[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

toptoysJarig

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:28

Het merrieveulen was 1b geplaatst. We hebben trouwens meer kleur veulens dan schimmels van Hero Knipoog
Ook uit schimmel merrie's. Het is echt een fijne hengst, super makkelijk en lief. Hij heeft tot een paar weken geleden op het land gelopen met z'n veulens van dit jaar. Hij is erg leuk met z'n kinderen Haha!
Hij hoeft ook niet weg hoor, maar naar een goed adres waar hij op het land kan, is er altijd over te praten.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:31

toptoys schreef:
Het merrieveulen was 1b geplaatst. We hebben trouwens meer kleur veulens dan schimmels van Hero Knipoog
Ook uit schimmel merrie's. Het is echt een fijne hengst, super makkelijk en lief. Hij heeft tot een paar weken geleden op het land gelopen met z'n veulens van dit jaar. Hij is erg leuk met z'n kinderen Haha!
Hij hoeft ook niet weg hoor, maar naar een goed adres waar hij op het land kan, is er altijd over te praten.

Het zou gewoon zonde zijn als hij niet meer gebruikt zou worden!

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:35

Hij heeft hier elk jaar wel wat gastmerrie's. Dus helemaal met pensioen gaat hij zowiezo niet Haha!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:45

toptoys schreef:
Hij heeft hier elk jaar wel wat gastmerrie's. Dus helemaal met pensioen gaat hij zowiezo niet Haha!

Hoe doen jullie dat eigenlijk? gewoon de hengst bij de merries in? En gaat dat goed?
Wij doen dat wel, maar sommige geven de voorkeur aan het uit de hand dekken.dat lijkt me zo'n gedoe.
Wat is jouw ervaring?Of die van anderen?

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:50

Wij hebben dit jaar Hero in het land bij de merrie's gehad. Super! Ook de gast merrie's gingen erbij. Andere jaren dekte hij alleen uit de hand. We hebben nu een dikke hectare land wat helemaal omringd is door veel water, een soort eiland. Het andere stuk land is alleen met schrikdraad afgezet en daar lopen aan de andere kant ook paarden van andere. Daar durfde ik het nooit. Maar op het eiland gaat het super. Ik vind het fijner voor de hengst. Maar sommige hengsten kunnen het niet, als ze gaan jagen houdt het op natuurlijk. Ook zal het schelen hoeveel gastmerrie's er komen, denk ik. Hero heeft niet zoveel gastmerrie's en maakt er niks van dat er steeds andere merrie's komen en gaan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:56

toptoys schreef:
Wij hebben dit jaar Hero in het land bij de merrie's gehad. Super! Ook de gast merrie's gingen erbij. Andere jaren dekte hij alleen uit de hand. We hebben nu een dikke hectare land wat helemaal omringd is door veel water, een soort eiland. Het andere stuk land is alleen met schrikdraad afgezet en daar lopen aan de andere kant ook paarden van andere. Daar durfde ik het nooit. Maar op het eiland gaat het super. Ik vind het fijner voor de hengst. Maar sommige hengsten kunnen het niet, als ze gaan jagen houdt het op natuurlijk. Ook zal het schelen hoeveel gastmerrie's er komen, denk ik. Hero heeft niet zoveel gastmerrie's en maakt er niks van dat er steeds andere merrie's komen en gaan.

Dit klinkt als een vrijwel ideale situatie voor zowel de hengst als zijn kudde. Ik stel me voor dat het in Engeland, of Wales ongeveer net zo gaat.
Ga je dat met de nieuwe hengst ook zo doen?
Ik mag aannemen dat je geen 2 koppels direct naast elkaar weidt?

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:03

Carreg gaat inderdaad ook het land op, hij kent het. Carreg ( en Tyfry Tomas) heb ik samen met de peacockstud in Spierdijk. Hij gaat daar de zomer het land op. Ik breng m'n merrie's dus daar naar toe. Nou hebben wij toevallig een stuk land voor deze zomer van onze buurman gekregen en dat ligt 10 km van het eiland af,dus ze zouden geen last van elkaar kunnen hebben. Ik vraag me af of Hero met de veulens van dit jaar, dan natuurlijk jaarlingen, op het land zou kunnen? Iemand daar ervaringen mee?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:53

kelly007 schreef:
Ge zijt weer aan het kijken voor een speciaal kleurtje e :p

Ik heb er ook geen idee van is 1m04 niet de normale hoogte voor een Atje?

Ik ben niet echt aan het kijken, maar kreeg hem aangeboden vanuit G.B.
Aangezien Sublime's maatje misschien verkocht wordt, dacht ik dat hij misschien interessant gezelschap zou kunnen zijn.

joostvangestel schreef:
1.04m is wel erg klein voor een A. Overigens op allbreed staat 1.12m, dat is wel weer te doen. Op zich zou het wel iets zijn voor de merrie van blackdevil, die kan wel wat kleins gebruiken. Zo te zien is het hengstje redelijk exotisch gefokt. Vander Friars Sheer Spirit, moederlijn een merrie uit stokoude bloedlijnen met heel weinig Coed Coch Glyndwr. Overigens was Nutbeam Juggler volgens mij een heel grote hengst (de broer van Nutbeam Gabriel)

'Exotisch gefokt'... klinkt niet echt positief of toch.
Als je hem maar niks vindt, zeg het me gerust.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:20

Exotisch gefokt kan je op twee manieren lezen. Voor degenen die een ander papiertje bij hun pony willen, zoals bijvoorbeeld Melanie kan het een enorme pré zijn. Voor diegenen die uit zijn op snel resultaat en op zeker spelen, is het wat anders. Belangrijker is het dat de hengst zelf je aanstaat. Met name op Friars zijn ze erg succesvol geweest door te kiezen voor hengsten die juist niet in de mainstream zaten (Friars Happy Boy, Caeronnen Dafydd, Cefnfedw Golden Glory). Dat wil niet zeggen dat Bob Owens op kwaliteit afdong, maar hij zocht waarschijnlijk wel iets dat afweek van de massa.

Dryfol Son of Ranger zie je hier: http://www.ponyplanet.co.uk/rushtonstud/stallions.htm Daar lijkt me op het eerste gezicht niks mis mee.

Blijkbaar is dit het hengstje waar je het over hebt: http://www.cherrytopstud.com/bushmoorseaspirit.htm. Is zo te zien zeker geen gek hengstje. De moederlijn gaat terug op heel bekende ponies, maar van Cwmdale hebben we geloof ik maar weinig op de keuringen gezien in de laatst jaren.

Nicton Carreg ziet er overigens uit als een echte hillpony, daar hebben we er te weinig van in Nederland. Overigens hebben wij Hero gebruikt, zoals je weet. Met Carreg zou het goed kunnen zijn dat je een goede combinatie gevonden hebben met de jonge Hero's. Ik zag van de week nog een video van het hengst Hegelhofs Enrico. Eigenlijk jammer dat de hengst het net niet haalde op de CHK. Grappig genoeg dekte hij meer dan de winnaar van de Dyoll Starligh cup op hetzelfde station. Hij is nog hengst overigens, bruintje met 4 witte voetjes.

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:24

Zelf hebben jullie toch geen nafok van Hero gehouden?
Ik heb foto's gezien van Enrico, een mooie hengst.

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:32

Hier een standfoto, wel van 4 jaar geleden.....hier is hij 2 jaar.
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:55

toptoys schreef:
Carreg gaat inderdaad ook het land op, hij kent het. Carreg ( en Tyfry Tomas) heb ik samen met de peacockstud in Spierdijk. Hij gaat daar de zomer het land op. Ik breng m'n merrie's dus daar naar toe. Nou hebben wij toevallig een stuk land voor deze zomer van onze buurman gekregen en dat ligt 10 km van het eiland af,dus ze zouden geen last van elkaar kunnen hebben. Ik vraag me af of Hero met de veulens van dit jaar, dan natuurlijk jaarlingen, op het land zou kunnen? Iemand daar ervaringen mee?

Een hengst bij jaarlingmerries op het land doen is echt vragen om problemen.Wij hebben het in onze kennissenkring een aantal malen meegemaakt dat een 2 jarige een veulen kreeg. Eenmaal werd er zelfs een ter dekking gebracht, die wilde maar niet hengstig worden, wel mager, en een dikke buik, totdat we opperden of ze misschien dragend kon zijn, want ze kreeg ook al een uiertje...ja dus, en wel van een shetlander die niet bevruchtte... De merrie was gelijk waardeloos, ze kreeg wel een mooi bont merrieveulen, wat de pijn verzachtte.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:58

joostvangestel schreef:
Exotisch gefokt kan je op twee manieren lezen. Voor degenen die een ander papiertje bij hun pony willen, zoals bijvoorbeeld Melanie kan het een enorme pré zijn. Voor diegenen die uit zijn op snel resultaat en op zeker spelen, is het wat anders. Belangrijker is het dat de hengst zelf je aanstaat. Met name op Friars zijn ze erg succesvol geweest door te kiezen voor hengsten die juist niet in de mainstream zaten (Friars Happy Boy, Caeronnen Dafydd, Cefnfedw Golden Glory). Dat wil niet zeggen dat Bob Owens op kwaliteit afdong, maar hij zocht waarschijnlijk wel iets dat afweek van de massa.

Dryfol Son of Ranger zie je hier: http://www.ponyplanet.co.uk/rushtonstud/stallions.htm Daar lijkt me op het eerste gezicht niks mis mee.

Blijkbaar is dit het hengstje waar je het over hebt: http://www.cherrytopstud.com/bushmoorseaspirit.htm. Is zo te zien zeker geen gek hengstje. De moederlijn gaat terug op heel bekende ponies, maar van Cwmdale hebben we geloof ik maar weinig op de keuringen gezien in de laatst jaren.

Nicton Carreg ziet er overigens uit als een echte hillpony, daar hebben we er te weinig van in Nederland. Overigens hebben wij Hero gebruikt, zoals je weet. Met Carreg zou het goed kunnen zijn dat je een goede combinatie gevonden hebben met de jonge Hero's. Ik zag van de week nog een video van het hengst Hegelhofs Enrico. Eigenlijk jammer dat de hengst het net niet haalde op de CHK. Grappig genoeg dekte hij meer dan de winnaar van de Dyoll Starligh cup op hetzelfde station. Hij is nog hengst overigens, bruintje met 4 witte voetjes.

Een kleurhengst krijgt, zeker op een dekstation altijd meer merries. Op die manier wordt er dus niet selectief gefokt, maar alleen naar de buitenkant gekeken. Wel begrijpelijk overigens.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:05

toptoys schreef:
Hier een standfoto, wel van 4 jaar geleden.....hier is hij 2 jaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7DOLG3IO.jpg

Dit is denk ik wel een heel bruikbare hengst voor de nederlandse fokkerij.Er zijn maar een paar hengsten van dit type in ons land en die staan helemaal aan de andere kant, je zou er dus nog wel een mooi beetje merries bij kunnen krijgen.
hij heeft heel veel ras en type, en is idd niet beknopt.
En hij heeft , voor de liefhebbers, ook al kleur gefokt.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-12-08 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link gezet.

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:07

regtur schreef:
toptoys schreef:

Een hengst bij jaarlingmerries op het land doen is echt vragen om problemen.Wij hebben het in onze kennissenkring een aantal malen meegemaakt dat een 2 jarige een veulen kreeg. Eenmaal werd er zelfs een ter dekking gebracht, die wilde maar niet hengstig worden, wel mager, en een dikke buik, totdat we opperden of ze misschien dragend kon zijn, want ze kreeg ook al een uiertje...ja dus, en wel van een shetlander die niet bevruchtte... De merrie was gelijk waardeloos, ze kreeg wel een mooi bont merrieveulen, wat de pijn verzachtte.

Ik was er al bang voor.......jammer. Ik hoor het wel vaak andersom, een jaarling hengst (inderdaad meestal shetlanders) bij de paardenmerrie's als gezelschap. Want hij is nog jong en kan er toch niet bij.....stiekem toch wel Haha!

toptoysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:08

Toch schijnt noord holland voor een hoop mensen aan het eind van de wereld te liggen. Dus of er mensen dat "hele" eind willen rijden voor een dekking?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:43

patrick76 schreef:
BlackDevil dit was niet persoonlijk bedoeld. Juist de verhalen van jou en Joost gaan ergens over. Daar kun je wat mee. Beide op jullie eigen(zinnige)manier bezig om een pony te fokken die het beste bij jullie doel past, ondersteunt en opgebouwd met zinnige argumenten

Voelde me ook niet echt aangesproken hoor maar het is wel leuk als mensen een andere mening hebben hierover van gedachten te wisselen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:30

Ik kom mijn gezicht weer eens laten zien Lachen
Ik bied mijn oprechte excuses aan, want ik had nog beloofd voor een aantal mensen op zoek te gaan naar hengsten, maar ik heb het de afgelopen weken echt heel druk gehad (proefwerkweek ed.) dus ik ben er niet aan toe gekomen. Sorry!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:06

patrick76 schreef:
echt leuk deze topic voor en over Welshjes fokken. Veel leuke en boeiende verhalen over bloedlijnen, verwante eigenschappen, genen etc. Vooral lachen die verhalen en opmerkingen van sommigen die zich zelf wel heel erg wijs vinden maar tot op heden in de fokkerij nog weinig bereikt hebben!!!

Hmmm... ik vraag me af op wie jij doelt.
Dus vertel. Ik houd namelijk wel van verschillende meningen. Ik heb er inmiddels ook al verscheidene langs zien komen en ben van mening dat je er alleen maar wijzer van wordt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:30

Welkom Patrick, ben ook wel benieuwd op wie je doelt. Ja

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:37

BlackDevils schreef:
joostvangestel schreef:
Karel de Lange, etc..
Doel je hiermee op iemand of ben je het zelf niet helemaal met hem eens?

Past zijn theorie in de rasomschrijving van de Welsh-A eigenlijk of botst het op punten?

Volgens mij past zijn theorie redelijk goed in de rasomschrijving van de A. Ik denk dat hij eerder zou botsen met de NWR, gezien het hoge gehalte van Engels volbloed daar. Ik was het in technisch opzicht meestal met hem eens, heb zelfs zaken van hem geleerd/ bevestigingen gekregen van zaken die ik al vermoedde. Het is wel een hele ouwe ke die uit de sloot komt, maar ik was toen -neutrale- discussieleider en zag erop toe dat de discussiepartners elkaar als volwaardige discussiepartners beschouwen.

Overigens, dat komt dan ook weer op iets interessants, wat we ook al in deze discussie zien. Het is een heel bekend fenomeen dat "nieuwkomers" zich vrij snel een mening vormen over hoe het allemaal moet en dat ze deze mening ook graag vooruit brengen. Dat botst soms met ervaren fokkers die al jaren bezig zijn om iets op te bouwen. Toch vind ik het juist belangrijk dat die dialoog er bestaat tussen ervaring en nieuwe ideeën, zolang er maar wederzijds respect bestaat en de wil om wat op te steken van de discussie. En dan is het altijd goed om te begrijpen dat er meer dan één weg is naar Rome. Sommige denken dat er een kortere weg is, de andere een langere weg, de volgende een degelijkere weg en een vierde een mooiere weg. Maar bedenk dat we uiteindelijk allemaal wel in Rome willen aankomen Knipoog

Ik kan wel wat in de opmerking van patrick vinden, maar ik vind het redelijk zinloos om vingers te gaan wijzen naar wie dat dan wel zou zijn. Dat past dan weer niet in het algemene respect. En wat dat betreft was de opmerking misschien niet zo handig Knipoog

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:42

Ik bedoelde eigenlijk meer dat Patrick zijn mening even zou moeten laten horen... Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:00

Een iets ander onderwerp, maar ben wel benieuwd naar jullie mening erover.
Er wordt altijd gesproken dat het eerste veulen van een merrie minder is. Niet de beste die je fokt.
Maar waar ligt dit aan? Puur omdat de fokker nog niet de juiste combinatie ligt? Of heeft dit ook met ontwikkeling te maken?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:05

Dyonne, dit heeft meer met ontwikkeling te maken, maar gaat niet altijd op. Als ik even naar de voorbeelden in eigen achtertuin ga kijken:

Dyrin Tina, eerste veulen Sumrin Tristan, goedgekeurde hengst
Sumrin Taru, eerste veulen Sumrin Tatjana, voorlopig keurmerrie

Overigens ben ik van beiden wel overtuigd dat ze nog een stapje beter geweest waren mits ze geen eerste veulen waren. Maar zonder meer was er een groot verschil tussen Tatjana en de latere veulens van Taru, met name in ontwikkeling. Dat heeft toch te maken dat de eerste keer het systeem van de moeder toch moet wennen aan het geheel en daarnaast de melkgift wellich iets minder is dan bij de tweede. Overigens denk ik wel dat het verschil in ontwikkeling ingehaald kan worden. Het betekent dan dat ze wat later rijp zijn. Maar toch, het valt op dat melkgift vaak de doorslag kan geven bij de kwaliteit van een fokmerrie. Bijvoorbeeld Revel Comfrey was een schitterende merrie, maar iedere keer vielen ons de veulens tegen in de ontwikkeling. Misschien toch omdat haar voortplantingsorgaan niet voldoende ontwikkeld was (het veulen was altijd bijzonder klein), maar ook omdat het veulen na de geboorte ook maar langzaam groeide. Onze eigen stam zou hoog scoren op een index voor melkvee Knipoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:28

Mij lijkt idd dat de achterstand wat betreft melkgift wel ingehaald moet kunnen worden. Maar dat de melkgift invloed op de ontwikkeling geloof ik wel idd.

Ben hierin ook wel benieuwd naar ervaringen van andere fokkers.

Voor mijn merrie is het natuurlijk ook het eerste veulen (waarschijnlijk voorlopig ook laatste, ben nu eenmaal meer gebruiker dan fokker).