[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:17

proficiat met de nieuwe aanwinsten!
Melanie, mooi veulen, blijf haar mooi vinden!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:44

boeflover gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten. Vanwaar een B?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:30

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:43

Guttegut.. Ik heb jullie hulp/advies nodig..
Ik wilde Holly echt enorm graag, ze was/is in principe al van mij, hoewel ik nog kan zeggen: nee, doe toch maar niet. Maar als ik het wil, is ze voor mij gereserveerd en ik mocht haar eigenlijk al de mijne noemen (mag nogsteeds wat de eigenaar betreft..)
Mijn ouders vonden het ook allemaal prima, stalling is al klaar en transport is geregeld.
En toen.. Dumdumdum... Gingen mijn ouders gister plots moeilijk doen en ze hebben mij ook in twijfel gebracht.
Ze vinden dat ik eigenlijk niks kan met de pony, gezien ik er niet op kan rijden, en in dat geval vinden ze het nutteloos om de koop door te laten gaan. Dat heb ik ze echter vanaf het begin al duidelijk gemaakt en nu komen ze er ineens mee.
Ze denken dat ik verveeld zal raken.
Verder denkt ma dat ik haar over 1,5 tot 2 jaar moet verkopen omdat ik dan mijn examens/studie heb waarschijnlijk.

En ik... Weet nu echt NIET meer wat te doen.
Nu is dat 1,5 tot 2 jaar gedoe het punt nog niet eens zo zeer. Het is meer dat ze dus willen dat ik een pony heb om op te rijden. En ik pas nog wel op het gros van de welsh mountain ponies, de brede varianten van rond de 1.20 m dus denken ze: is het niet beter om verder te kijken naar zo'n soort pony? Een bredere variant waar je nog wel op past?

Ook omdat het natuurlijk niet zeker is of ze wel drachtig is, althans nog niet, als ze in NL is laat ik haar sowieso scannen omdat dan alle stressvolle dingen achter de rug zijn (transport enz.) en dan is het risico dat ze het veulen verliest toch kleiner... Anders laat ik haar straks scannen, is ze drachtig, en verliest ze het nadien :=
Maarja, ik heb in principe de keuze gemaakt voor haar omdat ik van deze hengst mijn eerste zelfgefokte welsh mountain pony veulen wilde fokken.

Ik ben echt zo in de war gebracht door m'n pa en ma (ze hebben (nog) geen nee gezegd hoor, ze wilden gewoon dat ik er nog eens GOED over nadacht.. tsja) nu koop ik haar verder zelf enzo, maar gezien ik nog bij hen woon hebben zij het laatste woord.

Maargoed: HELP! :?
Wat zijn volgens jullie de pro's en con's van een sectie A? Wat zouden jullie doen als jullie mij waren? Wat doen jullie zoal met jullie pony's? (op het fokken na) Heb je evt. een betere suggestie voor mij?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:49

waarom niet mennen met der?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:51

Ja, dat zei ik dus ook.. Maar daar doet mn ma dan weer moeilijk over, ze denkt dat het beleren te duur zal zijn oid. of dat ik niemand kan vinden om dr te beleren? :? (nota bene: mams weet niks van paarden maar daardoor is het ook heel moeilijk om dingen uit te leggen)
Ik kan zelf wel al mennen overigens, ik vind het geweldig! Ik kan alleen niet beleren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:52

kun je toch ook zelf doen dat beleren?

heb ik ook gedaan bij winoa,ging prima...als je maar van iemand hulp hebt die zelf ook weet wat die doet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:54

Tsja, ik heb wel groene paarden voor de kar gehad, maar nooit helemaal groen. Ik weet niet in hoeverre dat onverstandig is.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:56

Fenna, ik neem aan dat jij en je ouders dit van tevoren toch al goed hebben besproken met elkaar?
Je kan idd gaan mennen, en je wil zo eens een veulentje blijven fokken misschien? Verder keuringen, shows ed? Je hebt zelf toch al een idee wat je met haar wil gaan doen neem ik aan?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:00

Niet heel erg goed gesteld en vonden het gewoon prima.. Tot gisteren, toen waren ze ineens niet overtuigd. Reden waarom? Ze hebben met mijn instructrice gepraat ;) die zegt dat ik er niks mee kan.

Maar like I said, mijn ouders weten niks van paarden, en in hun ogen is het enige nuttige wat je ermee kan rijden..
Vrijheidsdressuur, mennen, enz enz enz dat zien hun allemaal als 'knuffelpony' gedoe. En ik koop haar dan wel zelf, maar zij betalen de maandelijkse kosten.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 24-07-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:00

Jaimyliefje schreef:
Tsja, ik heb wel groene paarden voor de kar gehad, maar nooit helemaal groen. Ik weet niet in hoeverre dat onverstandig is.

eerst zorgen dat de nodige basis erin zit....dat ze luisterd en het longeren en alles gewend raakt.
dus eigenlijk de standaard dingen die elk paard moet kennen,de omgang met mensen enzo.

pas wanneer je merkt dat ze echt rustig is en je vertrouwd met het tuig bezig gaan.
gewoon eens voor de lol opleggen en afhalen.
tot ze het gewend is.
en dan verder gaan met beleren...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:09

Ach ik heb ook 2 van die nutteloze staan ;) haha. Je hoeft een paard/pony niet altijd persé voor het rijden alleen, alhoewel leg dat maar een keer uit aan een leek/sportmens ;). Maar gewoon doen, je was er daarvoor wel zeker van. Tja qua studies, ik heb ze erna gekocht, maar om eerlijk te zijn, wel mijn hele studie 1 welsh gehad, die 'als mijn eigen' was. daar deed ik elke dat wat mee. dus het kan wel. maar even goed over na denken, zeker omdat ze nu niet 100% zeker drachtig is. en dat is toch wat je wil?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:31

Ik wil met haar fokken ja.. Daar zie ik toekomst in en dat is ook wat ik 'later' wil :) mijn persoonlijke struikelpunt is dus idd de dracht..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:39

kan ze niet voor transport gescand worden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:48

Ain't gonna happen.. Ik vind het opzich best, maar het is nogal lastig te regelen voor het transport.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:53

Jaimyliefje schreef:
Ik wil met haar fokken ja.. Daar zie ik toekomst in en dat is ook wat ik 'later' wil :) mijn persoonlijke struikelpunt is dus idd de dracht..

Nou, dan moet jij je ouders weer overtuigen waarom jij deze pony wil :D

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:10

ikzelf ben voor een B gegaan omdat dit een maat is waar ik zelf evt nog op zou kunnen rijden (en ook mijn verzorgertjes worden groter)
maar opzich was ik naar een pony aan het kijken tot 1.35 cm dus A kon ook, maar ben gewoon voor deze gegaan. Heb de pony toch vooral gekocht als fokmerrie/keuringspony/'staat mooi in de wei' en plezierig om naar te kijken... wil haar wel beleren (ze is op haar 3e ingereden maar nu al 4 jaar niet meer bereden) onder het zadel en voor de wagen, maar dat is niet de hoofdzaak waarom ik haar heb gekocht.
Overigens denk ik ook dat de B fokkerij beter bij mij past als de A'tjes, wij zijn thuis best wel liefhebber van een 'sportpony', en dat is een B toch meer als een A. (Amber is ook erg rijtypisch voor een A, maar echt zo'n brede hooggeplaatste op de keuringen is gewoon niet helemaal mijn type pony).
Overigens stond het ook absoluut niet in de planning er een pony('s) bij te kopen hoor, toen ik bezig was met mijn rijpaard te verkopen, en hier weinig reacties op kwamen heb ik aan Harold gevraagd of ik haar evt in kon ruilen. Ben daarop eerst naar Angela wezen kijken of ik haar evt zou willen hebben, maar vervolgens zag Harold geen brood in mijn rijpaard helaas. Had in eerste instantie het idee de opbrengst te gaan sparen voor later, maar Angela bleef zo in mn hoofd hangen dat ik nu toch heb besloten haar te kopen :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:16

Sja Jaimy, het is jouw keuze. Als jij er een toekomst in ziet, moet je het gewoon doen. Als je twijfeld, zou ik het laten. Houd er rekening mee dat de markt erg slecht is en dat je met transport toch een aardige prijs betaald. Als het echt alleen om de hengst gaat waar ze drachtig van zou kunnen izjn, zoek dan een veulen van hem. Je haalt nu dan een merrie hierheen in de hoop dat er een veulen van hem inzit. Mocht dat niet zo zijn, dan heb je pech. Ik zou dan mijn gevoel volgen, bij rwijfel niet doen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:39

Dat is het niet, ik wil haar heel graag, anders zou ik idd wachten op een veulen van hem voor volgend jaar. Het is gewoon dat ik volgend jaar graag mijn veulentje zou hebben.. En anders kon ik er net zo goed een in NL kopen, ofja, net zo goed.. Iig dan had ik meer keuze :D
Ik heb de merrie op de hengst uitgezocht ja, maar dat is ook omdat ik haar wil :D

Maargoed, het blijft een teleurstelling als ik volgend jaar helemaal zonder veulen zit, en de komende 5 jaar zal ik er waarschijnlijk sowieso geen meer fokken ivm studie, dus dan is het sowieso al 6/7 jaar totdat ik weer kans heb op mn eigengefokte veulentje.. (namelijk na die 5 jaar sowieso al een jaar wachten op het veulen als ik na 5 jaar al gelijk een merrie kan laten dekken..)

Ik zou natuurlijk voor de veilige optie kunnen gaan en een gescande drachtige sectie A of sectie C merrie kunnen kopen (in Nederland) maarja, dan heb ik hem weer niet zelf gefokt natuurlijk, en dan betekent het toch minder voor me..

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:08

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:27

Ze lijkt erg op de volle zus van Holly die op de witchhill stud staat, zelfde kleur en aftekening ook.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:26

Zo Angela en Arthur zijn gearriveerd. Kennismaking met Amber en Cobalt gaat nog niet helemaal zo als verwacht eigenlijk. Had ze eerst naast elkaar staan in een wei en nu staan ze samen in 1 wei. Cóbalt jaagde in het begin constant achter hun 2 aan! Helemaal bezweet en heigend door de wei heen.. Gelukkig heeft hij nu al 2 goede rake klappen gehad dus nu staakt hij al na 1 rondje. Maar het is toch van de zotte dat een véulen achter een 7 jarige merrie aan gaat? (en deze dan ook nog is gaat rennen?) echt lomp om te zien, had het zo echt niet verwacht.
Maarja, advies gekregen ze maar lekker te laten doen dus komt wel goed(!?) (het is nu ook al minder gelukkig) Ben heel erg benieuwd hoe straks de rangorde zal zijn
Ze gingen verder echt súper braaf mee in de trailer e.d. en ben verder wel helemaal blij met mn nieuwe paardjes :D

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:51

Hahaha, ja zo gaat dat soms.. Wel erg spannend om te zien vaak als het je eigen zijn.. :=
No worries, ik denk dat het wel goed komt!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:55

ja idd je hebt steeds zoiets van 'zal ik ze weer apart zetten'? en zeker met die klappen van Co die waren niet mis (dus even gechecked of hij niet gewond was). ben echt een muts met mn paarden dus die ontmoetingen vind ik altijd een drama haha. maarja, ze moeten toch ooit aan elkaar wennen.. heb niet genoeg wei om iedereen apart te zetten (mn fjord staat al apart aangezien hij Cobalt aanvalt, en ook al een keer écht lam heeft getrapt..)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:26

Gezellig boeflover haha. Ik zou ze het idd gewoon lekker zelf laten uitzoeken, maar Cobalt voelt zich wel heel wat zeg :wow: