[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:55

Luna2006 schreef:
Denk dat dat ook deels het verschil in paardenmensen is tussen België en Nederland, en fokkers en particulieren.
Helemaal niet slecht bedoeld maar dit valt mij op dat daar veel verschil in zit.

Dat vind ik vrij zwart-wit.
Zijn allemaal mensen met hun eigen ervaring en achtergrond. (En leeftijd)

Luna2006

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:22

Redelijk zwart wit maar als je eerlijk bent zit er verschil in. Als je een particulier bent doe je dingen anders dan een fokker. Als particulier zit je gewoon te genieten van je dier en moet je maar aandacht geven aan een paard. Een fokker heeft meerdere dieren, verdeeld zijn aandacht en heeft soms ook nog papierwerk.
Daar zit al een verschil in met hoe je met een dier om gaat. Een particulier zal dus meer met zijn jonge dier doen als een fokker, wat zijn voor en nadelen heeft, beide.
En België heeft een heel andere mentaliteit als nederland, ook gaan de goedkeuringen etc anders in België.
Hier heb je je hengst goedgekeurd aan huis, terwijl in nederland op show. In België zijn ze ook niet zo voor het opfok gedoe wat in nederland wel meer is. Als je hier een veulen koopt heb je grote kans dat die al verkeersmak is op een half jaar, voetjes geeft, leuk meewandelt, etc...
Terwijl je in nederland meer ongeleerde paardjes ziet op marktplaats op een leeftijd van 1 jaar (heb het even opgezogd)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:50

Ken genoeg particulieren die niet meer aandacht aan hun jonge dier geven, omdat ze vinden dat dat nadelig werkt.

Ik heb het goed en slecht zien gaan " dat zogenaamde meer aandacht" bij jonge dieren.

Fokkers verschillen ook onderling. Zowel de hoeveelheid nakomelingen speelt een rol en ook of de persoon (-en) veel vrije tijd eraan kan besteden..
Zo heeft de 1 ook ruiters en de andere niet.Of is de 1 met mennen bezig en de ander alleen met fokken..
Zo heb je nog fokkers die wel en die niet naar keuringen gaan...

Vind het dus veelste zwart-wit

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:51

Hoezo zou dat anders zijn? Ik ben belg en ik woon in Nederland. Ik reken mezelf niet onder de fokkers en geniet evenveel van mn dieren als wanneer ik er een zou hebben. Verschil is dat ik geen veulen koop om er wat mee te doen, maar gewoon een pony van een volwassen leeftijd. Toen ik mijn eerste pony kocht was het ook een jaarling, die heeft een jaar bij vrienden in het land gestaan, samen met nog jonge paarden, ik ging wel langs om te kijken hoogstens een borsteltje over te halen. En toch is daar voor 3 jaar leeftijd niets mee gedaan. Deze pony was verder inspannen/opzadelen en wegrijden met beleren. Verder kun je hier in nederland net zo goed je hengst aan huis laten keuren door het wpcv. In belgie hebben ze gewoon weinig opfok, maar er zijn zeker goede opfokbedrijven.
verder heb ik 4 jaarlingen in opfok staan (thuis weliswaar, 3 van mezelf en een van een ander), je kunt met allemaal prima over straat lopen hoor, geven voetjes en lopen mee.
Beetje een verkeerd beeld denk ik van verschil nederland-belgie. Ik heb vroeger in belgie jarenlang op fokkerijen en (handels)stallen gewerkt/gereden. Daar werden net zo min (ook niet bij particulieren) dingen gedaan met een jaarling. Maar goed het blijft een eindeloze discussie, en nogmaals, dat is mijn mening erover, die hoeft niemand aan te nemen en ik hoef ook niemand te overtuigen ;). Gewoon lekker doen wat je zelf goed vind.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:54

Vind verkeersmak een nogal ruim begrip en imo niet te garanderen...
Zou dat er ook nooit bij zetten in een advertentie.
Voetjes geven idem. Dat heb je zo geleerd als veulen en als je dat een half jaar niet doet is dat ook weer wat lastiger bij een jong paard..

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:58

Nicole schreef:
Ik denk dat ik er zaterdag ook aanwezig ben gewoon gezellig kijken :) Mensen die weten hoe of wat alles begint enzo?

De NWR rubriek begint om half 9 nicole ! word een vroegertje voor ons
volgens mij begint de rest trouwens ook om half 9

Ik moet even een beetje bijlezen geloof ik...
zag een "discussie" voorbij komen over het bitje bij een jaarling....
Nu vind ik hier dat op bokt al snel ophef word gemaakt om "niks" ... ik herinner me mijn eigen topic waarin ik op mijn 3 jarige zat en dat werd als niet in dank afgenomen... want je moet ze tegenwoordig tot 8 laten staan .... maargoed als ik mn 8 jarige op bokt zet en zeg is net zadelmak vraag iedereen wat is er mis mee dan , waarom nu pas?! Buiten dat deed ze veeeeels teveel en ben ik ook nog eens veeels te zwaar voor haar.... :+ blablabla ... heel jammer dat er soms zo gereageerd word

dus wat dat betreft doe je het NOOIT goed... maar zelf ben ik met een bitje / hoofdstel niet eerder begonnen dan (bijna) 3 jaar... Als veulen nam ik sira wel mee op de trailer , mee wandelen e.d. maar had idd altijd een zweepje bij me om evt te corrigeren... de ene keer ging ze met mams mee de andere keer zonder mams...ze stond ook vast etc... denk dat dat gewoon spelenderwijs dingen leren is en ze was super mak als veulen, ideaal...

aan de andere kant de veulens die we nu hebben (waarvan 2 nog niet bij ons) zullen we dit minder mee doen... simpelweg omdat we nu onze aandacht veel meer moeten verdelen... maar had ik alle tijd dan was ik daar ook wel dagelijks/wekelijks mee aan de slag gegaan...

Bitje zo vroeg zou ik zelf nooit (zeg nooit nooit) doen maargoed ik respecteer wel de keuze en als deze goed bevalt en geen kwaad kan.... achhh ik kan me er niet druk om maken... iedereen doet wat hij/zij het beste vind voor zn paardje toch... daarbuiten vind ik het ook lastig te oordelen over hoe een beestje van een ander is....
Laatst bijgewerkt door _Fer_ op 21-08-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:07

sneeuwpop schreef:
Vind verkeersmak een nogal ruim begrip en imo niet te garanderen...
Zou dat er ook nooit bij zetten in een advertentie.
Voetjes geven idem. Dat heb je zo geleerd als veulen en als je dat een half jaar niet doet is dat ook weer wat lastiger bij een jong paard..

vandaar dat ik het over straat lopen noem ;) tot nu toe nog geen een gehad die ooit moeilijk deed, maar of ze op elk moment en elke omstandigheid bomproof zijn, tja valt niet te garanderen met zo n jong dier

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:07

Succes zaterdag Fer!

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:09

Cemlys schreef:
Succes zaterdag Fer!

dank uuuuuu !!!! *\o/*

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:14

Idd Cemlys, basis erin en voor de rest doen de andere pony's het wel ...

Vind wel en is MIJN mening dat er zeker een grondbasis in hoort te zitten ... trailer was en is een voorbeeld ... en zo zijn er meer basisdingen die vind IK in een jong dier hoort te zitten ...

Je hebt geen fluit aan een pony die zich continu misdraagt op een keuring ... niet leuk voor de pony, voor de eigenaar en zeker geen reclame voor het ras ...

Ieder zijn of haar mening maat langs de weg stappen, etc etc .. dat kan later ook wel .. leven en laten leven zeggen we maar ....

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:17

@Chantal: ja vind ik ook hoor !!! (vond iedereen dat maar haha)
die van mij ging als veulen ook al mee op de trailer... ook wel eens alleen, gewoon een rondje door het dorp! maargoed ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf nu niet meer zo snel rondjes door het dorp zie maken met veulen & trailer hihi maar zeker met je eens dat de basis heeeel belangrijk is ! scheelt een heel hoop frustraties

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:50

mijn ervaring is wel als moeders het goed en makkelijk doet dan de veulentjes vaak ook. Als veulen gaan ze hier als met de merrie mee naar de keuring, dus dan is een trailer peanuts voor ze, of vrachtwagen maakt niet uit. Ook reizen ze tussen de weides en huis en daar lopen ze ook zo de trailer in. ook alleen als de rest bv op de weide blijft. Heb ik een keer een niet handmak veulen (gebeurt wel eens vaker als je er eentje aankoopt) dan gaat die bij een makke in, en al ziende leren ze het, is mijn ervaring. Vorig jaar zo eentje waar je niet eens bij kon komen, deze winter weinig mee gedaan, nu komt ze gewoon met de rest naar je toe gelopen en wil als eerste aandacht, het was ook de gene die als eerste de trailer inwandelde haha.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:29

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. :Y)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:43

Ik ben een mens met een paar paarden en pony's ... Gun de ander net zoveel ...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:44

Toen Dilys hier kwam kende ze niets, had schrik van mensen, en ging ze lopen zodra je op een meter afstand kwam. Dit vind ik ook niet kunnen als je een paardje verkoopt.
Zijn in het begin amper bij haar kunnen komen en hebben uren gewoon in de weide gezeten tot ze ons zou vertrouwen. Daarna hebben we haar alles moeten leren, en deze dingen heb ik dan ook in het topic gezet, als dit dan gezien wordt als teveel doen met een paardje, spijtig. Heb ook geen andere welsh waar ik over kan praten en lees hier vooral mee om meer over de welsh als ras te leren. Ervoor dat elke keer ik iets post er een beetje neerbuigend gedaan wordt, terwijl, als ik al iets post, dit een zeldzaam moment is dat ik echt bezig ben geweest met Dilys. Dat ze dekentjes leert kennen is hier heel voornaam, paardjes staan aan de bos en wil niet dat ze vol met dazen loopt.
Dat ze de weg een beetje kent vind ik ook voornamelijk, wil niet dat ze die shock krijgt als ze pas 3 jaar is want bij ons is totaal niets vervoer en waar ze vroeger stond ook niet. In het begint flipte ze al door als mijn opa tegen 5km/u langs reed. Dus ze moet het vervoer wel kennen, zeker als we ze nu op een grote weide willen zetten.
Helaas telkens als ik iets postte (het bitje uitgesloten want dat is eigen mening van mij) werd er gezegd dat ik teveel doe met mijn pony. Had ook liever een brave pony thuis gekregen die al netjes het halster kende en mensen kende en mee kon wandelen maar helaas. Bij Dilys komt dit allemaal op latere leeftijd en post ik het helaas elke keer hier terwijl andere pony's van haar leeftijd al veel verder staan.
Moest het even kwijt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:46

Idd, mee lopen is een nette term.

En die niks gewend zijn heb je idd ook zo "mak" wanneer je er wat mee gaat doen en daar de tijd voor neemt.

Bij ons gaan ze ook als veulen op de trailer met hun moeder om naar het weiland te gaan. Prettig als ze dat al kennen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:17

Ik snap echt niet dat mensen bij een jaarling een bit indoen. Je gooit er toch geen zadel op om alvast te laten wennen? Maar dat is mijn mening.

Keertje borstelen, voetje geven, meelopen aan touw dat snap ik nog.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:13

Zijn er volgens mij genoeg die er een zadel opleggen. Imo niet erg slim, omdat het nooit mooi passend zadel kan zijn wat juist leid tot een zeer ongename eerste x.

Maar ik moet wel bekennen dat ik op de jaarlingen en de twenter 1 x een zadel dekje er los heb opgelegd en daarna nog een elastieke dekensingel. ...
Was eigenlijk bedoeld voor de twenter, maar die jaarlingen waren zo nieuwsgierig.
Ze zijn zo mak <3

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:44

_Fer_ schreef:
@spritz : en dan vind ik Jack nog vrij klein zelfs !! Natuurlijk afwachten hoe hij uitgroeid maar fluf was groter met die leeftijd en die meet nu 1.46

Vind je valk eigenlijk wel heel mooi hoor ! Ziet er zo niet heel rank uit ...

@elfje : wat leuk ? Heb je daar foto s van op fb ?? Zijn wil je me daar even in taggen ... Ben wel heel benieuwd omdat wij onze welsh misschien ook met hem willen laten dekken ... M'n nrps is trouwens ook een don cremello en die is super braaf ... Met 2 mnd onder het zadel reed hendry z'n dochtertje van vier er al op rond ... Met of zonder zadel alles kan en er zit toch nog ruim 65% bloed in

@nicole: ik ben ook echt Duitse rijpony fan !!!!! Geweldig !!! Zijn echt miniatuur paardjes

Omdat het veulen wat makker is dan de Welsh veulens is het niet z'n topmodel.
Na een aantal dagen elke ochtend minimaal een uur in de wei te hebben gestaan is dit het resultaat:
AfbeeldingAfbeelding

Mijn Vipje staat de hele dag te poseren. :D
AfbeeldingAfbeelding

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:54

Hihi dat ken ik maar wauw wat een prachtige veulens !!!!
De don cremello heeft mooi lengte in de hals zeg! Erg benieuwd hoe die uitgroeit
Ik vind je vip veulen ook erg gaaf , zit iets meer luxe in zo te zien ... Maar wat een mooi koppie en dat compacte moet ik bij fluf er ook meer uit zien te krijgen ..

Je verkoopt zeker nooit iets ?! Anders komen we een keer bij je shoppen hihi allemaal knappe pony s bij jou ! Zucht ...

Weten jullie trouwens een leuke welsh hengst die bij mijn nrps merrie zou passen ?! Ik moet er eentje hebben die wat compacter is , mooie luxe doorgeeft in hoofd, sterk achterbeen ... Ik heb wat meer body nodig bij m'n merrie ....

Ik dacht zelf aan dgr metall maarja Zweden is zo ver weg ... Zit niet echt in et welsh bloed ... Oja m'n merrie is op dit moment 146 maar zit in de derde lijn e pony achter ... En ik wil er toch eigenlijk heeeeel graag een D uit ... Dus liever niet boven de 1.48

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:26

De moeder van het palomino veulen heeft ook een mooie hals en is 1.54m, een beetje uitgeschoten. Toch is het andere veulen groter.
Soms verkoop ik wel wat maar geen veulens. Het eerste en laatste veulen (Valerio) dat ik verkocht heb is later goedgekeurd op de hengstenkeuring. :D Kon ik voor mijn eigen fokprodukt dekgeld betalen. Dat had ik niet zo handig geregeld.
Wilde eigenlijk net aan jouw vragen of je nog wat te koop hebt.
Laatst bijgewerkt door elfje72 op 21-08-14 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:27

Zippo geeft mooie veulens met goede beweging. Is een c pony - Sectie b dus. Heeft ook al D merries gedekt.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:01

Is een heel mooi zippo veulen op de keuring in Gieten geweest, volgens mij was dat een part-bred, maar die kon me toch bewegen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:13

Zippo vind ik erg mooi en wat een beweging! Mooie nakomelingen ook. in de nwr ben ik niet zo thuis. 2 hengsten zijn me dit jaar bijgebleven en dat zijn bram en vip.

Mooie mooie veulens elfje

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:20

Wij hebben 2 veulens van zippo :o
erg tevreden over
(Tenminste 1 dit jaar en 1 vorig jaar)