[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:24

@Luna; Een jaarling draagt tijdens de keuring geen bit. Denk dat wanneer je dit tijdens een keuring doet je wel vlot wordt verzocht om de ring te verlaten.
Ben je weleens bij een Nederlandse keuring geweest?
Ongeacht dat je een grote of kleine jaarling hebt het is en blijft een jaarling, persoonlijk vind ik het niet oké om dan met een bit aan de gang te gaan.
Binnen het Welsh stamboek zijn er toch geen bonte toegestaan?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:45

Not done een jaarling met een bit in!

Ja, ik ga ook naar de Vriendenkring met mijn A merrie.
Leuk om weer eens mede A-liefhebbers te ontmoeten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:39

Ik ga niet naar de Vriendenkring. Heb er even geen zin meer in dit jaar.

Anouk, wat lees ik nou. Toch je zwarte te koop? Stop je dan helemaal met rijden? Als je elke keer klachten hebt zou ik het ook doen hoor. Ik heb rugklachten en chronisch tijdgebrek dus heb er ook vaak over nagedacht. Maar als ik er dan weer een keer opzit, dan is dat gevoel meteen weer weg.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:47

Zo even werken straks, dan dochterlief naar de peuterspeelzaal en dan alvast even wat voorbereidingen treffen voor Zaterdag. Trailer mesten en schoonspuiten, stallen leeg scheppen en dikke laag schoon stro erin; tuig alvast lekker vetten. morgenavond de 4 pony's wassen en dan ...... heb er heel veel zin in !

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:55

Ik denk dat ik er zaterdag ook aanwezig ben gewoon gezellig kijken :) Mensen die weten hoe of wat alles begint enzo?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:22

Caesar schreef:
Anouk, wat lees ik nou. Toch je zwarte te koop? Stop je dan helemaal met rijden? Als je elke keer klachten hebt zou ik het ook doen hoor. Ik heb rugklachten en chronisch tijdgebrek dus heb er ook vaak over nagedacht. Maar als ik er dan weer een keer opzit, dan is dat gevoel meteen weer weg.

Ik heb het geluk dat ik op Passion pijnvrij kan rijden, dus die blijf ik lekker rijden.
Ik kan me voorstellen dat met rugklachten en tijdgebrek je ook wel eens twijfelt.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:28

Vind het wel wat naar dat er zoveel reactie op Luna komt? Mijn jaarling hengst had een bit in op show... En bij nader in zien, maar goed ook... Geen commentaren op gekregen. Was wel in Belgie, maar ook Nederlanders die me op fb zeiden dat het dus geen kwaad kon en dat het mocht...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:34

Ze heeft het maar 3 of 5 keer in gehad en dit omdat ze het zelf komt aannemen als ik het bit heb aan gehad bij een van mijn andere pony's, dan komt ze snuffelen en pakt ze het bit zelf in de mond.
Ze maakt er dus helemaal geen probleem van en ziet het als een soort spelletje, dus laat ik dat der doen. Deze keer was de eerste keer dat ik het zelf in deed, ook geen probleem voor haar.
Voor de rest staat ze heus wel elke dag lekker jaarling te wezen hoor, gebeurt verder niets mee buiten af en toe een deken op gooien tegen de vliegen of een kleine wandeling omdat mevrouw niet graag alleen thuis blijft.
En ze lijdt er niet onder, anders zou ze niet uren komen knuffelen of spelen met de andere pony's denk ik zo.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:35

Nicole ze binnen om half 9

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:56

Luna2006 schreef:
Ze heeft het maar 3 of 5 keer in gehad en dit omdat ze het zelf komt aannemen als ik het bit heb aan gehad bij een van mijn andere pony's, dan komt ze snuffelen en pakt ze het bit zelf in de mond.
Ze maakt er dus helemaal geen probleem van en ziet het als een soort spelletje, dus laat ik dat der doen. Deze keer was de eerste keer dat ik het zelf in deed, ook geen probleem voor haar.
Voor de rest staat ze heus wel elke dag lekker jaarling te wezen hoor, gebeurt verder niets mee buiten af en toe een deken op gooien tegen de vliegen of een kleine wandeling omdat mevrouw niet graag alleen thuis blijft.
En ze lijdt er niet onder, anders zou ze niet uren komen knuffelen of spelen met de andere pony's denk ik zo.

Bit gewoon nog weg laten :n jaarlingen willen alles in hun mond nemen. Lekker ermee wachten is geen discussie over mogelijk zo dier moet je ook geen bit in nog willen doen zelfs als is het 3/5 keer gebeurd 1 keer is al te veel. Iets wat bij mij gewoon niet goed valt.. Al mijn dieren gaan eerst naar de tandarts voor ik ze überhaupt een bit in doe en dan doen ze NOG niks alleen hoofdstel om..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:56

Wat bit betreft moet iedereen doet wat ie zelf wil, maar voor een jaarling vind ik het absoluut niet nodig. Mijn 2,5jarige hengst gedraagt zich prima aan het halster tussen merries en vreemde paarden. Mijn 3jarige heeft ook nog geen bit van dichtbij gezien. Nee sorry vind ik geen hulpmiddel voor een jaarling en er zit een verschil tussen een die het uit nieuwsgierigheid eens oppakt en gelijk hoofdstel incl bit eraan te hangen. Maargoed dat is mijn mening en gaat over mijn pony s. Ik vind het gewoon onzin bij een jaarling.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:58

Chary_xX schreef:
Vind het wel wat naar dat er zoveel reactie op Luna komt? Mijn jaarling hengst had een bit in op show... En bij nader in zien, maar goed ook... Geen commentaren op gekregen. Was wel in Belgie, maar ook Nederlanders die me op fb zeiden dat het dus geen kwaad kon en dat het mocht...

Volgens mij is er maar een enkele reactie gekomen op het bit en gaat het er meer om wat er met Luna gedaan wordt als jaarling, dan alleen even dit bit. In al haar posts merk je dat ze de pony vermenselijkt. Althans, zo neem ik het maar op. :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:06

Gebruik het ook niet als hulpmiddel, ze is nieuwsgierig naar alles en vind persoonlijk dat ik haar dan positief iets kan leren en spelenderwijs. Haar gebit is trouwens heel mooi en veroorzaakt geen last, tandarts is 2 maanden geleden hier geweest voor de merrie die een scherpe tand had. Heeft haar ook maar even mooi nagekeken.
Het is niet dat ik der ga dwingen dat bit en hoofdstel aan te doen want dan ben ik verkeerd bezig, alles moet uit plezier komen. Ga der ook heus niet jong beleren, hoogstens met 3 voor het koetsje en met 3,5 - 4 jaar beginnen met zadelmak maken. Ben dus echt niet iemand die der paardjes forceert in dingen. Maar denk dat iedereen daar ook een andere kijk op heeft, sommige zijn met dieren van Dilys haar leeftijd (1,5) al aan het leren wennen aan het koetstuig omdat ze met 2 voor de wagen mogen. Anderen laten ze in opfok tot 3 jaar en anderen houden hun pony aan huis, leren ze dingen maar overhaasten niets. Vind de laatste twee opties echt geen een van beide slecht, al heb ik liever mijn dier aan huis en dan leert ze af en toe iets, al staat ze 90% van de tijd gewoon op weide en zijn er enkel knuffelmomentjes als zij dat wilt, zal dan ook niet zelf naar der toe gaan, laat haar lekker naar mij komen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:22

Ceasar: Wat bedoel je met vermenselijken ?? Vanety is dit jaar ook meegeweest naar 2 shows en zaterdag is drie. Ikzelf heb ze graag dan wel braaf dus heb ze van veulen af aan veel in handen. Waar anderen op keuringen lopen te rossen en trekken om zo'n beestje b.v. op een trailer te krijgen kan ik die van mij gewoon alleen laden .. zelfs de merrie en het veulen.

Een bit bij een jaarling vind ik ook niet kunnen ...
Als ze wat bijterig zijn ... kun je altijd het zweepje voor de mond houden .. kunnen ze daar wat mee om haffelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:11

Chantall denkt niet caesar met vermenselijken doelt op shows meedoen. Hier loopt ook alles zonder dwang de trailer in. Wat je dan soms ziet op shows, sta ik ook soms met open mond naar te kijken, zag dit jaar gewoon veulentjes meegesleept worden, waar doe je het dan voor denk ik... En ik ben absoluut geen softie, hier gaan ze ook als veulen of jonge pony naar shows mee, maar nooit ten koste van. Hier in de dagelijkse omgang wordt onbewust al veel aangeleerd en gemengde kuddes waar ze ook netjes opgevoed worden, dat scheelt. Mijn sportruin is goud waard hoe die met de veulens en bv mn jonge hengst omgaat. Zo zal mijn hengst ook wel eens stuiteren of kijken, maar klaar is klaar en dat weet hij.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:15

Nouja we krijgen in ieder geval een stempel op ons dat we zeggen dat ze mishandelaars zijn terwijl wij gewoon onze mening geven :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:20

ja sorry dat is gewoon een schreeuw om aandacht dan. Ik had het niet eens over hengsten (terwijl mijn mening daarover net zo goed doorloopt hoor, maar goed).

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:23

Ik zeg niet dat ze mishandelaars zijn Nicole, het is alleen niet mijn manier om een week van tevoren spul uit de wei te plukken en er vanuit te gaan dat ze alles behoren te weten.
Ik vond het geen gezicht dat je pony onder leiding van 6 man, een zweep en ern longeertouw de trailer in moet krijgen ... en helaad zie ik dat enorm vaak en dan vibd ik wel een minpunt aan de keuringen.... zet nu maar heel snel de oogkleppen op en mask me alleen druk om mijn garde.

Kwa bit is dit mijn mening, dat hoeft niet die van ern ander te wezen. Ieder zijn of haar meug.

Hier staat het spul ook bij elkaar ... heb twee dravers die erbij lopen als ze een beetje van zich af kunnen bijten ...

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:33

Weetje ik zeg ook niet dat ze mishandelaars zijn helemaal niet hoor want ze kunnen nog zo goed voor hun dier zijn maar ik vind zoiets NOT DONE..

Waar ligt de grens? Willen we straks een veulentje van 8 weken ook even bitje laten passen want ja moeder had hem in en hij hapte er ook naar?? Het zijn in vredesnaam baby's die happen overal in!!

Tja raak daar soms beetje gefrustreerd van...

Ik ben helemaaal niet tegen het showen van veulentjes jaarlingen twenters etc juist helemaal niet des te meer ze zien op jonge leeftijd des te beter en gewoner voor ze het is maar een bit in een bekkie van een dier dat vrijwel elke week anders is omdat ie zo dusdanig in de groei is kan bij mij moeilijk in. Als ik zie hoe makkelijk een 3 jarige een bit aannemen snap ik überhaupt niet waarom ze nu al doen om feit van spelen der wijs te laten leren.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:38

Juist Nicole !!! ... zet dan even voor de bijterij en zenuwen een zweepje voor hun mond .. kunnen ze daar even om haffelen. En klaar is het ....

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:48

Dilys is 1,5 en tja dat is jullie mening erover. Gelijk is zeg, er zijn mensen die ze dan al het tuig leren kennen voor de koets, dat vind ik te ver gaan. Hier heeft ieder zijn eigen mening over. Dilys weet ook heel goed waar ze wel en niet aan mag knabbelen en zal dus ook niet op andere dingen bijten, dus der een zweepje voor houden, daar draait ze der kop voor om. Ze bijt wel op der speelballen en speelt hier ook met hartenlust mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:26

Ik gebruik de term vermenselijken omdat ik het even niet anders kan verzamelen. Het is meer hoe er over gepraat wordt en hoe mensen ermee omgaan. Betuttelend, met een jaarling langs de weg gaan wandelen om het al "verkeersmak" te maken, dekje erop gooien, etc. Ik denk dat Cemlys wel op hetzelfde vlak zit qua denkwijze.

Van 3 shows en een beetje mee hobbelen krijgen ze niks. Mijn veulen liep bijv. beetje mee te hupsen toen ik de merrie klaar ging maken en daar leren ze ook al zat van. Huppelt mee als de merrie geroepen wordt en een klontje erin en klaar. Totaal niet wantrouwend. Loopt al vanaf de keuring in Utrecht 24/7 in de wei, lekker jong spelen. Dat mak maken komt wel als ze oud genoeg zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:30

Wat een drama.
Ieder zo'n meug.
Pony gaat er echt niet dood aan....
Zou ook mijn keuze niet zijn, maar zo zijn we allemaal anders en leren steeds wat bij..

Laten we het gezellig houden

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:35

Denk dat dat ook deels het verschil in paardenmensen is tussen België en Nederland, en fokkers en particulieren.
Helemaal niet slecht bedoeld maar dit valt mij op dat daar veel verschil in zit.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:52

Ik laat ieder zijn gang maar gaan. "paardenmensen" weten het altijd beter. En ik ben eerlijk, ik moet nog heel veel leren.
Wij handelen ouderwets met de dieren, staan op een boerderij en mijn oom is in de 70. Alles gaat op de ouderwetste manier. Toen ik met pillen aankwam voor mijn paard haar mok heeft mijn oom dat geprobeerd, maar na een week geen echt verschil. Dus afgebrande benzine, of wat het ook mag zijn, erop en was zo over. Wat heb ik een commentaar daar op gehad. Het was zielig en niet normaal blabla. Maar mijn paard had geen pijn meer waar anderen weken met mok liepen, en maar zalfjes smeren.

Ik moet wel lachen om het verhaal dat mensen op de keuring aan de veulens trekken en de trailer niet op krijgen. Mijn oom heeft een friese fokmerrie die in de eerste weken je niet bij het veulen laat. Je kan na 3 a 4 weken nog zo je best doen om het veulen mak je krijgen, maar een bepaaldie visie zit er al ingeprent. Het ziet dat de moeder het wil beschermen en vecht alle kanten uit. Met 2 a drie maanden gaan de friezen naar de keuring, soms zijn ze aardig bijgetrokken en gaat het goed, soms moeten we ook een douwtje geven hoor.
(Gelukkig is de merrie verkocht! Hopelijk krijgen we er een makkelijkere voor terug)