[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:11

Oei, dan moet er echt n kindje op...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:06

Ik heb zo'n wintec pony zadeltje. Echt mooi ding voor dat soort kleintjes. Ik geloof 15 of 16 inch. Er rijdt af en toe een meisje op van 1.60 die haar ook ingereden heeft. Als ik die belasting zoals hierboven gezegd aan zou moeten houden zou ze niet eens kunnen rijden. Vind dat wel ver gezocht hoor. Zij kan prima nog beetje stap en draf voor de lol. Intensief rijden is wat anders, maar zie maar eens zo'n handig ruitertje te vinden die dat wel allemaal kan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:21

Ik heb een bates pony showzadeltje. Ook gekocht in engeland met 4 singelstoten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:03

Meet Fellow!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:19

Wat is zijn volledige afstamming?
Leuk dier hoor!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:34

Weet ik niet. Fokker heeft m nooit in laten schrijven. Terwijl hij wel weet, wie de vader en moeder zijn. Hij heeft uiteraard wel n paspoort. Daar staat wel n stempel van t nwpcs in? Weet niet, of er nooit n papier is afgegeven . Of dat t via dna nog aangetoond kan worden.

Maar goed, het heeft voor ons geen meerwaarde en t is toch n ruin. Heb n telefoonnummer van n vorige eigenaar, dus ga eens naar de moeder vragen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:37

Diane_Basje schreef:
Voor dagelijkse belasting houden wij ca. 15% van het gewicht van de pony aan. Al kijken we dan ook naar de pony zelf en ze worden bij ons niet vaak bereden ( nu helemaal niet, staan vetreserves voor de winter aan te maken)

Daarom had ik het ook over dagelijkse belasting. Bij mij rijdt er ook iemand op die boven die 15% uitkomt, maar die rijdt niet dagelijks.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:39

En dan nog de vraag of iemand de pony niet in de weg zit. Ik heb liever een iets grotere ruiter die met de pony meegaat dan een kleinere die nog geen balans heeft.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:33

Diane_Basje schreef:
En dan nog de vraag of iemand de pony niet in de weg zit. Ik heb liever een iets grotere ruiter die met de pony meegaat dan een kleinere die nog geen balans heeft.

Ook dat. Maar ik vond het fijner dat deze ruiter niet bang is en ook mijn manier van beleren kent. Dan heb je samen al een hoop vertrouwen en ze vallen er ook niet meteen af. Geeft zo'n pony ook wat meer vertrouwen. En als ze dan af en toe blijven rijden is dat allemaal net zo handig voor pony en leuk voor de ruiter. Nu voor tweede keer meisje van 7 erop gehad en ondanks dat pony braaf is, is het wel wiebelig nog. Dus ik heb liever in het begin nog oudere ruiter. Meisje wat hem heeft ingereden is ook al 18+ en is toch heel stuk stabieler dan hoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:53

Diane_Basje schreef:

Vind dat heel dubbel.
Een grotere ruiter zal de pony wel veel sneller uit balans halen.
Heb dat ooit zelf gevoeld - pony die onder je wil blijven.
En zag het ook bij onze verzorgster die niet zo heel veel te lang was. Gewicht mocht het probleem al helemaal niet zijn...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:26

Denk dat is zelf wel op een welsh Atje pas. Ben 1m53 en de welshjes die ik heb gereden kwam ik net met mijn hakken onder de buik van de pony.
Waren wel hengsten dus goed breed en grote maat A dus 1m18 - 1m20. Wel nooit dagelijks gereden maar wel als ik reed dressuurmatig rijden

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:29

Ik zit met 1.68m en 65 kilo ook nog wel eens op mijn hengst. Kan best. Groter probleem is dat mijn kont wat te groot is voor het zadel:)

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:15

Ik reed ook heel regelmatig nog op A pony's !! tegenwoordig niet meer maar heb zeker tot m'n 25e nog wel shetlanders gereden, vooral als ze vervelend waren of dressuurmatig even bij... en heb ook al die jaren een heel smal A welsh pony tje gereden van 1.18.... ik kwam bij haar echt net onder haar buik uit.... ik ben 1.55 ...

Nu hou ik het bij D pony's maar als er toevallig iets staat stap ik zo even over hoor... geen probleem...
maar rij nu ook niet meer dagelijks een A pony... voorheen dus wel gedaan

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:14

Rivendell schreef:
Ik zit met 1.68m en 65 kilo ook nog wel eens op mijn hengst. Kan best. Groter probleem is dat mijn kont wat te groot is voor het zadel:)

Daar ben ik het niet mee eens....
Imo kan dat echt niet goed zijn.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:37

Denk dat ik ook nog lang welshjes ga rijden. Vind het gewoon een leuk ras, al zal ik door de jaren heen wel een groter dier gaan zoeken vrees ik. Zou niet staan, een volwassen moeder die op aan Atje of Btje rijdt en dochter of zoon op een groot paard omdat ie groter is hahaha. Kan het mij al voorstellen. Als ik dan al ooit kinderen krijg, want zie mij eerder als oude kinderloze vrouw eindigen met 20 pony's op een grote boerderij

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:55

1.53 of 1.68 vind ik nogal een groot verschil.

Da's dan weer een voordeel met je lengte...
Pony is ook een stuk goedkoper met stalling haha

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:17

Ja indd, dat is wel mijn voordeel, dat ik een relatief kleine pony kan kopen en er even goed mee kan rijden zonder dat ik te groot ben. Maar het heeft ook zijn nadelen want kan geen groot paard rijden want dat ziet der gewoon niet uit. Doe het wel maar een merrie van 1m70 en ik daarop ziet deruit alsof dat paard een loopje neemt met me haha.

Morgen grote dag voor Dilys trouwens. Is een opendeurdag en ze staan vanvoor op de weide. Gelukkig is ze verre van hengstig dus durf het aan om der een uurtje of drie samen met Casper op weide te laten. Want beiden vinden het niet leuk om met een draadje tussen 'alleen' te staan als het wat drukker is

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:23

Ik ben 1,69 (50 kg) met lange benen maar stap ook wel eens op m'n A van 1,16. Geen mooi plaatje maar last heeft ze er zeker niet van. Al rij ik liever de welsh van 1,52, dat is een perfect maatje voor mij. Daar ligt een 16,5 inch zadel op en daar pas ik veel beter in dan m'n eigen 17,5 inch zadel (daar verzuip ik in).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:00

Luna2006 schreef:
Ja indd, dat is wel mijn voordeel, dat ik een relatief kleine pony kan kopen en er even goed mee kan rijden zonder dat ik te groot ben. Maar het heeft ook zijn nadelen want kan geen groot paard rijden want dat ziet der gewoon niet uit. Doe het wel maar een merrie van 1m70 en ik daarop ziet deruit alsof dat paard een loopje neemt met me haha.

Morgen grote dag voor Dilys trouwens. Is een opendeurdag en ze staan vanvoor op de weide. Gelukkig is ze verre van hengstig dus durf het aan om der een uurtje of drie samen met Casper op weide te laten. Want beiden vinden het niet leuk om met een draadje tussen 'alleen' te staan als het wat drukker is

Op grote paarden is het idd wat minder, maar als je goed kan rijden is dat ook wel weer stoer.
Zo reed een stalgenootje ook Z1 op een relatief te groot paard - toch een gaaf gezicht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:45

Ik rijd niet fijn op een grote, maar ook niet op een a/b welsh, ik ben zelf 1,65, heb wel ooit een paar ruime a welshen gereden, maar voor dagelijks trainingswerk is het teveel, dat redden ze niet. Jolig doen in het bos red ik dan weer niet op zo n kleine. Ik heb voor mezelf een E pony/paard. En dat rijdt een stuk fijner

Dus je zet een merrie en hengst samen, omdat 'ze het niet leuk vinden' met een draadje tussen. Mijn merries en hengst vinden het nooit leuk om apart te staan, maar no way dat het draadje weggaat. Ook nog eens een risico vind ik zelf, maar goed

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:01

absque_dubio schreef:
Ik ben 1,69 (50 kg) met lange benen maar stap ook wel eens op m'n A van 1,16. Geen mooi plaatje maar last heeft ze er zeker niet van. Al rij ik liever de welsh van 1,52, dat is een perfect maatje voor mij. Daar ligt een 16,5 inch zadel op en daar pas ik veel beter in dan m'n eigen 17,5 inch zadel (daar verzuip ik in).

Ik wou dat ik verzuipte in mijn 17,5" zadel!! Dikke reet van mij past er net in.. Vind ik niet leuk :(
Ik ben kort (1.57/1.58) en breed en weeg 58kg, zou echt wel minder als 50 willen wegen al zie ik dat niet gebeuren.. Heb daarin tegen korte pootjes maar langer bovenlijf.. Staat ook stom soms _O-

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:02

Hier ook een amazone met een kleintje (sectie B) hoor :) start M tussen de paarden, wordt normaal getraind (lees 4 a 5 keer in de week ohz) en dat met mijn 1.68/58 kilo.. En dat gaat m prima af! Helaas geen kleine handige/goede ruiters hier, dus die mogelijkheid heb ik ook niet..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:05

LdJ schreef:
Hier ook een amazone met een kleintje (sectie B) hoor :) start M tussen de paarden, wordt normaal getraind (lees 4 a 5 keer in de week ohz) en dat met mijn 1.68/58 kilo.. En dat gaat m prima af! Helaas geen kleine handige/goede ruiters hier, dus die mogelijkheid heb ik ook niet..

Fotoooo :D knap zeg M tussen de paarden! Ik schijt al in m'n broek volgend jaar met Mierela tussen de paarden.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:07

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:23

LdJ schreef:
Met zo'n knappe valk kom je de B en L zo door, in t M hoef je pas te gaan rijden :D

Foto'tje moet ik even zoeken, dat is lastig op mn telefoon :+

Edit:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=387615970&key=HCQXEA4W
Ik krijg m zo snel niet kleiner om als foto te posten :o

Vind het er top uitzien!!

Over valk merrie gesproken, die drachtig doos gisteren op de foto proberen te zetten nou ze wou echt niet.. Gelukkig paar leuke plaatjes uitgekomen :)

Ze is zoooo toverbal kwa kleur :') elke dag is ze anders haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal zodra ik achter de com vanmiddag zit even bijlezen en reageren :)