regtur schreef:Ik denk dat de kwaliteit van de te keuren ponies vrij dicht bij elkaar ligt. Men wil ze niet alle 20 nemen, en daarom wordt er een verhaaltje bijgemaakt. Een zware hals is imo geen probleem voor een hengst, mits hij goed aangezet is. Correctheid en het totaalplaatje zijn van meer belang.meestal wordt de beweging de sluitpost waar de nietgoedgekeurde op worden afgerekend.
Het is zo'n ruim begrip, dat we er alle kanten mee op kunnen. De ene keer moet het ruim en krachtig zijn, de volgende keer met veel spektakel en dan weer correct.Is het verwachtingspatroon hoog gespannen, bijv. vanwege de voorouders, dan voldoet een dier al snel niet, kunnen de ouders niet geweldig bewegen, dan heeft en pony ook al een stempel, en ga zo maar door.
Heeft een maaier interessant bloed, dan wordt hij toch maar genomen, etc.
Persoonlijk vond ik de Pantheon een van de betere en meer rassige ponies. Had ook zo bij ons op stal gemogen. Ik denk dat hij in type niet eens zo heel veel verschilt van zijn achterneef , die wel genomen is. Ja , waar ligt de lat?
Toch zou ik maar zo niet ophouden met naar keuringen gaan. Er zijn al zo schandalig weinig A tjes ingeschreven. je moet wel blijven laten zien waar je voor staat, anders is het straks nog een kwestie van een paar grote jongens, die de dienst uitmaken.
Je verwoord jezelf heel goed! Dit kon van mijn mond komen. Maar tegenwoordig kijken ze niet meer naar correctheid van het bewegen wat juist zo belangrijk is.
Ik zal mij verder stil houden op dit forum en ga zeker met onze 'Niet opgenomen' fokken, zoals we met de andere hengst van vorig jaar ook hebben gedaan en reken maar dat die hengst van vorig zich op onze stal heeft bewezen in de fokkerij.
groetjes