijn zware koliek en diarree ze hadden dit voorgelegd bij het laboratorium maar ook daar zeiden ze dat het niks was

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:03

Geweldig fijn Rienne dat je veulen terug in orde is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:50

fijn dat je veulen weer in orde is rienne,alleen jammer dat het nog niet echt duidelijk is wat het geweest was

presca is bijna 4 maanden oud en als ene hele dame aan het worden,ben benieuwd wat ze volgend jaar op de shows en keuringen doet..

Afbeelding

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:51

dank jullie..

Presca is idd al een hele dame maar wel een mooie dame :D mooi hoofdje vooral

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:12

Ja, die Presca doet het zeker leuk :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:45

Leuke foto Inowa!

Misschien een hele stomme vraag, maar zijn er hier misschien welsh (hobby)fokkers die hengstveulens van particulieren inscharen (weet niet of ik goed zeg). Ik ben namelijk op zoek naar een plekje voor Replay, voor in elk geval de winter, maar liefst langer, waar hij kan opgroeien met soortgenoten en waar we hem kunnen bezoeken. Kan hem wel naar een opfok doen, maar dan staat hij veelal tussen de KWPN'ers.
Het liefst in Zuid-Holland en het liefst geen fantasieprijzen. Zou het zo zonde vinden als hij gecastreerd/verkocht moest worden. Ben namelijk echt benieuwd hoe hij het volgend jaar op de keuring zou doen.

Als iemand wat weet, dan hoor ik het graag (mag ook via PB)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:38

ms. heeft stal high flown geen jonge hengsten lopen in een groepje? en anders zou ik geert verbaas is contacteren, die heeft volgens mij ook wel meerdere jonge pony's ergens lopen. zou hem iig niet bij grote paarden zetten (hier in de buurt zijn pony's niet eens toe gestaan in de opfok vanwege het te grote verschil van groottes en dus ook een grotere kans op verwondingen).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:29

Diane, ik kan je zeggen dat het niet altijd eenvoudig is een plekje in de buurt voor een hengstveulen te vinden.
Althans, ik zocht iets waar mijne buiten kon staan in de winter, en niet dag en nacht in een loopstal. Er zijn echt opfoks waar ze amper buitenlucht zien...
Ik had een wat grotere maat (Welsh Cob) maar wilde hem niet met alleen veulens hebben. Een paar familieleden van hem lopen gewoon tussen de rijpaarden in de opfok. En zijn ze allemaal de baas.. En ook mijn merrie is als jonge pony altijd de baas geweest. Vandaar dat ik mijne met ook in elk geval één oudere hengst wilde laten lopen.
Ik zou als ik jou was echt informeren bij fokkers, die hebben soms een eigen hengstengroepje waar hij bij kan. Zo heeft die van mij ook overwinterd. :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:33

Ik denk dat ik ook wel twee hengstjes weet om ergens te parkeren voor de eerste winter, hoewel ik vind dat het tweede jaar moeilijker is dan het eerste jaar.

Overigens, de website heeft zijn jaarlijkse oppoetsbeurt weer gehad. Ik moet nog wel wat meer sleutelen, maar ik heb de jaarlingen er eens opgezet, het hengstveulen en ook de moederlijn heb ik eens in het Nederlands gedaan. Wel een heel gedoe, de website is in 15 jaar gegroeid tot 200 pagina's met ongeveer evenveel foto's...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:45

boeflover schreef:
ms. heeft stal high flown geen jonge hengsten lopen in een groepje? en anders zou ik geert verbaas is contacteren, die heeft volgens mij ook wel meerdere jonge pony's ergens lopen. zou hem iig niet bij grote paarden zetten (hier in de buurt zijn pony's niet eens toe gestaan in de opfok vanwege het te grote verschil van groottes en dus ook een grotere kans op verwondingen).

High Flown hebben we al gevraagd, die doen dat helaas niet. Geert Verbaas ken ik niet?

Dyonne schreef:
Diane, ik kan je zeggen dat het niet altijd eenvoudig is een plekje in de buurt voor een hengstveulen te vinden.
Althans, ik zocht iets waar mijne buiten kon staan in de winter, en niet dag en nacht in een loopstal. Er zijn echt opfoks waar ze amper buitenlucht zien...
Ik had een wat grotere maat (Welsh Cob) maar wilde hem niet met alleen veulens hebben. Een paar familieleden van hem lopen gewoon tussen de rijpaarden in de opfok. En zijn ze allemaal de baas.. En ook mijn merrie is als jonge pony altijd de baas geweest. Vandaar dat ik mijne met ook in elk geval één oudere hengst wilde laten lopen.
Ik zou als ik jou was echt informeren bij fokkers, die hebben soms een eigen hengstengroepje waar hij bij kan. Zo heeft die van mij ook overwinterd. :)

Ja ik hoopte daarom hier wat fokkers te vinden die een groepje voor me hadden.
Het liefst wil ik hem ook met verschillende leeftijden laten opgroeien en het liefste ook veel buitenlucht. Hij heeft nu ook alleen wat kale boompjes om te schuilen en geen hutje en het is een sterk beestje aan het worden. Zelfs onweer heeft hij niks van. Dus wil hem liever zoveel mogelijk buiten.
Hij mag van mij ook best bij ruinen of hengsten die wat ouder zijn of wie weet zelfs drachtige merries, maar tot nu toe heb ik niks. Ik heb geprobeerd mijn 18 jarige new forest ruin (die eigenlijk al zijn leven lang met iedereen kan opschieten en ook al eens veulens onder zijn hoede heeft gehad) erbij te zetten, maar die heeft Replay in de sloot gekregen en heeft er zelf een schop van Rosa (en een peesblessure die 4 maanden gaat duren) aan over gehouden... Was geen succes. En sowieso mogen ze in de winter niet op het landje staan waar ze nu staan.

joostvangestel schreef:
Ik denk dat ik ook wel twee hengstjes weet om ergens te parkeren voor de eerste winter, hoewel ik vind dat het tweede jaar moeilijker is dan het eerste jaar.

Bedoel je daarmee dat je een plekje voor me weet, of dat je die hengstjes graag bij Replay zou willen zetten als ik een plekje heb? Sorry snap 't niet... :o