NWPCS Hengstenkeuring 2009

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:59

regtur schreef:
Ik denk dat de kwaliteit van de te keuren ponies vrij dicht bij elkaar ligt. Men wil ze niet alle 20 nemen, en daarom wordt er een verhaaltje bijgemaakt. Een zware hals is imo geen probleem voor een hengst, mits hij goed aangezet is. Correctheid en het totaalplaatje zijn van meer belang.meestal wordt de beweging de sluitpost waar de nietgoedgekeurde op worden afgerekend.
Het is zo'n ruim begrip, dat we er alle kanten mee op kunnen. De ene keer moet het ruim en krachtig zijn, de volgende keer met veel spektakel en dan weer correct.Is het verwachtingspatroon hoog gespannen, bijv. vanwege de voorouders, dan voldoet een dier al snel niet, kunnen de ouders niet geweldig bewegen, dan heeft en pony ook al een stempel, en ga zo maar door.
Heeft een maaier interessant bloed, dan wordt hij toch maar genomen, etc.
Persoonlijk vond ik de Pantheon een van de betere en meer rassige ponies. Had ook zo bij ons op stal gemogen. Ik denk dat hij in type niet eens zo heel veel verschilt van zijn achterneef , die wel genomen is. Ja , waar ligt de lat?
Toch zou ik maar zo niet ophouden met naar keuringen gaan. Er zijn al zo schandalig weinig A tjes ingeschreven. je moet wel blijven laten zien waar je voor staat, anders is het straks nog een kwestie van een paar grote jongens, die de dienst uitmaken.

Je verwoord jezelf heel goed! Dit kon van mijn mond komen. Maar tegenwoordig kijken ze niet meer naar correctheid van het bewegen wat juist zo belangrijk is.
Ik zal mij verder stil houden op dit forum en ga zeker met onze 'Niet opgenomen' fokken, zoals we met de andere hengst van vorig jaar ook hebben gedaan en reken maar dat die hengst van vorig zich op onze stal heeft bewezen in de fokkerij.
groetjes

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:50

AniekR schreef:
patrick76 schreef:
Trouwens nog iemand foto's gemaakt van de sectie C kampioen? En eventueel nog van de zwarte C die dit jaar is goedgekeurd?

Volgens mij heb ik die beide wel op de foto staan. Staan bijna online.

ben benieuwd. Laat je me het even weten?
Dank

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:52

Westernfreak schreef:
patrick76 schreef:
We zullen het volgend jaar van zelf zien of de eigenaren van de nu afgewezen hengsten het bij het rechte eind hebben. Als ze zo veel vertrouwen hebben in hun hengsten en als ze zo geweldig fokken allemaal, dan zullen we geweldige mooie veulens zien op de keuringen/shows in 2010. Vol verwachting klopt ons hart!!!!

Dit kun je natuurlijk ook andersom stellen...we zullen zien of de goedgekeurde hengsten hun verwachtingen waar kunnen maken in de fokkerij! Volgens mij is er toch ook menig stamboekhengst te noemen die als fokhengst toch de verwachtingen niet waar konden maken. Hoewel de kwaliteit en kwantiteit van de aangeboden merries hier natuurlijk ook een grote rol spelen...

Het is ook geen zaak van de jury (engels of nederlands) om bepaalde bloedlijnen te behouden voor de fokkerij, maar ook hier heeft de fokker dankzij het vrije systeem zelf de touwtjes in handen!

Tuurlijk zullen we moeten afwachten of de goedgekeurden wel of niet goed genoeg fokken. Maar dat weten we nooit van te voren en als het alleen om het fokken gaat kunnen we de hengstenkeuring wel afschaffen. Zoals al gezegd is een aantal berichten terug, als je niet uit de baan gestuurd wilt worden moet je met je hengst thuis blijven.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:54

lmjansen schreef:
regtur schreef:
Ik denk dat de kwaliteit van de te keuren ponies vrij dicht bij elkaar ligt. Men wil ze niet alle 20 nemen, en daarom wordt er een verhaaltje bijgemaakt. Een zware hals is imo geen probleem voor een hengst, mits hij goed aangezet is. Correctheid en het totaalplaatje zijn van meer belang.meestal wordt de beweging de sluitpost waar de nietgoedgekeurde op worden afgerekend.
Het is zo'n ruim begrip, dat we er alle kanten mee op kunnen. De ene keer moet het ruim en krachtig zijn, de volgende keer met veel spektakel en dan weer correct.Is het verwachtingspatroon hoog gespannen, bijv. vanwege de voorouders, dan voldoet een dier al snel niet, kunnen de ouders niet geweldig bewegen, dan heeft en pony ook al een stempel, en ga zo maar door.
Heeft een maaier interessant bloed, dan wordt hij toch maar genomen, etc.
Persoonlijk vond ik de Pantheon een van de betere en meer rassige ponies. Had ook zo bij ons op stal gemogen. Ik denk dat hij in type niet eens zo heel veel verschilt van zijn achterneef , die wel genomen is. Ja , waar ligt de lat?
Toch zou ik maar zo niet ophouden met naar keuringen gaan. Er zijn al zo schandalig weinig A tjes ingeschreven. je moet wel blijven laten zien waar je voor staat, anders is het straks nog een kwestie van een paar grote jongens, die de dienst uitmaken.

Je verwoord jezelf heel goed! Dit kon van mijn mond komen. Maar tegenwoordig kijken ze niet meer naar correctheid van het bewegen wat juist zo belangrijk is.
Ik zal mij verder stil houden op dit forum en ga zeker met onze 'Niet opgenomen' fokken, zoals we met de andere hengst van vorig jaar ook hebben gedaan en reken maar dat die hengst van vorig zich op onze stal heeft bewezen in de fokkerij.
groetjes

Marloes, je zegt hengst van vorig jaar? Hebben jullie hier dan al meerdere topveulens van? Op welke keuring komen deze? Kan ik mijn camera namelijk in de aanslag houden

patrick76

Re: NWPCS Hengstenkeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:55

en die bruine pantheon was ook van jullie of niet?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:24

patrick76 schreef:
lmjansen schreef:
groetjes

Marloes, je zegt hengst van vorig jaar? Hebben jullie hier dan al meerdere topveulens van? Op welke keuring komen deze? Kan ik mijn camera namelijk in de aanslag houden

Hoe noemen ze dit ook alweer? O ja preken voor eigen parochie. Op stal heb ik ook alleen maar kampioenen staan, maar als ik op een keuring kom blijkt dit niet altijd waarheid te zijn.

Een voordeel als ik dan weer thuis kom en ze lopen weer in mijn eigen wei, zijn het toch weer kampioenen ;)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:39

patrick76 schreef:
AniekR schreef:
Volgens mij heb ik die beide wel op de foto staan. Staan bijna online.

ben benieuwd. Laat je me het even weten?
Dank

Mijn foto's staan nu ook op http://www.ARfotografie.nl/

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:46

Patrick, wat ik mij eigenlijk afvroeg.
Ik zag dat Pierrot geschoren is.
Maar de regels zeggen toch dat dit niet mag?
Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:50

PeeWij schreef:
Hoe noemen ze dit ook alweer? O ja preken voor eigen parochie. Op stal heb ik ook alleen maar kampioenen staan, maar als ik op een keuring kom blijkt dit niet altijd waarheid te zijn.

Goh, gelukkig ben je dus toch niet helemaal perfect.

En dan het commentaar op Marloes.
Wie zegt dat "bewezen " in de fokkerij betekent dat het kampioenen zijn? Wordt hier niet steeds geroepen dat iedereen zijn eigen smaak heeft? Bewezen is wel een heel relatief begrip. Zij zegt niet dat er kampioenen bij zitten (wat ongetwijfeld wel zo is), maar dat ze bewezen zijn. Dat kan ook zijn, dat ze het fokdoel bereikt hebben voor de fokker.
Alles schijnt hier alleen echt bewezen te zijn als een jury er een stempel op zet.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:34

Melanie5 schreef:
PeeWij schreef:

Goh, gelukkig ben je dus toch niet helemaal perfect.

Nobody is perfect en volgens mij heet ik hier peewij en niet nobody :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:49

Melanie5: ten eerste is iedere pony in zekere zin al "bewezen" in de fokkerij als die een gezond veulen ter wereld kan brengen. Maar goed, bij mij is er toch een heel groot verschil als mijn zoontje van 8 roept: "Goh, wat een leuk veulentje" of dat een jurylid daar een oranje strik aan hangt. Maar je hebt gelijk, bewezen is een behoorlijk relatief verschijnsel en onderhaving aan vele zaken.

Overigens zag ik in de Journal van de WPCS van dit jaar een aantal foto's van de legendarische merrie Grove Peep O'Day. Als ik ze zo zie, dan denk ik dat ik toch echt geen van onze merries daarmee zou willen ruilen. Maar het is wel een van de beste merries van de beste fokker van voor de oorlog, die in 1937 ook nog eens de Royal Welsh won. Dus ook al denken we dat het ras en de doelstelling niet veranderen, is dat wel degelijk iets dat wel gebeurt. Of dat nu al dan niet bewust doen.

Overigens, om met Peter te spreken: we hebben letterlijk alleen maar kampioenen op stal staan ;) Alle drie merries hebben wel eens een kampioenbeker toebedeeld gekregen. Als ze in de wei staan, dan plaats ik ze zelf ook altijd en dan kan ik ze ongeveer op 6 verschillende manieren plaatsen en het ook nog een keer verdedigen ook. Alhoewel we ook wel weten welke merrie het het beste zou doen op de keuring. Het leuke van de fokkerij is als je begint met één pony en dan de nazaten met elkaar vergelijkt. Geen heeft precies alle kwaliteiten en tekortkomingen van de oorspronkelijke pony, maar die lijken verdeeld over de verschillende nazaten. Sommigen hebben de tekortkomingen van de oorsprong niet meer, maar die zijn dan ook weer een paar kwaliteiten kwijtgeraakt. En het hangt er maar precies van af, welke kwaliteiten je het belangrijkste vindt om ze te kunnen plaatsen. Vooruitfokken is wat dat betreft geen lineaire gebeurtenis.

Maar goed, ik denk dat deze discussie inmiddels al in het "fokkerij" topic hoort en als zodanig weinig meer van doen heeft met de CHK.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:24

Dyonne schreef:
Patrick, wat ik mij eigenlijk afvroeg.
Ik zag dat Pierrot geschoren is.
Maar de regels zeggen toch dat dit niet mag?
Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

Dat was ons idd ook al opgevallen

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:00

Dyonne en Aniek, beide goed opgelet. Inderdaad Pierrot was ook dit jaar weer geschoren alleen achteraf te laat. Vorig jaar hebben we dit direct in oktober gedaan toen hij met heel veel haar uit de wei kwam. Dit jaar was zijn wintervacht zeker niet minder. We hebben hem op 9 december geschoren. Te laat zoals het nu lijkt. Maar aangezien er nog in het vraagprogramma waarop wij hebben ingeschreven, nog in de keuringsvoorwaarden dit jaar stond dat het verboden is om je hengst te scheren hebben wij de gok genomen. Ook speelt het voor ons mee dat Pierrot onder het zadel wordt gereden en na zijn arbeid altijd erg bezweet is. Ook een reden voor ons om hem te scheren. Vond het wel lachen toen ik met hem de baan binnen kwam. Met 4 man sterk, de jury en de ringmeester, maar bladeren in het boekje om het bewijs te zoeken waar staat dat het niet mocht. Maar ze konden het niet vinden want stond er simpel weg niet in. Dit zal volgend jaar wel anders zijn hahah. Scheren we hem gewoon weer in oktober. Zie je er in februari niets meer van.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:05

Mooie foto's tussen hoor Aniek. Zal er eerdaags ff paar uitzoeken en bij je bestellen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:25

Patrick, ik heb overigens niets tegen scheren.
Mijn Cobje is ook geschoren maar idd al in oktober en nu denkt iedereen dat ze gewoon prachtig in zomervacht zit. :D
Maar wel mooi dat je zo toch kon deelnemen. :j
Ik vroeg me al af hoe je dat geregeld had. ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:31

gewoon zorgen dat je de regels goed kent en of gebruik maken van de mazen haha

Natje_SpiritJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:02

Mooie foto's Aniek! De (hoofd)foto's van Magic zijn super ondanks dat hij niet wou stilstaan := , morgen zal ik tegen de eigenaar zeggen dat hij zeker moet kijken :)

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:42

Wat "men" lijkt te vergeten is dat je moet proberen de minst goede punten van je merrie te herkennen en moet proberen te verbeteren , zodat je verbetert en niet vermeerdert. Bij een hengstenkeuze is niet altijd de mooiste hengst de juiste voor je merrie.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:57

ragnhild schreef:
Wat "men" lijkt te vergeten is dat je moet proberen de minst goede punten van je merrie te herkennen en moet proberen te verbeteren , zodat je verbetert en niet vermeerdert. Bij een hengstenkeuze is niet altijd de mooiste hengst de juiste voor je merrie.

Dat is idd de juiste manier voor een sport(paarden)fokkerij, maar binnen een gesloten rasfokkerij zijn er zeker nog andere punten die minstens zo belangrijk zijn. Bijvoorbeeld lijnteelt!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:17

Ook bij lijnteelt kies je denk ik voor een hengst die je exterieurmatig aan staat en de goede punten van de lijn bezit dus de goede punten verbeterd door deze genetisch meer vast te leggen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:54

BlackDevils schreef:
Ook bij lijnteelt kies je denk ik voor een hengst die je exterieurmatig aan staat en de goede punten van de lijn bezit dus de goede punten verbeterd door deze genetisch meer vast te leggen.

Dat is ook de gedachte achter lijnteelt! :P

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:37

PeeWij schreef:
BlackDevils schreef:

Dat is ook de gedachte achter lijnteelt! :P

Jij suggereerde in je vorige post dat het belang van lijnteelt voor exterieur komt te staan. ;)

PeeWij schreef:
Dat is idd de juiste manier voor een sport(paarden)fokkerij, maar binnen een gesloten rasfokkerij zijn er zeker nog andere punten die minstens zo belangrijk zijn. Bijvoorbeeld lijnteelt!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:04

Om even terug te komen op "bewijzen "in de fokkerij.
Naar mijn mening heeft en basisboekhengst beslist geen mindere kansen, daar hij hoofdzakelijk en weloverwogen ingezet wordt door de eigenaar, en misschien gebruikt dooreen select groepje fokkers. Stamboekhengsten worden te pas en te onpas genomen, de ene gaat voor de titel, de volgende voor het kleurtje,enz. met als gevolg dat zulke hengsten veel meer voor hun kiezen krijgen om zich te bewijzen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:38

BlackDevils schreef:
Jij suggereerde in je vorige post dat het belang van lijnteelt voor exterieur komt te staan. ;)

PeeWij schreef:

Ik zeg toch ook minstens zo belangrijk! Het ene helpt het andere verbeteren en vast te leggen in je eigen lijnen!

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:20

PeeWij schreef:
patrick76 schreef:

Een voordeel als ik dan weer thuis kom en ze lopen weer in mijn eigen wei, zijn het toch weer kampioenen ;)[/quote]

Even voor de duidelijkheid, het zijn nog geen kampioens veulens!!
En deze hengst van vorig jaar heeft zich op "onze" stal al bewezen, Dat kan natuurlijk ook weer aan de merrie keuze liggen. Natuurlijk bedoel ik er niet mee te zeggen dat wij alleen maar kampioenen op stal hebben. In ieder geval zijn we over het algemeen tevreden over de merrie x hengst wat we kruisen.
(het resultaat ervan dan) Het is mooi meegenomen dat je een keer aan de kop staat en een keer een beker krijgt. En het is nog afwachten of we dit jaar een veulen ervan krijgen aangezien er Gister een merrie veulentje achter 1 van de merries lag (dood) .
Met het veulen van vorig jaar weet ik niet zeker of ik daar mee kom, we gaan eigenlijk nooit met jaarlingen naar de keuring. Dus waarschijnlijk over 2 jaar. Spreek ik je dan weer!! ;)
En Patrick ja die bruine pantheon is ook van ons, Ik weet het is geen topper!! Helaas is hij 2 weken voor de hengsten keuring gewond geraakt en had daardoor een achterstand, zag er ook niet te best uit!!
Als die eigenwijze drol had meegewerkt dan was er nog wat van te maken, maar dit hengstje had helaas de vrijdag de kop verkeerd staan en wou absoluut niet meewerken met alles, dat kon ook iedereen zien in de baan :o :o :o :o :o
We hadden deze hengst gewoon thuis moeten laten!!