[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:11

Ja die spikkels zijn echt mooi. Ik hoor wel eens dat vleigenschimmels altijd heterozygoot zijn, maar ik heb een spierwitte die ook heterozygoot is. Weet niet of er iets van klopt dan.
Trouwens Joost, heb jij fotos van Maesgwyn Siriol?

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:36

Inderdaad, we hebben wel eens heterozygoten gehad die gewoon spierwit waren. Maar voorlopig zijn Taru en Tulip allebei heterozygoot en vliegenschimmel. Van Turandot verdenk ik dat ze vliegenschimmel wordt, maar ze heeft twee schimmel ouders en zou in ieder geval theoretisch homozygoot kunnen zijn.

Overigens waren Dyfed Geraint en Dyrin Tina allebei spierwit zonder vliegenschimmel. De kleurfactor komt van Geraint, dus verklaren kan ik het niet helemaal. Van Tina is het in ieder geval zo dat ze maar één vliegenschimmel heeft gefokt, dus ik ga ervan uit dat het van Geraint komt. Geraint had overigens de roan factor, volgens mij Taru niet (anders had ze ook wel eens een roan moeten geven).

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:35

Proficiat Melanie5@... met je aankoop. Een echte welshpony volgens het oude type en met een prachtige bloedlijn.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:38

Onze nieuweling (ik vind haar echt heel leuk!), komt ook uit 2 schimmelouders, en ook Dyrin Tina in de afstamming, en Vardra Julius. Maar Julius gaf ook alle kleuren.geloof ik. Hy-Society was ook een vliegenschimmel en gaf met grijze merries ook zomaar een mooie vos of bruine. Zoals het vosveulen uit lange Voren Susanna. Die heeft de mooiste donkere voskleur die je maar wensen kunt.
Thunder is ook een vliegenschimmel. Afwachten wat hij geeft, want hij heeft alleen maar grijze merries gehad.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:57

Hmm, nieuweling met Dyrin Tina erin en Vardra Julius? Je maakt me wel evntjes nieuwsgierig. Dan is er een van de voorouders in ieder geval op Hogeweg 36 geboren.

Julius was zelf "gewoon" een vos onder die spierwitte kleur van hem. Hij bracht dus wel bruinen en vossen, nooit een zwarte gezien. Als verdunningskleurtje erbij, kon je ook wel eens een palomino zien. Ik heb overigens nooit een valk van hem gezien, maar dat is eerder toeval en het feit dat de valk kleur nóg minder gewild was dan palomino (die kon je vroeger aan de straatstenen nog niet kwijt). De meest aparte kleur was denk ik die van Varpullan Merle, die heeft als zilverappelbruin en als vos te boek gestaan. Ik geloof dat we het nooit meer zullen weten..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:12

joostvangestel schreef:
Hmm, nieuweling met Dyrin Tina erin en Vardra Julius? Je maakt me wel evntjes nieuwsgierig. Dan is er een van de voorouders in ieder geval op Hogeweg 36 geboren. Ja een Sumrin moeder.

Julius was zelf "gewoon" een vos onder die spierwitte kleur van hem. Hij bracht dus wel bruinen en vossen, nooit een zwarte gezien. Als verdunningskleurtje erbij, kon je ook wel eens een palomino zien. Ik heb overigens nooit een valk van hem gezien, maar dat is eerder toeval en het feit dat de valk kleur nóg minder gewild was dan palomino (die kon je vroeger aan de straatstenen nog niet kwijt). De meest aparte kleur was denk ik die van Varpullan Merle, die heeft als zilverappelbruin en als vos te boek gestaan. Ik geloof dat we het nooit meer zullen weten..

Ik heb een zwarte dochter van Julius gezien bij stal Oosting. Stond daar gestald en naar ik me herinner (maar da's een jaar of 8 geleden) gefokt bij v Dongen.
Wie was varpullan Merle? ben even de draad kwijt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:30

Dit is de nieuwe van Regtur:
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:51

Zo, die doet me denken aan Bolster Elegance, een van de weinige ponies waar we ooit geld aan verdiend hebben.

Is dat soms een verre nakomelinge van Sumrin Toulouse?

Varpullan Merle was een dochter van Vardra Julius en Criban May Bee. May Bee heeft 4 merrieveulens gehad van Vardra Julius, allemaal met een kleurtje. Ze is door Arthur Spronken verkocht aan Herman Knobben van stal Powerful, die heeft er geloof ik Powerful's Caesar uit gefokt.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:15

Ik heb een 2-tal jaren geleden een merrie gehad Varpullan Gen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:27

Degene met nieuwe aankopen, gefeliciteerd!

Gisteren aanwezig geweest bij de laatste selectie jonge dressuupony's. Veel Welsh aanwezig uiteraard, maar dubbeltrots ben ik weer op onze Heidehof's Don Diëgo! Hij wist in zijn leeftijdscategorie (5 jaar) de hoogste punten binnen te halen! Met 83 punten stond hij op kop. In het algemene klassement staat hij nu tweede met één punt verschil met de koploper. Diëgo wordt nog maar kort gereden door Jody Bakker, maar wat zijn zij een pracht combinatie geworden in die korte periode!

We gaan het 21 augustus meemaken in Kootwijk!

Afbeelding

Ook Hero heeft het goed gedaan, met 75,5 punt wist hij zich te selecteren voor de finale in Kootwijk. Verbetering van kunnen na Hellendoorn dus. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:49

Mooi resultaat Muzefee! Knappe hengst.

Joost heb jij een foto van Maesgwyn Siriol?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:52

Melanie: ik moet die eens zoeken. Er zijn er wel gepubliceerd, ik zal eens in wat oude jaarboeken kijken. Ik heb er zelf nooit een gemaakt. Ik kan het ook eens bij de importeur vragen (Dobber)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:08

Wow :9 ! Wat een mooi dier die Don Diego ! Mooie foto ook ;) ...

K moet volgend jaar maar eens een mooie fotoshoot laten maken van mijn "kindertjes" :D , dat wil ik al zo lang..

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:49

Proficiat Muzefee.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:51

goed zeg van don diëgo, vind dat zo'n prachtige pony om te zien (bewegen). ben benieuwd hoe hij het zal doen in de finale.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:22

joostvangestel schreef:
Zo, die doet me denken aan Bolster Elegance, een van de weinige ponies waar we ooit geld aan verdiend hebben.

Is dat soms een verre nakomelinge van Sumrin Toulouse?

Varpullan Merle was een dochter van Vardra Julius en Criban May Bee. May Bee heeft 4 merrieveulens gehad van Vardra Julius, allemaal met een kleurtje. Ze is door Arthur Spronken verkocht aan Herman Knobben van stal Powerful, die heeft er geloof ik Powerful's Caesar uit gefokt.

Ach natuurlijk, hoe kon ik het vergeten.
En Ceasar is weer van Elferinks Winston.
Ik zit me even af te vragen of Powerfull s Merle dan ook uit die lijn komt.

Toulouse? dat weet ik niet, heb pony noch paspoort thuis, we vonden het gewoon een hele mooie en vooral aparte pony. Ze wordt binnenkort gebracht.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:23

Nee, Powerful's Merle is een dochter van Powerful's Shirly en die is weer van Sumrin Tristan en Maaskant's Brigitte. Ik denk dat Herman het gewoon een mooie naam vond en de kleuren leken ook wel op elkaar.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:39

regtur gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Muzefee gefeliciteerd.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:02

Gisteren voor het eerst een (merrie)veulen op de keuring voorgebracht, heel veel complimenten gehad, en gelijk eerste geworden in de youngstock class tussen de colts (jonge hengsten, t/m 3 jaar). als mijn merrie drachtig is, dan is dit veulen het halfzusje van mijn toekomstige veulen :)
Hier een foto van ons op de keuring gisteren.
Afbeelding

Verder nieuwe foto's van mijn merrie, ben weer benieuwd naar beoordeling :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:25

Gisteren even op bezoek geweest en wat plaatjes geknipt:

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:39

Welke pony is dat Joost?
Mooie draf zit erop!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:10

als ik het goed heb is dat sumrin twilight ...
ze is hard gegroeit,mooie merrie hoor!!

nog shows op de planning joost?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:55

Dat heb je heel goed gezien, inowa. dat is inderdaad Sumrin Twilight, fantastisch hoe ze dat gedaan heeft, ik ben echt dolblij dat ze op zo'n geweldig adres staat waar er zo goed voor haar wordt gezorgd. Ze gaat later deze maand nog naar de show, in Duitsland.

Ik ben voorlopig uitgeshowd, misschien ga ik nog naar Lierop met Sumrin Tarino, maar eerst moeten we weten of Taru drachtig is van Glide...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:10

werkelijk prachtige merrie,ze doet me een beetje denken aan winoa der moeder...bosvelds olga.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:11

zo wij zijn net terug uit de kliniek...

ons veulen kreeg ineens koliek en zwaar... spuit gehad tegen krampen en antibiotica om 4 uur om half 9 nog geen verbetering dus nog een spuit en mest afgenomen voor te kijken of er wormen in zaten dit was niet het geval dus direct naar de kliniek omdat zijn darmen niet veel geluid meer maakten...

snel vrachtwagen leeggehaald en klaargemaakt... en hop naar de kliniek... geluisterd naar zijn darmen... bloed afgenomen... dit was verder allemaal goed... hij moest een nachtje blijven en hopen dat ze vannacht niet bellen...

pff heb wel gehuild omdat ik bang was dat het te laat zou zijn voor me ventje... |( (ons eerste zelfgefokte veulen, dat super lief is)

liet alles gewoon gebeuren...
pff moest het ff kwijt

nou maar afwachten moest het vannacht verslechteren gaan ze een echo maken en wss opereren