[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:34

o jee rienne , veel sterkte gewenst

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:36

@pietsie dank je wel

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:59

Ja Rienne@...dat is vreselijk. Ik heb hetzelfde verleden jaar meegemaakt en zo'n veulen laat zich voor dood vallen terwijl je niet weet hoe je hem kan helpen. Gelukkig is mijn veulen er ook goed doorgekomen en is nu een sterke kerel. Bleek nadien dat hij zich tegoed had gedaan aan de liksteen(zoutsteen) die in de stal hing. Vanaf dan geen likstenen meer in de nabijheid van de veulens bij ons.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:15

Rienne, Vreselijk idd, hopelijk komt het goed met het veulen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:29

bijons hangt er ook een liksteen in de stallen maar daar zit hij vrij weinig aan hij vind het leuker om ze te slopen ik ga er zo naar toe kreeg net telefoon dat hij een rustige nacht heeft gehad en me andere pony ook wat meer aandacht geven die staat nu even alleen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:37

He rienne wat naar. Klinkt iig goed als ze zeggen dat hij een rustige nacht heeft gehad. Nu maar hopen dat het weg ebt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:15

ik ben er vanochtend geweest en het ging wel goed nog niet helemaal 100% maarja gister zware dag gehad ze gingen nog mestonderzoek doen en als hij stabiel bleef mocht hij vandaag nog naar huis *\o/*

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:48

Ow wat fijn. Het was koliek? Hebben ze verder niets meer ontdekt? Het is nooit leuk als je beestje zo ziek is.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:43

ons veulen is weer thuis!! nog steeds niet helemaal duidelijk wat het nu was ze denken wormeninfectie... morgen hoor ik de uitslag hij krijgt 3 verschillende spuiten en ik moet een soort klei mengen met water en dat zo in zijn mond spuiten hij vind me nu niet meer zo leuk haha maar hij was weeral aan het rennen en doen dus, en toen we vanavond nog eeens gingen kijken had hij voor het eerst sinds gisterochtend gemest

nu staat hij lekker op stal en we moeten hem voorlopig goed in de gaten houden

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:24

Rienne gelukkig is alles weer in orde.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:45

Gelukkig is het goed afgelopen Rienne!

Ik heb vandaag mijn jaarling van Lowland Damon verkocht. Haar volle zus was al richting Limburg vertrokken en die man wilde de jaarling er later toch maar bij hebben. Ruimt weer lekker op zo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:48

Straks hou je niks meer over ;), maar maakt wel ruimte voor nieuws ;)

Gelukkig is het veulen weer ok Rienne! Maakt toch weer een aantal spannende uren.

Hier niet veel nieuws, ene merrie wordt onder het zadel getraind nu, andere poging tot klaarmaken voor de keuring. Uitkijken naar het voorjaar hé, hebben we eindelijk weer iets spannends.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:01

Laatste veulen van dit jaar van Rhesfair Seren Y De is geboren.
Op de foto's ziet het er heel goed uit, mooi hoofd, groot oog , lange hals, mooie schouder, enz.
Maar ook een hele mooie moeder.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:03

Gefeliciteerd!! Ben erg benieuwd naar de foto's

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:39

zitake schreef:
Uitkijken naar het voorjaar hé, hebben we eindelijk weer iets spannends.

Ja het word weer maanden uitkijken naar de nieuwe geboortes, maanden van geduld. Of moet ik zeggen ongeduld :+ ?

@regtur: foto's !!! Maak ons gek ;) ...

@rienne: wat fijn dat je veulen er weer is! Kan me voorstellen dat je er heel blij mee bent. Een vriendin van mij heeft vorig jaar een veulen verloren door een wormeninfectie, reuze zonde... Maar ze kon er niets aan doen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:42

Voor de worminfecties bij veulens houden wij ons aan een heel streng ontwormingsschema : de drachtige merrie een week voor de geboorte ontwormen, veulen ontwormen vanaf de 10e dag en dan gedurende een 4-tal maanden elke maand en nadien op 6 weken en zo stilaan verlengen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:29

ons veulen moet ik nu elke dag met een wormenspuit ontwormen maar dit is ook tegen verdere infecties dus is niet zo zwaar en verder schrijf ik ook altijd op wanneer ze ontwormt moeten worden en hier houd ik me ook aan. maar ik ga ook zeker me veulen elke maand ontwormen nu. en ik haal extra vaak de drollen in de bak weg ook mest ik elke dag de stal en hij mag voorlopig niet op de wei van mij. maar hij mest nu wel gewoon en het heeft weer vorm dus die klei werkt echt goed

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:08

Als er iets slecht is, is het overmatig ontwormen! Zo maak je een veulen op jonge leeftijd al resistent.
Ik ontworm mijn veulens helemaal niet. Pas als ze van de moeder af zijn. Als je zorgt dat je merries goed ontwormt zijn, loopt het veulen weinig risico.
Voor ik ontworm, laat ik eerst een mest onderzoek bij de veearts doen om te zien of er uberhaupt wormen in zittten. Zo niet, dan niet ontwormen, zo ja, dan wel. De laatste 2 jaar ontworm ik hooguit 2 keer per jaar.
Je moet alleen ontwormen als er wormen aanwezig zijn, anders niet. Je gaat ook geen antibiotica spuiten als er niets mis is.
Mij advies Rienne, laat elke maand een mest onderzoek doen en ontworm dan alleen als er wormen aanwezig zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:17

Ik zou zeggen, kijk uit met ontwormen. :\ Wij zijn er altijd goed voorzichtig mee. :?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:45

Overmatig ontwormen lijkt mij idd ook niet verstandig.
Ik heb mijn veulen wel ontwormd eenmaal terwijl die bij de merrie liep voor de zekerheid. Maar hier wordt in principe dagelijks de mest geruimd en heb nooit een wormpje gezien bij de pony's.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:56

Ook ik adviseer vooral niet te vaak te ontwormen! Tegenwoordig raden ze dat ook steeds meer af...
Gelukkig gaat het nu wel weer goed met je veulen Rienne!

Vraagje: hoeveel kost het jullie gemiddeld per veulen om te fokken, dus het hele proces van (net voor) de eerste dekking, tot de evt. verkoop van het veulen of anders tot na dat het veulen één jaar oud is?
Dit is een vraag die ik vooral stel aan de welsh mountain pony fokkers :j
Verder ben ik benieuwd wat er bij jullie allemaal zoal ooit fout is gegaan bij het fokken? Tweelingdracht tot vervelende wendingen bij de geboorte, you name it.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:01

Jaimieliefje, dat ligt ook erg aan hoe je wilt fokken.
Hier ging het de eerste keer niet vanzelf met drachtig worden en toen ze dracht was bleek het een tweeling. Dus was ik alleen aan dierenartskosten al 250-300 euro kwijt.
Maar goed, dat is allemaal vergeten toen er het volgende jaar een geweldig veulentje naast liep hoor.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:04

Ik zit pas aan veulen 1 ;) (volgend jaar), maar het hangt er een beetje vanaf. Ik heb ze 3 maal laten scannen, 1ste keer toen ik ze pas had om zeker te weten of ze drachtig was of niet. 2de maal om hengstigheid te voorspellen, 3de keer om drachtigheid vast te stellen. Alles bijeen zit je toch gauw aan een 300-400 euro (als je voor scannen kiest), ontwormingen en inentingen/prikken geef ik zelf, dus dat scheelt weer een stuk, dat vervalt zo goed als bij mij. tja en dan moet je nog gaan rekenen, chippen, registreren,...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:09

Chippen, registreren.. Hoeveel kost dat allemaal?

Ik heb al eens een veulen 'gefokt' maar dat was een ongelukje en dus afstamming onbekend (kwamen pas met 8 maanden dracht erachter dat ze drachtig was, een gevalletje 'merrie ontsnapt uit de wei en deed stoute dingetjes' :+ )
Maar ik heb toen alleen maar het opvoeden van het veulen meegekregen, want ik was nog een stukkie jonger. De rest werd toen nog geregeld door zussen en pa en ma...

En ik heb natuurlijk stage gelopen op een stoeterij, weet een hele hoop van het ras zelf, van de bouw, keuringen.
Maar dierenartsgedoe, papierwerk en verdere kosten ben ik nogal een groentje in :o
Dus ik hoop dat iemand me daarover wat meer kan informeren..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:10

chippen en registreren zal wel afhangen vvan het stamboek waar je het laat doen. dus daar op de website even nakijken, weet de prijzen ook niet zo van buiten.